إبحث عن موضوع

احببت طباخة💠الحلقة 14💠

الحلقة 14 #احببت_طباخة
وقفنا عند شهد كانت داخلة المطعم و هي داخلة المطبخ اندهشت لما شافت الشيف طارق رجع
و سمعته بيتخانق مع حمزة مدير المطعم
حمزة :طارق اهدي بقا مالك في ايه
طارق :ازاي اهدي وانا راجع من الإجازة بتاعتي و الاقي عيلة صغيرة اتعينت شيف أساسي مكاني و قال ايه اشتغل المساعد بتاعها
حمزة :العيلة الصغيرة دي اللي بتتريق عليها كبرت المطعم اللي مكنش فيه غير 4 او 6 زبائن كل يوم بيجو العيلة دي من اول شهر أثبتت كفاءتها المطعم بقا زحمة بالذات الشيفت بتاعها بعد ما قولت اني هقفله هي اللي خلته احسن مطعم في إسكندرية كلها العيلة اللي مش عاجباك يا طارق أثبتت كفاءتها احسن منك و من اي شيف اشتغل هنا
طارق :ياااه كل ده للدرجة دي يا حمزة اغيب شهر ارجع الاقيها اخدت مكاني خالص
حمزة :انا كرمتك و قولت اخليك تاخد الاحطياتي او مساعد لشهد وانت مش راضي
طارق بيضحك : انا علي اخر الزمن اكون احطياتي او مساعد شيف
انا سايبهالك خالص و ماشي
طارق و هو ماشي شاف شهد
بصلها بقرف و خرج
و دخلت المطبخ شافت حمزة
شهد :مستر حمزة انا ممكن اسيب الشغل او ارجع مشاهدة شيف لو هو أتضايق
حمزة قاطعها :ايه اللي بتقوليه ده يا شهد لا طبعا سيبك من طارق ده المهم انا عايزك في موضوع مهم جدا
شهد :خير يا مستر حمزة
حمزة :المطعم بقاله 3 سنين مفتوح و احنا كل سنة بنحتفل بمرور سنة علي المطعم من يوم افتتاحه
شهد :مبروك يا مستر حمزة دي حاجة كويسة
حمزة :بصي اليوم ده هيكون يوم إجازتك مش هتتشغلي
شهد :تمام حضرتك
حمزة :بصي يا شهد
و خرج فلوس من جيبه
ده مرتبك انتي كنتي هتاخدي نصهم زي ما طارق كان بياخد لكن انا زودت الضعف عشان انتي اثبتي كفاءتك فعلا و ده بجد مش كلام و خلاص
شهد :بس ده كتير اوي حضرتك
حمزة :مش كتير طبعا عليكي يا شيف شهد مع انك صغيرة علي كلمة شيف بس تستاهليها ولله
شهد :ربنا يخليك بجد حضرتك ده من زوقك ولله انا متشكرة جدا
في الوقت ده حمزة طلع كارت من محفظته
حمزة :نيجي بقا الموضوع الأهم
ده كارت ل بيوتي سنتر صاحبته تكون عمتي انتي هتروحي هناك و هتديهم الكارت ده و انا كلمت عمتي عشان تعرفك هتروحي و هما هيشوفو شغلهم و تختاري فستان حلو و تعملي ميكب و كل حاجة هناك هيعملوهالك
شهد :بس ده ليه
حمزة :بصراحة كل الزباين اللي في المطعم نفسهم يشوفو الشيف العظيمة دي اللي عملت الاكل الروعة وانا قررت افاجهم و طبعا لازم تكوني متألقة مع انك ارق وانتي كدا ولله لكن عايزك تكوني احلي واحدة في الحفلة
شهد :تمام حضرتك هي هتكون امتي بالظبط
حمزة: بكرة و طبعا تروحي البيوتي سنتر من العصر عشان الحفلة هتكون بالليل
و عشان تلحقي تعملي شعرك و تختاري التسريحة المناسبة و اللوك المناسب و كل ده عليا متقلقيش لان ده مجرد 1 % من اللي انتي عملتيه معانا
شهد بسعادة :انا متشكرة اوي لحضرتك بجد
حمزة :متشكرة ايه يا شهد انتي اختي الصغيرة مع ان اختي متدلعة جدا لكن انتي اعتمدتي علي نفسك و اشتغلتي
المهم  انا هسيبك تشوفي شغلك و تعملي الاصناف
شهد :مستر حمزة انا عايزة اغير أصناف في المنيو انهاردة ممكن
حمزة :براحتك اللي تشوفيه
انا خارج دلوقتي عشان اظبط التجهيزات  لبكرة
_________
زياد كان بياكل في المطعم
حمزة شافو و راح عنده
حمزة :اهلا بصديق المطعم
زياد ضحك :اهلا يا استاذ حمزة ازيك
حمزة :انا تمام
صحيح هتحضر حفلة بكرة
زياد :حفلة ايه
حمزة :انت طبعا نفسك تشوف الشيف اللي بيعمل الاكل
زياد :ياريت بجد هموت و اشوفه
حمزة :بكرة الاحتفال السنوي للمطعم و كمان الحفلة هنشكر فيها الشيف
زياد :الحفلة هتكون امتي
حمزة :الساعة 7
زياد :تمام هاجي ان شاء الله و بالمرة اشوف الشيف اللي انت مخبيه
______________
عند ناصر ابن صاحب القناة كان قاعد في الفيلا بتاعته في الجنينة و بيفكر في رانيا و ان هي دايما بتتجاهله
و هو سرحان رحمة مامته قعدت معاه
رحمة :ايه يا ناصر مالك سرحان في ايه
ناصر :ها. .. لا مفيش يا ماما
رحمة :هي حلوة
ناصر :هي مين
رحمة :اللي واخدة عقلك يا حبيبي
ناصر ضحك :عرفتي ازاي
رحمة :هو ايه اللي عرفتي ازاي ده انا امك يعني اكتر حد بيحس بيك
ناصر :بس هي مش بتحبني ولا مدياني فرصة
رحمة :يمكن في حد في حياتها
ناصر :لا معتقدش هي بتركز في شغلها جدا و مش مرتبطة
رحمة :يمكن بتحب حد
ناصر :تفتكري
رحمة :ممكن ليه لا
_____________
اما شهد كانت في الوقت ده خلصت شيفت و في طريقها للبيت
____________
زياد روح البيت شاف ريماس قاعدة بتتفرج علي tv و متضايقة زياد قعد جمبها
زياد :حبيبتي عاملة ايه
ريماس :زهقانة
زياد :و اللي يخرجك
ريماس :ياريت أخرج
زياد :طب بصي قومي دلوقتي حضري فستان حلو كدا و جهزي نفسك الساعة 7 هنخرج و هوديكي المطعم اللي بتحبي اكله و كمان في حفلة هناك
ريماس بسعادة :ياريت بجد ولا بتهزر
زياد :انا عمري هزرت معاكي
ريماس :كتيييير ما بعدش يا جيمي
زياد بيضحك :لا بجد ولله يلا اطلعي نامي عشان نروح الحفلة بكرة
ريماس باسته و طلعت اوضتها
______
ميار اتصلت عليه في الوقت ده
زياد :ايه يا ميار
ميار :كويس انك فاكرني
زياد :معلش ولله مشغول
ميار :طيب انا بكرة رايحة اعمل شوبينج تعالي معايا
زياد :مش هينفع ولله مش فاضي
ميار بعصبية:هو كل حاجة مش فاضي مش فاضي
انا زهقت بقا
زياد :غصب عني اعملك ايه يعني
ميار:لا متعملش حاجة
زياد :ماشي اقفلي دلوقتي عشان عايز انام
سلام
________
نوال سمعتها و راحت عندها
نوال :مالك يا قلبي
ميار :زياد مش بيكلمني خالص و بقوله أخرج معايا بكرة مش فاضي
نوال :ميار انا حاسة ان زياد في حد في حياته
ميار:لا طبعا يا مامي زياد مستحيل يكون في حد في حياته ده مش بيفضي اصلا و كمان انا عارفة لو في حد في حياته كان خطبها
نوال :شوفي يا قلبي الراجل ميتغيرش الا لو لاقي البديل او حد في حياته
ميار :يا مامي ده في حالة انه كان بيحبني و مهتم و فجأة اتغير لكن زياد كدا من الأول اصلا
عن أذنك طالعة اوضتي
__________
إبراهيم و شيماء كانو واقفين في البلكونة بيتكلمو
إبراهيم :بس انتي وحشتيني جدا
شيماء :وانت كمان يا قلبي
عارف يا هيما انا مش مصدقة بجد حاسة اني بحلم ولله مبسوطة اوي بجد بوجودك معايا
إبراهيم :اوعدك اني هخليكي فرحانة دايما
___________
شهد كانت سهرانة بتتفرج علي tv مع مامتها و باباها
دخلت اوضتها و جابت فلوس و طلعت
شهد :بابا حضرتك انا قبضت اول مرتب و ده نصه و زيهم هيكونو عندك كل شهر عشان المصاريف و كدا
باباها :ايه اللي بتقوليه ده يا شهد دي فلوسك يا بنتي خليهم معاكي و متشيليش هم حاجة خليهم ليكي انتي
شهد :بس يا بابا انا
مامتها قاطعتها:خلاص يا شهد مفيش حاجة دول ليكي انتي مش لينا
______

تاني يوم
شهد كلمت مامتها و باباها و كان اليوم ده اجازة من الجامعة
و ركبت تاكسي وصلت البيوتي سنتر
اول ما دخلت انبهرت بالمكان و كان روعة جدا
شافت واحدة راحت ناحيتها
شهد:لو سمحتي
......:أيوة
شهد طلعت الكارت :حضرتك انا جاية من طرف استاذ حمزة و باعت الكارت
.....:اه انتي شهد مدام هدير قالت لما توصلي تدخلي علي طول عشان نجهزك
شهد بابتسامة :بجد ميرسي اوي لحضرتك
......:تمام اتفضلي معايا عشان نجهز السكين كير  و نشوف الدريس اللي  تختاريه و تشوفي اللوك اللي تحبيه
شهد :تمام يلا بينا
________
نوال كانت عند البيسين (حمام السباحة  ) و بتكلم حد في الموبايل
نوال :بقولك ايه انا عايزة اعرف زياد بيروح فين بيقابل مين بيقضي يومه ازاي كل كل حاجة عنه و متقلقش هديك الفلوس اللي تعوزها بس تجيبلي أخبار عدلة
سلام دلوقتي هكلمك بعدين
______
زياد كان في اوضته بيلبس و مازن اتصل بيه
و رد عليه
زياد :ايه يا مازن
مازن :ايه يا عم بقا مش هنخرج انا زهقان جدا
زياد :انا اصلا خارج يابني انا و ريماس لو عايز تيجي معانا تعالي
مازن :فين
زياد :رايحين المطعم Hello المفضل بتاعي
مازن :مطعم و اكل و كدا اشطا 5 دقايق و البس و نتقابل هناك بقا
زياد :يخربيت الاكل اللي دايما همك عليه
ماشي أنجز و اقابلك هناك
سلام
_________
اما شهد كانت خلصت لبسها و كانت الميكب ارتيست انتهت من الميكب لشهد
و كان فاضل الهير دريسر يعمل شعرها
شهد كانت قمر جدا بما أنها اول مرة تحط ميكب كان شكلها مختلف شوية و للاحلي كمان
_________
اما زياد كان خلص و بيرش البيرفيوم بتاعه
دخلت ريماس
ريماس :يلا يا ابيه انا خلصت هنروح امتي
زياد :خلاص اهو يا حبيبتي و مازن هيسبقنا على هناك
ريماس بفرحة :هو مازن جاي
زياد :اه جاي
ريماس :طب يلا انا هنزل استناك تحت
________
اما شهد كانت خلصت كل حاجة و كانت جميلة جدا و لابسة فستان احمر
و ركبت تاكسي وصلت المطعم و حمزة دخلها مكتبه
حمزة :ماشاء الله يا شهد ايه القمر ده
شهد :ميرسي
حمزة :بصي انا هخرج برة و كمان 10 دقايق هعرف الناس عليكي و تخرجي تمام
شهد :تمام

في الوقت ده كان زياد وصل و شاف مازن قاعد علي ترابيزة راح عنده
زياد :مازن جيت امتي
مازن :لسة جاي يا عم
ازيك يا ريماس ايه القمر ده
زياد :ما تحترم نفسك يلا انا مش مالي عينك
مازن :علي فكرة هي اختي زي ما هي أختك
الكلمة دي وجعت ريماس جدا و اكتفت بابتسامة و قعدت
زياد :عندي فضول رهيب اشوف الشيف ده
مازن :وانا كمان جدا يعني
مالك يا ريماس ساكتة ليه مش عادتك دي يعني
ريماس :لا ابدا بس تعبانة شوية من الجامعة و كدا

في اللحظة دي حمزة مسك المايك
حمزة :احم احم ... اولا مساء الخير و اهلا بيكو  و نورتونا ولله الحفلة دي عشان نحتفل بذكري افتتاح المطعم لكن في الحقيقة هي عشان نشكر فيها حد
الحد ده كان السبب ان المطعم في اقل من شهر يكون زباينه كتير و يتشهر و يكون من افضل المطاعم في اسكندرية انا عملت الحفلة دي عشان أشكر الشيف اللي كل الناس اللي جاية دي نفسها تشوف الشيف بتاعنا
لكن جايز تستغربه شوية لان هو مش شيف
هي شيف بنت يعني و كمان هتتصدمو من السن عندها 18 سنة كمان
رحبو معانا بالشيف شهد
و في اللحظة دي دخلت شهد
و كل الناس بدأت تصقف زياد كان مصدوم وقتها و ريماس اندهشت لما شافتها و كانو متنحين

حمزة بص ل شهد :بجد يا شهد مش قادر  اشكرك ازاي علي اللي عملتيه في المطعم
شهد :انا معملتش حاجة ده شغلي يا مستر حمزة و متشكرة جدا لكلام حضرتك و المفجاة دي
حمزة :دي اقل حاجة ليكي ولله
عن أذنك هشوف كام حاجة كدا

ريماس كانت لسة متنحة و مش مصدقة و زياد كمان
مازن :احم احم  ..... انتو ايه هتفضلو متنحين كدا ولا ايه مالكو
انا كمان مستغرب أنها عيلة صغيرة اللي كانت بتعمل الاكل بس ماشاء الله عليها ولله
و بصلهم تاني و بصوت عالي شوية :زياد ...ريماس
ريماس اتخضت :حرام عليك يا مازن خضتني
و قامت من الترابيزة و راحت عندها و زياد استغرب هي مشيت ليه و رايحة ناحية شهد
ريماس وصلت عند  شهد

ريماس :شهد انا بجد مش مصدقة
شهد استغربت :ريماس انتي بتعملي ايه هنا
ريماس :بتهزري و انا اقول الاكل الروعة ده بتاع مين طلعتي انتي
شهد :شوفتي بقا صحيح انتي جاية مع مين
ريماس :مع اخويا و مازن

زياد شاف ريماس بتكلم مع شهد بص ل مازن
زياد :هي تعرفها منين
مازن :وانا ايش عرفني زيي زيك
زياد قام من مكانه و رايح ناحيتهم

و ريماس و شهد لسة بيتكلمو
شهد اتخضت لما شافت زياد
شهد :زياد
ريماس استغربت :انتي تعرفيه
زياد :ازيك يا شهد
ريماس :انت تعرفها
زياد :ايه الغباء ده نطقت اسمي وانا نطقت اسمها اكيد اعرفها يعني
ريماس :لا مانا لازم أفهم
شهد :هو انتي تعرفيه منين يا ريماس
ريماس :ده يا ستي أخويا زياد
شهد اندهشت و تنحت شوية :اخوكي ده اخوكي
ريماس :اه ولله اخويا هو أي نعم مز و عينيه ملونة لكن انا برضو حلوة ولا ايه
شهد بتضحك :معقولة ايه الصدف دي
زياد :وانتي بقا يا ريماس تعرفيها منين
ريماس :دي بقا صديقتي الانتيم و البيست فريند  بتاعتي اللي اتعرفت عليها و حكيتلك عنها

في اللحظة دي مازن ايجا عندهم
مازن :اهلا بالشيف الصغنن
شهد ضحكت :اهلا بحضرتك
ريماس :ده مازن ابن خالتي
مازن :حقيقي مش قادر اوصفلك حبيت اكلك  قد ايه لدرجة اني كنت همشي دادة سحر ولله و اجيبك
شهد بتضحك :معقولة للدرجة دي ههههه
ريماس :و اكتر يا بنتي اصل مازن بيحب الاكل جدا
علي  فكرة شهد صاحبتي يا مازن
مازن :بجد طب حلو جدا خليها تعزمنا كتير بقا عندها

ريماس :عن اذنكو دقيقة بس تعالي ياشهد
و سحبتها من  ايديها بعيد عنهم
ريماس :ممكن أفهم بقا في ايه تعرفي ازاي منين اعترفي. .. ها
شهد بتضحك علي طريقتها :ماهو ده زياد اللي حكيتلك عنه
ريماس :لا بجد هو ده
شهد هزت راسها :أيوة هو ده
قوليلي هو ده مازن بقا
ريماس:أيوة هو  تعالي نرجعلهم

زياد :كدا 4 دقايق مش دقيقة
ريماس :سوري يا بيبي اصل الخط بتاعنا قطع واحنا في نص المكالمة  و استلفنا 3 جنيه
زياد ضحك و بص ل شهد :شهد ممكن كلمة علي انفراد
ريماس غمزتلها
شهد :اه طبعا اتفضل
ريماس راحت وراهم
زياد بصلها :قولت علي انفراد يا شهد مبتسمعيش
ريماس :كدا .... بس برضو هعرف

زياد و شهد وقفو بعيد شوية
زياد :تعرفي ان انا كل يوم باجي في المطعم ده
شهد :عارفة
زياد تنحلها :عرفتي ازاي
شهد :كنت بشوفك كل يوم بتيجي
زياد :و مقولتيليش ليه
شهد :مجاتش مناسبة اقولك
زياد قرب منها و همس في ودنها :بس تعرفي انك حلوة اوي انهاردة
شهد اتكسفت و بصت في الأرض :يعني انا كنت وحشة قبل كدا
زياد :لا طبعا بس انتي انهاردة حلوة بزيادة جدا يعني
شهد :بقولك ايه انت خلصت كلامك صح
زياد :لا لسة
شهد :وهتخلص امتي
زياد :مش عارف
بس تعرفي يا شهد انك احلي في الأول من غير كل ده
شهد :مش كنت من شوية حلوة
زياد:حلوة طبعا و مزة كمان بس من غير ميكب ملاك بس انا شايفك حلوة في كل الحالات
شهد :بقولك ايه تعالي نروح ل ريماس
زياد :لا خلينا شوية هنا
قوليلي بقا عاملة ايه في الجامعة و الواد ده اللي ضايقك اول يوم كلمك تاني و ياريت من غير كدب لأني هعرف
شهد :ها ...لا عادي ..بصراحة هو بيحاول يكلمني بس انا بعرف اتصرف و بعرف اصد اي حد يضايقني
زياد :يا جامد انت

مازن :عاملة ايه فى دراستك و الجامعة
ريماس :تمام اوى بس بيطلبوا مننا ابحاث كتيرة مش عارفة على ايه ده احنا اول شهر حتى
مازن :اومال انتى عايزة كل حاجة راحة ..لازم تتعبى شوية و بعدين اول سنة بتكون تعب
ريماس :عندك حق
مازن :و يا ترى بتسمعي الكلام و حد بيكلمك ولا بتقفي مع حد
ريماس :لو  ولله انت عارفني ماليش في كدا

مرت ساعة و نص و نص الناس مشيو و شهد كانت هتروح
زياد اخد مازن و هو بياكل بعيد شوية
زياد :مازن بقولك ايه
مازن :نعم عايز اكمل اكل
زياد :مش وقته يا غبي بص روح ريماس انت
مازن غمزله :انت وقعت ولا ايه
بس الصراحة تستاهل مزة شهد دي
زياد بعصبية :ما تحترم نفسك يا مازن ايه تستاهل و مزة عيب يا عم
مازن :ايه ده من امتي ده دي غيرة ولا ايه يا عم
زياد :بقولك ايه روح ريماس و خلاص
مازن :حاضر هروحها بس اهدي كدا و براحة شوية عشان بخاف

زياد راح ل ريماس و شهد
زياد :ريماس بقولك ايه مازن هيوصلك
ريماس :اه فهمت طيب عن اذنكو اشوف مازن اللي بياكل ده
شهد :طيب انا هوقف تاكسي عشان اروح
زياد :لا طبعا
شهد :ليه
زياد :انا هوصلك عشان بصراحة كدا خايف عليكي جدا و بالذات وانتي كدا
شهد:ليه يعني انا كدا شكلي مالو
زياد :قمر طبعا
و بصراحة انا مش عايز اتخانق انهاردة مع حد تعالي معايا من سكات
شهد :بس مش هينفع عشان
زياد قاطعها :تعالي طيب برة و متقلقيش هنزلك في اول الشارع زي المرة اللي فاتت
شهد :طيب يلا
طلعو مع بعض و كانو الناس بتبصلها علي جمالها
وصلو لحد العربية و ركبت معاه
زياد :مش نبطل بقا
شهد بصتله:ابطل ايه
زياد :تبطلي تحلوي كدا الناس كلها كانت بتبصلك
شهد اتكسفت و بصتله :طب يلا اتحرك بالعربية بقا
زياد اتحرك و هو ماشي بالعربية
شهد بصراخ جامد :حااااسب يا زياد... حاسب
تفتكره حصل ايه

ليست هناك تعليقات