إبحث عن موضوع

التحدي الاخير (الجزء الثالث)

(3)
اسانسير القندق فى حركة غريبة وعمال ينزل ويطلع لوحده والاخر اتفتح علشان اتصدم م اللى شفناه انا وكمال
لاقينا .....احمد مغمى عليه جوة الاسانسيروكان فيه خيال جسم ضخم جمبه !! قلتله يعمل زووم ع الصورة ولما حققنا فيها ايوة .....هو ? طب ازاى ؟ واحنا لسه دافنينه ف الصحرا ازاى خرج وامتى ؟ خرجنا م الجناح كلنا علشان نروح نشوف فية ايه لكن لما وصلنا الاسانسير لاقيناه مقفول و لاقينا ورقه محدوفة قدام الباب وطيت وخدتها وقريت الكلام المكتوب
(التحدى الثانى : عليك بتقديم احدهم قربان للساحر الاعظم ... ومكتوب اسمه والمكان
تذكر جيدا انه لا مجال للتراجع والا ف الموت ينتظرك ومن معاك
طبقت الورقة وقولتلهم ياللا نمشى من هنا وقبل مانتحرك كمال قاللى بقولك ايه لازم نخرج احمد من الاسانسير
رامى صرخ : احمد مات واحنا دفنناه ولو استنينا هنا اكتر من كده هنموت احنا كمان فاهمين ولا لا
وفجأه سمعنا كلنا صرخات استغاثة وخبط من جوه الاسانسير ولما عامل الاسانسير فتح احمد وقع قدامنا بس دراعة كان مفصول من عند الكوع وعمال ينزف ولما دخلنا الاسانسير تانى لاقينا سكينه جوه بنصل حاد والدم ع الارض وطيت وخدت السكينة ولسه هخرج
ورامى راح قال : بصوا كده الصندوق ده شبه اللى جالنا قبل كده ؟
كمال قال : انتو هترغوا لسه تعالو نطلع الراجل المتعور ده الاول وشيل يارامى انت الصندوق
رامى : كان متعصب : لا مش هخد الهباب ده واللى بره ده مش احمد ده كمين معمول علشان يخوفونا وانت السبب انت ورطتنا الورطة السوده دى بصوا من غير رغى انت وهو انا هرجع الفندق واتصل بمكتب الطيران واحجز على اول طيارة نازله مصر وولعوا كلكم بجاز
وخرجنا كلنا م الاسانسير ولما بصينا مكان الباب مالاقيناش اى اثر لحد متعور احمد اختفى انا لسه عندى يقين انه عايش
كمال صمم ياخد الصندوق وانا خدت السكينه ورامى ماشي ورانا هيموت م الخوف
ولما وصلنا الفندق رامى سبقنا وطلع الجناح بتاعنا واحنا فضلنا مستنين شوية
وفجاه كمال قال : انا عندى فضول لسه اشوف الصندوق فيه ايه
رديت قلت بخوف : يعنى هيكون فيه ايه تحدى جديد طبعا
رد كمال وعلى وشه نظره شك وهتنفذه على حساب مين فينا المرادى انا ولا رامى ؟
حسيت انه فهم انى هعمل كده فعلا بس مقولتلوش اصلا على التحدى هو عرف منين؟
مشينا شويه انا وكمال لاقينا شاشات العرض ف صاله الفندق بتعرض حاجة غريبه
اوضة غريبه غير اوضتنا ف الفندق رامى قالع هدومه من فوق وماسك قلم حبر وعمال يرسم على دراعته نقوش غريبه ونفس الكيان ده واقف وراه وكذا واحد جمبه بيلفوا حواليه ف دايرة والكيان الغريب ده اختفى ورامى لف ظهره للكاميرات لاحظت ان ظهره برضة مليان رموز من النوع ده بالحبر الاسود وجة واحد م الكانوا حواليه مسك سكينه هى نفسها اللى كانت معانا ف الاسانسير وقرب على دراع رامى بالسكينه وجرحة وبعدين حصل تشويش ف الكاميرات
صرخت فيه ياللاتعالى معايا رامى ف خطر ياللا احنا مستنين ايه ؟
رد كمال : فين السكينه اللى كانت معاك ياعمرو انا في حاجه قلقانى منك م الصبح انت مخبى علينا حاجة؟ انت ورا كل اللى بيجرالنا ده مش كده ؟
سكت ومكونتش عارف اقوله ايه
قولت له ياللا بسرعة مفيش وقت وطلعت معاه جناحنا فى الفندق كان شايل الصندوق وانا وراه
لكن لما وصلنا ودخلنا لاقينا المكان اتبدل بقى كله عبارة عن اوضة واسعة فيها كنبتين قدام وجزء صغير فى اوضة ضيقة قعدنا ننادى على رامى لكن سمعنا صرخته بترج المكان دخلنا لاقينا واحد قاعد على كرسى كبير شبة كرسى العرش وشكله مخيف وشه عجوز جدا وعينيه جاحظة بشكل مرعب وسنانه لما ابتسم لنا كان عليها طبقة سواد غريب وفى ف سنانه سنه دهب
وقال لنا : انا الساحر الاعظم .... اهلا بيكم فى خلوتى
صرخت فيه : انت عايز ايه وفين رامى ؟
ابتسم ابتسامة شيطانية وبعدين ضحك بصوت عالى : رامى قدامكم اهو وبما انكو خايفين م التحدى التانى فقررت انا اوفر عليكم المشوار واسهل لكم مهمه تنفيذه ها هتنفذوا ولا انفذ انا
اه صح ؟ انتو هنا مش ف مسابقة اصلا المكان ده كله بتاعى انا الساحر الاعظم وانا جبتكم هنا علشان انتم اولادى قصدى بدل اولادى انا كان عندى اربع اولاد ولازم يرجعوا واحد وراه التانى ياللا هتنفذوا هتقدموا القربان ولا هخليكم تتمنوا الموت
رامى كان عريان زى ماشفنا فى الكاميرات ومتكتف بجنازير حديد من ايده ورجله وعمال يصرخ قدامنا وفجاه الراجل الساحر ده صرخ فينا نفذوا الامر والا هلاك محقق
شارولى علشان اخد قلم كان فى دوايه حبر قديمة جمبه خدت القلم وانا دموعى ف عينيا وقربت من رامى وبدا الساحر يقول طلاسم ورموز غريبه من كتاب سحر قديم كان معاه كان بيقوله بصوت عالى زى اللى بيحفظ حد بدات ارسم على دراغ رامى وعلى صدرة وظهره كل مابرسم كان جسم رامى بيبقى سخن جدا زى جمره النار زى مايكون بييتحرق ولما الساحر خلص الطلسم وانا خلصت رسم بدا رامى يصرخ وجسمه ينتفض عاوز يفك القيود الحديد ولما تعب م الصراخ بصلى بصة عتاب وسكت زى المنوم مغناطسيا وبعدين شاور لكمال راح ناحيته اداله سكينه وطبق وقاله اجرح دراع صاحبك بالطول والدم يملا الطبق ده وبعدها انا هكمل
قرب كمال من رامى وجرح دراعة بالطول ورامى صرخ كذا صرخة قويه وكمال وقف ومد دراع رامى تحت الطبق الكبير فضل دراعة ينزف لغاية ماملا نص الطبق
وبعدين قالى هات الطبق هنا عندى
رحت واديتهوله بس كنت براقب رامى اللى جسمة كان بيتنفض وبيتشنج وعرقان
راح قاللى فك صاحبك وقومه
قلت حاضر
فكيناه ومجرد ماسندنا يقوم اغمى عليه قدامنا ولاقينا نفس الكلب الاسود اللى كان ف المقابر هاجم على رامى وبيشمشم ف جسمه اما الساحر فاول ماخد الطبق قال طلسم معين وبدأ يشرب من الدم اللى ف الطبق بمزاج وقالنا خلاص بكرة اخر فرصة علشان ولادى يرجعوا
مشينا م المكان ووصلنا لبيت متواضع بيتنا فيه احنا التلاته رامى فاق وتعافى بعد كام يوم ومكنش فاكر اى حاجة م اللى حصل مالحقناش نفوق م الصدمة علشان نكتشف ان البيت اللى احنا فيه هو كمان فى مفاجئه مستنيانا
اكشفنا.....؟
بس الفضول والعند هو اللى وصلنا للتحدى الاخير......
يتبع
التحدى_الاخير

ليست هناك تعليقات