إبحث عن موضوع

رواية دموع الورد الحلقة 20

الحلقة20
بعدت فريدة عن مراد حتى تتيح الفرصة لباقى أفراد العائلة والعاملين لتهنئة مراد وذهبت تتمشى فى الجنينه لتتفاجىء بالحاجة توحيدة وبابا كمال وماما سعاد وماما كوثر يقتربون منها لم تصدق نفسها هل من المعقول انهم هنا تراهم 
فريدةجريت عليهم كلهم : معقول انا شايفة صح ودموع الفرح على خدها انتو هنا بجد وحشتونى بس ازاى
ازاى ده بتعتى انا كان هذا صوت مراد : انا الا جبتهم علشانك وكمل بضحكة وكمان علشان اشوف بابا كمال. الا بيشاركنى فى قلبك
فريدة لفت ناحيته وعيونها كلها دموع فرح وفيها سؤال ازاى قدرت تفهم مدى شوقى ليهم 
مراد جاوب بعينيه وشاور على قلبه ده بيحس بيكى وحس ادايه هما وحشينك حسيبك معهم ومش عايز اوصيكي أن ده بيتك تركها مراد لكى تنعم مع من يحبهم قلبها
جريت فريدة على حضن توحيدة:انا فرحانة انى شوفتك ياخالتى انتي كنتى وحشانى اوى
توحيدة وهى تربت على ضهرها بحنان: انتي اكتر يابنتى انا مصدقتش لما استاذ مراد بعت ليه حد من طرفه ويبلغنا أننا هنشوفك وفى الاول مصدقتش بس هو طلب ليه استاذ مراد ححكيلك عن حكاية الشقة بتاعتكم ومواضيع تانية ساعتها اتاكدت أنه من طرفك
فريدة تركت حضنها لتقوم باحتضان كوثر وسعاد فهم لهم نفس غلاوة توحيدة : وحشتونى اوى انتي كمان زى خالتى توحيدة حد راح عندكم الدار
هو انا مش مليه عينيكي كان هذا صوت زينات
فريدة تركتهم وذهبت ليها ترحب بيها فهى لم تراها منذ بداية الحفلة وكانت مستغربة لعدم وجودها : ازاى طبعا 
زينات : ياستى كانت مهمتى الا مراد كلفنى بيها وانا كنت سعيدة جدا بيها وسعادتى زادت لما شوفت الفرحة فى عنيكى 
واضح كده انى هوا لدرجة انى محدش شافنى لحد دلوقتى كان هذا صوت كمال
فريدة وهى بتحضنه : حد يقدر يقول كده على بابا كمال بس انت عارف ليك سلام خصوصى
كمال : طبعا علشان كده استنيتى لما مراد مشى وغمز بعنيه 
فريدة اتكسفت ووشها احمر 
كمال كمل بضحكته : احنا هنبدء الكسوف من دلوقتى اومال لم يكمل باقى المفاجأة هيحصل ايه حط ايديه على فمه عندما لاحظ نظرات الكل له بتحذير
فريدة بستغراب: مفاجأة ايه يابابا
كمال وهو بيبص يمين ويسار : تقريبا فى حد بيشاورلى انا جاى 
كوثر وهى تقوم معه: استنى خدنى معاك
تبقى كلا من توحيدة وزينات وسعاد وزعت فريدة النظر مابينهم :, انا عايزة افهم فى ايه
زينات : انا هقوم اشوف الحفلة 
فريدة جلست فى النص بين توحيدة وسعاد: مفيش هروپ انا لازم افهم
توحيدة : بصى يافريدة الحقيقة أنا معرفش حاچة 
فريدة التفت الى سعاد: ه‍تقوللى انتي ياماما لگن لم تچد سعاد فاثناء محادثة فريدة لتوحيدة قررت سعاد أن تهرب من فريدة وراحت ناحية كوثر وكمال: انت ايه ياگمال لسانك ده فالت 
گمال: ماانا قولتلك بلاش مسمعتوش كلامى
كوثر: احنا غلطانين اننا اقولنا ليك
سعاد : مااحنا كان لازم نقولوا علشان مراد يطلبها منه بس مكنش بنحسب هيطلع كده
كوثر: ومالة كده ياسعاد هو من فرحته بس
سعاد بغضب ونفخت: استغفر الله العظيم مأانت من شوية كنت بتغلطى دلوقتى عادى انا همشى احسن ماضغطى يعلى 
وتركتهم ومشيت اخذت تدور على مراد حتى ينقذهم من هذا الموقف حتى وجدته: استاذ مراد
مراد بابتسامة: ايوة ياماما سعاد اسمحلى اقولك كده
سعاد بادلته الابتسامة : طبعا واخبرته بكلام كمال
مراد : متقلقيش انا هتصرف
واستأذن وذهب لفريدة
أما شوشو فكانت ملكية بفستانها الاحمر الا كان يشبه فستان سندريلا واول مااسر شافها مقدرش يمنع عينيه منها جرى عليه: احم ازيك ياشوشو 
شوشو وقد اربكتها نظرة عينيه : كويسة 
اسر : انت واقفة لوحدك ليه
شوشو : انت عارف انى مش عارفة حد وبعدين انا مستنية أصحاب ليا 
اسر : اصحابك مين دول
شوشو وهى بتشاور لمجموعة من الشباب والبنات : اهم شاورت ليهم شوشو بايديها
جرى عليها البنات رنا ورانيا: ايه الجمال ده ياشوشو
وصل حازم وعمر وخالد حازم وهو بيصفر : لا انا مش اد الجمال الانجليزى ده
شوشو هنا ابتسمت برقة
حازم وجد من بيضربه بكوع : نحنوا هنا يااستاذ 
حازم حبيبتى يارينو :انا أقدر دى مجاملة بس علشان احنا فى بيتهم 
شوشو لم تتمالك نفسها من الضحك على منظر حازم وهو خايف من رنا 
خالد قرب من شوشو وأخذ يديها فى قبلة رقيقة 
وهنا اسر لم يتمالك نفسه فشد شوشو بمنتهى القسوة 
شوشو : انت ازاى تسمح لنفسك تشدنى كده وانا واقفة مع صحابى 
اسر بوجه غاضب: يهمك اوى الواد الملزق ده الا محسسنى أنه خارج من فيلم عربى قديم ببوس الايد
شوشو وهى بتحاول تدارى ضحكاتها: انت غيران بقى طبعا شاب بيڤهم فى الذوق
اسر وهو بيقرب منها: ه‍و علشان باس ايديك بقى بيفهم فى ذوق 
وقبل شوشو ماترد كان اخدها اسر فى قبلة بث فيها مدى شوقه وغضبه حاولت كتير تقاومه لكن هيهات فاحكم قبضته عليها فاستسلمت له وبعد ماكانت قبلة قوية أصبحت أكثر رقة ولم يبعد عنها إلا لحاجاتها لتنفس وسند على جبينها
أما شوشو فغمضت عنينها وكان وشها يكسوها الاحمرار فاقت على صوت اسر ده عقابى لو حپيتى تلعبى معايا لعبةالقط والفأر وتركها ومشى فتحت عيونها وجدته اختفى دبدبة برجلها زى الاطفال ماشى يااسر بس انا ازاى استسلملوا كده واخدت تحسس على شفايفها مكان بوسته ابتسمت وقررت تروح تظبط نفسها لعلها تهدى 
ولم تكون تعلم بمن يراقبها وقلبه يغلى من الحقد أن فيه فتاة تخرج من تحت أيديهم وتوعد ليها بأن يحطمها
أما مراد فظل يدور على فريدة وهى ايضا حتى وجدوا بعض
هما الاثنين فى نفس واحد كنت بدور عليك ضحكوا سواء
مراد ايه وحشتك
فريدة : مراد ممكن نتكلم جد
مراد : رد عليا الاول
فريدة بخجل : اه 
مراد : هو ايه الا ان عايز اسمعها
فريدة بخجل اكثر: وحشتنى 
مراد : ياه سلام
فريدة : ممكن نتكلم جد شوية
مراد : طبعا اتفضلى
فريدة : ايه المفاجأة الا انت محضرها واوعى تكون إلا فى بالى
مراد : هو ايه الا فى بالك
فريدة بزعل: مراد انت عارف ايه الا فى بالى
مراد : طب لا ليه
فريدة : علشان لسه شوشو مش متقبلاني 
مراد : ماانا لو عملت كده هتتقبلك
فريدة: بالعكس هتحس انك فرضت عليها حاجة 
مراد : لحد امتى بس
فريدة : هانت اصبر شوية كمان
مراد : هصبر بس مش كتير وقرب منها مش قادر نفسى اقول للدنيا كلها هى ده حبيبتى 
فريدة بخجل : وانا كمان نفسى فى كده 
مراد : طب ايه الا يمنع
فريدة : الصبر وبعدين يلا روح لضيوفك
اما فى الحفلة
رجع خالد لأصدقائه وهو يحاول يدارى غضبه
عمر : روحت فين يابنى
خالد بشرود : كان معايا تليفون مهم
حازم : ماللك راجع وشك مقلوب
خالد : مفيش عندى مشكلة ولازم امشى 
رنا: بس كده شوشو تزعل
خالد لنفسه تزعل هى مش حاسة اصلا : سلام
مشى خالد تحت نظراتهم واستغرابهم
رجعت شوشو تانى واستغربت عدم وجود خالد :هو خالد راح فين ياجماعة
حازم: تقريبا جالو تليفون وبعدها مشى
شوشو لوحده كده
مراد طلب من الدجى أنه يوقف الصوت واخد المايك وشاور لكل العائلة يقفوا حواليه 
مراد : طبعا انا سعيد جدا انكم شرفتونى في بيتي طبعا فيكم الا يعرفنى وفيكم الا ميعرفنيش انا مراد الحناوى صاحب شركات الحناوى انا الحقيقة رجعت مصر من فترة بس اول ماوصلت عملت حادثة وطبعا فضلت فترة اتعالج لحد ماقدرت اقف على رجلى من تانى بس مكنتش لوحدى طول الفترة ده كان جمبى كل عائلتى اولهم طبعا زينات هانم عمتى الا بشكرها جدا على دعهما ليه وكمان حاجة تانية هقولكم عليها وبعدين وفى هذه اللحظة كانت عينيه على فريدة أما اكرام صديق عمرى الا لوله مكنتش الشركة وقفت على رجليهاتانى وكسبنا الصفقة الا بسببها احنا عملناحفلة النهاردة وطبعا صديقي حسن وشريكى فى شغلى اللي برا وصاحب الفضل بنجاح شغلى اللي برا البشهمندس اسر ابن حسن صديقى وطبعا اغلى إنسانة عندى هى بنتى عائشه الا كنت لما بشوفها كانت بتمنحنى الإرادة القوية 
وانا مش عايز اطول عليكم بس انا مديون لشخص تانى خالص وبره عائلتى لكن من وقت مادخل بيتى بقى فرد منها وهى الانسه فريدة وشاور ليها تطلع جمبه طلعت وهى مكسوفة الانسانة دي اكتر واحدة وقفتى جمبى فى محنتى سابت كل حياتها وفضلت جمبى اول مرة اشوف انسانة بالتفاني التام بس واجبها المهنى وضميرها هم إلا حركوها وسهرت جمبى كتير تحملت منى اكتر وهقولكم على سر هى صاحبة الفكرة انى اعمل الحفلة وأصرت انى اعزم من اصغر موظف فى الشركة لأكبر واحد هى الآنسة فريدة 
كله قام بالتصفيق وهى كانت مكسوفة جدا وطبعا كانت الصحافة وإلاعلام كانو بيصورو
وكان فى شخص موجود اتصدم اول ماشاف فريدة وقال لنفسه معقول بعد السينين ده كلها اشوفك هنا
أما عائشه فكانت فى أقصى درجات غضبها ولحظت ده حنان راحت ليها : شوشو مالك فى ايه
شوشو بغضب : يعنى حضرتك عجبك تصرف دادى 
حنان : تصرف ايه 
شوشو : وحضرتك مكنتيش واقفة من شوية لم طلع حتت ممرضة واتكلم عنها ازاى
حنان : مراد طول عمره بيحب يشكر اى حد كان ليه فضل عليه
شوشو نظرت إليها نظرة استنكار : ودي ليها فضل 
حنان : طبعا مش واقفت جمبه لحد ماعدى أزمته وهنا حاولت شوشو تتكلم لكن حنان كملت وعارفة قبل ماتتكلمى أن ده شغلها بس حتى لو كان شغلها فالواجب اننا نشكرها 
شوشو نظرة ليها نظرة عدم اقتناع وسابتها ومشيت 
انتهت الحفلة وكل مشى ماعدا ضيوف فريدة فمراد اصر أنهم يباتوا ويمشوا الصبح لان الوقت اتاخر 
دخلت فريدة مع مراد علشان ياخد علاجه فمسكها مراد وقرب منها اوى ممكن افهم انتى ليه رفضتى أن أعلن خطوبتنا كمان 
فريدة حاولت تبعد عنه لكن مدهاش فرصة
مراد متحاوليش علشان مش هقدر ابعدك عنى فتكلمى كده احسن
فريدة :علشان مينفعش اولا علشان عائشة ثانيا علشان المفروض اقول لاخواتى صح
مراد : ثانيا معاكى حق ولو انا شايف انهم مش بيسالوا عليكى 
فريدة شعرت بالحژن: فهو معه حق
لاحظ مراد حزن فريدة فقرب من ايديها وبسها برقة: انا اسفة مكنش قصدى اضايقك
فريدة اتكسفت من قرب مراد ليها: ممكن حضرتك تنام علشان عملت مجهود ژيادة النهارده
مراد : حاضر
فريدة : تصبح على خير
مراد : اصبحك على حبك
-----------------------------------------------
أما فى منزل حسن
حسن : ياه گانت حفلة جميلة صح ياحنان
حنان سرحانة وغير منتبهة لكلام حسن 
حسن راح ناحيتها : حنان حنان
حنان : هه فى ايه
حسن : سرحانة فى ايه من ساعة مارجعنا
حنان: تفتكر مراد بيحب الا اسمها فريدة
حسن : بصراحة شكي طلع في محله من ساعة ماڜوفتهم
حنان : دى تبقى مصيبة 
حسن : مصيبة ليه
حنان : قصت له الحديث الذى دار بينها وبين عائشة
حسن : متقلقيش مراد هيتصرف
---------------------------------------------------------
أما فى صباح يوم جديد فى شركة اخوات فريدة
دخل علاء على أخته وهو بيديها جريدة والغضب عاميه
علا: فى ايه مالك داخل كده
علاء رمى الجريدة على مكتبها : خدي شوفي الفضيحة دي
علا وهى تاخد الجريدة : فضيحة ايه
قرات علا ألا مكتوب فى الجريدة وكان العنوان ( ياترى ايه سر العلاقة بين رجل الأعمال مراد الحناوى والممرضه) وتحت الخبر صورة تجمع بين مراد وفريدة أثناء الحفلة يانهار اسود
علاء : عرفتى داخل مالي الهانم دايره على حل شعرها احنا لازم نتصرف
علا : دى فضيحة كبيرة بس هتصرف
علاء;: اسمها نتصرف 
-------------------------------------------------------------
عدى يومين بعد الحفلة كانوا الكل رجع مكان ما جه توحيدة عند قرايبها والباقى فى الدار 
مراد قرر أنه ينزل الشركة اول الاسبوع 
شوشو كل نظراتها لفريدة نظرات كره 
فريدة : طلبت من مراد انها ترجع الدار بس هو رفض 
فى الاوضة عند عائشه كانت بتتكلم فى التليفون مع خالد 
شوشو : صدقنى ياخالد مش هينفع دادى مش هيوافڨ
خالد بخبث: ليه ياشوشو مش انا جيت الحفلة عندكم
شوشو: اه بس دى كانت فى الجنينه وكان فيها ناس كتير 
خالد : طب ما دي حفلة وفيها ناس وبعدين الشلة كلها موجودة 
شوشو : بس فى شقتك
خالد: طب وفيها ايه 
شوشو : دادى هيرفض
خالد : مش لازم تقولى انى الحفلة فى البيت يلا متتأخريش وهستناكى 
شوشو : هحاول سلام
قفل خالد وهو بيبتسم بشر أن خططه ماشية مظبوط وكلها كام ساعة ويوصل لهدفه 
نزلت شوشو واستأذنت من بابها انها تروح حفلة عيد ميلاد فى النادى ومراد وافق بس على شرط انها متتأخرش 
طلعت شوشو على اوضتها تفكر تروح ولالأ وخصوصا أن بابها بيثق فيها وهى أول مرة تكدب عليه 
بس حسمت أمرها فى النهاية ولبست ونزلت علشان تروح الحفلة وخرجت من باب الفيلا ركبت عربيتها ولم تعلم بمن كان يراقبها وراح وراءها 
هنعرف مين الشخص ده الحلقة الجاية؟

ليست هناك تعليقات