إبحث عن موضوع

قصة كرسي الجن الجزء الثالث

#كرسى_الجن
#الجزء_الثالث

اعوذ بكلمات الله التامات

النور قطع فى العمارة كلها ...
هويام قعدت تدور على شمع بالشقة كلها ملقتش ندهت ع ادهم ع يروح يجيبلها من اى حد بالعمارة تحت مردش دخلت المطبخ تدور ...
وهى بالمطبخ سمعت صوت باب الشقة اتفتح واتقفل.
جريت نحية باب الشقة تشوف مين نزل وبتندة ع ادهم مردش برضو
دخلت تدور ع شمع تانى ملقتش...
راحت جابت التليفون بتاعها لقتة 5 بالمية ومش هيفتح الكشاف نورت الشاشة ع اساس  تديها ضوء ضعيف تعرف انزل بية ع السلم ..
دخلت اوضتها عشان تغير هدومها وحطت التليفون ع السرير وسندتة بمخدة عشان ينورلها الاوضة
مرة وحدة التليفون شغل اغانى ..
والتليفون بيتحرك بالهوا
كان حد ماسكة وبيغير الاغانى

خافت هويام وجت تجرى نحية باب الاوضة عشان تنزل
وهى باصة وراها نحية الموبايل ...
لقت باب الاوضة مسدود كانها خبطت فى سد
الدنيا ضالمة بس تقدر تشوف
هو مافيش سد
بس هى حاسة بسد مانعها تعدى
صرخة هويام وقعدت تقول الحقونى
والتليفون بتاعها بيطير فى الهوا وجاى نحيتها
النور رجع

لقت تليفونها مكانة ومافيش سد ومافيش حاجة
دخلت اوضة ادهم تبص علية
لفيتة مخلص كل الاكل ونايم

باب الشقة خبط قالت اكيد رجعوا بهدير من المستشفى
معتز:- فى اى بتصوتى لية
هويام:- النور قطع و....
قاطعها معتز
معتز :- النور مقطعش ..ممكن عطل عندكم
عيب تصوتى بنص الليل
اكبرى
واداهت ضهرة ونزل ...
دخلت هويام تحاول تنام ...
بس كانت خايفة
شغلت قران ع التيفون وحطيتة بالشاحن
لحد مراحت بالنوم

بعد ساعة ونص رجعوا الجماعة من المستشفى
طلعوا هدير بيتها واطمنوا عليها
والكل فضل يسال مالها
وتفسيرهم وكلامها ان الدكتور قال انها داخت وتعبت من كتر السهر والمذاكرة ...

ادهم:- بابا هطلع انام مش قادر اقف ...
محمد :- ماشى اطلع خد المفتاح اهو وماتصحيش اختك لو نامت
ادهم:- ماشى حاضر
مامت ادهم:- مش جعان
ادهم:- لا عاوز انام

طلع ادهم وفتح باب الشقة ودخل اوضتة وطلع ع سريرة بهدومة ونام ....
والباقى فضلوا تحت
مرة وحدة صحت هويام ع صويت ادهم
جريت علية وفتحت باب الاوضة ونورت النور
هويام:- فى اى اهدى بتصرخ لية !
ادهم:- فى حد تحت السرير
هويام:- بس خرافات
تلاقي الاكل الى انت اكلتة كبس ع نفسك وخلاك تحلم بكوابيس
ادهم:- بس انا جعان ومكالتش
فى حد تحت سريرى انا خاااايف
انا عااااااوز ماما
وفضل ادهم يعيط عاوز ماما عاوز ماما

رن جرس الباب
جريت هويام تفتح
هويام:- كويس انكوا جيتوا
ادهم بعيط ومش عارف ينام
محمد :- اكيد اتخض من الى حصل انهاردة ومن الى حصل بالمستشفى
هويام:- اى الى حصل بالمستشفى  يا بابا
محمد:- تقريبا كان فى كذا واحد متخانقين وداخلين المستشفى سايحين بدمهم يمكن المشهد دة خوفة
هويام:- طيب وهو عرف منين اساس
محمد:- مهو كان معانا وشاف كل حاجة
هويام :- نعم!
انت بتقول اية
محمد:- فى اهى
بصى انا هلكاااااان وعندى شغل الصبح
تصبحى ع خير
دخل محمد اوضتة
ودخلت مامت هويام عند ادهم وحضرتلة عشان واكلتة وفضلت تقرارلة حواديت  لحد منام
دخلت هويام اوضتها مزهوووووولة
وقررت الصبح لازم تحكى لجدتها الى بيحصل ...

هدير خدت ادويتها وجابت كتاب الفزياء وحطيتة جمبها ع السرير وقالت احاول اقرى فية لحد منام احاول الم شوية من المنهج
منك لله يا مستر انصارى انت السبب فى الى بيحصلى وفى خوفى دة وبدات تعيط
حست جسمها كلة واجعها
والدوا كان فى مسكنات  ومنوم ... نامت على نفسها

الكل نام بما فيهم القلقان والخايف والتعبان كلة ناااااااااام
لكن الارواح فضلت صاحية
تتحرك من شقة لشقة ومن شخص لشخص
وتعبث بكل التفاصيل .... من غير محد يحس

الصبح طلع وبدا الكل يصحص الى هيروح مدرستة والى كليتة والى دروسة والى شغله
والى هتنزل تجيب الغدا
والى هتنضف  وووووووة

هدير صحية تعبانة بس مضطرة تروح الدرس
وتجيب اسكور بالامتحان
والا المستر هيطردها وفاضل 4 شهور ع امتحانات الثانوية العامة
ولو محلتش كويس وطردها هتحتاس
والفزياء تقيلة ومش سهلة تتلم وتغير مدرس بالوقت دة مستحيل
قامت راجعت تانى .. بس طبيعى هى تعبانة ومش مركزة
قامت لبست ونزلت الدرس
الدرس كان فى سنتر تعليمى بتاع المستر
عبارة عن شقة واسعه فيها كذا اوضة متجهزة للدراسة
كان معاها بالدرس 9بنات وولدين
ولد منهم كانت بتحبة وبيحبها ومرتبطين ببعض
فلما شافها الصبح حس انها تعبانة ومش كويسة
وطبعا قعدت تقولة خايفة اسقط خايفة اجسب درجة وحشة
فقعد جمبعا عشان يغششها ..
مستر كريم الانصارى وصل
هو شاب فى ازل التلاتين ... طويل وشعرة خفيف بس بنى شوية وعنية خضرا ودقنة بنى وتقيلة ومربيها ومتحددة
شكلة وسيم
كل بنات الدرس كانوا معجبين بية
البنات بسن مراهقة ...سن خطر
وهو صغير وحلو
لاحظ ان هيثم قاعد جمب هدير ...
سابة ....
ووزع ورق الامتحان
وبين لهيثم انة مش واخد بالة منة ...
لحد ما هيثم بدا يغشش هدير .....

وراح باصصلة وندة علي وموقفة ومهزقة وسط كل الدرس وطردة وقالة مش عاوزك تجيلى الدرس هنا تانى وشوفلك مدرس تانى
طبعا هيثم وشة احمر وعرق جامد وعينة اتملت دموع بس مسك نفسة وخد بعضة وجرى من الدرس
بص كريم لهدير وقالها كملى حل
طبعا هدير اضايقت عشان هيثم ومعرفتش تركز
ولما خلص الوقت سلموا الورق كلهم ومشوا
وهدير واثقة انها مطرودة وهتجسب اسكور وحش

صحيت هويام ع الساعه 12 الضهر ملقتش حد بالبيت
ابوها بالشغل ومامتها نزلت السوق وادهم ع الاغلب عند جدتة او مع مامتها

غيرت هدومها ونزلت جرى ع جدتها
وحكتلها ال  حصل واهلها بالمستشفى
رد فعل الجدة
اتصدمت وبرقت لهويام وقالتلها
الجدة :- نعم بتقولى اى
ادهم مين الى كان معاكى والى كان بالمستشفى
امال مين الى نايم جمبى طول الليل
ادهم لما ابوكى نزل مع هدير
نام ع نفسة
نيمتة باوضتى
ولما ابوكى رجع
مرضاش يصحى
ومرضاش يطلع مع ابوكى وامك
وقلتلهم خليه نايم جمبى للصبح
ولسة مصحاش اصلا

جريت الجدة ع اوضتها
لقت ادهم نايم فى سريرها
بصت لهويام وقالتلها ... اهووووو
هويام:- ازاااااااى ...
استنى اصحية ....
الجدة :- لا استنى .....
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ..
بسم الله الرحمن الرحيم
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم

ُأعوذ بالله الكريم وبكلمات الله التامات التي لا يجاوزهن بر ولا فاجر من شر ما ينزل من السماء وشر مايعرج فيها وشر ما ذرأ في الأ رض وشر ما يخرج فيها ومن فتن الليل والنهار ومن طوارق الليل والنهار .....

الجدة :- الحمد لله ... ده ادهم الى كان معاكى او مع ابوكى مش ادهم ...
هويام :- لا ماتقوليش كدة
بسم الله الرحمن الرحيم
انا خايفة  .   قلبى هيقف .. 
الجدة :- بيتى مابيتقطعش منة القران ولا الصلاة عشان كدة طول منتى هنا اياكى تخافى
هويام:- والعمل
الجدة :- هتكلم مع عمامك يشوفولنا شيخ يجى يطهر البيت ...
اكيد سعاد هى السبب
من يوم يومها بتاعة سحر واعمالربنا ياخدها ....
اطلعى يا بنتى شقتك وشغلى قران لحد منشوف هنعمل اى
هويام:- لا خلينى هنا انا خايفة اطلع
الجدة :- لو خوفتى هيستقوا اكتر هما ضعاف واحنا اقوى
هويام:- لااااا مش طاااالعه خلينى هنا

بشقة عم هويام
نهى كانت لسة مصحيتش من النوم بس بدات تفوق
حست كان حد بيلعب لها بشعرها
بتحط اديها على راسها لقت صوابع من غير كف ايد فى راسها بتتحرك .....
يتبع


لاتخافوا_فقط_احذروا 👹
تأليف هويام

ليست هناك تعليقات