إبحث عن موضوع

وصال الجزء السادس

#وصال6
-مين دي يا.. ميروووو ؟
=هاه
- إيه يا ميروووو مش هتقولي حمدالله ع السلامه
=حمدالله ع السلامه
-طب استأذن انا بقي مبحبش ابقي عذول
=خدي هنا رايحه فين دي ددي الاااء بنت عمي بس كانت بره مصر اغلب الوقت بتنزل كل فين وترجع تسافر تاني
-مين دي يا ميرو ؟
=فرحه خطيبتي والمس بتاعت  وصال في نفس الوقت
-اوو هاي فرحه
=هاي ورحمة الله
اقتربت آلاء من فرحه ونزعت عنها نظارتها ،مالت برأسها على كتفها تتفحص فرحه بعينيها من رأسها حتى أخمص قدميها ثم ابتسمت لها ومدت يدها لتصافحها..
- حلوه قوي يا فرحه انتي
مدت فرحه يدها لتصافح آلاء وتشكرها على المجامله حتى تفاجئت بالاء تسحبها لتحتضنها وتحييها بحراره،تفاجأ امير وكذلك فرحه من ردة فعل آلاء ونظرا إلى بعضهما بتوجس..
-من هنا ورايح احنا صحاب
=شرف ليا وأخوات كمان
-نو نوو نووو ،صحاااب مش أخوات بلاش أخوات دي
-ههه زي م تحبي
=ااا طيب اكيد جايه من سفر وتعبانه هخلي فرحه تدي وصال دروسها على بال م تستريحي انتي
- لا،انا كويسه جدا هروح مع فرحه وهي بتدي وصال الدرس بالمره اسلم عليها
=بس اا.
-يلا فرحه بينا
جذبت آلاء فرحه من يدها وتخطت امير لتنظر فرحه لأمير بتعجب ويبادلها امير نفس النظرات..
-وصاااال كبرتي يا قلبي
=طنط ا آلاء حضرتك وصلتي امتي ؟
-من بدري وبعدين قولنا اييه الاااء مش طنط متكبرنيش بقي
=حاضر ،شوفتي مس فرحه هتبقي ماما وتجيبلي أخ العب معاه
نظرت فرحه لوصااال وعفويتها التي أحرجتها قليلا ثم نظرت ل آلاء لتجدها تضحك حد القهقهه..
-اه يا روحي شوفتها ،جميله كده وحلوه زيك
= ميرسي
-يلا من فضلكم ابدأوا واعتبروني مش موجوده
=طيب يا الاء تحبي..
-لا فرحه لا من فضلك قوليلي لولا
كان امير يقف على الباب ممسكا إحدى زجاجات المياه ليسمع اخر جملة ويصيح متعجبا..
-لولاااااا!!
=انت هنا من أمتي ؟
-جبتلك الميه عشان عارفك هتعطشي
-اووووو سووو كيوووت اميير  بس ده وقت شغل سيب الميه واطلع انت عايز تعطل وصال عن دروسها ولا ايه ؟
اندفعت آلاء باتجاهه تزيحه للخارج بعد أن أخذت منه زجاجة المياه وتغلق الباب..
-يلا فرحه ابداي شغلك هو امير كده مش هيبطل يزعج اللي حواليه
...
-أم عللللللي
=ايوه يا امير يابني إيه مالك
-البتاعه اللي فوق دي جت أمتي
=تقصد الست آلاء ،جت من بدري وطلبت مني افتحها اوضة الضيوف من غير م اقولك عشان تعملهالك مفاجأة قال
-لااا ونعم المفاجأه الحقيقه
=ليه يابني مالها هي عملت حاجه
-معملتش لسه بس مش عارف حاسس بحاجه مش طبيعيه فيها من سعة ما شافت فرحه
=شغل بنات بقي تلاقيها غيرانه م انت عارف
-غيرة إيه!  دي كأنها تعرفها من زمان وهاتك يا أحضان وبوس وسلامات وطيبون و...  تكونش بتمثل! ؟
....
=طب يابني م تكلمه انت احسن اكيد هيفرح ومش هيتأخر انه يجي بدل م اقله انا
- مش فاضي والله يا والدي عمال احضر مع الدفعه تجهيزات الحفله ومشغول جدااا
=ياا واد يا عبده انت ناسي كنتو صحاب ازاي بدل م تكلمه وتعزمه ع حفلة تخرجك تقول مشغول اخص عليك
ضحك عبد الرحمن في الهاتف حتى تعجب عم مدبولي منه..
-بتضحك علي ايه يا واد انت ؟
=يعني يا والدي من كل عقلك فاكر إني مكلمتش امير ومش هكلمهملك عشان مشغول ده امير جاي قبل عميد الكليه نفسه
-مش هتبطل الاعيبك دي
=الحقيقه مفيش أمل لا ،المهم أكد عليه واعزمني كل اللي ف البيت عندك هستناكم بكره ولو فضيت هعدي عليكم انهارده
-ماشي يا عبده ربنا يابني ييسرلك كل عسير ويفرح قلبك
=الأمين يا والدي يااا رب
...
-نبتون زمرده
=ايوه صحيـ..اييه جبتي منين زمرده ده ؟
-مش ده كوكب برضو!
=ايوه بس ده تبع  سبيستون مش النظام الشمسي بتاعنا،كده الشمس تزعل
-خلاص اخرنا نبتون
=برافوو واادي ملبس فراوله
- طيب وانا يا فرحه مش ليا واحده كمان
=وانتي كمان واحده يا ستي ولا تزعلي يا الاء
- تؤ تؤ قولنا اييه تقوليلي لوله
=هاه م ماشي يا لوله
اقتربت الاء من فرحه وهي تبتسم بوداعة لتمد يدها ببطء وهدوء.. -حلو الدبوس ده يا فرحه لايق علي الخمار هو خامته ايه وريني كده
كان امير يقف خلف الباب ينصت لما يدور بالداخل حتي وقف فجأة وقرر الدخول اخيرا..
- مساءكم لذييييذ
=وبعدين معاك يا امير الله مش تسيب البنت تشتغل
-البنت مش هتعرف تكمل لو ماكلتش يلا الغدا جاهز ياا لوله
=ايه لوله دي فرحه بس تقولي كده انت لا
نظر امير لفرحه ومستفهما منها ما يجري حتي
رفعت كلا كتفيها ومطت شفتيها موحية بأنها لا تدري..
مد امير يده الي فرحه ووصال كي يأخذهما لاسفل مناديا الاء خلفه.. - الاكل هيبرد حصلينا
امسكت وصال بيد ابيها ويده الاخري ظلت خاويه من يد فرحه لأنه وفي حركة سريعه امسكت الاء يد فرحه وسبقت امير لاسفل تجرها خلفها.. =حصلنا انت بقي
...
جلس الجميع علي طاولة الطعام ،امير وعلي يساره وصال وسحبت الاء الكرسي الذي بجوار فرحه لتجلس عليه فتتوسط المكان الذي بين امير وفرحه..
-وحشني جداا اكل ام علي
=بالهنا والشفا هي فعلا اكلها جميل
نظرت الاء الي فرحه حيث موضع عينيها.. -انتي اللي جميله فعلا
ضحكت فرحه وبدأت في الاكل بينما شرع امير في التهام الطعام وهو ينظر خلسة بطرف عينيه ل الاء في حنق وتوجس..
-الظاهر اني جيت في وقت مش مناسب
=تعالي يا عم مدبولي حماتك بتحبك
-الله يرحمها كانت بتمرت فيا لحد م ماتت فعلا
ضحك الجميع حتي وقع نظر عم مدبولي علي الاء..
- ست الاء!
=ازيك يا عم مدبولي
-نحمد الله يا هانم
طرق عم مدبولي بذهنه لبرهه حتي افاقه سوال امير..
=كنت عايز حاجه يا عم مدبولي!
-هاه اه ايوه جيت افكرك ان حفلة الواد عبده ابني بكره وقالي أكد عليك واعزم كل اللي في البيت هنا
=انت عارف اني مش محتاج عزومه اكيد يا راجل يا طيب،باذن الله بكره هنكون قبل الناس كلها..
-سوري عم مدبولي مش هقدر احضر بكره عش..
=مفيش حاجه يا ست هانم براحتك
-هشاور ماما وباذن الله اجي يا عم مدبولي عقبال عروسته يا رب..
=تنورينا يا مس فرحه والله
-ايه ده فرحه انتي هتروحي ،خلاص انا كمان رايحه معاكي
=تروحي فين معلش ؟
-ايه يا امير مش عم مدبولي عزمني يبقى اكيد لازم احضر
=وبالنسبه لكيس الاندومي اللي قاعد قدامك كنتي هتقوليله امتي ؟
- هاااقوله امتي!  م قدامك اهو مالك
= طب إيه رأيك انا كنت هوديكي بس عشان كده مش هتروحي
-عشان إيه
=إيه
...
- ياااا اميييير نفسي اروح متنشفش دماغك مش عارفه إيه فيها يعني
=طبعااا تروحي والشباب تشوفك هناك والمفسدين والدكاترة واللي يبقى معجب واللي يبقى حبيب والخ الخ
-ايه اللي بتقوله ده ،هو انا لوحدي يعني م اكيد بنات كتير هيروحو
=بس محدش زيك
-انا مش فاهمه فين مشكلتك فعلا
=مشكلتي انتيي
-بص يا امير انا سايباك تقول اللي عايزه بس لحد هنا وخط احمر اللي بتلمحله ده ملهوش اي أساس من الصحة ،انا لبسي واسع وخماري أوسع ومليش في محن البنات ولا هيء رميء وبكون بمئة راجل في المكان اللي بروحه وانت عارف كده كويس
=انا مقصدش يا فرحه ،انا عارف كده كويس بس انتي..
-انا إيه
=انتي تنحبي.. بخاف لتروحي مكان غيري يشوفك ويحبك مش عايز حد يحبك غيري ولا يشوفك غيري
-وافرض
=نعععم
-وافرض ،المهم انا بحب مين!  انا شايفه مين!  انا هكمل حياتي مع مين! دونا عنهم كلهم اخترت مين !
ابتسم امير فهي تعلم الطريق لقلبه بأبسط الكلمات التي تخرج منها والأفعال التي تصدر من جوا حها،فقط لو ابتسمت لفض النقاش وتعلو رأيته البيضاء دون أدنى مجود..
اقترب منها وتعلو على وجهه ملامح الاريحيه..
-ايوه بقى قولتيلي مييييين!!
رفعت حاجبيها..
-احنا نكتب الكتاب
"يقول نجم : اثنان لا يؤخذ بكلامهم ،امرأة تجامل صاحبتها،وحبيب يغار "
...
-عشااان خاطري يا حنان بقى
=برضو لا مش هروح حفله معرفش صاحبها انا
-بس تعرفيني انا عشان خاطري مش عايزه اروح وحدي خلي الليله تعدي على خير
=بس امير رايح معاكي
- بالظبط عشان امير رايح معايا
..
-مالك يا عم مدبولي مدايق عشان عبده هيتخرج ولا ايه
=هاه لا ابدا دانا فرحان حتى
-مش باين عليك
=هي الست آلاء جايه معانا؟
-اهي بتبلس فوق وجايه
=ااه
-ليه في حاجه ؟
-بص يا ابني انا عايز اقولك علي حاجه كده ؟
=قول يا عم مدبولي خير
-شوف ...
-ميرووووو انا خلصت
=الاء اومال فين وصال ؟
- هتقعد مع ام علي عشان بتنام بدري،ممكن ترن علي فرحه تستعجلها
=انا جيت
نظر امير و الاء لموضع الصوت فإذا بها فرحه برفقة حنان ترتدي احد الفساتين ذات التطريز البسيط مما يضفي جمالا فوق جمالها ، خمار وردي بلون الأزهار المنقوشه على حافة الفستان ..
-وااااو إيه الشياكه دي فرحه سووو كيوت
= عيونك اللي حلوه يا لولا ،أعرفك حنان صحبتي
-هااي حنان
=أهلا آلاء تشرفنا
نظرت فرحه لأمير منتظرة رأيه فلم ينطق ببنت شفه
-يلا يا جماعه تلاقي الواد ابني مستنينا على البوابة
تحرك عم مدبولي ناحية السياره وخلفه حنان والاء تعمدت فرحه التباطؤ قليلا كي تحظى بكلمة مع امير..
-يعني مقولتش رأيك
=انتي غاويه تستفزيني
-نعم
=إيه الحلاوه دي ،انتي عبيطه
-ايه
=مبتسمعيش الكلام ليه
-اه سوري اجي متبهدله بقي عشان سي امير بيغير
=انا مبغيرش
-واضح
=يلا طيب
تقدمت فرحه نحو السياره حتى اوقفها امير ..
=انتي رايحه فيين؟
-ايه هركب العربيه
=لا انا اقصد يلا على جوه
-لاااااا بقي انت بهزر
=اعملك إيه شكلك حلو ومش عاجبني
- بقي مش عاجبك انت بتكدب
=طبعاا بكدب الصراحه عاجبني وطالعه من عيني
-اومال ايه بقي
=نسيبهم هما يروحو الحفله ونعدي احنا ع المأذون نكتب الكتاب
-يااا امييييير
=يا منجي من المهالك يا رب
...
جلست فرحه وبجوارها امير تخطت آلاء المقاعد حتى وصلت المقعد الذي يجاور فرحه وجلست حتى أصبحت فرحه تتوسط آلاء وأمير اما حنان فجلست بجوار آلاء لكن سرعان ما قامت من مقعدها..
-رايحه فين ؟
=ثواني يا فرحه هظبط الطرحه عشان حساها وقعت بسرعه ف الحمام واجيلك
-طب استني اجي معاكي
=لا مفيش داعي هظبطها بسرعه واجيلك
ابتعدت حنان حتى غابت عن الأنظار ،نظرت إلى حقيبته لتخرج علبة الدبابيس ولكنها وقعت منها حيث اصطدم بأحدهم أثناء سيرها..
-مش تفتح
= حد قالك متبصيش قدامك وانتي ماشيه
-كمان ليك عين تتكلم
=عين ولا ودن
-انت هتستظرف
=لا انا ظريف لوحدي مش محتاج تستظرف
زفرت حنان بديق وانحنت لتلتقط علبة الدبابيس حتى سحبها من ذراعها ليوقفها مجددا..
-عيب لما توطي كده والناس رايحه وجايه انا هجيبهالك ..
التقط علبة الدبابيس ومد يده باتجاهها لتأخذها وما ان مدت يدها التقطها منه حتى تظاهر بوقوعها مجددا فشهقت..
-انت فعلاااا ظريف
=طب خدي اهي وافردي وشك مكنتش علبة دبابيس دي
أخذتها حنان منه بعنف وهمت بتخطيه والانصراف حتى جاءها صوته خلفها..
-طب اسمك إيه طيب
...
- بتاخدي العقل يا فرحه
=تسلمي يا لولا ده من ذوقك والله
-اييه وناويه ع كده نخرج وتوريني الأماكن هنا ولا سي امير مش هيوافق
=لما تحبي تخرجي انا معاكي في أي وقت ملكيش دعوه بامير
- حبيبتي
ابتدأ الحفل بكلمة من عميد الكليه ثم من طلاب الاتحاد وبدأ التكريم وأثناء الحفله حاول امير التسلل إلى يد فرحه  حتى سحبت يدها وتظاهرت بربط الدبوس على خمارها..
-انا بقول اتلم عشان الليله تعدي على خير
=حد قالك تيجي حلوه كده
-اميييير
=قولت نكتب الكتاب قووولت
-بص قدامك
=عينيا وأنا حر فيها انتي مالك انتي الله
-طيب، لولاا
=هاه
-ممكن تيجي هنا مكاني اصل مش شايفه هنا كويس
=اتس اوكيه تعالى مكاني
-قلبي
نظر امير لفرحه بحنق شديد واخرج هاتفه للحظات وادخله مجددا..
أضاء هاتف فرحه مشيرا لوصول رسالة من امير فتحتها لتبتسم بعفويه..
"مسيرك يا ملوخيه تيجي تحت المخرطه "
بعثت له رساله وهي تجاهد الا تضحك على رسالته..
" عند ام علي عارفها "
فتح رسالتها لينظر إليها من خلف المقعد ويجدها تبتسم..
"متضحكيش كده عشان مجركيش من شعرك ع المأذون "
رفعت حاجبيها من الرساله وعضت شفتيها كيلا تبتسم مجددا..
"يقول نجم : أن الغيرة كالنار أن تكن جذوة تضيء وان اصطلت أحرقت الأخضر واليابس وبين الاثنان شعره "
انتهت الحفله واخذت آلاء فرحه أمامهم وخلفها حنان تشتاط غضبا من تصرفاتها فغيرة الأصدقاء لا تقل مرارة عن غير الأحباء ،وقف عم مدبولي يشكر الجميع على حضورهم ممسكا بشهادة ابنه الذي كان يحيي زملاؤه قبل ان ينضم إليهم..
-انا مشوفتوش يا عم مدبولي كان في ناس كتير بترقص وياكم
=اه دول صحابه يا حنان يا بنتي دايما كده في كل مكان مع بعض الصحاب عزوه
-ايه رأيك لو نتمشى سوء يا فرحه
=ماشي الحال
-ايه اللي ماشي طبعا لا الدنيا ليل يلا ع البيت
=بس انا عايزه اقعد مع فرحه يا امير ملحقتش اقعد معاها
-وانا كمان والله
=نعم
-اقصد مره ثانيه هي هتيجي تاني وهنشوفها انا وانتي ووصال وكلنا
مالت حنان لتهمس في أذن فرحه.. -هي إيه قنبلة المحن الموقوته اللي واقفه جمبك دي مالها يعني
=شششش لتسمعك
-م تسمع ده ايه هو ده ياخواتي
=انا جيييييييت
- عبد الرحمن ،اتأخرتي ليه يابني؟؟
نظرت حنان لعبد الرحمن وإذا به ينظر إليها مندهشا.
-اننننت!!
=يا محاااسن الصدف
-انتو تعرفو بعض يا أولاد ؟
=الدبابيس تشهد
-انا لازم امشي يلا يا فرحه
=استني يا حنان هوصلكم
-ملوش لزوم يا باشمهندس
=لا طبع..
-وانا هاجي معاك
=يا راجل من أمتي ياا عبده الشهامه دي
-من انهارده عيب عليك
كان الجميع يتبادل نظرات متباينة وأحيانا الدعابات فيضحك بعضهم ويكتفي الآخر بالابتسام حتى وصل امير أمام منزل فرحه بعدما أوصل حنان لبيتها..
-متشكره جدا
=اوو فرحه هتوحشيني لحد بكره
-وانتي كمان يا لولا ،اتفضلي معايا
=اوكيه حفلة مبيييييت
-الاء انتي هتباتي هنا بجد
=اها مع فرحه وبكره نيجي
-سيبها يا امير انا كده كده ببات لوحدي في الاوضه مش معايا حد
مال امير ليهمس في اذن فرحه بخبث..-كويس انك قولتيلي
ابتعدت فرحه عنه عدة خطوات حتي ضحك هو الاخر..
-قولتلك نكتب الكتاب انتي اللي رافضه
=اا انا بقول يلا يا لولا لفوق الجو برد
-يلا فرحه ،جود نايت جاايز
..
-مالك يا يوواد مش عاجبني حالك
=لا بقولك ايه مش عليا انا الحركتين دول يا هندسه عايز توقعني في الكلام
-انت لسه هتقع يا خفيف م انت وقعت واللي كان كااان يا عبدوووو
=اهلا بالتحفيل
-دبابيس هاه
=طب استأذن انا بقي الجو برررد ويدوب اخلع
-هعرف يعني هعرف هاه
=عييب علييك
كان عبد الرحمن يبتعد بينما جاء عم مدبولي لامير..
- عم مدبووولي ابن حلال لسه كنت هكلمك
=فين ست الاء ؟
-هتبات مع فرحه
=ايييه لييه كده يابني ؟
- إيه هو اللي ليه  هو في ايه ؟
=بص يابني.. استغفر الله.. زمان لما كانت ست الاء هنا اخر مره والواد عبده ابني يجيني ياخد مني فلوس هو وصاحبه رشاد راح الواد صاحبه شافها وحبها وحاول يكلمها وفعلا كلمها وقالها انه بيحبها وانه غرضه شريف ومستعد يتقدم بس هي رفضته وصدته وهو مسكتش فضل وراها وطلب منها السبب راحت.. احمينا واهفو عنا يا رب.. راحت يابني قايلاله أنها.. أنها يعني..
-م تنطق يا عم مدبولي مالها؟
=أنها يابني ملهاش في الرجاله.. استغفرالله العظيم يا رب سامحني
-اييببيبببه !!!!
=زي م بقولك كده يابني والله ،الظاهر أن بلاد بره اثروا عليها وعلي ثقافتها للأسف
-ثقافة اييه يا عم مدبولي بس ثقا.. ي نهار اسووود !!
توالت المشاهد على ذهن امير وكل حدث جمع آلاء وفرحه وطريقة معاملته لها من اول لقاء وجذبها إياها بين ذراعيها لتحتضنها حتى طلبها المبيت معها... انتفض امير فجأة..
-لااااااااااء مبيت لااااء ،مفاتيح العربيه بسرعه يا عم مدبووولي مش قااادر اتنننفسسسي......
رن هاتف امير قبل وصوله لباب السياره نظر إلى الشاشه فوجدها فرحه أجاب بسرعه ليأتي صوتها متقطعا وسط شهقاتها ودموعها..
=الحقني يا امير بالله عليك
يتبع

ليست هناك تعليقات