إبحث عن موضوع

اشواك الحب❤الحلقة 61

الحلقة   61

حسام / ادم خرج من الصبح ومرجعش لحد دلوقتى

حور بعصبية / ازاى يعنى مرجعش

و حور بتهدى نفسهاا

حور/ والله المفروض اننا منستغربش ابدا

لينا / مامى بابى وعدنى انو مش هيسبنى ويروح

ولينا بتعيط و حور بتشلها وبتحضنهاا

حور/ قولتلو انو ميوعدش مدام هو مش قد الوعد دة

و شيماء بتروح على ليناا وبتخدها من حور

شيماء / تعالى يا حببتى تعالى معاياا متزعليش بابا زمانو جاى دلوقتى

لينا / انا عوزة باابى انا عوزة باابى هو وعدنى

ورودى بتروح عليهاا وبتحولو يهدو ليناا من العياط ولينا بتسبهم وبتجرى على حور وبتحضنهاا

لينا / مااامى انا عوزة باابى يا تيتة مش انتى سمعتية بيقولى انو مش هيسبنى ويروح تاانى

و سعاد بتمسح دموعهاا

سعاد / اة يا حببتى بس انتى بلاش عياط

حور/ ليناا حببتى كفاية عياط انتى عارفة ان مامى بتزعل لما بتشوف دموعك

ادم / مساء الخير

والكل عيونو علية وسعاد بتحط اديهاا على قلبهاا

سعاد / الحمد لله الحمد للله

و لينا بتبعد حور عنهاا وبتجرى على ادم بسرعة

لينا / باابى

و ادم بيخدهاا فى حضنو وعيونو على حور

لينا / باابى

حور / اية يا ماما سعاد انا هموت من الجوع مش هنتعشاا يعنى

سعاد / العشاء جااهز يلاا يا حبيبى شيماء نادى على الولاد من فوق

و ادم لسة بيتحرك وبيتالم اوى وبينزل لينا من حضنو
و حسام بيجرى علية هو وكريم و مازن

حسام / ادم انت كويس

ادم / لاا

كريم / باباا فى بقعة دم على قميصك

سعاد / اتصلو بالاسعااف بسرعة اتحركة انتو وقفيبن لية

ادم / لاا انا بخيير مفيش حااجة

لينا / ماامى مااامى باباا تعبان تعالى بسرعة يا ماامى

وبيقاعد على اقرب كرسى وبيتوجع و حور بتقرب علية وعلى ملامحهاا الغضب

حور / كريم ابعد شوية

وبتفتحلو ظراير القميص و ادم بيمسك اديهاا و حور بتبصلو

ادم / البنت

و حور بتبص لليناا وليناا باين عليهاا الخوف

حور / انقلوة على الاوضة كريم هاتلى شنطتى من العيادة

وحسام و مازن و زاهر و عادل بينقلو ادم على الاوضة بسرعة
والكل معااة وقلقانين اوى علية وكريم بيجيب الشنطة لحور ولسة حور هتقرب علية وبتبص حوليهاا

حور / ممكن تخرجو برة

سعاد / لازم تقوليلى ابنى فية اية

حور / مش لما اعرف انا يا ماماا لو سمحتو اخرجو برة خلونى اعرف اشوف شغلى

ادم / سبونا لوحدناا زوج وزوجتو انتو قلقنين لية

و حور بتبصلو بصدمة وبغضب والكل بيكتم الضحكة
وبيخرجو كلهم برة الاوضة وحور بتكشف جسمو وبتشهق وفى علامات جروح كتيير فى بطنو وفى جرح ملوث وفى التهابات وحور مخضوضة اوى من المنظر واديها بتترعش

و ادم بيمسك اديهاا

ادم / نظرة الخوف دى الى خلتنى ارووح وابعد واتحمل العذااب لوحدى مش انتى بس الى كنتى بتتالمى على الاقل
كان فى حد هنا يواسيكى اما انا كنت مرمى فى المستشفى

وكنت كل ٣ شهور يتحدد معاد عملية وحدة وراى التانية وراى الثالثة لحد مقررو ان انا محتاج زرع كبد وقلت خلااص مش هقدر اشوفك تانى

و حور دموعو بتنزل وبيحط ايدو على خد حور وبيمسحلهاا
دموعهاا الى نزلت

ادم / كان اكبر الم بالنسبة لياا هو بعدك عنى

و حور بتبعد ايدو عنهاا وبتمسح دموعهاا بضهر اديهاا وبتقرب الشنطة بتعتها وبتطهر الجرح

حور / انت عمرك ما هتحس بالم الى انا كنت بحس بية ابدا
الم الضعف وقلة الحيلة اكبر بكتيير من اى الم انك تبعدنى عن حياتك بالطريقة دى اكبر بكتيير من اى الم

و ادم بيمسك اديهاا وبيبوس كف اديها

حور / جرحك محتاج عناية وراحة ومش لازم تتحرك كتيير

والباب بيخبط و ادم بيخبى الجروح و حور بتبصلو اوى

حور / تعالى يا ماما

وسعاد بتدخل وادم بيحاول بيقاعد مظبووط

حور / قولتلك ممنوع تتحرك

سعاد / انت كويس يا حبيبى

حور / محتاج تغذية ودة عليكى انتى باة يا ماما والحركة طبعاا

ادم / يعنى بتسلمينى للحكومة

سعاد / ممنوع نقاش ابدا هروح اجبلك كوبية لبن دفية قبل العشاء و بتخرج

حور / انا هنام مع رودى الاوضة من النهاردة  ارتااح برحتك

و ادم بيمسك اديهاا قبل ما تتحرك

ادم / حور ارجووكى

و حور بتشوف لينا وقفة عندالباب وباين عليها الخوف وبتبصلهم

حور / حببتى تعالى

ولينا بتروح لحور بسرعة وبتحضنهاا و حور بتشلها ولينا بتبص لادم وادم بيبتسملهاا اوى وبيشاورلهاا انهاا تيجى فى حضنو ولينا بتبص لحور و حور بتبسها من خدهاا وبتقربهاا

من ادم وادم بيمسك ايد حور وهى بتقرب لينا علية وبيسحب حور مع لينا فى حضنو و حور بتبص فى عيونو اوى و ادم بيبص فى عيونهاا ولينا بتحط اديهاا على جرح وادم بيتالم

وحور بتنسحب بسرعة وبتسحب ليناا بعيد

حور / ليناا حببتى حسبى باباا متعور

وبتشوف مازن ماسك فهد وكريم ماسك عمر و عادل ماسك احمد والاولاد بيحولو يهربو منهم وبيمسكوهم بقوة بعنف

حور / فى اية

و سعاد بتدخل بسرعة ورهم

كريم / الاستاذة دوول كانو بيحطو سم لبابا فى اللبن

و ادم بيقاعد وبيمسك الجرح بايدو و حور مصدومة

عمر / لاا دة مش سم دة دوااء بتااع شمس الى بيخلية يصرخ

سعاد / وانتو لية عملتو كدة

فهد / اسف ماما

احمد / خالتو هو عمر الى قالناا نعمل كدة

عمر / هو مكنش لازم يرجع لازم يروح من هناا لازم يرووح من هناا هو السبب الى خلاكى تعيطى كتيير انا بكرهو لازم تروح من هناا

لينا بتصرخ / لاااا بابا وعدنى انو مش هيسبنى ويروح

عمر / لااا هيرووح من هنااا وانا هحميكى انتى ومااماا ومش هخليكو تعيطو ابدا

حور / عمر خلاااص

عمر / لاااااا

و حور بتضرب عمر بالقلم و عمر بيبص لادم

عمر / انت السبب انت السبب انا بكرهك

وعمر بيجرى على برة بسرعة وبيعيط وفهد واحمد وره بسرعة و سعاد بتاخد ليناا وبيخرجو والشباب بيخرجو

وحور بتنهاار على الارض وبتعيط اوى و ادم بينزل لمستواهاا وبيحضنهاا اوى

حور / انا اول مرة اضربو انا ضربت ابنى

ادم / اهدى انا هحل المشكلة دى

و سعاد بتدخل بغضب

سعاد / وهتحلهاا ازااى الحل الوحيد ان الاولاد يشفوكو زى اى اسرة عادية من غيير اى غبااء منكو انتو فهميين لو الاولاد دى اتاثرو بالى بينكو انا هحاسبكو انتو الاتنين انتو

فهميبن انا كنت مقتنعة انى متدخلش بينكو وتحلو المشكلة دى بنفسكو بس للاسف لازم اتدخل روحو شوفو حالة ولادكو عاملة ازااى من ناحية ليناا الى طول الوقت حاسة ان ابوهاا

هيروح منهاا فى اى وقت وعمر الى عاوز ينتقم لامو من ابوة الى بيزعلهاا الى بيشفهاا مطلعة صورتو وبتعيط طول الليل والصورة فى حضنهاا

حور / لازم اشوف عمر

***********************.             

وحور بتروح على اوضة عمر وبتشوفو مكسر كل الالعاب الى فى الاوضة وقاعد جمب سريرو وبيعيط و حور بتقرب منو وبتحضنو و عمر بيحضنهاا

حور / اسفة اسفة يا حبيبى انا اسفة

و حور بتعيط اوى و ادم بيبص عليهم و شريف بيطبطب على كتف ادم

ادم / خايف اندم على رجوعى

شريف / ارتااح شوية وكل حاجة هتتحل اكييد

***********************.             

و ادم بيدخل على الاوضة وبيقاعد على حرف السرير وبيحط ايدو على دمااغو بحزن وبيحس بالباب بيتفتح وبيشوف حور بتدخل الاوضة وبتاخد هدوم النوم وبتروح على الحمام وبتغير هدومه وبتروح فى اتجاة التانى من السرير وبتناام وبتتغطى كويس

حور / لازم الولاد ميتاثروش بالبعد الى بيناا ابدا ممكن تطفى النور

و ادم بيبصلهاا اوى وبيطفى النور وبينام جمبهاا وبيلمس طرف شعرهاا

ادم / شعرك طول كتيير

حور / بطلت اقصو من زمان قلت كفاية الخساير الى خسرتهاا فى حياتى تصبح على خيير

***********************.             

فى الصباح

حور بتفتح عنيهاا بتشوف انهاا نايمة على صدر ادم وبتبعد عنو بسرعة وبتبص لملامحو وبتشوف انو لسة نايم وبتقرب منو وبتلمس خدو وبتبعد اديهاا وبتروح على البلكونة وبتعيط

وفجاة بتحس بايد ادم بتلف خصرهاا من ورها وبيبسهاا من
رقبتهاا

ادم / كفاية الى راح مننا يا حور وحشتينى

ولسة حور هتدفعو بعيد عنهاا وبتشوف لينا وفهد بيدخلو الاوضة وحور بتقرب من ادم علشان الاولاد يشفوهاا وبتحضو اوى وليناا بتضحك اوى هى وفهد وادم بيبص لحور اوى

ادم / بتستغلينى يعنى

حور / لو معندكش مشكلة

ادم / دة احلى استغلال فى الدنياا

و حور بتروح على الاولاد و بيجرو عليهاا وبيحضنوهاا

حور / يلاا الباص زمانو جااى روحو قولو لبابا صباح الخيير يلاا

و ادم بيشفهم و بيجرو علية و بينزل لمستواهم وبيشلهم وبيتوجع وحور بتجرى علية بسرعة

حور / قولتلك مش لازم تجهد نفسك

حور / حبيابى يلاا روحو خلو رودى تغير هدمكو علشان متتاخروش

و حور بتروح على الدولاب وبتطلع هدوم وبتروح على الحمام  وبتغير هدومه

ادم / انتى ريحة فين

وحور بتبصلو او ى

حور / السؤال دة نسيتو من زماان

ادم / هتروحى فيين يا حور

حور/ هروح العياادة يعنى هرووح فيين

ادم / الدكتور الملزق دة ابعدى عنو احسنلو مااشى طبعا مش محتاجة اقولك لو حطيتو فى دمااغى هيحصلو اية

حور / بتقصد سراج انت ملكش دعوة بياا

و ادم بيروح عليهاا فجاة وبيسحبهاا من خصرهاا وبتخبط فى صدرو

ادم / انتى من ممتلكاتى والى بيقرب من ممتلكااتى بيدمر ماشى

و حور متوترة اوى من قربو ليها وبتحاول تسيطر على مشاعرهاا

حور / ابعد عنى انا مش من ممتلكاتك لازم تحط الكلام دة فى دمااغك

ادم / ولو محطتهوش فى دمااغى يا حور

و حور بتضربو على الجرح بيتالم وبيبعد

حور / انا مش حور بتاعت زماان انا حور تانية خالص

***********************.             

و حور بتاخد شنطتهاا وبتهرب بسرعة من الاوضة وهى بتجرى من الاوضة بتخبط فى سلمى

سلمى / حور فى اية مالك

وحور بتاخد نفسهاا

حور/ لا مفيش عادى

سلمى / اة انا نسيت ان ادم رجع اكيد مش هتكونى على بعضك

وسلمى بتسبهاا وبتمشى و حور بتبص للاوضة بغضب

وحور بتروح اوضة عمر وفهد

فهد / مامى عمر

حور / حبيبى يلاا الباص واقف و عمر مش هيروح النهاردة هو تعبان شوية يلا اخواتك مستنينك تحت

وفهد بياخد شنطتو وبيخرج وحور بتروح على عمر
و عمر بيعمل نفسو نايم

حور /يعنى مش عاوز تتكلم معاياا ماشى برحتك
بس حبة اقولك ان انا وبابا بنحبك اوى

عمر / انا مش بحبو هو بيزعلك

حور/ لاا يا حبيبى ابدا طب انت تعرف ان باباا طلب من مهندس الزراعة انو يخصص جنينة الكريز علشانى علشان عرف بس ان انا بحب الكريز

و عمر بيقاعد باهتماام قدم حور وبيسمعهاا

حور/ حبيبى لو علشان كنت بعيط دة علشان كان بعيد عننا

عمر / انا جمبك مش هسيبك

وحور بتحضنو اوى

ادم / انا بغيير على فكرة

وعمر بيص لادم

ادم / اية رايك مدام ان الباص راح خلاص اخدك ونروح نتمشى انا وانت

حور/ تتمشو دة طفل على فكرة

ادم / بس عمر مش زى اى طفل هاا اية رايك نتكلم
مع بعض راجل لراجل

و عمر بيبص لحور و حور بتبتسملو اوى

عمر / موافق

ادم / متشكر انك هتدينى وقتك

و عمر بيقف وبيبص لادم

عمر / اتفضل

و حور بتبص لعمر باستغرااب بيتعامل فعلا انو شاب كبير
وادم بيبص لحور وبيغمزلهاا

***********************.             

وبيخرجو هم الثلاثة مع بعض و حور بتروح على العيادة وبتشوف سراج واقف مع راعى المواشى قدم العيادة

ادم بيبص لسراج اوى بغضب

ادم / انت اية رايك فى الدكتور دة

عمر / رخم وملزق اوى

ادم بيبصلو برفع حااجب

ادم / ودة راى كماان

عمر / يباة فى حااجة انا وانت متفقيين عليهاا

ادم / دى خطوة كبيرة

عمر / خطوة

ادم / اة خطوة فى صداقتناا اية رايك نكون اصحاب

و عمر بيبص لايد ادم وبيحط كف ايدو الصغير فى ايد ادم

ليست هناك تعليقات