إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة ٤٠

🦋     الحلقة    ٤٠    🦋

.🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

 سليم/ لا ولا شكر ولا حاجة لو اى حد فى مكانى كان عمل كدة 

فاروق / اة انا عرفت ان مراتك فى نفس اليوم عملت حادثة الف سلامة 

سليم / اة الحمد الله 

سليم بيشاور على همسة انها مراتو 

فاروق / اة علشان كدة فى اوضة واحدة ههههة ربنا معاكو الف سلامة عليكى 

همسة / الله يسلمك شكرا 

وفاروق بيخرجرو همسة بتبص لسليم اوى و سليم لسة هيروح عليها 

همسة / انا عندى شغل بعد ازنك

همسة بتخرج من الاوضة بسرعة وبتفكر وماسكة دموعها بالعفيا وبتجرى عليها منة بنت شادية العاملة فى الورشة 

همسة / منة وحشتينى 

شادية / والله لما عرفت انك عملتى حادثة وتعبانة كل يوم تعيط عوزة تشوفك

همسة بتحضنها ودموعها بتنزل و منة بتمسح لهمسة دموعها 

منة / انتى في حاجة بتوجعك

همسة / تق تق تق 

شادية / يلا منة تعالى معايا اكيد مدام همسة مشغولة 

همسة / حببتى روحى مع ماما وانا عندى شغل وهاجى نلعب 
مع بعض شوية 

منة بتبوس همسة من خدها وبتمشى و بتروح على اوضة مصعب بسرعة وبتقفل الباب ومصعب بيبصلها اوى 

مصعب / همسة انتى كويسة 

همسة/  لااااا 

مصعب بيروح همسة وبيخليها تقاعد

مصعب / تحبى اطلبلك دكتور همسة انتى وشك اصفر لية فى اية 

همسة بتعيط اوى 

مصعب / انا هنادى سليم

همسة / لا مصعب لا لو سمحت 

مصعب / فى اية مالك 

همسة بتحكى لمصعب على الى حصل كلو 

مصعب / وانتى هنا بتعملى اية روحى عندو اتخنقى معاة وصرخى ولو عوزة اضربى بس الهروب اصعب من دة 

همسة / انت مش فاهم قد اية انا موجووعة بجد 

مصعب / مكانك مش هنا تعالى معايا 

ومصعب بياخد همسة من اديها وبيخرج بيها

همسة / مصعب سبنى 

ومثعب بيروح على اوضة سليم وبيدخل هو و همسة و سليم كان واقف قدم شباك الاوضة ومدايق اوى وبيبص لهمسة اوى و همسة مش عوزة حتى تبصلو 

مصعب / انا كدة عملت الى عليا 

ومصعب بيخرج وبيقفل باب مكتب بالمفتاح 

سليم / همسة انا 

همسة تروح للباب وبتحاول تفتح الباب والباب مقفول

همسة / مصعب افتح الباب مصعب 

همسة بتخبط على الباب ولسة بتبص وره بتشوف سليم قريب منها اوي و بتبص لسليم اوى 

همسة / كدبت عليا 

سليم /خفت تفهمينى غلط

همسة / الى بيكدب بيكون عامل غلط علشان كدة بيكدب 

سليم / لا بيكون خايف يجرح الى بيحبو علشان كدة بيلجا للكدب

سليم بيحكى لهمسة كل حاجة حصل من ساعة اتصال ابتسام لحد لما رجع الفيلا 

همسة/ ولية كدبت عليا 

سليم / مكنش قصدى انى اكدب عليكى ابتسام خلتنى اوعدها انى مقولش لحد على الى حصل 

همسة / ابتسام ابتسام ابتسام مش ملاحظ ان كل حاجة بتحصل بتكون سببها ابتسام 

سليم / همسة انا عارف انى كدبت عليكى وانا

 
همسة / كفاية انك مكنتش جمبى وانا فى اكتر وقت محتجاك جمبى وكنت جمبها هى مش انا 

سليم / همسة انتى عارفة ان مفيش اى حاجة من الى بتفكرى فيها 

همسة / انا عارفة ان بالنسبالك مفيش حاجة بس بالنسبلها فى حاجة وانا متاكدة 

سليم بيحضن همسة اوى /  اسف

همسة مديقة اوى ومش مرتاحة خالص

همسة / سليم انا ثقتى فيك كبيرة اوى ارجووك متخليش الثقة دى تتهز ابدا

سليم بيحط ايدو على خد همسة بحنية 

سليم / حببتى خليكى وثقة انك احلا حاجة فى حياتى ومستحيل اهز الثقة دى ابدا 

همسة بتترمى فى حضنو اوى و سليم بيضمها اوى على صدرو 

سليم / انا كنت متخيل انك مش هتسمحينى ابدا بس الى عملتية دة بيكبرك فى نظرى اكبر 

ومصعب بيدخل وبيبصلهم اوى 

مصعب / انتو كويسين 

سليم بيضم همسة اوى علية وبيضحكو 

مصعب / بصراحة انا خفت احسن يكون حصل حاجة لما مسمعتش صوت 

همسة بتروح على مصعب وبتمسك ايدو 

همسة / شكرا جدا يا مصعب انا مش عارفة اقولك اية 

سليم/ مصعب طول عمرو راجل وصاحب صحبو 

مصعب / خلاص باة هتخلونى اعيط

همسة و سليم ومصعب بيضحكو 

مصعب / ممكن نشتغل بقي همسة انا فى مكتبى 

مصعب بيمشى و سليم بيروح يمسك همسة من خصرها 

سليم / خليكى معايا شوية 

همسة / لاياشيخ يلا بلاش دلع يلا روح على مكتبك عندك شغل كتيير 

سليم بيبوس همسة من خدها بحنية و همسة بتخرج ومبسوطة اوى و سليم بيتنهد وبيروح على مكتبو

      **********************************

رحمة قاعدة ومديقة اوى  وبتروح على البلكونة وبتبص على باب الجنينة وبتشوف بوكية الورد على باب الجنينة ومعاة بلاليين كتيير وبتتصل باشرف و اشرف كان فى اجتماع ومش معاة الموبيل والولاد بيعيطو وبتروح عليهم وبتهتم بيهم 

      **********************************

يوسف  فى كفترية مستني حد وبعد شوية بتدخل سارة الكفترية وبتروح على يوسف 

سارة / اتاخرت عليك 

يوسف / لا وحتى لو اتاخرتى انا مستعد استني باقى عمرى

 
سارة بتضحك 

سارة / يوسف فى حاجة لازم تعرفها 

يوسف / فى اية مالك شكلك قلقانة 

سارة / انا مطرة اسافر كام اسبوع لبنان 

يوسف / ولية مطرة 

سارة / انت عارف الى حصل مع رانيا و سليم وبابا مدايق اوى  وقالنا لازم نرجع لبنان باسرع وقت وكمان رانيا نفسيتها تعبانة ومحتاجة تغير جو شوية 

يوسف بيبص لسارة و سارة باين فى حاجة مديقاها تانية 
ويوسف بيمسك اديها بحنية 

يوسف / سارة انا مقدرش طبعا اقولك خليكى ومتسفريش بس لازم تدى علاقتنا وقت 

سارة / بصراحة رانيا عرفت بالعلاقة الى بينا 

يوسف / ورايها اية 

سارة / كانت مديقة اوى لدرجة انها كانت رفضة انى اخرج من البيت انا مش عارفة اعمل اية كويس  علاقتنا لسة ف الاول 

يوسف بيبص لرانيا اوى ومدايق 

يوسف / انا هختصر الطريق الطويل من الكلام انا همشى مع السلامة 

ويوسف بيمشى 

سارة / يوسف يوسف استنى خلينا نتكلم 

يوسف / نتكلم فى اية تانى انتى قولتى كل حاجة 

سارة /انا لاول مرة ببقي مش عارفة اعمل اية ولا اقول اية انا مش عارفة انا عوزة اية حاول تفهمنى 

يوسف / ماشى لما تعرفى انتى عوزة اية كلمينى 

سارة / مفيش حد هيسمحلنا ان العلاقة دى تستمر ازاى هنحارب كل الناس

 
يوسف بيركب الموتوسكل بتاعو و سارة بتعيط

يوسف / انا مستعد للحرب لو مستعدة هاتى ايدك وخلينا نبدا

 
سارة بتبص ليوسف وبتعيط ومش عارفة تعمل اية ويوسف لسة هيمشى بالموتوسكل سارة بتركب وره وبتتمسك فية اوىويوسف بيتحرك بالموتوسكل بتاعو وبيمشو 

      **********************************

همسة فى الورشة مشغولة وبتتكلم مع العمال و سليم واقف 
بعيد وبيتفرج عليها والعمال بيشوفو سليم واقف وبيبص على همسة وبيضحكو اوى و همسة بتبص للعمال ومستغربة 

وسارة بتشاور لهمسة وره بعيد و همسة بتشوف سليم واقف ومبيتحركش ومبتسم اوى و همسة بتشورلو انو يمشى من هنا و سليم مفيش منو اى رد فعل وبيبصلها اوى ومبتسم وسرحان فيها 

همسة / يلا انتى وهى روحو على شغلكو 

همسة بتتكسف اوى وبتروح على سليم بسرعة 

همسة / سليم انت بتعمل اية هنا يلا روح على مكتبك 

سليم / انتى حلوة اوى 

همسة / هششششش وطى صوتك حد يسمعك انت اتجننت ولا اية يلا روح من هنا بلييز 

سليم مبيتحركش من مكانو وبيطلع من وري ضهرو وردة 
 و همسة مبسوطة اوى وبتخدها منو وبتبصلو 

همسة / طب انا اعمل اية دلوقتى 

سليم / اى حاجة

العمال بيبصو عليهم وبيضحكو 

همسة / طب انا دلوقتى عوزة اكلك 

همسة بتحضن سليم اوى ومبسوطةزو سليم بيضمها 

سليم / طب اية رايك نجرب السرير الى فى اوضة المكتب 
همسة بتضربو اوى فى صدرو 

همسة / انت وقح خلى عندك خجل ولو شوية 

سليم / يعنى كان فى واحدة من شوية عوزة تاكلنى 

همسة / لو مخرجتش من هنا هنادى على الامن يخدوك 

سليم / خلاص ماشى قدمك ساعة واحدة ووقت الشغل ينتهى واشوفك على باب الورشة 

همسة / ماشى بليييز امشى باة الكل بيبصلنا 

سليم بيبوس همسة من خدها بسرعة وبيخرج بسرعة
 و همسة بتضحكومكسوفة اوى من العمال ☺️☺️

.
      **********************************

.
 
رحمة بتتصل اشرف باستمرار 

اشرف / حببتى اسف كان عندى اجتماع مهم 

رحمة  / اشرف انا مخنوقة اوى وخايفة بجد انت لازم تيجى حالا 

اشرف / رحمة فى اية بس 

رحمة / تعالة بنفسك لازم تشوف 

رحمة بتقفل التلفون وبتبص على باب الفيلا وبتشوف 
طيارة من ورق متعلقة على باب الفيلا ومكتوب فيها بحبك بالاحمر و رحمة بتقفل البلكونة بسرعة وبتروح على الولاد

      **********************************

فى الليل 

همسة و سليم بيروحو على الفيلا و بيشوفو فى شنط قدم الباب

 
سليم / اية دة فى حد مسافر ولا اية 

همسة / الظاهر كدة 

همسة بتدخل هى و سليم و همسة بتروح على ولدتها وبتكون قااعدة مع هاشم وشيرين فى الرسبشن 

همسة / انا شفت شنط برة قدم الباب 

هاشم بيبص لهمسة ومدايق 

همسة / هاشم انت مسافر ولا اية 

شيرين / هاشم هيسافر لية ويسيب الفيلا ويسيب مراتو وابنو 

همسة / مش فاهمة تقصدى اية 

هاشم / شيرين اطلعى شوفى كريم 

سليم / حد يفهمنا فى اية 

هالة /همسة انا الى هروح من هنا كفاية انا وجودى هنا كان
علشانك وبس وكمان انا اطمنت عليكى طول ما سليم معاكى 

همسة / يعنى اية انتى هتروحى من هنا وهتسبينى لوحدى 

هالة / مش لوحدك سليم معاكى وكمان اخواتك هاشم ويوسف جمبك وانا هكلمك كل يوم وكل فترة سليم هيجيبك عندى هم ساعتيين وهتكونى عندى انتى عارفة ان ابوكى كان نفسو يعيش فى البلد وانا كمان 

همسة / لا هاشم اتكلم اكيد مش هتخليها تروح وتسبنى 

هاشم/ همسة والله انا بحاول اقنعها من بدرى بس والدتك انتى عرفاها

شيرين / بيتهيقلى ان قررها دة صح هى اخدتو متاخر بس

هاشم / شيرين قولتلك كفاية

شيرين / لية هو الى يقول الحق يبقي غلطان ولا اية وكمان همسة مش بنتها ولا ليها انها تفضل فى البيت دة ابدا ولو محتاجة يعنى حد يراعيها حطوها فى دار للمسنيين 

هالة / لاااا لااادار مسنيين لا انا هروح من هنا بس همسة دى بنتى ومستحيل اى حد يقول غير كدة ابدا

 
همسة بتبص لشيرين اوى ومصدومة من الكلام الى بتقولو 
وعنيها بتدمع ومبتتكلمش و سليم بيحس بوجع همسة من غير ما تتكلم وبيمسك اديها اوى  و هاشم بيمسك شيرين من اديها بقوة وبيخدها بعييد

هاشم / انا لحد النهاردة مستحملك علشان خاطر ابنى بس لحد كدة وكفاية باة 

همسة/  هاشم لاا دة بيتها هى بس حبة اقولك حاجة الست الى هناك دى بتكون امى الى حامتنى طول السنين دى كلها الى قبل نا اقول اه كانت بتقولها قبلى اة فعلا مش هى الى والدتنى بس الحاجات دى انتى عمرك ما هتحسيها ومع انك ام 

هاشم / همسة 

همسة / يلا يا ماما خلينا نروح من هنا سليم بلييز خدنا من هنا 

سليم / ماشى ياحببتى بس انتى اهدى 

هالة / لا يابنتى دة بيتك وصدقينى انا كنت عوزة اسافر من
 زمان البلد واعيش الى باقى من عمرى هناك 

هاشم / ممكن الكل يهدى مفيش حد هيروح من هنا 

همسة بتعيط وبتحس بدوخة وبتقع على الارض جامد 
 و هالة بتصرخ 

هالة / همسة بنتى همسة 

سليم و هاشم بيجرو على همسة وبيحولو يخلوها تفوق 
 و سليم بيشلها وبينيمها على الكنبة بسرعة و هاشم بيتصل بالدكتور ويوسف بيدخل وبيتخض على همسة 

يوسف / همسة فى اية همسة ملها هاشم سليم اتكلمو 

سليم ماسك ايد همسة وخايف عليها اوى و قاعد قدمها على الارض

هاشم / مش عارفيين بس داخت ووقعت 

هالة بتعيطي اوى وخايفة على همسة وعنيها عليها وشرين وقفة ومش عجبها الاى بيحصل اصلا وبتطلع وبتسبهم 
 وهاشم بيروح على هالة وبيمسك اديها وبيخليها تهدى 

هاشم / همسة هتكون بخيير متقلقيش 

هالة / بنتى 

وبعد دقايق الدكتور بيوصل وبيشوف ضغطها و سليم بيساعدو انو يكشف على همسة و هاشم ويوسف وقفيين قلقنين والدكتور بيطول فى  الكشف على همسة 

يوسف/ دكتور طمنا هى كويسة 

هاشم / يوسف خلى الدكتور برحتو اهدى شوية 

والدكتور بيبصلهم اوى و سليم بيظبط لبس همسة وبيمسك اديها وبيبسها

 
سليم / دكتور طمنا هى

الدكتور / مبدايا كدة المدام حامل 

الكل بيسكت مبيتحركش من مكانو 

سليم / ازاى 

الدكتور بيبص لسليم باستغراب اوى 

الدكتور / بصراحة الموضوع دة انت الى تعرفو مش احنا 

هاشم ويوسف بيحضنو بعض ومبسوطيين اوى  و الدكتور بيطلع حقنة 

سليم / انت هتعمل اية 

الدكتور / متقلقش دى هتخليها ترتاح شوية وكمان علشان ضغطها عالى شوية

 والدكتور بيدى همسة الحقنة و سليم عيونو على الحقنة كانو هو الى بيخدها مش همسة وبيحس بالوجع و هالة بتعيط و يوسف بيساعد الدكتور انو يخرج و هاشم بيروح لسليم و سليم مبيديش اى رد فعلا وواقف جمب همسة 

هاشم / سليم مبروووك

سليم / يعنى انا المفروض اعمل اية 

ويوسف بيروح عليهم وبيضحك اوى 

يوسف / بيتهيقلى انك تكون مبسوط 

سليم بيبص لهمسة اوى وهى نايمة وبيروح بيشلها فى حضنو

 
يوسف / هاشم هو سليم اتجنن ولا اية

هاشم / احتمال 

يوسف بيروح لهالة

يوسف / مبرووك هتكونى جدة 

هاشم بيروح بيبوس دماغ هالة وبيهديها 

      *********************************
*

سليم بينيم همسة على السرير وبيقاعد على الارض وبيتفرج عليها و همسة بتبدا تفوق وبتبص لسليم  و سليم اول مابيشوف عيون همسة بتبصلو دموعو بتنزل 

همسة / سليم اية الى حصل 

 همسة بتتخض وبتحاول تفوق نفسها وبتحط اديها على خد سليم بحنية وبتمسحلو دموعو 

سليم / انتى حامل 

همسة بتحط اديها على بطنها بسرعة وبتبص لسليم اوى 
 وسليم بينام فى حضنها 

 
همسة / انا حامل يعنى هجيب طفل منك 

سليم بيبصلها اوى

سليم / هيكون عندى طفل منك

وبيدخل هاشم ويوسف وسنديين هالة
 
همسة / مامااا 

هالة بتروح على همسة وبتحضنها اوى وبيعيطو

هاشم / مبرووك يا همسة

يوسف / انا عوزك تجيبى والد زى بالظبط وانا الى هربية 

بيضحكو كلهم 

هاشم / اشوفك بس تقرب منو وانا اقطعلك رقبتك 

سليم بيبص لهمسة اوى بحب وكانو فى عالم تانى خالص 

هالة / بنتى انتى كويسة حاسة بحاجة انتى

همسة / ماما انا كويسة 

هالة بتحضن همسة اوى 

همسة / يلا يا ماما خلينا نروح من هنا 

هاشم / همسة انتى ريحة فيين

همسة / هاشم انا مش عوزاك تزعل منى انت عارف انا بحبك قد اية بس انا حبة اروح من هنا 

هاشم / بس دة بيتك سليم قولها حاجة 

سليم/ القرار الى همسة هتخدو انا موافق علية دة اختيرها 

هالة / حببتى انتى لازم تكونى مع اخواتك وتعيشى معاهم وتعوضو السنين الى راحت منكو 

همسة / انتى ازاى تقولى كدة ازاى تفكرى تسبينى
 
هالة / انتى خلاص هتكونى ام وهتعرفى انا عملت كدة لية
 
هاشم /مفيش حد هيروح من هنا والى مش عجبو هو الى هيمشى 

هالة / عمك ابو خالد وصل تحت ومنتظرنى 

همسة دمعها بتنزل 

هالة / كل يوم هكلمك كل دقيقة وكمان اخر كل اسبوع سليم هيجيبك عندى 

همسة / بس انا محتجالك جمبى 

هالة / لو احتجتينى هكون قدمك فى ثوانى 

همسة بتحضن والدتها اوى وبتعيط 

هالة / بلاش دموع وخليكى عارفة ان اى حاجة انتى بتعمليها الطفل دة بيحس بكل حاجة ولو عيطي هو كمان بيعيط ولو ضحكتى هو كمان بيضحك معاكى فخليكى سعيدة ديما ياروحى 

هالة بتبص لسليم 

هالة / انا طبعا مش هوصيك ببنتى بس هقولك حاجة واحدة 
ربنا يسعدكو يا ولادى 

و سليم بيروح على هالة وبيبوس اديها و همسة لسة هتتحرك علشان تروح مع هالة

 
هالة / لا متتحركيش انتى لازم ترتاحى شوية وكمان مبحبش الوداع

هالة بتنزل ومعاها يوسف وهاشم  

همسة بتعيط و سليم بيروح عليها و همسة بتحط دمغها على صدرو و سليم بيضمها اوى

      **********************************

اشرف فى الفيلا قاعد مع الظابط

اشرف / بصراحة احنا مش عندنا اى معلومان كتيير 

الظابط / ممكن اقابل المدام 

اشرف / ثوانى 

اشرف بيطلع وبيجيب رحمة وبينزلو يقاعدو مع الظابط 

الظابط /حابب اسالك سؤال هو محرج شوية 

رحمة بتبص لاشرف 

الضابط / كان فى علاقة مع اى شخص يعنى 

اشرف / انت بتقول اية 

الضابط / انا اسف بس انا بقصد قبل الجواز 

رحمة / لا طبعا انا و اشرف جوزى كنا بنحب بعض من ايام الجامعة واتجوزنا على طول عن حب طبعا وعندنا اربع
 اطفال 

الظابط / انتو مش شكيين فى اى حد 

اشرف / لا خالص

الظابظ / وانتى يامدام مش شكة فى اى حد ممكن يكون هو الى بيعمل كدة

رحمة / لا ابدا انا لما اتجوزت تقريبا اتقطعت علاقتى حتى مع اصحابي

 
الظابط / يعنى عاشق مجهول 

اشرف بيدايق اوى
 
الضابظ / من بكرة هيكون فى مراقبة للفيلا كلها وان شاءالله 
هيتمسك فى اقرب وقت 

اشرف بيروح يوصل الظابط ولسة هيخرجو بيشوفو صندوق 
قدم الباب و اشرف بيبص للظابط اوى والظابط بيمسك الصندوق وبيرجع هو و اشرف تانى 

الضابط / حد عندو اى فكرة عن الصندوق دة 

رحمة اشرف / لا 

والظابط بيفتح الصندوق وبيكون فى قلب احمر 

اشرف / اهو اتفضل تقريبا كل ساعتين بيكون فى حاجات زى دى 

الظابط احنا هنخدها للفحص والظابط لسة هياخد الصندوق
 
الظابط / حاسس ان الصندوق تقييل شوية

 وبيرجع الصندوق وبيشوفو تانى وبيشوف ورقة عليها دم 
 و رحمة بتشفها بتصرخ من الخوف واشرف بيضم رحمة علية وفى جواب 

الجواب / حبيت اكتبلك بدمى بحبك بجنوون 

رحمة / الولاد 

رحمة بتجرى على اوضة الولاد بسرعة

وردة   ✍️

ليست هناك تعليقات