إبحث عن موضوع

رواية دموع الورد الحلقة 24

الحلقة 24
كانت هناك عيون وأذن تتابعهم بدون أن يشعرو.. وأول مامشيوا جريت على التليفون وطلبت رقم الشخص اللي قابلته من فترة 
فلاش باك
كانت نعمة العاملة فى فيلا مراد رجعه بيتها بعد ماخلصت شغل وجدت شخص ينتظرها خارج الفيلا 
الشخص : ازيك يانعمة
نعمة باستغراب: وحضرتك تعرفنى 
الشخص : مش مهم المهم أن عايزك فى مصلحة كده 
نعمة : مصلحة ايه
اشخص : هنتكلم واحنا واقفين كده تعالى معايا
نعمة : انت فاكرنى ايه ياجدع انت انا اشرف منك والله لو مابعدت عنى لصوت ولم عليك الناس 
الشخص : هششش انت فهمتى ايه انا عايز اتكلم معاك فى موضوع لو عملتيه هتاخدى مبلغ حلو يساعدك انت والواد الميكانيكى انكم تتجوزو ويفتح ورشة بدل المرمطة الا هو فيها 
نعمة : وانت عرفت منين الموضوع ده 
الشخص : انا اعرف كل حاجة قولتى ايه
نعمة وقد لمعت فى دماغها فكرة : قول الاول 
الشخص : بس ياستى انا عايز اعرف كل حاجة عن مراد بيه تخصه أو تخص أى حد من طرفه ولو عملتيها صح ليكى عندى مبلغ محترم
نعمة : تمام اتفاقنا بس نتفق الاول انا هاخد ربع مليون جنيه
الشخص : نعم لا كتير 
نعمة : لا مش كتير واكيد هتكسبوا من ورا المعلومات اللي هقولها كتير اوي 
الشخص : انتي مش سهلة بس موافق
نعمة : دى خبطة العمر يااستاذ الا هرتاح بعدها من الخدمة فى البيوت
الشخص : اتفقنا
باك 
فاقت نعمة وهى بتحاول تتصل بيه على رقم التليفون اللي عطهولها وفى الاخر رد 
الشخص : الو ايوه يانعمة 
نعمة : ايوه يابيه ليك عندى خبر لوز
الشخص: قولى 
نعمة حكت ليه الا سمعته بين فريدة وعلى 
الشخص : عارفة لو طلعتى بتلعبى بيا هعمل فيكى ايه
نعمة وهى بتبلع ريقها بصعوبة : عيب عليك يابيه حضرتك ممكن تتأكد من كلامى ده
الشخص : اكيد هتأكد سلام 
بعد ماقفلت نعمة معاه لنفسها ياه يابت يانعمة لو ظبطت واخدت الفلوس دى انا هعمل عمايل فاقت من سرحانها على صوت سميحة يانعمة انت يانعمة راحت فين البت ده 
نعمة : حاضر انا جايه اهو 
__________________________________
فى مكان آخر يجلس وليد ذلك الشخص الذى يعمل لحساب الباشا 
وليد بعد ماقفل مع نعمة بيكلم نفسه دى لو الموضوع طلع كده يبقى احلوت اوى وهى ده الضربة الا مستنايه الباشا بس قبل ماقوله لازم اتاكد الاول 
_____________________________________
أما عند مراد فى الشركة 
وصل مراد الشركة دخل على مكتبه وبعد شوية الباب خبط وكان اكرام :صباح الخير ياعريس 
مراد : وهو بيضحك عريس ايه ياعم ماانتوا نزلتونى من شهر العسل
اكرام : اسبوعين وتقول نزلناك ايه ياعم
مراد : يابنى هو مش شهر عسل يبقى شهر مش اسبوعين وبعدين تعالى هنا هو اسبوع واحد بس والتانى كنت فى البيت يعنى لو حسبتها اسبوع پس 
اكرام : ماشى ياعم لم نخلص شغلنا ابقى خد الإجازة الا تريحك قبل مايجى الا يطير النوم من عنيك 
مراد حس بوجع فى قلبه من كلام اكرام لأنه عمره ما هيعيش احساس الأبوة ده خالص وكان نفسه يصارح فريدة بس خاف تبعد عنه لأن اى ست نفسها تبقى ام فاق من سرحانه على صوت اكرام : ايه ياعم روحت فين
مراد : هه معاك كنت بتقول ايه 
اكرام : ابدا كنت بتكلم فى تفاصيل مناقصة جديدة 
مراد : معاك 
ظل مراد طوال اليوم مابين اجتماعات علشان المناقصة 
______________________________________
أما عند فريدة فطلبت من على أنه يوصلها المقابر لزيارة والداتها فقد فاتت معاد الذكرى السنوية لوفاة والدتها وهى فى شهر العسل 
وصلت امام قبر والداتها قرأت ليها الفاتحة وبعدها اخذت تكلم والداتها انا اسفة انى أتاخرت عليكى بس انتي اكيد حاسة بيه وعارفة انا كنت سعيدة ربنا وعوضنى ياماما بمراد انا بحبه اوى وهو كمان كان نفسى تكونى معايا وتشاركينى فرحتى وبدأت الدموع تنهمر من عيونها بس خايفة ماما أن السعادة دي كلها تروح منى بسبب ظهور على لو عرف طبيعة علاقتنا مش عارفة هيكون رد فعله ايه وخصوصا أن مراد بيغير اوى مش عارفة أقوله ولا لأ كنت محتاجة لحضنك اوى ياامى وحشتينى اوى وحضنت القبر وأخذت تبكى عدى وقت وفريدة لم تخرج خاف على ليكون أصاب فريدة مكروه دخل وجدها تجلس امام القبر وحالتها يرثى ليها صعبت عليه قرب منها 
على : فريدة فريدة لم يسمع منها اى رد فعلم انها اغمى عليها حاول يفوقها وفى الاخر فاقت 
فريدة بدأت بتفتح عيونها : اتفاجئت أن الا بيحاول يفوقها هو على بعدت عنه بسرعة انت ازاى تمسكنى كده 
على وهو بيرفع أيديه بمعنى أهدى : انا لم لقيتك اتاخرتي خوفت يكون حصلك حاجة فدخلت وراكي وشوفتك وانتي مغمي عليكى ففوقتك بس وبعدين مالك يافريدة دى انا على بردو
فريدة : بعد كده متتدخلش فى حاجة متخصكش وتفضل يلا وصلنى 
ركبت العربية معه لحد ماوصلوا الفيلا من غير ولا كلمة نزلت من عربية وبعد مامشيت لفت لعلى الاحسن ليه وليك انك تمشى مفهوم وسابته ومشيت دخلت الفيلا وراحت على اوضتها حمدت ربنا أن مكنش حد موجود فضلت تاخد حمام دافي حتى تهدىء اعصابها 
عدى وقت وسمعت خبط على باب اوضتها سمحت بدخول كانت عائشة : ممكن ادخل 
فريدة: تعالى ياشوشو 
شوشو باستها فى خدها،: بتعملى ايه سالت داده عليكى قالت انك من ساعة مارجعتى وانتى فى اوضتك 
فريدة: ابدا اصل رجعت تعبانة فقولت اريح شوية
شوشو : مالك ياديداه
فريدة ابتسمت : مفيش شوية إرهاق ممكن 
وهنا دخل مراد : معقول الشمس والقمر مع بعض فى نفس الوقت وقرب منهم وباسهم 
فريدة: حمد لله على سلامتك ياحبيبى
مراد: الله يسلمك
شوشو وهى تقوم تقف : هاروح انا اشوف الاكل وانت ياسى بابا شوف دايداه ملها شكلك مزعلها
واول ماخرجت شوشو مراد لف لفريدة وقرب منها وملس على شعرها بحنان:مالك ياحبيبتى
فريدة : مفيش
مراد : طب ايه معنى كلام شوشو ده
فريدة بملامح حزينة : ابدا اصل روحت زورت ماما النهارده علشان كانت سنويتها واحنا فى شهر العسل
مراد وقد احس بالحزن : طب ليه ياحبيبتى مقولتيش كنت روحت معاكى 
فريدة : محبتش اشغلك
مراد وهو بيقرب من فريدة: انا عمرى ماانشغل عنك انت متعرفيش انا بحبك ازاى
فريدة: ربنا مايحرمنى منك
لسه مراد هيبوس فريدة الباب خبطت وكانت بتبلغهم أن الاكل جاهز
فريدة ضحكت على أن كل مايكون فى لحظه حلوة شوشو تقطعها
مراد : اضحكى اضحكى ناكل وبعد كده نشوف الموضوع ده
قعدوا مع بعض على السفرة واتغدوا وطبعا كان فيه بعض مناوشات من شوشو بس مراد لاحظ أن فريدة سرحانة 
بعد الغداء دخل مراد هو وفريدة على اوضتهم 
مراد : مالك يافريدة 
فريدة : مفيش ياحبيبى 
مراد : لا فيه انت من ساعة الغدا وانت سرحانة 
فريدة : معلش ممكن مشوار الصبح هو إلا عمل فيه كده هنام شوية ان شاء الله هبقى كويسه 
مراد : تمام علشان هنخرج بليل
حاولت فريدة تنام لعلها تجد من النوم حل لمشكلتها 
صحيت من النوم وجدت مراد ينظر إليها : كل ده نوم ياحبيبتى 
فريدة : وانا نمت كتير 
مراد بيبص فى ساعته: الساعة دلوقتى ١٠ 
فريدة : ياه 
مراد : شكلك كنتى تعبانة وكمان ضعيت علينا السهرة 
فريدة : معلش ياحبيبى انا اسفة 
مراد وهو يقبلها : ولايهمك بس ده ميمنعش اننا نسهر انا وانتى هنا فى اوضتنا ايه رايك
فريدة وهى بتقوم : حاضر
طلب مراد أن العشاء يتجهز فى اوضتهم وتم تزين الغرفة بالشموع 
خرجت فريدة من الحمام وهى لفة جسمها بالمنشفة : عملت كل ده امتى يامراد 
مراد وهو بيقرب منها : ساعة مادخلت الحمام 
فريدة انت لم تكمل كلامها لان مراد أخدها فى قبلة طويلة وبعد عنها وحملهم واتجه إلى السرير ونتركهم لعالمهم الخاص 
وفى الصباح استيقظ ونزلوا على الفطار 
وهم بيفطروا تليفون مراد رن : صباح الخير ياست الكل
زينات : صباح النور يابكاش ايه من يوم متجوزت وانت مسالتش عليه ايه من لقى أحبابه 
مراد بضحكة : لا بس بتقولى كده دى انت الحب الاول ونظر لفريدة وجد عينيها بطق غيرة الحقينى احسن فى أسلحة دمار شامل جمبى خدي كلميها 
اعطى مراد لفريدة التليفون واول ما قالت الو 
اتها صوت زينات : اهلا بالناس الوحشه الا مش بتسأل 
فريدة : اهلا ياطنط سامحينى 
زينات : هسامحكم بشرط تحضروا حفلة المعاش بتاعتى
فريدة : بس كده من عينى هى امتى
زينات : يوم الخميس الا جاى
فريدة : حاضر 
زينات : تمام سلميلى على مراد وشوشو 
فريدة : حاضر 
قفلت فريدة مع زينات وبلغتهم بكلام زينات واتحمسوا كلهم وخصوصا شوشو 
مراد خلاص لو عايزين تنزلوا تشتروا حاجات للسفر تمام كلمونى وابعت على ياخدكم 
فريدة مرة واحدة : لا على لا
مراد : ليه يافريدة
فريدة تدراجت انفعالها : ابدا قصدى انى هنزل مع شوشو ونلف براحتنا
مراد : زى ماتحبى 
خرج مراد واتفقت شوشو مع فريدة على النزول 
____________________________________________
وفى المساء فى منزل على 
كان يجلس على يفكر فى كلام فريدة بأن لابد من ترك عمله عند مراد وفجأة جرس الباب رن 
على لنفسه : ياترى مين الا جاى 
فتح على الباب وجد شخص اول مرة يراه : مين حضرتك
وليد وهو يخلع النظارة : ممكن ادخل ونتكلم جوه
على شاور بايده معنى ادخل 
دخل وليد وقعد على اول كرسى وضع ساق فوق ساق : طبعا انت متعرفنيش بس اللي احبك تعرفوا أني أعرف عنك كل حاجة من اول ماكنت خاطب فريدة الا هى دلوقتى مرات مراد الحناوى مرورا لما فسخت خطوبتك منها واتجوزت زميلتها فى الشغل علشان السفر وسفرت معاها والبت ياحرام اول ماظبطت حالها مع واحد سعودى لفقت ليك قضية محترمة واترخلت من هناك واتمرمطت فى النوادى لحد ما اشتغلت عند مراد ايه رايك بقى 
على : انت مين وعايز ايه منى يخليك تجمع كل المعلومات دي عنى 
وليد وهو بينفخ دخان السجائر: انا مين انا وليد وعايز ايه عايز مصلحتك 
على : مصلحة ايه
وليد : بس كل اللي احنا عايزينوا اننا ندمر مراد وقبل متسأل ليه هجاوبك وأقولك انت مالك 
على : هساعدكم ازاى 
وليد : هتصحى الحب القديم من تانى وده الا هيكسر مراد 
على : ولو رافضت 
وليدوهو يدفس السجارة فى الطافيه : لو رفضت احنا هنقول لمراد الحقيقة بس ساعتها هنزود شويه تحبيش من عندنا لكن لو وافقت هتاخد مبلغ محترم ممكن تاخد الموزة كمان قبل ماترد فكر وطلع من جيبة كارت لما توصل لحل كلمنى بس ادامك يومين بس سلام
خرج وليد تحت نظرات على اللي مستغرب ازاى قدر الشخص ده يعرف عنه كل حاجة وكمان بيهدده لو رفض ممكن ينتقموا منه ولو وافق هيستفيد ممكن فريدة ترجع ليه وبعد تفكير طوال الليل كان حسم قراره واتصل بوليد وبلغه موافقته بس وليد حذره لو فكر يلعب بديلوه هيقطع رقبته 
____________________________________
عدى باقي الايام من غير اى احداث لحد ماجاء صباح يوم الخميس صحيوا من بدرى ونزلوا تحت وجدوا شوشو واسر 
مراد :. صباح الخير ياولاد
شوشو واسر معا: صباح النور
مراد وهى بيبص على أسر: انت هنا من امتى
اسر : من بدرى اصل بعد اذنك قررت انا وشوشو اننا نسافر مع بعض وحضرتك وفريدة تسافروا مع السواق
مراد : بس انا متفقتش معه
اسر: متقلقش انا كلمته وهو على وصول
مراد: ده انت مرتب كل حاجة
اسر: وافق 
مراد وهو بيبص لشوشو 
فبدلته نظرة معناه وافق 
مراد : امم موافق 
شوشو جريت على مراد باسته فى خده : شكرا يابابا
خرجت شوشو مع أسر تحت نظرات مراد الا بتتمنى ليهم السعادة
بعد شوية نزلت فريدة وجدت على وجه مراد ابتسامة : صباح الخير ياحبيبى 
مراد : صباح النور 
فريدة : ممكن اعرف سر الابتسامة دي
مراد : ابدا السر فى وجودك انتى وكمان سعادة الا فى عيون شوشو 
فريدة وهى تدور على شوشو 
مراد : متدوريش كتير هى سابقتنا مع أسر 
فريدة : واحنا
وقبل مراد مايرد كان جرس الباب رن : ده اكيد على 
عند سماع فريدة اسم على حست بضيق 
مراد : لو جهز يلا بينا يانعمة
اتت نعمة :. ايوه ياافندم
مراد : افتحى الباب وهاتى الشنط
على : صباح الخير ياافندم 
مراد : صباح النور من فضلك خد الشنط من نعمة حطهم فى العربية
راح على اخد الشنط من نعمة وخرج بيهم 
مراد حس بضيق فريدة قرب منها: مالك ياحبيبتى 
فريدة : مفيش بس كان نفسى نسافر مع بعض 
مراد : معلش مااحنا هنعقد مع بعض 
فريدة هزت راسها بالموافقة 
خرجت فريدة وهى ممسكة بيد مراد كأنها تستمد منه القوة واول ماوصل عند العربية مراد : معلش ياحبيتى اركبى انتى وانا نسيت حاجة هجبها وهجي علطول
مشى مراد وجاءت فريدة تركب العربية وجدت من يمسكها : وحشتينى يافريدة كان هذا على 
فريدة وهى تنفض ايديها وبعصبيه : انت اتجننت ازاى تمسكنى كده 
على : مالك بس 
فريدة : اوعى ايديك دي عنى واوعى تنسى نفسك تانى مفهوم
كاد على يرد لكن لحظ مراد اتى عليهم : اركبى ياهانم مراد بيه جاى 
ركضت فريدة ناحية مراد كأنها تبحث عن الأمان وجدته بمجرد رؤية مراد
استغرب مراد من رد فعل فريدة : خير ياحبيبتى مالك
فريدة : مفيش اصلك اتاخرت 
مراد : ابدا متاخرتش انا كنت بجيب مفاتيح شقتنا فى اسكندرية بس يلا شكلك بتدلعى 
مشيت فريدة مع مراد وركبت معه العربية تحت نظرات على ونظرات شخص آخر كان يلتقط الصور لفريدة وعلى ممسك بيدها
ظلت فريدة طول الطريق ممسكة بذراع مراد حتى راحت فى النوم
_______________________________________
أما فى العربية مع أسر 
ظل اسر ممسك بأيد عائشة طوال الطريق ويرفعهم ويقبلهم 
شوشو بكسوف: وبعدين يااسر
اسر : تعرفى ياشوشو نفسى فى ايه
شوشو اتكسفت وحطت وشها
اسر : ضميرك وحش 
شوشو ضربته فى كتفه 
اسر: اه 
شوشو : تستاهل
اسر،: كده حبيبك يهون عليكى
شوشو : اه
اسر : انا بحبك اوى نفسى اخطفك ومسك ايديها وباسها
شوشو : وانا كمان 
اسر : كده ماينفعش انا اول ماوصل اسكندرية هگلم اونكل نتجوز على طول
شوشو اكتفت بابتسامة 
______________________________________
أما فى اسكندرية
كانوا وصلو اسر وعائشة الاول الى الدار
وبعد شوية وصل مراد وفريدة 
اول ماوصلت فريدة جريت على الناس إلا فى الدار وسلمت عليهم وكان فيه طبعا رجالة ومراد اتغاظ جدا 
طبعا كان فيه سلم خاص بابا كمال الا اخد فريدة بالحضن بس طبعا حضن ابوى
شوشو لاحظت ده قربت من فريدة : خفى أحسن فى ناس هتولع وكانت تقول كلماتها وهى تنظر لمراد
فريدة راحت ناحية مراد: حبيبى
مراد بغيظ : حبيبك 
فريدة : طبعا وروحى انت بتغير يامراد
مراد : اه بغير من الهواء من فضلك راعى شعورى شوية 
فريدة : حاضر
وبدأت الحفلة وتم تكريم زينات وايضا فريدة وكانت مفاجأة ليها 
وبعد كده كانت كتب كتاب كمال وكوثر وفرحوا الكل
اسر راح لمراد وطلب منه أنه يوافق على جوازه بسرعة ومراد وعد بالتفكير
أما فريدة استأذنت مراد انها تتكلم مع ماما سعاد 
ماما سعاد: فيكى ايه يافريدة
وكأنها بتلك الكلمات اعطتتها إشارة بالعياط 
ماما سعاد وهى بطبطب عليها: أهدى اتكلمى 
فريدة حكت ليها عن ظهور على وأنها خبت على مراد معرفتها بيه
ماما سعاد : مراد لازم يعرف 
فريدة :بس
ماما سعاد: من غير بس احكيلوا
فريدة : هحاول
مراد جه عليهم واستأذن منهم وأخد فريدة
ظلوا يومين فى اسكندرية حاولت كتير تقوله لكن كانت بتتراجع فى الاخر 
_________________________________________
عدى حوالى شهرين او اكثر كانت فريدة خلالهم تتجنب الخروج لوحدها حتى تتجنب رؤية على 
لكن فى يوم وفريدة فى البيت جالها تليفون خرجت على أثره تجرى
ياترى مين اللي كلم فريدة؟ 
هنعرف الحلقة الجاية

ليست هناك تعليقات