إبحث عن موضوع

رواية حب حياتي الفصل الثامن

الفصل الثامن
"حب حياتى"
بقلم : اسماء عادل
شهيرة باابتسامه:-بس بقي ياصبري دا انا لما صدقت انه جه مش عارفه هترجع تعيش معانا ع طول امتى
ادهم:-قريب ان شاء الله
صبري:-ان شاء الله
شهيرة:-مش ناوى بقي تتجوز وتفرحنى بيك
ادهم:-احم فعلا كنت عايز اتكلم معاكم ف الموضوع دا
شهيرة بفرح:-بجد هى مين هاا نعرفها من انهى عيله
ادهم بتوتر:-فى الحقيقه ياماما عي زميله عندى فى الشغل
صبري بااستغراب:-زميله دى مين بقي
ادهم:-ملك
صبري:-السكرتيرة
شهيرة بغضب:-نعم سكرتيرة
ادهم بتوتر:-احم ماما اسمعينى بس دى بنت كويسه اووى ومش هلاقي احسن منها ابدا
شهيرة بضيق:-ودى بقي من الطبقه المتوسطه صح ابوها بيشتغل ايه
ادهم بتوتر زائد:-ابوها ميت
شهيرة بسخريه:-اها قولتلى واكيد امها بتشتغل وهى كمان عشان يكفوا عيشتهم
ادهم:-ماما انتى كل اللى همك الفرق اللى بينا وبينهم
شهيرة:-طبعا لازم البنت اللى ابنى هيتجوزها تبقي بنت حسب ونسب متربيه عارفين هى جايه منين
صبري:-شهيرة براحه عليه شويه وكمان فيها ايه يعنى مش هو بيحبها
شهيرة بحده:-انا قولت اللى عندى
ادهم:-تصدقي بالله انا غلطان انى جيت .. انا ماشي .. بالهنا سلام
شهيرة:-ادهم استنى ... ادهم
صبري بغضب:-عجبك كده
شهيرة:-برضوا اللى انا عيزاه هيحصل
صبري:-بطلى الداء اللى فيكى دا
شهيرة:-داء .. ماشي ياصبري اصلى لو اتكلمت فى البيت دا يبقي هتحصل مصيبه
صبري:-انتى لازم تعرفي ان ابنك كبر خلاص مينفعش التصرفات دى بقي راجل يعنى بقي ليه كيانه وشخصيته مينفعش انتى تاخدى قرارات بالنيابه عنه
ثم تركها وغادر متجها لمكتبه
شهيرة ف نفسها:-ماشي ياادهم
__________________________________________
فى فيلا ادهم
ماري:-ادهم بيه انا كنت فكراك انك مش هتيجي
ادهم:-وادينى جيت فى حاجه
ماري:-لا طبعا دا انا حتى فرحت
ادهم بتأفف:-بقولك ايه انا مش فاضي ارغي معاكى
هم بالصعود ولكن استوقفه قولها:-ادهم باشا
ادهم:-خير
ماري:-مش هتتعشي
ادهم:-لا
ثم تركها وصعد
ماري:-اووف وبعدين بقي
_________________________
فى مكان اخر
الخادمه:-سامر بيه اصحي
سامر بنوم:-خير
الخادمه:-صبري بيه تحت
سامر وهو يفرك عينه:-طيب قوليلوا انا جاي بسرعه
وبعد فترة وجيزه
سامر:-اهلا بيك
صبري:-اهلا
سامر باابتسامه:-تحب تشرب ايه
صبري:-انا مش جاى عشان اقعد
سامر بااستغراب:-خير ياعمى فى ايه
صبري:-انت بقالك فترة كبيرة مبتجيش الشركه
سامر بحرج:-والله ياعمى كنت تعبان و ... ليقاطعه صبري بحده:-واحنا بقي تحت امرك
سامر:-لا طبعا انا كنت ناوى ارجع بكرة
صبري:-مش قولتلك انت فاكر اننا تحت امرك
سامر:-هو فى ايه ياعمى
صبري:-فى ان دى مش طريقه شغل وانت كده متنفعنيش للاسف
سامر بتفاجئ:-انت بتقول ايه
صبري بضيق:-زى ماسمعت
سامر:-بس انا ليا اسهم فى الشركه دى مش هينفع اسيبها
صبري:-هتصفي حسابك
سامر:-يعنى ايه
صبري:-يعنى هتبيع لادهم الاسهم بتوعك وتتفضل تمشي
سامر:-اسف بس اانا مش هعمل كده ... ولاول مرة انا بعارضك بس اللى انت بتقوله دا مش فى مصلحتى
صبري:-ماشي بس انا بقولك اهو اشوف تقصير منك بس وهتشوف منى وش تانى وفى الاول وفى الاخر الخيار ليك انت سلام
سامر:-ابيعها لادهم قال
ثم صعد مجددا ليكمل نومه
__________________________________________
فى صباح يوم جديد
يدق الباب ليدخل
الشخص:-صباح الخير
ملك بتفاجئ ممزوج بفرح:-راندا
راندا باابتسامه:-حبيبتى عامله ايه
ملك:-الحمدالله تمام وانتى
راندا:-تمام الحمدالله خير ايه اللى حصلك
ملك وقصت عليها كل ماحدث
راندا:-الكلب دا عمل كده ومن اول ماجه كمان
ملك:-اه
راندا:-الحمدالله ان ادهم لحقك منه
ملك:-الحمدالله
راندا:-احم ملك
ملك:-ايه ياحبيبتى
راندا:-تعرفي حاجه عن سامر بقاله فترة مبيجيش الشركه
ملك:-لا والله معرفش عنه حاجه
راندا:-اص.. ليقطع حديثهم دخول ادهم
ادهم:-صباح الخير
راندا&ملك:-صباح النور
ادهم:- ازيك ياراندا
راندا:-تمام الحمدالله
ملك:-كويس انك جيت عشان عايزه امشي من هنا
ادهم:-نعم يااختى لا طبعا انتى هتفضلى هنا لحد ماتخرجى على رجلك
ملك بتذمر:-لا انا مبحبش انا المستشفيات
راندا:-اسمعى كلامه ياملك كده احسن ليكى يااحبيبتى
ادهم:-بقولك الكسر اللى عندك مش جامد اووى هتقعدى 15 يوم بس
ملك بتفاجئ:-15 يوم حرام عليك انت عايز تموتنى
ادهم:-معلش ياحبيبتى الايام بتعدى بسرعه
راندا:-طب استأذن انا عشان كده هتأخر على الشركه
ملك:-ابقي تعالى تانى شكلى مطوله هنا
راندا:اكييييد يلى باى
ثم غادرت
ادهم بحب:-وحشتينى
ملك بخجل:-بطل بقي ثم احمرت وجنتيها
ادهم:-يالهوى ياناس على القمر اللى بيتكسف دا
ملك:-وانت كمان وحشتنى
ادهم:-قد ايه
ملك باابتسامه رقيقه:-احم اووى
ادهم:-طيب ياستى انتى اكيد جعانه
ملك:-اه
ادهم:-وانا كمان .. انا هروح اشوف موضوع الاكل دا وانتى استنى هنا اوكى
ملك:-اها دا على اساس انى هقدر امشي رخم يلى من هنا
ادهم بضحكه:-طيب طيب متزوقيش بس مش هتأخر عليكي
ثم غادر
مرت الايام لتتعافى ملك ويحين موعد خروجها
_______________
ادهم:-هاا جاهزة
ملك بفرح:-اكييد طبعا هو دا سؤال
ادهم باارتياح لرؤيتها فرحه:-طب الحمدالله
ملك بطفوله:-طب يلى نخرج بسرعه
ليضحك ادهم على طريقتها ثم يقول:-ماشي قدامى
ليغادروا المشفي بعدما تعافت ملك تماما
فى السيارة
ملك:-واخيرا هرجع البيت
ادهم:-اه ياحبيبتى مبسوطه
ملك:-اه اوووى
ليقول بصوت عالى نسبيا:-ياااااارب قدرنى على انى اسعدها يااااارب
ملك باابتسامه:-ياااارب
ادهم:-يلى انزلى
ملك:-ماشي ماشي
ثم هبطوا من السيارة
ليصعدوا الى شقه ملك
لتضع يدها فى حقيبه يدها لتخرج المفتاح الخاص بالشقه ثم تضعه بالباب
ملك:-ايه دا
ادهم بااستغراب:-مش بيفتح ولا ايه
ملك:-اه ... لتصمت قليلا ثم تقول :-مفيش غيرها
ليفتح الباب فجأه
ملك:-هو انتى
نكمل الفصل الجاى
#حب_حياتى
#بقلم_اسماء_عادل

ليست هناك تعليقات