إبحث عن موضوع

رباط الدم (الجزء السابع)

رباط_الدم7
"لكنني حصنتها بروحي ألا يصيبها أذي فيصيبني اضعافه ،
ان غفلت عيناي عنها لدقائق فإن عين نفسي لا يرتد إليها طرفها عنها لثوان..
مولاي مالك الملك قد كنت من قبل اعمي فمننت علي بها عصي لبصيرتي اتوكأ عليها فتولني بعنايتها اينما كانت ف لا اكون انا الا اذا كانت .."
-آصف  !
-متحاولش انا اخدت قراري
-انت كده بتنفذلهم اللي هما عايزينه ، لو روحتلهم هتكون نهايتك
- انا كنت منتهي بالفعل قبل متظهر في حياتي
- بس ده اسمه انتحار فكر كويس واكيد هنلاقي حل يا اصف
- مفيش وقت للتفكير يا برقان قضي الامر
كان آصف يتحدث دون ان يولي قسوره وجهه كان يتحدث ووجهه يخلو من اي تعبير كأن عقله توقف عن التفكير واتخذ قراره بمجرد اختفائها من امام عينيه...
, ف لا اكون انا الا اذا كانت..  ! "
------------
-تعرفي اني مراهنه انه هيجي بس مش عارفه لما يجي المفروض افرح اني كسبت الرهان ولاااا ازعل انه جه...  علشانك ! ،
تؤ تؤ تؤ يا قلبي انتي بتعيطي لالالالاا اجمدي اومال مش انتي عاملالي فيها الف راجل ف بعض وجايه برجلك لحد هنا وفاكره اننننك حاااجه ، انتي حتتة طين وقعت بالغلط وسطنا ، انتي غلطه وانا اللي هصححها بنفسي، آصف دلوقت تايه وانا هعرف ارجعه كويس لطريقه من تاني... 

كانت في تلك الاثناء فرحه تئن وسط دموعها حتي توقفت فجأه وارتسمت علي ملامحها الصمود حتي رفعت رأسها تجاه صوت لاقيس لتشق صمتها اخيرا...
- انتي عارفه انك صعبانه عليا اه والله شيطانه ومن نار وقوه وجبروت وحتته طين زيي عاملالك قلق ودربكه في دماغك لا بجد ربنا يكون في عونك ولا صح انتي اصلا متعرفيش يعني ايه ربنا نسيت ، انا مش عامله اني بمية راجل لاني بمية راجل فعلا وانتي ولا الف زيك ولا حتي شياطين الجن والانس كلهم يقدروا يهزوا ولو شعره مني عشان انا عارفه اني ربنا معايا وعمر م ربنا م يخذل عبيده انا معايا القوه المطلقه ربك ورب كل مخلوق على وجه الأرض انا معايا الله انتي بقي معاكي مييبن ؟ حتتة شراره من نار اقل عيل صغير لو قرا ايه الكرسي هتنطفي هتصبح رماد انتي مش ولا حاجه انتي اقل من الولا حاجه بكتير..
- اخرسسسسسسسييييي!!
-  اتدايقتي من كلامي مش كده طب ولو قولتلك اني مش مستنيه آصف من اساسه زي م انتي مستنياه تعلق الفاني بالدائم يفنيه وانتي فانيه ولو طال عمرك عننا بسنين بس قصر اكتر لما تعلقتي بفاني زيك ، بس بيني وبينك انتي كسبانه الرهان من دلوقت لانه هيجي بس مش عشانك عشان دي حربه وربنا اختاره يكون في مكانه احسن م اللي كان فيها وانا واثقه... فيه!
كانت لاقيس في تلك الاثناء تغلي من الداخل حتي تشتت افكارها ولم يكن امامها سوي الغضب والحقد علي فرحه منها ومن طريقة كلامها ومن ثرثرتها التي نبدو وكأنها صبت البنزين علي النار لتزداد اشتعالا ...
-اننننتي واااضح انك متعرفينيش كويس وواضح انك مشوفتيييش وشي التاني واكبر غلطه عملتيها انك اتكلمتي معاياااا بالطريقه دي دلوقت مفيش مانع لو علمتك الادب شويه عشان تعرفي تتكلمي كويس مع اسيادك قبل م آصف يجي...
-اقتربت لاقيس من فرحه وهي تجز علي اسنانها متوعدة لها بأن تشعرها بآلام مبرحه نفسيا وجسديا حتي تجعلها تندم علي ما قالته ..
رفعت لاقيس يدها لاعلي وعلت اصوت كالفحيح والهمس والعواء لتضطرب فرحه مما تسمع ويبدو عليها التوتر ما ان همت لاقيس بالفتك بفرحه حتي صاحت...
-ودلوقت هتتمني الموت ومش هتلاقيه....
-لاااااقيييس ايااااااكي
-داسم!
-انتي اتجننتي عايزه تبوظي كل حاجه في لحظة غضب لو حصلها حاجه آصف مش هيرجع آصف مش هيخلي حاجه الا ويعملها وبرضو مش هيرجع
- لازم تعرف مين لاقيس لازم تدوق غضبي لااازم...  تموت
-الصبر يا لاقيس الصبر يجي آصف لدهار وامرها هيكون بين ايديكي بس الصبر ، ودلوقت تعالى معايا لدهار عشان لما يجي آصف نكون مستعدين

نظرت لاقيس لفرحه والشرر يتطاير من عينيها حتي همست لها قبل ان تذهب مع داسم..
-احسنلك تفكري في امنيه أخيره في حياتك قبل م ارجعلك ..
اختفت لاقيس لتذهب مع داسم ليكونا بانتظار آصف كما اتفقا مع دهار بينما ظلت فرحه في الكهف مقيدة مغماة الأعين لا تسمع سوى أصوات همس وهمهات من حولها فاخذت ترتل بصوت مبحوح يتخلله البكاء لتطمئن نفسها..
" وذا النون إذ ذهب مغاضبا فظن أن لن نقدر عليه فنادي في الظلمات أن لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين فاستجبنا له ونجيناه من الغم وكذلك ننجي المؤمنين... وكذلك ننجي المؤمنين.. وكــذلــك نـنـجـــي المـؤمـنـيــن .."
-------------
-صمم يا برقان صمم كعادته ونشف دماغه مقدرتش امنعه بس المره دي آصف مش بيخاطر بنفسه وبس آصف بيخاطر بكل حاجه حواليه حتي احنا وكأنه مش شايف اللي ممكن يترتب علي خطوته دي هو ازاي مش مدرك اللي بيعمله يا برقان! ازاي مش شايف ! من يومه بيكسر قواعد عالمنا وقولنا اسلم انصلح حاله بس رجع يكسرها تاني من غير اي شعور بالمسؤليه من غير حتي م يدرك انه بيعرض نفسه لل...  موت!
-كان برقان يستمع لقسوره وهو في قمة الثبات الانفعالي يغلب عليه الهدوء منصتا بعنايه له ينتظر ان يفرغ ما بجعبته لينتهي حديث قسوره بابتسامة من برقان ونظرة تخترق روحه ..
- عندك حق يا قسوره وعشان كده انا بديك الصلاحيه انك تقتله !
نظر قسوره بفزع لبرقان ليتبين خلجات وجهه اذا كان ما يتكلم بجدية ام يمزح..
-ان..  اننت بتقول ايه يا برقان ؟؟
-زي م سمعت كده عقاب اللي يكسر قواعد عالمنا مفهوش رحمه وقواعدنا صارمه وآصف كسرها اكتر من مره وفات الاوان علي السماح دلوقت..  لذا وجب تقتله!
-اننت بتقوول اييه يا برقاان انت مدرك اللي بتقوله ده آصف اللي بتتكلم عنه اصف استحاله تكون..
-اوامري واضحه والا هعتبرك متمرد يا قسوره وبتعصي اوامري...
-وانا استحاله اسمح لحد يمس شعره منه يا برقان ومحدش هيوصل لاص غير لما يتخطاني الاول!
-يبقي انت اللي اخترت تتمرد يا قسوره  فمتلمش الا نفسك بعدين..
-وليكن يا برقان...
ضحك برقان هاززا رأسه يمينا ويسارا ليتحول من تصنع الجديه الي الهزل مما ادي لاصابة قسوره بحاله من البلاهه والاستفهام ليجيب عن تساؤلات نفسه برقان..
- من وقت م آصف م انضم لقبيلتنا واخدنا العهد علي حمايته وانا شايف في عنيك عهد تاني غير عهدنا وكانك لقيت في اصف الصاحب والصديق والاخ كان كله رافض يختلط بيه وقتها اخترت تقربله وتكون جمبه وبقيتوا صحاب قريت في روحك عهد انك تحميه بدمك حتي لو غلطان عشان حبيته ودلوقت لما قولتلك علي امري اوعي تفتكر انك بارادتك تعصيه عشان تحمي اصف يا قسوره انت كنت بتتكلم بقلبك مش بعقلك لانه صديق روحك ودلوقت هو كمان مش بارادته يكسر قواعد عاالمنا لانه حاليا ابعد ما يكون عن عقله..
احنا بنختار اي حاجه في الدنيا بارادتنا بس عند لما نحب بتتسحب مننا رفاهية الاختيار ..
-روح يا قسوره وراه هو محتاجك دلوقت ، دهار مش هيسبه يرجع حتي لو هو عاز كده بنفسه
-خلفتك ونسيييتك انا يا اسف خللفتك ونسييتك
- متنساش تاخد القلاده معاك هيعوزها عشان يقدر يوصل لفرحه ..
----------
".....وكذلك ننجي المؤمنين "
-تصدق صوتها حلو فعلا
-ع فكره انا كمان صوتي حلو حتي شوف دووو رييي مييي فااا صووولااا سييي..
-بااااس سيب وداني ف حالها ده اسمه نشاذ ده مش صوت خالص
-غشييم ملكش في الفن الراقي مسير حد يكتشفي
-فن راقي!  يرحم شعبيات اللي كنت بتنطط عليها لما كنا في بيت الست مديحه
-وووللددددد عيييب متفكرنييش بايام الشقاوه عشان انا بضعف
-تووووبنا الي الله ، بس انا حاسي ان احنا ناسيين حاجه
-وانا كمان حاسس ان إحنا نسينا حاجه كبيره
-المهممممه!!
-المهمممممه!!

مم ممييين ... ميين هنااك ؟!
-شششش متخافيش مع ان المفروض تخافي عشان برستيجي بس مش دلوقت نطلع من هنا ونشوف الحوار ده بعدين
- رغاي قوي فكها معايا وخلصنا قبل م حد منهم يرجع
- انتووو ميييين اصلاا ؟!
- اخسس عليكي مش فاكرانا طب سيبك منه هو نكره اصلا انما مش فاكراني انااا
- افتكر ميبن وانا مش شااايفه حاجه يا زكي
- قالتلي ذكي وانت لا اهاها اا احم صح لازم اشيل رباط عنيكي سوري
- تراااا سربرايز
ما ان ازيحت العصابه من عينين فرحه حتي بدت الرؤيه ضبابيه فركت عينيها لتتضح الرؤيه اكثر حتي صاحت باندهاش ما ان رأتهما..
- دنهش طلمش!!!!!!

يتبع

ليست هناك تعليقات