إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة ٤٥

🦋   الحلقة ٤٥🦋

.

.
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

.
وبتدخل همسة المكتب بتشوف ابتسام قاعدة مع سليم 
و ملامحها اتغيرت 

سليم / همسة تعالى ادخلى 

همسة / لا اسبكو تشتغلو بس انت نسيت الموبيل فى الورشة

 
همسة بتدخل بتدى الموبيل لسليم 

سليم / شكرا يا حببتى 

همسة بتبتسم لسليم على كلمت حببتى 

ابتسام / خليكى اقاعدي معانا اشربى قهوة سليم عازمنى على قهوة يعنى نوع من الفضفضة يعنى مش شغل قاعدين نفضفض لبعض شوية 

سليم بيبص همسة وماسك قلم بيضغط علية بايدو و همسة بتبصلو اوى بغضب
سليم / حببتى اقاعدي معانا ارتاحى شوية اطلبلك العصير الى بتحبية 

ابتسام / لية مش بتحبى القهوة زى انا و سليم

همسة بتبتسم لابتسام اوى وبتقرب خطوة عليها و سليم بيحس ان همسة هتضرب ابتسام 

همسة / لا ياروحى انا بس الدكتور مانعنى من القهوة علشان النونو 

همسة بتحط اديها على بطنها وبتبتسم اوى لابتسام و ابتسام مش عارفة تتكلم 

ابتسام / نونو انتى 

همسة / اة انا حامل عقبالك انتى كمان حبيبى انا فى الورشة لو احتجت حاجة باااى 

همسة بتخرج من الاوضة وابتسام باين عليها التوتر 
وريم بتدخل القهوة 

ابتسام / يااة انا افتكرت حاجة مهمة هبقي اشرب القهوة معاك فى وقت تانى 

وابتسام بتخرج واول ما بتخرج همسة بتدخل سليم المكتب 
وبتقفل الباب وبتقف وره بغضب 

سليم / براااافو براااافو جبتى جوون

همسة / لا ياشيخ 

سليم بيروح على همسة وبيبسها من جبنها بحب 

همسة / انا مش حبة الانسانة دى خالص 

سليم / ملناش دعوة بيها بينا مجرد شغل وبس 

همسة / يلا روح على مكتبك وشوف شغلك وبطل شرب القهوة ماشى 

سليم بيمسك همسة من خصرها 

سليم / خلاص خلينى اشرب فرولة بالشوكولاتة

           ******************************

فى الليل

 اشرف فى الشركة و رحمة بتتصل بية 

اشرف / رحمة عندى شغل كتير وهتاخر نامى انتى 

رحمة / انت بتتكلم بجد ازاى تسبنى لوحدى فى فيلا كبيرة زى دى طول  الليل انا والولاد لوحدنا 

اشرف /  فى حراسة برة على باب الفيلا 

رحمة / والله برافو بصراحة العيشة معاك  صعبة اوى مش كفاية المشاكل الى احنا فيها وانت عارف انى بخاف اكون لوحدى بالليل 

اشرف / حببتى شغلى قران وانتى هتحسى نفسك مرتاحة وهتنامى سلا بقي عندى شغل كتير 

رحمة بتتعصب اوى وبترمى التلفون على السرير و بتقاعد تعيط لوحدها 
 

رحمة / انا بخاف لوحدى بحتاج حد يكون جمبى مش كفاية انى مش حاسة بالامان معاك 

رحمة بتعيط


      **********************************

همسة نايمة وبتحس بالم فى بطنها 

همسة / سليم سليم اااة اااة 

سليم بيتخض اوى 

سليم / همسة همسة فى اية مالك ياروحى 

همسة / انا بولد 

سليم بيجرى بسرعة وبيروح على الهدوم بتعتو 

سليم / بسرعة هنروح المستشفى 

سليم بيقف ثوانى وبيبص لهمسة اوى 

سليم / انتى هبلة ياحببتى 

همسة / اااة بطنى انا بولد اااااى

سليم بيروح همسة 

سليم / حببتى انتى فى الشهر التانى لسة 

همسة بتفكر وبتبص لسليم اوى 

همسة / تصدق اة

سليم / تصدقى انك هبلة وشكلك هتجبيلى عيل اهبل زيك 

همسة / نعم نعم اوعة تغلط فى ابنى انا بحظرك 

سليم / انا ملاحظ ان الوجع راح خلاص 

همسة بتحط اديها على بطنها 

همسة / تصدق اة 

سليم / لاياشيخة 

همسة بتضحك اوى 

همسة / بنتى حببتى كانت بتهزر مع مامتها بقي

سليم / نعم بنت لااااا ولد 

همسة / بنت 

سليم / ولد 

همسة / سليم انا بقولك بنت 

سليم / لا هيكون ولد 

همسة و سليم بيبصو لبعض اوى وبيضحكو و سليم بياخد همسة فى حضنو وبينام و همسة بتنام على صدرو 

سليم / ولد او بنت الى يجيبو ربنا الحمد لله 

همسة / ولد او بنت بس يكونو شبهك انت 

سليم بيضم همسة اوى 

      **********************************

رحمة فى المطبخ بتعمل الرضعة للاطفال والنور بيطفى فجاة 
 ورحمة الرضعة بتقع من اديها وبتخاف وبتروح تجيب شمعة من دورج المطبخ وبتنورها و بتشوف حد واقف بعيد 

رحمة / اشرف كنت عارفة انك مش هتسبنى لوحدى 

الشخص / انا مقدرتش اسيبك لوحدك 

رحمة بتعرف من الصوت انو مش اشرف 

رحمة / انت ميين 

الشخص / انا الى مستعد اضحى بروحى علشانك انتى 

فجاة النور بيرجع والشرطة و اشرف بيطلعو من الفيلا وبيبصو على الشخص دة بيكون منير 

رحمة / منير انت انت الى 

منير  مخضوض اوى من الى حصل وبيحاول يهرب والشرطة بتمسكو 

اشرف /  كنت شاكك فيك من اول لحظة 

اشرف / رحمة 

رحمة بتروح على اشرف وبتمسك فى دراعو اوى 

رحمة / انا وثقت فيك ودخلتك بيتى وامنتك على ولادى 

منير / انا بحبك انا الى استهلك مش هو 

الضابط / احنا كنا عرفيين انك انت الى بتعمل كدة لما خطبتك جت الشرطة وقالت انها شافت صور رحمة عندك فى البيت كتير وكمان ورق التخطيط ازاى تدخل الفيلا وتخرج بسهولة وطريقة حياتكالى اتغيرت فجاة 

منير / ابعدو عنى سبونى انا بحبك انا بعشقك انتى مش زى اى حد خالص انتى غيرهم كلهم انتى ملكى انا مفيش حد هيخدك منى 

اشرف بيضم رحمة اوى رحمة بتخبى وشها فى حضنو 
و الظابط بياخد منير  وبيمشى 

رحمة / اسفة 

اشرف / اسفة على اية ياروحى 

رحمة / مكنش ينفع امن لاى حد انو يدخل بيتى بالسهولة دى 

اشرف / حببتى الدنيا زى مافيها الابيض فيها الاسود بس مش عوزك تفقدى الثقة فى الناس الى حوليكى بس لازم تخدى حظرك كويس جدا

 
رحمة / طول ما انت معايا انا مش بخاف ابدا 


      **********************************

بعد ٧شهور 

همسة معاة مصعب فى المكتب وبيتكلمو فى الشغل 

سليم / ازاى يعنى العينات مش متطابقة مع المنتج الاساسى 

مصعب/ خلينا نروح الورشة ونشوف اية المشكلة هناك 

سليم بياخد التصاميم من على المكتب وبيروح هو ومصعب على الورشة و همسة وقفة مع العمال بتتناقش معاهم فى الشغل 

سليم / همسة انتى اية الى جابك هنا 

همسة / يعنى هكون بعمل اية بشوف الشغل واية الغلط الى فية مش معقول شغلى يطلع بالشكل دة 

سليم / همسة انتى مش شايفة شكلك انتى 

مصعب / سليم اهدى شوية العمال وقفيين 

سليم بيتعصب اوى وبيرمى التصميمات على الارض وبيخرج من الورشة

 
مصعب / بصراحة عندو حق 

همسة بتروح وره ومش قادرة تمشى اصلا بطنها كبيرة وماشية وماسكة ضهرها وبتروح على مكتب سليم و اول لما بتدخل سليم بيتعصب اوى 

سليم / للدرجة دى الشغل اهم من صحتك انتى وابننا 

همسة / ممكن تهدى شوية مش معقول اهدم تعب الشهور الى فاتت دى علشان غلطت فى الورشة وغلطت بسيط وممكن احلها بسهولة 

سليم / انتى مفيش فايدة فيكى ابدا  

همسة / تعالة ساعدنى خلينى اقاعد الاول 

سليم بيمسك اديها و همسة بتقاعد براحة 

سليم / حببتى انا خايف عليكى 

همسة / بس الدكتور قال انى لازم اتحرك علشان دة هيساعدنى فى الولادة 

سليم / يعنى تتمشى مش تنزلى الشغل 

همسة/ خلاص عندك حق اسفة 

سليم / اتفضلى خلينى اوصلك على البيت 

همسة / انا ممكن اروح لوحدى 

سليم / نفسى فى مرة اقولك حاجة وتنفذيها 

همسة بتمسك ايد سليم وبتقف براحة وبتمسك فى دراعو 
وبيمشو 

مصعب / يلا على البيت مش عوزيين نشوفك هنا تانى غير لما الاستاذ يوصل

همسة / مش هتقدرو تخلصو منى ابدا انت وهو

سليم و همسة بيروحو على العربية وبيشوفو ابتسام بتنزل من العربية بتاعتها وبتروح عليهم

ابتسام / اية دة همسة شكلك اتغير خالص مع الحمل انا معرفتكيش خالص

همسة بتضرب سليم فى دراعو 

ابتسام / سليم لازم نشوف العقد الجديد فى كام بند لازم اتناقش معاك فيها

سليم / اسف لازم اوصل همسة على البيت مصعب فى مكتبو 

ابتسام / لاا مصعب لا انت عارف انو عصبى انا هستنك

 
سليم / خلاص مش هتاخر 

ابتسام / همسة انا بعرف دكتور ممكن يظبطلك وزنك بعد الولادة لو تحبى ابعتهولك 

همسة/ لا ياروحى شكرا مش عوزة اتعبك معايا سليم اسندنى انا ديخة 

سليم بيسند همسة براحة 

سليم / براحة حسبى راسك قولتلك مينفعش تخرجى 

وابتسام بتتعصب وبتمشى 

همسة / ابعد ايدك عنى انا كويسة 

سليم / لاحول الله ياربى مفيش اى حاجة بتعجبك ابدا 

همسة / وكان لازم يعنى تستني لما ترجع 

سليم / همسة قولتلك دة شغل اما الغيرة دى ملهاش مكان اوكى 

همسة / هنفضل وقفيين كدة يلا خلينا نمشى 

سليم بيجز على سنانو اوى 

همسة / بتقول حاجة 

سليم / لا ابدا ياروحى ابدا بدعى ربنا تولدى وتكونى بخير انتى وابننا

همسة / هتفضل واقف كدة يلا خلينا نمشى انا جعانة 

سليم بيشغل العربية وبيمشى 

همسة/ براحة انت بتسوق بسرعة لية علشان تلحق تروحلها بسرعة صح 

سليم / مش انتى الى قولتى انك جعانة 

همسة / اة جعانة وعوزة اروح على البيت بسرعة بس برضو سوق براحة مش عوزة يحصلى حاجة انا وابنى

 
سليم / لا ياروحى الف سلامة عليكى 

سليم بيمشى 

همسة / دة حتى انت مقولتليش تعالى نتغدا فى اى حتة
يبقي فعلا شكلى وحش وانت عاااااا عااااااا 

سليم بيوقف العربية على جمب بسرعة 

سليم / بس كفاية كفاااية عصبتينى يا شيخة حرام عليكى 
فى اية هو مفيش حد غيرك فى الدنيا حامل 

همسة / انت بتتعصب عليا وانا حامل وبتخوف ابنى كمان عاااا 

سليم بيمسك اديها وبيبسها 

سليم / حببتى اسف مقصدش خلاص اسف 

همسة / انا بكرهك انت مش تحبنى علشان شكلى بقي ملغبط

 
همسة بتنزل من العربية وبتمشى لوحدها وبتعيط وطبعا بتكلم نفسها و سليم بيروح وره بسرعة 

سليم / ممكن تهدى شوية 

همسة / لااا ابعد عنى مش عوزة اشوفك 

سليم / طب انا مقدرش مشفكيش انا مبحسش بيومى غير لما اصحى على احلا عيون فى الدنيا حتى وانتى تعبانى ومبعرفش انام منك ووخدة كل السرير و الهرمونات الى بتلغبط مشاعرك شوية تفرحى وشوية تعيطى انا بحبك كدة على بعضك كلك على بعضك كدة 

همسة بتمسح دموعها وبتبصلو اوى 

همسة / انا فعلا مزوداها معاك شوية وتعبتك معايا اوى طول الشهور االى فاتت

سليم / حببتى اتعبينى اكتر انتى اميرة قلبى وانتى مسمحلك تعملى كل الى انتى عوزاة 

همسة / حتى لو قولتلك انى عوزة اكل جمبرى دلوقتى

 
سليم / نعم 

همسة / اة محل الجمبرى دة بيعمل حمبرى جناااان

 
سليم بيبص لهمسة اوى وبيضحك 

همسة / اعمل اية كان نفسى فى الجمبرى

سليم بيحضن همسة اوى وبيمسكها من اديها وبيروحو على محل الجمبرى و همسة بتقاعد و سليم بيروح يطلب جمبرى وبيرجع لهمسة
 
سليم / ها حببتى تحبى تكلى حاجة تانى 

همسة / انت فاكر ان انا الى عوزة الجمبرى لا دة ابنك الى طلب 

سليم / لا ياشيخة 

همسة بتضحك اوى والجمبرى بيوصل و همسة بتشم الجمبرى 

همسة/ واااااو رحتو تجنن 

سليم / بالهنا والشفا ياروحى 

همسة بتاكل اول لقمة 

همسة / اممممممم امممم اااااااة 

والناس الى حوليهم بيبصو عليهم اوى 

سليم / همسة فى اية مش للدرجة دى الناس بتبص علينا 

همسة/ رووعة 

سليم بيضحك اوى عليها 

      **********************************

رحمة فى اوضة الولاد وبيدخل اشرف عليها و رحمة بتتخض  
اشرف بيروح عليها وبيحضنها 

اشرف / حببتى خلاص كل حاجة هتكون بخيير ياروحى 

رحمة / بغبائى انا 

اشرف / رحمة خلاص انسى بقي ياحببتى اية رايك ناخد الولاد ونسافر كام يوم فى اى مكان انتى عوزاة 

رحمة / بس انت عارف همسة خلاص على وشك الولادة 

اشرف / اة عندك حق 

      **********************************

سليم بيوصل همسة على البيت وبيشوف سارة بتخرج من الفيلا بتعيط

سليم / همسة سارة فيها اية 

وبيشوفو يوسف بيخرج ورها وبيروح عليها وباين عليهم بيتخنقو و همسة و سليم بيروحو عليهم 

يوسف / انا خلاص زهقت اعملى الى انتى عوزاة 

همسة / يوسف فى اية من امتى وانت بتتكلم مع سارة بالطريقة دى 

سارة / خلية يا همسة برحتو انا عارفة اية الى غيرو 

سليم / فى اية 

سارة / الاستاذ بيعرف وحدة عليا وخاين
 
يوسف / انتى بتخترعى حاجات من دماغك قولتلك اكتر من مرة دى مجرد زملتى فى الشغل ومفيش بينا اى حاجة

 
سارة / كدااب 

سليم / سارة يوسف خلونا ندخل ونتكلم براحة يلا تعالو 

وبيدخلو كلهم على الفيلا 

سليم / ممكن اعرف اية المشكلة من الاول 

يوسف. / اسالها هى 

سارة /  رحتلو الشغل من يوميين كان الاستاذ واقف مع واحدة فى الكولييس

همسة/ وفيها اية انتى عارفة شغل يوسف بيعرضو انو يقابل بنات كتير 

سارة / انا عارفة دة بس انو واقف وبيلعبلها فى شعرها

 
يوسف / قولتلك ان كان فى حاجة شبكت فى شعرها وانا كنت بشلها 

سليم / بس دة مش مبرر انك تتهمية بحاجة زى دى

همسة / سارة سليم عندو حق 

سارة / انا قلتلو اكتر من مرة انا مبحبش البنت دى تكون قريبة منك للدرجة دى خالص

يوسف / قولتلك الى بينا شغل وانا مش هقطع علاقتى بيها الى هى شغل وبس علشان حضرتك مش وثقة فيا

 
سارة / انا متاكدة من نظرتها انها معجبة بيك وقولتلك اكتر من مرة 

همسة / بس سارة عندها حق الست بتحس كويس جدا الست الى زيها يبقي لازم تقطع علاقتك بيها 

سليم / لا طبعا  سارة غلطانا مدام هو قال ان مفيش بينهم حاجة يبقي خلاص مفيش حاجة ولازم تثق فى جوزها 

همسة / لاياشيخ اة ما انتو الاتنين طلعيين لبعض انت كمان مرتاح اوى مع الاستاذة ابتسام

وردة  ✍️

ليست هناك تعليقات