إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة ٤٦

🦋   الحلقة  ٤٦   قبل الاخيرة   🦋 

🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

.
يوسف / قولتلك الى بينا شغل وانا مش هقطع علاقتى بيها الى هى شغل وبس علشان حضرتك مش وثقة فيا

 
سارة / انا متاكدة من نظرتها انها معجبة بيك وقولتلك اكتر من مرة 

همسة / بس سارة عندها حق الست بتحس كويس جدا الست الى زيها يبقي لازم تقطع علاقتك بيها 

سليم / لا طبعا  سارة غلطانا مدام هو قال ان مفيش بينهم حاجة يبقي خلاص مفيش حاجة ولازم تثق فى جوزها 

همسة / لاياشيخ اة ما انتو الاتنين طلعيين لبعض انت كمان مرتاح اوى مع الاستاذة ابتسام
يوسف / ابتسام ميين احنا بنتكلم عن سالى 

همسة / ابتسام وسالى واحد المهم 

سليم /همسة احنا فى موضوع تانى اية الى جاب ابتسام دلوقتى 

همسة / لااا هو دة الموضوع 

سارة / انتو كلكو زى بعض الرجالة كلهم خينين 

همسة / اة فعلا كلكو زى بعض وانا مع سارة وانا كمان همشى واسبلك البيت

سارة / يلا همسة خلينا نسبهلهم علشان يرتاحو

سليم / سارة همسة ممكن تهدو شوية 

يوسف / سارة انتى مكبرة الموضوع لية ممكن تهدى ونتكلم شوية

 
همسة / لا يا اما ابتسام وسالى فى حياتكو يا اما انا و سارة فى حياتكو 

سليم / يعنى انتو وخدنها تحدى 

همسة سارة/  اة 

سليم / انتو الى مش وثقيين فى نفسكو بقي

يوسف /  واحنا مفيش حد هيقدر يهددنا 

هاشم بيدخل

هاشم / فى اية صوتكو واصل لبرة الفيلا 

همسة / سارة يلا خلينا نسبلهم احنا كمان البيت خليهم يشبعو بية 

سارة / اة خليهم يحسو بقيمة الانسانة الى معاهم 

هاشم / فى اية 

سليم / همسة متخلنيش اتعصب 

يوسف / سارة مفيش خروج من هنا 

همسة / سارة استنى هما عندهم حق احنا مش هنخرج من هنا هم الى هيخرجو

سليم ويوسف بيبصو لبعض اوى

همسة / يلا انت وهو برة الفيلا

سليم / همسة حببتى اهدى خلينا نتكلم 

همسة / برة يلا انت وهو 

يوسف / سارة 

سارة / يلا لية فعلا انا اخرج من بيتى انت الى اخرج برة

هاشم بيضحك 

همسة / وانت كمان معاهم انتو كلكو زى بعض 

هاشم / وانا مالى بيهم 

همسة / كفاية الى عملتو مع شيرين كان لازم تسامحها على عملتو وتبداو من جديد بس انت زى كل الرجالة بترمو كل قديم وبتدورو على الجديد

سارة / عندك حق يا همسة 

سليم / وهنروح فيين دلوقتى 

سارة  / ممكن تنامو فى الجنينة علشان تشوفو الفرق من غيرنا

همسة و سارة بيخرجو هاشم ويوسف ر سليم برة الفيلا

هاشم / انتو اختو بلكو ان همسة كانت بتدافع عن شيرين
 
سليم / فى الزمن دة الواحد يخاف من صوابع ايدو 

يوسف / تعبير غريب 

وبيبصو لبعض اوى وبيضحكو 

هاشم / هتعملو اية ياشباب دلوقتى احنا اتطردنا برة الفيلا 

يوسف / خلينا نروح اى اوتيل ننام فية النهاردة 

سليم / والله فكرة حلوة وكمان تكون سهرة رجالة وبس من غيير نكد وزن ورغى 

يوسف / ياااة نفسى ارجع زى زمان كنت طييير حر

 
هاشم / تعالو انا هسهركو سهرة جنان يلا 

سليم بيقف مكانو 

هاشم/ اية مالك وقفت لية 

سليم / بس همسة حامل فى شهرها الاخير وخايف احسن تتعب ولا تولد فجاة لازم اكون قريب منها 

يوسف / عندك حق وكمان سارة بتخاف تنام لوحدها

هاشم / انا شايف انكو بداتو تحنو

سليم / نعمل اية بس. 

هاشم تعالو معايا على المخزن يلا تعالو 

يوسف / هنام فى المخزن يعنى 

هاشم / تعالو يلا بلاش رغى كتيي

      **********************************

همسة و سارة وقفيين فى البلكونة وبيبصو عليهم 

همسة /شوفى مشيو ماصدقو طبعا 

سارة / ياعالم هم هيروحو فيين دلوقتى 

همسة / اكيد سليم هيروح عند الهانم يفضفض معاها ويشرب القهوة كمان مهو متعود طبعا 

سارة / اة واكيد يوسف هيروح لسالى عااااا 

همسة / انتى مديقة لية دلوقتى احنا الى قررنا نعرفهم انهم من غيرنا ولاحاجة 

سارة / انا بخاف انام لوحدى فى الاوضة ويوسف كان بيحضنى 

 
همسة / بس بقي متوجعيش قلبى انا كمان اتعوت انى انام 
 و سليم يكون جمبى ولما بطنى تخنقنى احط راسى على صدرو وهو يضمنى اوى 

وبيسمعو صوت فى الجنينة

 سارة / اية دة ممكن يكونو رجعو 

همسة و سارة بيجرو على البلكونة وبيستخبو وبيبصو عليهم 
وكل واحد فيهم ماسك لفة كبيرة 

      **********************************

يوسف / ممكن بقي تفهمنا اية دة 

هاشم / دى خيمة

سليم / خيمة 

هاشم / اة خيمة انتو مش عوزين تفضلو جمبهم يبقي كل واحد يركب الخيمة بتعتو وينام من غير صوت 

يوسف / انا حاسس انك بابا نويل 

وبيضحكو اوى هم التلاتة 

سليم / والله فكرة حلوة اوى 

هاشم / انا واصحابي كنا كل سنة بنروح على الجبال وبنطلع سفارى مع بعض والخيم دى بتعتهم ولايهمكو فى منهم تانى فى المخزن 

يوسف / خلونا نركبهم ونرتاح فيهم شوية 

وكل واحد بيركب الخيمة بتعتو 

همسة / ياحبيبى مرضيش يبعد ويسبنى لوحدى 

سارة / وكمان يوسف مرحش عند سالى وفضل جمبى انا 

سليم ويوسف و هاشم بيضحكو اوى وبيهزرو مع بعض 

همسة / مش ملاحظة انهم مبسوطيين حتى ولما طردناهم

 
      **********************************

رحمة فى الفيلا قاعدة مديقة اوى وبتدخل لاشرف المكتب

رحمة / انت هتفضل كدة فى المكتب طول الليل 

اشرف / رحمة عندى شغل 

رحمة / وانا زهقت اوى ممكن تيجى تقاعد مع الولاد شوية 

اشرف / رحمة سبينى لوحدى شوية بقولك عندى شغل 

رحمة بتتعصب اوى وبتخرج تقاعد فى الرسبشن وبتبص على التليفون وبتتصل بهمسة و همسة مبتردش علشان مش سامعة التليفون ومركزة مع الشباب اوى 

سارة / همسة تلفونك بيرن 

همسة بتروح على التليفون 

همسة/ رحمة 

همسة بتحكى لرحمة على كل الى حصل 

رحمة / والله انتى عملتى الصح فعلا وخليهم يحسو بيكو شوية 

همسة / بس شكلهم مبسوطين اوى وبيهزرو 

رحمة / بس مش عوزاكو تستسلمو ابدا 

همسة / اية رايك انتى كمان تعالى 

رحمة / طب والله فكرة حلوة جدا سلام دلوقتى 

      **********************************

بعد شوية رحمة بتدخل لاشرف  المكتب 

رحمة / انا هروح لهمسة وانت خلى الشغل ينفعك 

اشرف بيبصلها اوى و رحمة لبسة ومجهزة الولاد وحطاهم فى العربية بتاعتهم

همسة / بابى انا زعلنين منك وهنمشى وهنسيبك لوحدك
 
اشرف / اطلعى فوق على اوضتك يا رحمة 

رحمة / خليك انت احنا هنروح لوحدنا 

رحمة بتاخد الولاد وبتخرج وبتركبهم فى العربية كلهم 

اشرف / انتى اتجننتى يعنى 

رحمة / ابقي مجنونة لو فضلت فى البيت دة معاك انا حاسة انك متجوز الشغل مش متجوزنى انا تقدر تقلى حضرتك اخر كنت معايا امتى 

اشرف / رحمة مش قدم الولاد 

رحمة / طبعا مش فاكر خلى الشغل ينفعك انا قررت هروح لهمسة و سارة وفعلا الى عملوة دة هو الى ينفع معاكو انتو الرجالة زى بعض 

رحمة بتركب العربية وبتمشى 

اشرف / رحمة رحمة استنى يامجنونة 

اشرف بيجرى على الفيلا وبياخد المفاتيح بتعتو وبيخرج بسرعة وبيروح يركب عربيتو وبيروح وري رحمة

      **********************************

بعد شوية يوسف و هاشم و سليم بيجمعو خشب من الجنينة 
وبيبصو بيشوفو عربية رحمة بتدخل و ورها اشرف و رحمة بتنزل من العربية وبتنزل همسة

 
اشرف / اية الجنان الى انتى عملتية دة 

رحمة/ الجنان انى اعيش معاك وانت فى الحالة دى تانى 
خد اتفضل دى شنطة الولاد وشفلك خيمة معاهم 

اشرف / رحمة حببتى انتى لية متعصبة كدة 

رحمة / علشان تعرف قيمة الست الى معاك وسيبها تربيلك الولاد كانها خدامة

رحمة بتروح على الفيلا و سارة و  همسة بيفتحو باب الفيلا بسرعة وبيخدو رحمة و همسة الصغيرة 

      **********************************

اشرف / طب خدى الولاد معاكى انا هعمل بيهم اية 

رحمة بتبصلو بغضب وبتقفل باب الفيلا و سليم ويوسف بيضحكو اوى على شكل اشرف 

سليم/  هاشم لو سمحت خيمة هنا للاستاذ لو سمحت
 
وبيضحكو اوى على اشرف 

اشرف / افهم من كدة دة انقلاب يعنى 

سليم / بالظبط 

ويوسف و سليم بيروحو ينزلو الولاد من العربية و ولاد رحمة بيبداو يمشو وبيفرحو اوى وبيجرو براحة فى الجنينة 

اشرف / شوف دوول فكرين اننا فى رحلة 

هاشم بيروح يجيب لاشرف خيمة وبيركبها

      **********************************

بعد ساعتين

 قاعدين كل واحد معاة طفل وبيلعب معاة وبيضحكو اوى 
 و هاشم نايم فى الخيمة بتعتو وفى تاكسى بيدخل من باب الجنينة وبتنزل منو شرين و سليم بيروح يصحى هاشم بسرعة و هاشم بيشوف شيرين نزلة من التاكسى و بيروح عليها بسرعة

هاشم / انتى اية الى جابك هنا 

شيريين / انا انا 

همسة بتخرج وبتروح عليهم 

همسة / انا الى اتصلت بيها فيها اية 

هاشم / همسة 

همسة / فى اية كل واحد بيغلط ولازم نسامح علشان نبدا من جديد 

هاشم / همسة قولتلك اكتر من مرة خلاص كل حاجة انتهت

 
شيرين بترجع على التاكسى تانى 

همسة / شيرين استنى 

وشيرين بتقف و همسة بتروح على هاشم ومديقة

همسة / انا الى كلمت شيرين وقولتلها انها لو لسة بتحبك ترجع وانك هتسامحها 

هاشم / انا سامحت كتير انتى نسيتى هى عملت معاكى اية 

همسة / وانا سامحتها خلاص 

هاشم / بالسهولة دى 

همسة / مراتك جت من لبنان لحد هنا وجاية تقولك سامحنى وانها لسة بتحبك 

هاشم / همسة متدخليش بينا انا وهى انا خلاص كلمت المحامى 

همسة / يااة للدرجة دى من اول غلطة بترميها هى وابنك
 
هاشم / لا دى مش اول غلطة وهى عارفة 

شيرين / فعلا همسة انا غلطت كتير بس انا 

كريم كان نايم فى التاكسى وبيصحى وبينزل وبيجرى على هاشم وبيحضنو اوى 

كريم / بااابى بااابى 

هاشم بيحضنو اوى 

سليم / همسة متدخليش بينهم هم حريين يحلو مشاكلهم مع بعض 

همسة / اة ما انتو كلكو زى بعض 

سليم بيتعصب اوى بصوت عاالى 

سليم / يعنى انتى فاكرة نفسك هتصلحى الكوون يعنى 

همسة / اة يا سليم هصلح الكون لو اقدر طبعا شريين تعالى معايا دة بيتك والى مش عجبو يشفلو خيمة 

همسة بتاخد شيرين من اديها وبتروح على الفيلا و هاشم شايل كريم وبيبص لسليم 

سليم / اختك اتجننت 

يوسف / انا حاسس ان كل ستات مصر هتدخل علينا دلوقتى

 
اشرف / هاشم انا طبعا مينفعش ادخل بينكو بس همسة عندها حق الطلاق مش سهل ابدا انا و رحمة كنا هنتطلق بس الحمد لله صدقنى علشان الولاد على الاقل يستهل انك تفكر تانى 

كريم بيمسك فى رقبة هاشم اوى وبينام على كتفو و هاشم بيضمو اوى

      **********************************

البنات فى الفيلا قاعدين بيبصو لبعض والحزن على وشهم 

رحمة / همسة فى اية انتى الى بداتى الانقلاب دة 

همسة / مش عارفة بقي اعمل اية 

سارة / ولا انا 

همسة / انا  سليم وحشنى عاااا 

شرين / هاشم مش هيسامحنى 

سارة / يوسف وحشنى انا كمان  

رحمة / يعنى نروح نعتزر منهم ونخليهم يسمحونا على الى عملناة وخلاص 

همسة / لااا لاا ابدا احنا لازم نتمسك بموقفنا لاخر دقيقة 

سارة / بس خايفة نندم على الى عملنا

رحمة / لا ابدا يلا انتى وهى خلينا نعيش كل لحظة بتمر بينا

 
شيرين / كل واحدة فيكو جوزها بيحبها ومستعد يعمل اى حاجة علشانها اما انا مستحيل هاشم يسامحنى ابدا انا كنت انانية 

شرين بتعيط و همسة بتروح عليها وبتمسك اديها وبتخدها وبتروح على باب الفيلا وبتفتحو براحة وبتبص منو على هاشم 

همسة / انا متاكدة ان هاشم بيحبك ياشيرين شوفى بعينك

شرين بتبص على هاشم وبيكون واقف بعيد لوحدو بيفكر 
 و سليم بيشوف همسة وشيرين و بيضحك لهمسة وبيشاورلها و همسة بتسيبو وبتدخل وبتقفل الباب 

شيرين / تفتكرى بيفكر فيا 

همسة / اكيد

 
شيرين / انا اسفة يا همسة انا بصراحة مكنتش بحبك ابدا وكنت مديقة اوى من وجودك فى حياتى انا و هاشم بس انا

 
همسة / انا حبة نفتح صفحة جديدة وننسا كل الى فات 

همسة بتحضن شيريين وبيسمعو صوت اغانى عالى اوى 
همسة وشيرين بيروحو لرحمة سارة وبيشفوهم بيرقصو 
اغنية يابتاع النعناع يامنعنع 

يا بتاع النعناع يا منعنع يا منعنع يا منعنع هات هديه للمتدلع اتدلع اتدلع

والبنات بيغنو وبيرقصو وفرحنين اوى

.

      **********************************

والشباب وقفيين قدم باب الفيلا وسمعيين ضحك البنات 

يوسف / دة مش فارق معاهم اننا قاعدين فى البرد دة برة 

اشرف / انا متاكد ان رحمة بترقص دلوقتى مصدقت سابتلى الولاد 

هاشم واقف بعيد عنهم شوية 

سليم / هاشم مش حابب تعرف مراتك بتعمل اية 

هاشم مبيردش 

رحمة مسكة بنتها وبترقص معاها و همسة وقفة بترقص على خفيف وبتضحك اوى و سارة وشرين بيضحكو وبيرقصو 

يوسف / مش معقول احنا قاعدين هنا مبنعملش حاجة وهم بيرقصو وفرحنين

سليم / احنا لازم نستفاد احنا كمان بوحدنا مع بعض لوحدنا
 
اشرف / بصراحة احنا منقدرش نعيش من غيرهم 

يوسف / اية رايكو نروح نسهر ونغير جو 

هاشم / والولاد ياغبى 

يوسف / اة مينفعش طبعا خلاص نجيب السهرة هنا 

هاشم / فكرو بعقل علشان منزوتش المشاكل كفاية ان كل واحد فينا مرمى برة بيتو فى الجو دة 

اشرف / خلونا ننام احسن 

كريم / بابا انا خايف فى شبح هناك 

هاشم / مفيش حاجة اسمها شبح ياحبيبى متخفش 

سليم / اشبااح اشبااح هى دى الفكرة لازم نخليهم يجو لحد عندنا برجليهم 

يوسف / انا فهمت انت عاوز اية 

هاشم / انتو مجنين 

اشرف / انا موافق على الفكرة بصراحة يستهلو 

هاشم / بس بجد مينفعش بدل متحصل مصيبة والبنات يخافو 

يوسف / خليهم يخافو علشان يجلنا برجليهم 

هاشم / بس شيرين عندها فوبيا من فكرة الاشباح والكلام دة 
فى مرة كنا بنتفرج على فلم رعب من خفها اتطريت اجبها مهدى علشان تقدر تنام 

اشرف / متخفش احنا معاهم لو فى حاجة هنلغى  الموضوع

سليم / خايف يعنى عليها 

هاشم / مهما كان ام ابنى برضوو

يوسف / ام ابنك بس 

هاشم بيضرب يوسف على دماغو 

سليم / المهم يلا بينا احنا محتجيين ملايات بيضة  

هاشم / تعالو على المخزن 

سليم / فعلا بابانويل هههههة 

وبيروحو كلهم المخزن وبيخدو مستلزماتهم من هناك والكل بيجهز نفسو 

سليم / بس هندخل ازاى 

اشرف / على الموسير طبعا 

هاشم / اة علشان نقع ورقبتنا تتكسر 

يوسف / مفتاح باب المطبخ معايا اهو 

هاشم / اية انت معاك مفتاح المطبخ لية 

يوسف / علشان كنت برجع متاخر وحضرتك بتقفل الباب من جوة علشان مزعجش حد كمان 

سليم / انا حاسس ان ربنا معانا فى المهمة دى بيسهلنا كل حاجة 

وبيرحو كلهم على المطبخ وبيدخلو من باب المطبخ 

سليم يلا بسرعة البسو الوشوش دى هاشم انت روح اقفل النور و هاشم بيخرج وبيروح  يفصل الكهرباء

وردة ⁦✍️⁩

ليست هناك تعليقات