إبحث عن موضوع

قصة كرسي الجن الجزء الثاني

#كرسى_الجن
#الجزء_الثانى ماخوذة من قصة حقيقية ....+18
 اعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق
وصل معتز لكافية فاضى متعود يروحة كل ما يضايف
وفضل قاعد مع نفسة يشرب سجاير سجارة تجر سجارة تجر سجارة ...
رن تليفونة
معتز عارف مين بيتصل الرقم متسجل معاة
معتز :- مين!
هويام:- ...انا انا يا معتز
معتز:- انتى مين ؟
هويام:- معقول معكش رقمى
معتز:- لا الصراحة مين حضرتك
هويام:- ولا عارف صوتى
معتز :- لا مش بجمع اصوات غير اصوات الناس الى تهمنى غير كدة مش بركز
هويام:- انا هويام بنت عمك
معتز :- امممم خير
هويام:- بطمن عليك عشان مشيت بسرعه
معتز :- شكر  ع سؤال
سلام
اااه استنى ...بقولك
بعد كدة لما تعوزى حاجة خلى عمى هو الى يتصل
وقفل السكة بوش هويام ...

....................فى شقة  محمد بابا هويام

لما طلع محمد الشقة
وفتح الباب و داخل نحية  الحمام ياخد دش ..
 سمع صوت التلفزيون اشتغل ف اوضة الليفنح
استغرب شوية وبعد كدة اتحرك نحية الليفنج ودخل الاوضة يطفية
كانت الدنيا ضالمة والتلفزيون بس الى منورها
لقى الكرسى الهزاز بتاع ادهم بيتحرك
والقنوات عمالة تتغير بسرعة بسرعة بسرعة
ومرة وحدة لمح حد قاعد على الكرسى الهزاز ...
وفضل حجم يكب يكبر لحد م الكرسى تحت اتكسر من التقل
وفضل يكبر يكبر يكبر لحد ما بقى ضخم وواصل للسقف
وقع محمد واغمى علية
.........

بعد فترة كلنا سيبنا بيت جدتى وكلة طلع شقتة
اول ما دخلنا لقينا الشقة ضااااالمة
فضلنا نندة على بابا مش لاقينة
وبعد ما دورنا لقيناة نايم على سريرة
صحيناة اول لما شافنا اتخض
وقال .... اى دة انا فين انا فين
انا ازاى جيت سريرى !
واستعاذ بالله من الشيطان الرجيم
وقالنا حلمت حلم مرعب اوى
كنت مفكرة بجد ...
الحمد لله
هقوم اتوضى واصلى العشا
....محمد كان مفكر نفسة بيحلم
لكن الحقيقة .... الموضوع كان حقيقى وبجد ومش حلم ......
عدت الليلة
والكل نام .... ماعدا هويام
دخلت البلكونة وفضلت واقفة فى عز البرد
مستنية معتز يرجع من برة عشان تطمن علية
وبرضو كانت محتاجة تعيط من غير ما حد يحس بيها   ....
سمعت هويام صوت عربية جاية من اخر الشارع واتاكدت انها عربية معتز
استخبت عشان مايشوفهاش
معتز وصل قدام العمارة ومدخلش العربية الجراج وسابها بالشارع وقبل ما يطلع بص على بلكونة هويام بس مشافهاش عشان كانت مستخبية
وهى برضو مشافتوش وهو واقف يبص على بلكونتها ...

فتح معتز باب المدخل وطالع ع السلم بالضلمة وحدة وحدة عشان يخلص السجارة الى ف ايدة
سنع مرة وحدة صوت قطة بتنونو بصوت عالى
وحس انة داس على ديلها

ومن كتر مكانت القطة السودة  سوووووودة مبانتش بالضلمة
معتز خاف بس قال لنفسة ..  مجرد قطة ...
وكما طلوع
وصل للشقة الى تحت بيت هويام
شقة سعاد وابراهيم .. امة وابوة
لقى القطة نايمة قدام شقتهم ...
استغرب زاى دى كانت تحت ونزلت
معقول فى اكتر من قطة
هشها ....
وفتح الشقة ودخل
سعاد :- اشمعنة انهاردة جاى تبات معايا
م منيوم م ابوك غضب وانت بتنام تحت معاه عند الحيزبونة امة !
معتز:- بقولك اى مش عاوز صداع لو مضايقة من وجودى هنزل
وجاى يمشى
مسكت فية سعاد ... لا ماتمشيش انا فرحانة انك جيت ياريت تبات معايا كل يوم
انا مضايقة انى بنام لوحدى
منها لله وقعت بينا وخدتك انت وابوك منى
مهو الكبير بقى قلب امة ...
معتز :- ممكن ادخل انام
وسابها ودخل اوضتة
معتز برضو كان عاوز يقعد لوحدة بعيد عن الناس عشان محدش يسالو مالك ولا فى اى
دخل غير هدومة وفتح بلكونة اوضتة الى هى تحت بلكونة هويام بالظبط ...
وولع سجارة ووقف بالبلكونة يفكر ...
هويام كانت سمعت صوت البلكونة بتاعتة وهى بتتفتح
بس استغربت عشان عارفة انهم عايشين من سنين مع جدتها
وبصت ...لقت معتز واقف يشرب سجاير ....
الدنيا بدأت تنقط ...
هويام مدتش خوانة
لقت معتز بيبص فوق غ السما عشان يشوف المطر
لمح هويام وقفة
دخلت هويام تجرى وقفلت البلكونة
معتز فضل واقف يشرب ااسجارة ويكملها قبل ميدخل
.............
فى شقة صالح عم هويام وعم معتز و ابو هدير
هدير كانت بالثانوية العامة وسهرانة تزاكر فيزياء
الساعه وصلت ل 2 بالليل وخلاص هى فصلت
لس قالت هدخل اخد دش عشان افوق وارجع اكمل مزاكرة
عشان كان عندها مدرس مستقصدها لو مجابتش اسكور بالامتحان همشيها ومش هيخليها تكمل معاة
دخلت هدير الحمام خدت دش وطلعت ولعة النار على البراد عشان تعمل نسكافية
ودخلت الاوضة تنشف شعرها وتسرحة عقبال م الماية تغلى وترجع تصبها
كانت واقفة قدام المراية وبتسرح
مرة وحدة ظهر كلة #الجن حضور
على المرايا قدامها وشعرها بقى يتقطع ويقع على الارض كان حد بيقصهولها
حاولة تجرى وتفتح باب الاوضة مقدرتش الباب مقفول جامد
راح حد شدها من ضهرها ووقعها ع الارض وجرها لحد الاخ الاوضة وفضل يضرب فيها بالاقلام جامد جامد
وهى تصرخ تصرخ
العمارة كلها سمعت صوت صريخها ماعدا اهل بيتها
هويام ومامتها وبباها نزلوا جرى ووراهم معتز وسارة ونهى وايمن وعبدلله واشرف  وجدتها وعمها صالح وعمها مجدى ابو سارة وعمها فتحى ابو نهى
كلهم كانو بشقة خالد ابو هدير ...
وفضلوا يهبدوا ع بابا الشقة
جااامد
وسامعين صراخ هدير من جوة
لحد ما ابو هدير ومامتها حسوا بيها امها جريت ع الاوضة وابوها جرى يفتح الباب
دخل الناس كلها شقة خالد ابو هدير وفضلو يسالوا فى اى فى صوت صراخ من عندكم
لقوا صوت الصراخ جاى من اوضة هدير
والباب مش بيتفتح
كلة حاول ابدا لا بيتفتح ولا بيتكسر
كل واحد كان بيجرب
كان ابو سارة وعبدللة  الاخير ....

قرب ابو سارة وقال بسم الله الرحمن الرحيم
الباب فى لحظة اتفتح
لقوا هدير واقعه بالارض ومش قادرة تاخد نفسها وعمال تعيط وترتعش
بس شعرها مكنش مقصوص !
شالوها من ع الارض
وعمامها خدوها وجريوا بيها عشان يودوها المستشفى
بس طبعا باقى الشاب والبنات والامهات متجمعين فى بيت الجدة
قلقانين وخايفين على هدير
هويام من سربعتها نزلت بالكاش مايو
ومعظم البنات كانو كدة من الخضة والصويت
فضل معتز واقف بعيد عنها ياكل فى ضوافرة ويطرق صوابعه
ويهز ف رجلة
وبيحاول يسيطر على نفسة
لحد ما لقى عبدلله ابن  عمهم فتحى قرب وقعد جمها وفضل يهزر معاها وهى تضحك
عبدلله كان عندة 25س
كرة وحدة مشى بسرعة معتز نحية هويام
وشدها من دراعها ودخلها اوضة جدتها
وقالها البسى حاجة دارة بيها جسمك دة بلاش مسخرة
عمرك ما هتكبرى
انتى  لسة مش عيلة عشان تقعدى قدامنا بالمنظر دة
بلاش قرق
وزقها جوة الاوضة وقفل عليها من برة
جالة عبدللة
عبدلله:- بصوت زعيق
اى يا عم القرف والجو بتاعك دة شديتها كدة لية من جمبى
مالك انت بينا
احنا مش عيال قدامك ع تعمل كبير علينا
معتز :- امشى من وشى السعادى
عبدلله :- ولو ممشيتش اى هتضربى يا معتز
معتز:- اه هضربك
ومسك معتز فى هدوك عبدلله وجاى يضربة
ام عبدللة اتخدلت
بس يا ولاااااااد
احنا ف اى ولا اى اكبروا بقى
زق معتز عبدللة وقعد بعيد عنة
طلعت هويام من الاوضة لابسة  اسدال جدتها
وباين عليها انها معيطة
بصلها معتز من فوق لتحت
وراح طالع شقتة .....
معداش ربع ساعه وهويام قررت تطلع شقتها ...
مكنش فى  فوق المفروض
دخلت هويام اوضتها لقت حد بيخبط عليها
فتحت لقت ادهم اخوها 
قالها انا جعان اعمليلى اكل... ودخل
.............. بالمستشفى  قاسوا لهدير الضغط وعملولها تحاليل
وقالو اكيد اجهاد وضغط مذاكرة وقلة نوم
اختل توازنها ووقعت اتخبطت فى دماغها
لما فاقت هدير سالوها ع الى حصل
هدير:- مش فاكرة حاجة ... خالص
قالولها بس انتى قعدتى تصوتى
ردت مش فاكرة خااااااااالص ... اى الى بتقولوا دة !
هى الساعة كام
انا عندى امتحان الساعه 10 الصبح
محمد:- ادهم تعالى هنا متلعبش متبعدش عشان احنا شوية وماشين
ادهم:- هنروح امتى .. عاوز انام
محمد:- انت مين جابك معانا اصلا

......فى شقة هويام
هويام:- كل يا ادهم عملتلك سندوتشات اهى ونام بقى متستناهمش يرجعوا من المستشفى
ادهم هز راسة لهويام وابتسم ...
يتبع
تأليف_هويام_شعيب

هناك تعليقان (2):

  1. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  2. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف