إبحث عن موضوع

رواية اشواك الحب❤الحلقة 31

الحلقة 31

سليم / للاسف مفيش اى حلول قدمنا غير اننا ندعمو ومع الوقت والتحاام ممكن كل التلافات الى حصلت وقتهاا اكيد هيرجع زى الاول

حسام / حور

و حور بتقاعد على اقرب كرسى ومصدومة

***********************.             

سلمى بتتمشى فى الجنينة وسرحاانة ومش حاسة بدموعهاا الى بتسيل على خدهاا

زاهر / مساء الخير يا سلمى

و سلمى بتبص ورها وبتمسح دموعهاا بسرعة وبتوتر

زاهر / انا زاهر انتى مش فكرانى

سلمى / اة اهلا استاذ زاهر

زاهر / يبقي مش فكرانى انا الى كنتى بتضحكى علياا وبتخلينى اطلع فوق الشجرة علشان اجبلك التفااح وبعد كدة تضحكى عليا وتجرى اية نستينى

و سلمى بتبتسم نص ابتساامة

زاهر / انا كنت مسافر ولما رجعت قالولى على الى حصل لادم
هو فى انهى مستشفى

سلمى / المستشفى الدولى الخاص

زاهر / وحالتو اية دلوقتى

و سلمى بتعيط اوى وبتدارى وشهاا بسرعة

سلمى / مش عارفة انت ممكن تروح وتتطمن بنفسك

زاهر / يعنى فى وحدة اخوهاا فى المستشفى فى حالة خطر
ومش عارفة اية حالتو دلوقتى

و سلمى بتبصلو بحزن

سلمى / مش يمكن انا مستهلش انى اعرف اخباارو واستاهل انى اموت من القلق علية لوحدى هناا

زاهر / الهروب مش حل ابدا لازم ترجعى تقفى على رجلك من تاانى الخبطة الى حصلتلك لازم تقويكى مش تضعفك ابدا

و سلمى بتبصلو بصدمة

زاهر / ادم قالى على كل حااجة وكان اكتر حااجة وجعااة
انك مش قدرة تبصى فى عيونو وانك كنتى طول الايام الى فاتت بتهربى فى اوضتك طول الوقت

سلمى / انا غلطت غلطت بس هو ميستهلش انو يحصلو كدة

زاهر / ولا انتى تستهلى يحصل معاكى كدة

و سلمى بتمسح دموعهاا

زاهر / انا رايح لادم تحبى تروحى معااياا

و سلمى بتهز رسهاا بنعم و زاهر بيبتسم اوى لسلمى

***********************.             

حور بتدخل لادم وبتلمس ايدو و ادم بيفتح عنية

حور / خلتهم يهدو جرعة المنوم علشان اشوف عيونك وحشتنى

و ادم بيبصلهاا وبيسحب اديهاا من ايدو وحور بتمسك ايدو تانى و ادم بيبصلهاا بصدمة

حور / مش هتقدر تهرب منى ابدا انا الدكتورة بتعتك ولياا
الصلحياات انى اعمل معااك اى حااجة انا عوزااهاا

و ادم بيرفع ايدو التانية وبيشيل جهاز التنفس وبيحاول ياخد نفسو برااحة

ادم / افهم من كدة ان دة تحرش بالمريض

و حور بتبص حوليهاا وبتقرب علية وبتبوسو من شفيفو

حور / علشان تكون تحرش رسمى

ادم / مجنونة

حور/ وانت اجن منى كماان

وبيدخل الدكتور سليم.

سليم / عاال اوى انت اتحسنت كتيير عن الاول وهسمحلك انك تخرج من الاوضة الكيبة دى وتروح اوضة تاانية

حور/ مع اشراافى الخااص

وسليم بيبتسم اوى لحور وبيمد الملف بتاع ادم لحور
وبيخرج وبيسبهم لوحدهم

حور/ مفيش مفر منى ابداا انت مسجوون عندى

وفى اتنين من الممرضات بتدخل وبيخدو ادم بالسرير بتاعو
وبينقلوة اوضة تانية

ادم / فين حساام

و حور بتبصلو اوى وبتسكت و ادم بيقلق

ادم/ حساام فييييين اتكلمى حصلو اية

و ادم بيحاول يحرك رجلو بس مبيقدرش

حور / اهدى حساام بخيير هو مسبش المستشفى طول ما انت هناا ولا دقيقة

ادم / رجلى مش قادر احركهاا

حور / دة دة اعراض طبيعية يعنى متقلقش من اثر الادوية

والباب بيخبط وبيدخل حساام وبيبص لادم وعيونو حمرة اوى من العياط

ادم / حسااام

وحساام بيروح علية وبيحضنو اوى

حسام / سامحنى يا اخوياا سامحنى

و ادم بيضمو اوى لصدرو

ادم / انت بخيير حصلك حااجة

حساام / الى حصلك دة بسببى انا وانا الغبى الى

ادم / هشششش خلااص اسكت المهم انك بخير

حور/ انا بغيير على فكرة الاحسن انى اروح الصيدلية اجيب الادوية لحد ما وصلة الحب دى تنتهى بينكو

و ادم بيبص لحور اوى وهى خارجة

ادم/ انا كنت اناانى معااك اخت منك الانسانة الى انت بتحبهاا بس قلت لنفسى فيهاا اية لما اكون انانى مرة واحدة فى حيااتى لانى مكنتش هقدر اتحمل اشفهاا معااك وانا روحى كانت متعلقة بيها بس خلااص انا

حسام / ادم للدرجة دى انت غبى مقدرتش تشوف الحب فى عنيها انت عايش دلوقتى بسببهاا هى لولاا حور كان زمانك ميت دلوقتى حور عمرها محبتنى كانت بتعتبرنى صديق

وبس وانا كمان كانت بالنسبة لياا العروسة المناسبة مش اكتر انت مش مصدقنى انا عارف بس لو كنت شفت لهفة عنيهاا عليك وانت مرمى على الارض وسايح فى دمك ولا

انهيرهاا والدكاترة كانو مجبريين انهم يخلوهاا فى حالة
سكوون لمدة يوميين بسبب الانهيار حتى لما قلبك وقف عن النبض والدكتور سليم اعلان ساعة وفاتك هى الوحيدة الى

كانت مؤمنة انك مستحيل تسبهاا وتروح فضلت تصرخ باسمك وحتى مع ضربتهاا باديهاا على قلبك كانت كلهاا قوة واصرار وعزيمة واقتنااع انك مش هتسبهاا

وترووح ولما سمعت نبضات قلبك رجعت تاانى ودى كانت معجزة طبعاا كانت دموعهاا بتحكى كل الالم الى حست بية

و ادم بيحضن حساام اوى والباب بيخبط وحسام بيمسح دموعو بسرعة

حسام / ادخل

وبيدخل زاهر

ادم / زاهر

زاهر / معايا ضيفة عوزة تقبلك

و ادم عيونو على الباب وبيشوف سلمى بتدخل وعيونهاا على الارض

ادم / سلمى

سلمى / ادم

ودموعهاا بتنزل وادم بيفتح دراعو لسلمى و بتجرى علية
وبتحضنو اوى

سلمى / الله يخليك ساامحنى انا غلطت فى حقك

ادم / الى كان واجعنى انك غلطتى فى حق نفسك

وسلمى بتحضنو اوى وحساام بيحضن ادم سلمى

و حور بتدخل

حور / لاا كدة كتير اخرج وواحد فى حضنك ارجع الاقى اتنين فى حضنك

وبيضحكو اوى كلهم

حور / ممكن برة لو سمحتو المريض لازم ياخد الادوية بتعتو
بس ياريت تكونو قريبين من الباب لان فى حد هناا بيخاف من دى

و حور بترفع الحقنة قدم ادم وحسام و سلمى بيبصو لادم
بيخرجو

ادم / انتو ريحين فين استنو هناا حسام سلمى زاهر انتو

والثلااثة بيخرجو وبيضحكو اوى

حسام / انا هروح الكفترية تحبو تشربو حاجة

زاهر / لا شكرا

و سلمى بتهز رسها بلااا

سلمى بتبص زاهر / شكرا يا زاهر

زاهر / شكرا كدة وخلاص من غير اتعاب يعنى

و سلمى بتبصلو باستغراب ومش فاهمة

زاهر / بهزر معااكى مالك خفتى لية كدة

***********************.             

و حور بتروح على ادم

حور / يلاا

ادم / يلاا اية

حور / الحقنة ولا تحب انادى على حد يكتفك زى الطفل الصغيير

ادم / حور انا

حور / هشش انت هناا مريض عندى مش جوزى مااشى يعنى
انا هناا المتحكم الرئيسى

حور / اكشف بطنك

ادم / بطنى

حور / اة حاول تفكر فى حااجة بتحبهاا وانت متحسش بيهاا

ادم / حاجة بحبهاا

حور / مثلاا شمس

و ادم بيغمض عيونو وكان مفكر انو هيتخيل شمس وبيتخيل حور قدمه وبعد ثوانى بيفتحهاا وبيشوف حور بترمى الابرة فى السلة وبيبصلهاا اوى

حور / اية وجعتك اوى

حور / انتى خلصتى يعنى

و حور بترفع حواجبهاا باعجااب

حور / عاوز تفهمنى انك محستش بيهاا يعنى

ادم / اة فعلاا محستش بحااجة

حور / اعترف كنت بتفكر فى اية شمس فعلا زى ما قلت ولااا

ادم / فيكى انتى

حور / فيا انا بجد ولااا

و حور بتقرب منو و ادم بيمسكهاا وبيشدهاا فى حضنو بقوة
لدرجة ان انفسهم اختلطت ببعضهاا

ادم / وحشتينى

و حور بتحاول تبعد عنو

ادم / وانا مكنتش قادر اتحرك كنتى بتتحرشى بياا هاا
ودلوقتى احمريتى واخضريتى كماان

حور / ادم حد يدخل يشفناا

ادم / واية يعنى

و ادم بيقربهاا اكتر منو وبيبسهاا من شفايفهاا بجنوون
وفجاة بيبعدها عنو بسرعة

و بيحااول يحرك رجلو ومتعصب اوى

حور / ادم انت

و بيبعدهاا وبيحاول يقف وبيقع على الارض

حور بتصرخ / ادم

زاهر و سلمى بيدخلو بسرعة بخووف

ادم / رجلى

وبيساعدوة ورجعوة على السرير من تااانى

و حور بتعيط اوى و ادم بيمسك حور من اديهاا بقوة وبغضب

ادم / قوليلى الحقيقة قوووولى اتكللللمى

حور / انت حصلك شلل نصفى بس دة مؤقت صدقنى بعد فترة علااج انت هتتحسن ادم انت

ادم / اخرجى برة

حور / ادم

ادم / اخرجى برة برررررة

***********************.             

فى الليل سعاد بتخرج من اوضة ادم و حور قاعدة قدم الاوضة

سعاد / حور

و حور بتتنفض وبتروح على سعاد بسرعة

حور / مااماا

و سعاد بتحط اديهاا على خدهاا بحنية وبتملس على شعرهاا

سعاد / انتى بقالك اسبوع هناا وباين عليكى التعب جدا روحى على البيت ارتاحى

حور / انا مش هتحرك من هناا ابدا

سعاد / حببتى انتى شايفة شكلك عامل ازااى انتى اختفيتى خلااص

و حسام بيخرج من عند ادم

حسام / حور اسمعى الكلاام روحى ارتااحى

سعاد / وكمان ريم اختك مش مرتااحة ورجعت تقفل على نفسها من تانى وديما بتسال عليكى انتى و ادم

حور / ماماا ارجووكى متضغطيش عليا انا مش هقدر اسيب ادم هناا ابدا صدقينى

حسام / مفيش فايدة فيكى ابدا

حور / حسام لو سمحت اهتم انت بريم

حسام / متقلقيش عليهاا ماما تعالى خلينى اوصلك المزرعة

سعاد /طريقة وحدة الى تخليكى تتحكمى فية زى ما انتى عوزة

و حور بتبص لسعاد باهتماام

سعاد / نفس طرقتو فى الحيااة حور لو قدرتى تعملى كدة يباة ملكتية وكسرتى غرور وغضبو وسوء ظنو فيكى انك اتقربتى منو علشان مرضو وبس دة ابنى وانا الى مربية فهمتى

و حور بتهز رسهاا

سعاد / يباة انتى حطيتى رجلك على اول الخيط

وسعاد بتمشى مع حساام

***********************.             

زاهر بيوصل سلمى لحد المزرعة بالعربية

زاهر / انا تحت امرك فى اى توصيلة تانية

سلمى / شكرا

زاهر / انتى متعرفيش اى كلمة غير شكرا دى

و سلمى بتبتسم اوى

زاهر / انتى بتكونى احلاا وانتى بتبتسمى

سلمى / انت عاوز منى اية يا زاهر

زاهر / عاوز اتجوزك

و سلمى بتبصلو بدهشة

زاهر / انتى لسة هتندشى ولا اية مهو ادم قالك قبل كدة
انى طلب ايدك منو

سلمى / بعد كل الى عرفتو انت مصر انك ترتبط بياا

زاهر / بصراحة مش متاكد بس الى اعرفو انى بحبك وحبك
كان فى قلبى من ٢١ سنة بيكبر معااياا

سلمى / انا منفعكش ولا انفع غيرك انا خلااص

زاهر / عادى ممكن استنى تاانى معنديش مشكلة

سلمى / هتستنى على الفاضى

سلمى بتنزل من العربية وبتروح على البيت وبتقابل مازن خارج

سلمى / مازن رايح فيين

مازن / فى حاجات لازم اوصلهاا المستشفى لباباا

سلمى / بس الوقت اتاخر دلوقتى وكمان

مازن / فى حراسة معايا متخفيش سلاام

و سلمى بتبص علية وهو بيركب العربية ومعاة اربعة من الامن وره بعربية كمان

***********************.             

فى الصباح

حور بتدخل على ادم وبتفتح الشبااك والشمس بتضرب فى عيونو

ادم / اووف اووووف قلت ميت مرة مفيش حد يفتح الشبااك

حور / والله انت فى مستشفى مش فى فندق

و ادم بيفتح عنية بدهشة وبيبصلهاا

ادم / انتى انتى بتعملى اية هنااا

و حور مسكة الملف بتاعو وبتتجاهل كلاامو

حور / هنقلل جرعة المسكن اظن ان جسمك قوى وتقدر تتحمل الالم

ادم / اخرجى برة

و حور بتتجاهل كلااامو وبتروح علية وبتشد الغطااء من على جسمو بقوة

ادم / انتى انتى بتعملى اية

حور / هششش

ادم بيشوف حور بتطلع الابرة من جيب البلطو بتعهاا
و بيمسك اديهاا بقوة

ادم / لو مخرجتيش من هناا

وفجاة حور بالايد التانية بتدفع الابرة فى بطنو بقوة
و ادم بيصرخ

حور / عيب جدا يعنى رجل كبير زيك يخااف من حتة حقنة صغيرة زى دى

وادم بيجز على اسناانو بغضب

حور / كمان ساعة فى دكتور علاج طبيعى هيجى علشان
يبدا العلااج معااك من النهارد

ادم / انا مش عاوز علااج انتى سمعة ومش عاوز اشوف وشك تانى

حور / استاذ ادم عييب جدا الى بتقولو دة مفيش حد عاقل يتكلم كدة مع الدكتورة بتعتو وبما انى ملااك رحمة هغفرلك الى قلتو اسيبك ترتااح

و حور بتخرج وبتحط اديهاا على قلبهاا بخوف وبتتنهد اوى
و ادم بيرمى المخدة ورها ومتعصب اوى

***********************.             

حسام بيخبط على اوضة ريم و ريم بتفتح الباب وبتفتكر شيماء وبتتخض

و حسام بيرجع خطوة بسرعة

حسام / جاى اقولك ان الفطار جااهز خلينا نفطر لو تحبى

و ريم بتبصلو بقلق

حسام / الفطار فى الجنينة بعد اذنك

وحسام بيسبهاا وبينزل وبعد شوية ريم بتنزل وبتشوف حسام لوحدو الى قاعد معاهاا وريم بتبص حوليهاا اوى بقلق

حسام / ماما و سلمى راحو لادم المستشفى و شيماء حور اتصلت بيهاا وراحت تودلهاا شوية هدوم ليهاا

و ريم بتقع منهاا الشوكة

حسام / انتى كويسة

ريم / يعنى انا وانت لوحدناا

و حسام بيبصلهاا بقلق

حسام / لو تحبى انا ممكن ارووح فى اى حتى عاادى

ريم / لاا انا بخاف لوحدى

حسام / يباة يلاا افطرى علشان افرجك على حاجة هتعجبك اوى

ريم / حاجة

حسام / يلاا متبقيش مستعجلة اوى يلاا كملى فطارك بسرعة

***********************.             

شيماء عند حور فى المستشفى

حور / شيماء خلى بالك من ريم

شيماء / عندى خبر ليكى هتفرحك

حور / يفرحنى مظنش

شيماء / انا متاكدة

حور / فى اية

شيماء / انا النهاردة قابلت الدكتور الى بيتابع عادل وطلب منو انى اشوفو حتى من بعيد ووافق عادل قابلنى وكان هادى يا حور ومكنش فى اى الام يعنى قريب جدا عادل هيرجع زى الاول واحسن

و حور بتبتسم وبتحضن شيماء اوى

شيماء / اية الدموع دى باة خلااص مفيش دموع تانى

حور / يلاا انتى روحى علشان متتاخريش على ريم

و شيماء بتبوس حور من خدهاا وبتخرج من المكتب وبتقف قدم المستشفى وبتوقف تاكسى

شريف / مدام شيماء

و شيماء بتبصلو وبتحاول تهرب منو ومن عيونو وبتوقف تاكسى

شيماء / تاكسى

وفى تاكسى بيقف وشريف بيوقف شيماء قبل ما تركب

ليست هناك تعليقات