إبحث عن موضوع

احببت طباخة💠الحلقة 15💠

الحلقة 15 رواية #احببت_طباخة
وقفنا عند لما
زياد اتحرك و هو ماشي بالعربية
شهد بصراخ جامد :حااااسب يا زياد... حاسب

ظهرت قدام زياد عربية نقل كبيرة
شهد بخضة : حاسب يا زيااااااااد
غير زياد اتجاه العربية بسرعة ودخلوا فى الرملة والعربية غرزت في الرملة و وقفت
زياد : الحمد لله كنا هنموت
زياد بص جمبه شاف شهد بتترعش و اعصابها سايبة جدا
زياد بخوف : شهد مالك انتي مش بترد عليا ليه ؟ شهد انتي بتترعش كدة ليه ؟
شهد ردي عليا شهد في ايه 
(ومسك ايديها و يحركها)
شهد كانت فى حالة هيستيريا ومش بتتكلم ولا بتتحرك وفضلت متنحة و جسمها بيترعش
زياد بخوف : شهد ردي عليا بليز ردي
والنبي يا شهد ردي عليا
شهد بخوف : هوا هوا انا كنت هموت صح  ؟
زياد:بعد الشر عليكي متقوليش كدا تاني حصل انك كنت هتموتنى بسكتة قلبية خضتنيى عليكي ايه الى حصلك حرام عليكي كنتي ساكتة ليه
شهد بتبكي: انا حسيت اني خلاص هموت
زياد مسح دموعها و هداها
زياد نزل من العربية وشاف ان العربية غرست فى الرمل
زياد: بتعرفى تسوقى
شهد : لا ؟
زياد :طب اقعدي مكاني
شهد :لا طبعا مستحيل انا مبعرفش اسوق
زياد :يعني هتعرفي تزوقي العربية
شهد :لا
زياد بخنقة:طب تعالي اقعدي مكاني متخافيش انا هقولك تعملي ايه
شهد :لا انا خايفة
زياد :يا حبيبتي متخافيش ولله انا هعملك كل حاجة
شهد باستغراب :حبيبتك ايه حبيبتك دي انا عايزة اروح حرام عليك بقا انت السبب ياريتني ما كنت ركبت معاك كنت هموت
و شهد بدأت دموعها تنزل
زياد مسحلها دموعها :بصي مش عايزك تعيطي لاي سبب انتي خايفة ليه الحمدلله ربنا ستر
و بعدين انتي واثقة فيا صح
شهد هزت رأسها بالموافقة
زياد:طب يعني لما اقولك علي حاجة تعمليها بصي دلوقتي تقعدي مكانى و انا هشغلك العربية و احرك فرملة الايد و انتي هتدوسي دبرياج جامد تمام
شهد :ايه استني مش فاهمة ايه اللي قولته ده
زياد :الدبرياج ده اللي في اول حاجة
هتحطي رجلك عليه
شهد :طيب كمل
زياد :بعد كدا هتدوسي بنزين من هنا
و بعد كدا هتشيلي رجلك من الدبرياج واحدة واحدة
شهد :طيب و افرض عملت حادثة
زياد :متخافيش يا شهد انا اول ما العربية تتحرك هركب بسرعة عشان نمشي و المهم اول ما العربية تتحرك هتدوسي فرامل في النص عشان العربية تقف
شهد :طيب
زياد :ها. .... حفظتي
شهد :اه
زياد :طيب هزق العربية و انتي تعملي كدا عشان نطلع
شهد :ماشي يلا
زياد نزل من العربية و بيزقها
__________
في مكان تاني
عند ريماس و مازن في العربية
ريماس:مازن ممكن تشغل اغنية شيرين (علي بالي)
مازن باستغراب :ليه بتحبي
ريماس بتوتر :ها ... لا طبعا انت مش واثق فيا ولا ايه
مازن بعصبية :اومال هتشغلي الزفت ده ليه
ريماس بخوف:انت بتزعقلي ليه هو مينفعش اسمع أغنية لازم اكون بتنيل احب يعني
مازن :خلاص هشغلهالك
ريماس في سرها؛:اه بكدب عليك يا مازن عشان انا بحب للأسف بحبك انت ااااه يا مازن لو تعرف بحبك قد ايه
و بدأ مازن يشغلها الأغنية و كان كل شوية يبصلها و يراقب رد  فعلها لما تسمع الأغنية و ريماس كانت باصة الناحية التانية و سرحانة

حبيتة بيني وبين نفسي
ومقلتلوش علي الي في نفسي
معرفش اية بيحصل لي
لما بشوف عينية
مابقتش عارفة اقولة اية
معرفش لية خبيت علية
بضعف قوي وانا جنبة وبسلم علية
كل حب الدنيا ديا في قلبي ليك
دة انت اغلي الناس علية روحي فيك
دة انت لو قدام عينية اشتاق اليك
علي بالي ولا انت داري بالي جرالي
والليالي سنين طويلة سيبتها لي
ياانشغالي بكل كلمة قولتهالي
حبيتة بيني وبين نفسي
ومقلتلوش علي في نفسي
معرفش اية بيحصل لي
لما بشوف عينية
مابقتش عارفة اقولة اية
معرفش لية خبيت علية
بضعف قوي وانا جنبة وبسلم علية
الكلام لو كان يعبر عل الحنان
كنت قولت اني بحبك من زمان
كل يوم الشوق بيكبر عليا بان
علي بالي ولا انت داري بالي جرالي
والليالي سنين طويلة سيبتهالي
يانشغالي بكل كلمة قولتها لي

_____________
عند زياد و شهد
زياد كان لسة بيزق العربية و العربية اتحركت
و شهد داست فرامل بسرعة و زياد فتح الباب العربية و ركب
زياد :الحمدلله اخيرا بقا
شهد :انا خوفت لما العربية اتحركت دوست فرامل بسرعة
زياد  :انا مش عارف ايه اليوم ده
شهد :الحمد لله الحمدلله
زياد :قولتلك متخافيش و انتي معايا
شهد :علي اساس ان انت مش كنت هتموتني من شوية
زياد :يعني انتي دلوقتي موتي ولا عايشة
شهد :علي فكرة انت رخم اصلا و ركز في السواقة بقا عشان انا لسة صغيرة و عايزة استمتع بسني
زياد :لا ولله حاضر مركز اهو ولله
_________
عند ريماس و مازن
كانت الأغنية خلصت
مازن بيكلم نفسه :يا تري مين يا ريماس اللي بتحبيه ده بس اقسم بالله لو عرفته هخلي عيشتك سودة
ريماس لنفسها:ياااه للدرجة دي مش حاسس ان الأغنية دي عشانك للدرجة دي شاكك ان في حد في حياتي غيرك
مازن لنفسه :خايف يا ريماس تكوني بتكلمي حد بس هعرف ولو طلع اللي في بالي وقتها مش هيحصل كويس خالص
ريماس بصتله :هو احنا هنفضل ساكتين كدا
مازن بعصبية:أيوة عايزة ايه يعني اغنيلك
ريماس:انت ليه بتعاملني وحش كدا
مازن : انا بتعامل معاكي عادي ولله ايه الوحش في كدا ريماس هسالك سؤال و بصيلي و انتي بتجاوبي و متفكريش خالص فاهمة
ريماس لنفسها :يارب ما يقول انتي بتحبي ولا لا يارب مش هقدر اخبي
مازن بعصبية اكتر :مبترديش ليه حضرتك
ريماس بتوتر :فاهمة فاهمة اسأل
مازن :انتي في حد في حياتك أو بتحبي حد
ريماس بصت ناحية باب العربية من الزجاج و لسة هتتكلم مازن مسك دقنها و حرك وشها ناحيته و ريماس اتخضت
مازن بنرفزة:مش قولت تبصيلي وانتي بتتنيلي تتكلمي
ريماس و دموعها علي خدها :انا كنت لسة هبصلك ولله صدقني
مازن :ها .... جاوبي
ريماس :طيب سيب دقني عشان اعرف اتكلم
مازن ساب دقنها
ريماس :انا اولا مفيش حد في حياتي و ثانيا بقا انا مش بحب و كمان يعني انا لو بحب هقولك بس انا مش بحب و المفروض انك يكون عندك ثقة فيا مش تعاملني كدا
مازن :الموبايل بتاعك فين
ريماس :ليه
مازن بنرفزة :قولت هاتيه انجزي
ريماس بخوف :حاضر اهو اتفضل
و اخدت الفون من شنطتها و ادتهوله
______________
عند شهد و زياد
زياد بصلها :مش خلاص بقا نبطل خوف شوية ولله انتي عايشة علي فكرة
شهد :علي فكرة انا اصلا غلطانة اني وافقت اركب معاك
زياد وقف العربية فجأة
شهد :انت وقفت ليه
زياد :ثواني و راجعلك
شهد :ماشي
زياد نزل من العربية و دخل محل شوكليت اشتري حاجات
____________
عند مازن كان لسة بيقلب في موبايل ريماس
مازن :اتفضلي موبايلك اهو
ريماس :خلصت تفتيش لقيت حاجة حضرتك
مازن :لا بس هعرف برضو لو في حاجة
ريماس :يوووه بقا انت عايز ايه بالظبط
مازن :مش غلط اني اطمن عليكي علي فكرة انا بعمل كدا مع رانيا لو حسيت أنها بتعمل حاجة غلط
ريماس بعصبية:بس انا مش رانيا عشان انا مش حبيبتك
مازن اندهش من كلامها :ازاي يعني تقصدي ايه
ريماس :أقصد ان رانيا حبيبتك مش مرتبط بيها
مازن بيضحك :بتهزري صح
رانيا دي اختي و صاحبتي و مسؤلة مني زيك بالظبط بس انا ليا كلام عليكي اكتر منها عشان انتي بنت خالتي
ريماس قاطعته :بس مش اختك
مازن :لا طبعا اختي
احنا خلاص وصلنا انزلي و سلميلي علي خالتي
ريماس :ماشي
مازن :اسمها حاضر مش ماشي
ريماس :حاضر. ..تصبح علي خير
و نزلت ريماس و طلعت اوضتها
____________
عند زياد كان اشتري الحاجات و دخل العربية
و اداهم لشهد
زياد :اتفضلي
شهد :ايه ده
زياد :عارف انك بتحبي الشوكليت جبتلك كل الشوكليت اللي في المحل
شهد بابتسامة :ميرسي اوي
و بدأت تفتح علبة النوتيلا و تاكل
زياد : ما تجيبي حتة
شهد :لا طبعا
زياد :علي فكرة انا اللي شاريهم
شهد :أنزل هات لنفسك
زياد :بقا كدا ماشي شوفي مين بقا اللي هيجبلك تاني
شهد :خلاص خلاص اتفضل اهو
زياد :اكليني
شهد باستغراب: نعم ... ليه معندكش ايد ولا لسة بيبي
زياد :لا لسة بيبي اكليني انا سايق ولله مش هعرف اكل بجد
شهد فتحت الشوكليت و بدأت تاكله و هو بياكل اسنانه عضت ايديها
شهد :اااه أيدي علي فكرة انت اكلتها
زياد بيضحك :فكرتها شوكليت
شهد:لا ولله اللي هو ازاي يعني حضرتك
_______
ريماس كانت في اوضتها بتعيط و بتكلم نفسها
ريماس لنفسها :يعني مش كفاية بستحمل اني معاك و بحبك و خايفة اقولك عشات بتعاملني زي اختك لا و كمان ايه مش واثق فيا حتي و بيقولي اني علي علاقة بواحد
ماشي يا مازن ربنا يسامحك علي وجع القلب ده يارب لو مش من نصيبي ابعده عني يارب
______
زياد كان وصل لحد الشارع بتاع شهد
زياد :بس كدا اخيرا وصلنا
شهد :متشكرين علي التوصيلة مع أنها اخر توصيلة اصلا
زياد بيضحك :متخافيش المرة الجاية مش هنعمل حادثة
و بعدين ايه ده
شهد :في ايه
زياد :شفايفك متلحوسة خالص من الشوكليت طفلة بتاكل يعني
شهد :ايه ده بجد خلاص همسحهم
و اخدت مناديل مسحت كل حاجة
و نزلت شهد
_________
و زياد كان مبسوط جدا باليوم ده
زياد لنفسه :يااااه يا شهد بجد انا بكون مبسوط اوي لما بشوفك معرفش ليه بس بجد بكون فرحان اوي شكلي حبيتك
لا شكلي  ايه ده انا حبيبتها بجد ولله
_____
اما مازن كان وصل الفيلا و قاعد في اوضته بيفكر في ريماس عشان يعرف هي كدابة ولا لا
مازن :عموما انا هعرف يا ريماس اذا كنتي بتكدبي عليا ولا ايه الحوار بقا
______
اما شهد كانت مبسوطة جدا باليوم ده و بتفكر في زياد طول الليل لحد ما نامت
_______
تاني يوم ...صباح يوم جديد

دخل زياد  اوضة اخته شافها بتحضر ملابسها عشان تروح الجامعة
ريماس باستغراب :زياد كنت عايز حاجة
زياد قعد علي سريرها:ايه جاى اقعد مع اختى شوية فى حاجة ..عاملة ايه فى دراستك يا حبيبتي
ريماس :تمام اوى ..بس بيطلبوا مننا ابحاث كتيرة مش عارفة على ايه ده احنا اول شهر حتى
زياد :اومال انتى عايزة كل حاجة راحة ..لازم تتعبى شوية
ريماس :طيب كنت عايز حاجة ..انا عايزة اغير

زياد وهو بيرفع حاجبيه :انتى بتطردينى يا ريماس
ريماس :اه ..انت هتأخرنى على المحاضرة
زياد :طب يلا غيرى بسرعة عشان اوصلك
ريماس :توصلنى! ما عم سامح بيودينى
زياد :لا انا هوصلك فى مانع
ريماس بتغمزله:يسلام وده عشان خاطرى ولا عشان تشوف حد مثلا
زياد بأرتباك :ريماس اتكلمى عدل انا اخوكى الكبير ..يعنى الحق عليا انى هوصلك
ريماس :ماشى براحتك ..اطلع برة بقا عشان اغير هدومي
_________
إبراهيم كان تحت بيضرب تلكسات
شيماء نزلت بسرعة و وراها شهد
إبراهيم :كل ده ناموسيتك كحلي
شيماء :انا ولا هي
إبراهيم :انتو الإتنين
شيماء :طب اطلع بقا هنتاخر
________
ريماس و زياد كانو وصلو بعدها ب 10 دقايق كانت شيماء و  شهد وصلو
شيماء :بصي يا شهد ده زياد اهو و واقف مع مين دي ريماس
شهد بتضحك :اه ما هو طلع أخوها
شيماء :هو انتي عرفتي منين
في الوقت ده كانو وصلو عندهم
شهد :صباح الخير
زياد :ازيك يا شهد
ريماس :شيماء بقولك ايه تعالي نشوف الجدول
شيماء :واضح ان فاتني حاجات كتير
ريماس و شهد بيضحكو
و شيماء و ريماس مشيو بعيد عنهم
زياد :وحشتيني علي فكرة
شهد اتكسفت و بصت في الأرض
زياد :احم احم. ...... عموما انتي وحشتيني جدا
شهد :ماشي
انا عندي محاضرات و لازم امشي عن أذنك
زياد :لا طبعا استني شوية لسة بدري علي المحاضرة الأولي
________
شيماء و ريماس كانو بيتكلمو
شيماء :يا بنت الجزمة بقا انتي و البت التانية دي مخبيين كل ده عليا وانا اللي مش عارفة
ريماس :ولله ده لسة امبارح خبينا فين يعني
شيماء:طيب يلا نجيب اكل عشان جعانة جدا
ريماس :انتي مفطرتيش
شيماء :لا طبعا فوفا فطرتني بس جعانة
ريماس :طيب
_______
شهد :زياد ممكن تمشي بقا
زياد :مانا لازم اعرف موافقتك علي اننا نخرج انهاردة و كمان عايز رقمك
شهد :علي فكرة مينفعش اصلا و كمان نخرج بصفتك ايه يعني
زياد :هتعرفي قريب
المهم هاتي رقمك
شهد :أيوة ليه يعني
زياد :عشان لو حد عاكسك كدا ولا كدا اتصرف
شهد :لا متخافش عليا انا بعرف اتصرف
زياد اخد موبايلها من ايدها :علي فكرة مش شرط  اخد رقمك ممكن انتي تاخدي رقمي عادي
و رن علي نفسه
كدا تمام رقمك سهل جدا
شهد تنحت :ايه اللي انت عملته ده انت ازاي
تاخد رقمي كدا
زياد :عادي يعني انا لازم امشي عشان اتاخرت علي الشركة
باي بقا

_______
في اللحظة دي ايجت شيماء و ريماس وصلو عند شهد
ريماس :شهد يلا المحاضرة هتبدا
شهد لسة متنحة
ريماس :ايه انتي متنحة كدا ليه
شيماء :يمكن اخوكي قالها بحبك ولا حاجة
انتي يا بت ده وقته اندهاشات يلا هنتاخر علي المحاضرة
شهد :ها ... اه يلا
_________
و هما في نهاية المحاضرة
شيماء بتوشوش ريماس :يخربيت امه قمر اوي الدكتور آدم ده
بس ايه بقا مش بيشيل عينه من عليكي يا بت يا ريمو
ريماس :نعم ... وانتي عرفتي ازاي
شيماء :دي الدفعة كلها عارفة انه معجب اتنيلي
ريماس :معقولة و هما عرفو ازاي
شهد :بطلو كلام بقا هنتطرد ولله
_________
و هما  خارجين من المحاضرة و كان عندهم بريك
شهد :بقولكو ايه هروح اجيب عصير و اكل عشان مفطرتش كويس حد عايز حاجة معايا
ريماس :عصير اورانج و كب كيك
شيماء :وانا زي اللي هتطلبيه يا شهد أي حاجة

شهد و هي ماشية حد وقفها
......:آنسة شهد ممكن كلمتين بعد اذن حضرتك
شهد :اتفضل خير
________
شهد كانت اشترت الحاجات و وصلت عند البنات و هما بياكلو
وصل عندهم دكتور آدم
آدم :ريماس ممكن بعد اذنك كلمتين علي انفراد
شهد و ريماس و شيماء تنحو
ريماس :اه اتفضل يا دكتور
و مشيت ريماس بعيد شوية مع آدم
آدم :ريماس بصراحة كدا انا معجب بيكي جدا ريماس انا مش هقولك هاتي رقمك و اكلمك و الهبل ده انا من اول يوم شوفتك فيه وانا حسيت اني بجد بحبك مش مجرد إعجاب
عرفت عنك كل حاجة و حاولت اني اكلمك و اقولك لكن كان لازم اتاكد من مشاعري ناحيتك
ريماس :بس انا يا دكتور مش بفكر حاليا في الارتباط
آدم :لا طبعا علي مهلك جدا ولله براحتك جدا فكري و ردي عليا
و هما بيكملو كلام  مازن ايجا
مازن بعصبية :ريماس
ريماس خافت لما شافت مازن
و فجأة
استوووب
تفتكره مازن هيعمل ايه في ريماس

ليست هناك تعليقات