إبحث عن موضوع

رباط الدم (الجزء الثامن)

رباط_الدم8

ما ان ازيحت العصابه من عينين فرحه حتي بدت الرؤيه ضبابيه فركت عينيها لتتضح الرؤيه اكثر حتي صاحت باندهاش ما ان رأتهما..
- دنهش طلمش!!!!!!
- ---------------
-كنت عارف انك عاجلا ام اجلا هترجعلي
-فرحه فين يا دهار ؟
-فرحه فرررحه فررررحه!!  آصف حامي حمي قبيلة بني القماقم والدراع اليمين لأعتي شيطان وسط القبائل انسيييه تعمل فيه كده
-بقووولك فرحه فييين يا دهااار؟؟
-انت مصمم تخيب ظني فيك ليه ، بس انا برضو عارفك اكتر من نفسك وعارف انك تايه من سعة اخر عمل مع الساحر لما كلفتك بيها وواجبي اني اصححلك مسارك..
-انت عارف حاجات كتير غلط يا دهار ، انا مجيتش عشان اضيع وقتي معاك في اللي كان ، قولي علي مكان فرحه عشان امشي من غير...
-من غير ايه يا آصف انت ناسي بتكلم مين قدامك ده دهاار واضح انك نسيت نفسك ومحتاج اني افكرك..
-داسم!  يا تري كنت مسنخبي فين المره دي مش بتستخبي كل مره اكون فيها انا بتكلم برضو ولا طلعلك صوت دلوقت عشان مش موجود..
- كلمه تانيه وهتدفن مكانك يااااا ااااصف..
- تحب تحاول ؟!
شهر آصف خنجره والذي كان منقوشا عليه بخط مبهم ل
بالنسبة اليهم حتي نهاية الخنجر وعلي النصل محفور باستطالته بالعربيه جملتان مقسومتان احداهما علي الحد الجخة الاولي والاخري علي الجهة الثانيه من النصل
ضيق داسم عيناه محاولا قراءة ما علي الخنجر لكنه للوهلة الاولي لم يستطع حتي دقق النظر ليجد ان تلك الجمله مألوفة بالنسبه له لطالما رآها من قبل وتجنبها انها انها...
"لا اله الا الله محمد رسول الله "
فزع داسم ليصيح بغضب موجها كلامه لدهار متأهبا لقتال آصف..
- مبقااااش مننا يا دهااار مبقاااش مننا اصبح منهم ودمه حلاال عليااااا...
بدأت المعركة ما بين آصف وداسم ليسدد كلا منهما ضرباته للاخر لكن دهار كان يعلم ان قوة داسم لن تصمد امام سرعة ودهاء آصف لذا تحرك الي ارض المعركة بعد ان علم ان آصف لا امل منه بعد الان وحان وقت التخلص منه..
انضم دهار الي داسم لترجح كفة المعركة لصالحهما متلقيا آصف بضعة طعنات متجنبا البضع الاخر حتي بغتته اسقط داسم اصف ارضا ليصيح في لاقيس التي كانت تراقب منتظره الوقت المناسب للتدخل..
-دلوقتي يا لاقييييس حالااا وهو ع الارض
- دلوقتي ايه يا داسم بذمتك ينفع تنتهي المعركه كده من غير التاتش بتاعي ، معلش يا اصف اتاخرت عليك بس كنت بدور ع القلاده اللي حضرتك ناسيها عد الجمايل اهو عشا..
- انجزررر نتحاسب بعدين هموووت يخربيييتك
تفاجأ داسم بحضور قسوره والذي أتى في غير موعده بالمره حتي هم داسم بالانقضاض عليه..
- ولد عيب مش انا بتكلم انت هتهاجمني ولا ايه يا داسم اتجننت يا بابا تقاطعني في الكلام كده
صاحت لاقيس في قسووره وهي تسب وتلعن فهو للمرة الثانيه يفسد مخططاتهم لتهم بالهجوم عليه هي الاخر بينما توجه دهار لآصف مستأنفا المعركة..
- ايه ده كمان انتي هتهاجمي لا داحنا متربيناش بقي وطالما متربيناااش يبقي نتربباااااااه!!!

اطلق قسوره جملته الاخيره ليهب لاعلي مقاتلا لاقيس وداسم مسددا اليهم الضربات في سرعة جنونيه اضطرب منها الاثنان وتضرر كلاهما من الطعنات المتتاليه لتخور قواهما ورغم ذلك لم ينفكا في تسديد الضربات ومحاوله الفتك بقسوره محركا اياهم غضبهم الشديد تجاهه...

بينما علي الصعيد الاخر كان آصف يقاتل دهار باستماته وكأنه يقاتل ضلاله واخطاءه الماضيه حتي أتي صوت قسوره خلفه..
-ااااصف القلاده !!!
-نظر اصف خلفه ليجد القلاده تتوهج بلون زمردي مشع لينظر لقسوره ببتعجب ممزوج بدهشه لكن علي اي حال فان القلاده لا تخطيء اشار آصف لقسوره حتي فهم الاخر ايمائته ليختفياا الاثنان من ارض المعركة عائدين للقبيله تحديدا لدي الحكيم برقان..
- فرحه!!!!!
- شوف ولا كاننا موجودين طب سلم ياخي قول شكرا اي اكشن كده
ضحك قسوره من صياح آصف كالاطفال ما ان رآي فرحه كمثل طفل وجد أمه اخيرا بعد ان تاه عنها في الزحام..
- انا كقسوره كان ليا نظره فيكم والله قولت دنهش وطلمش دول ولاد جن حلال بصحيح
- احم احم تشكرات اخجلتم تواضعنا انت عارف انها كانت فكرتي طبعا
- لا علي فكره فكرتي انا
- لا ع فكره فكرتي
- دنهش!
- طلمش!
- صاح قسوره فيهما ومن اعمالهما الطفوليه متصنعا الجديه..
- هااااه !
صمت الاثنان لاحظه حتي استسلم كل منهما لنظرات قسوره ليعترفا..
-  فكرة كورال !
-  فكرة كورال!
-  كنت عااااارف والله شوفت يا اصف اهو طل...  آصف !! فرحه!! هما راحوا فين ؟!
-  -----------------------
-جبتك هنا عشان..
-انت تخررررس خااالص بقي عاملي فيها جني علاء الدين وهحميكي هحميكي وسبت بلاليص تخطفني طب والله ل...  ايه ده مال ايدك!
- قولتلك متقلعيش القلاده ابدا قولتلك البسيها حالا يلا واياكي...
- مااال ايدك بقوووولك ؟؟
- كنتي عايزاني اسكت يعني اكيد روحت لدهار وحصل اللي حصل هناك
- يا نهااار اسووود عاملي فيها عبده موته ورايح عشان يقتلوك هناك انننت اتجننت
- مين عبده موته ده
- ده ب...  وانت مااالك انت ، انت كويس طيب؟
- مكنتش بس دلوقت بقيت كويس
- مكنتش ايه! انت مكنتش مضطر ل ...انت بتبصلي كده ليه ؟
- مكنش لازم اسيبك ولو دقيقه يا فرحه مكنش لازم "!
- يا ربي بقااا لا متعملش كده انا دمعتي قريبه والله ،
خلاص مفيش حاجه يعني م هو انا كمان مكنش لازم اقلع القلاده يعني زي م قولتلي برضو
-..........
- خلاص متبصليش كده طااه
- انتي كويسه حد عملك حاجه ؟
- محدش يقدر يابني اصلا كنت هاجي وحدي مكنتش مضطر تعرض نفسك للخطر عشاني من..
- هما كل بنات الانس زيك كده ؟
- واضح ان انا بس اللي كده
ضحك آصف ليصمت فجأه وينظر لفرحه بتمعن قبل ان يهم بالنطق..
-باااس طالما سكت كده يبقي اغنيلك عارفه
ابتسم آصف وجلس بالقرب من فرحه يستمع اليها ويراقب خلجات وجهها وقسماتها وهي مغمضة الاعين اثناء غناؤها...
"واهرب من قلبي اروح علي فييين ليالينا الحلوه في كل مكان.. "
ليهمس مرة واحده دون تردد في اذنها...
" باين حبيتك.. "

-هاه! ؟

يتبع

ليست هناك تعليقات