إبحث عن موضوع

رواية دموع الورد الحلقة 15

الحلقه15
مراد لف ناحية فريدة وابتسم انا قررت انى اعمل حفلة كبيرة بعد نجاح الصفقة وهعزم كل العاملين بالشركة علشان اوصلهم أن الشركة بتاعتهم زى ماهى بتاعتى بالظبط وكمان هشترك ليهم فكام مستشفى ليهم ولأسرهم 
فريدة كانت بتسمع كلامه وهى مبتسمة وفرحانة لأنه هينفذ فكرتها وهو لاحظ ده فرح اكتر لما شاف الفرحة فى عينيها 
طبعا اكرام استغرب لكن لما شاف نظرات فريدة ومراد لبعض فهم كل حاجة وفرح لاصحابه 
وطبعا شوشو لاحظت ده وأضايقت اكتر فاستأذنت وطلعت اوضتها
كملوا السهرة مع بعض وبعدها استأذن اكرام ومشي وزينات كمان طلعت تنام علشان هى خلاص كده اطمنت عليهم وهتسافر بكرا للدار
فضل مراد وفريدة فى حالة من الصمت لحد مراد ماقرر يقطع الصمت ده: مالك يافريدة من ساعة العشاء وانت ساكتة
فريدة: هاقول ايه
مراد: قولى السؤال اللي هينط من عينيك
فريدة استغربت ان مراد قدر يقرا اللي فى عينيها بسهولة كده
مراد : متستغربيش أنا فهمت انا شوفت السؤال فى عينيكى وهجاوبك عليه ياستى من غير متسألي انا ليه وافقت على الحفلة وكمان على مشروع العلاج اللي انتى اقتراحتيه وانا رفضته ومش بس كده ده انا كمان زعلتك مش هو ده السؤال
فريدة اكتفت بهز رأسها بالموافقة
مراد: علشان اقتنعت بكلامك وفكرت فيه لقيت عندك حق لما قولتى أن الموظفين اللي شغالين فى الشركة لما يحسوا انهم مش مجرد ناس شغالة وخلاص لا دول صحابها كمان واحساسهم ده هيساعدهم أنهم يشتغلوا بجد فوافقت دي كل الحكاية
فريدة: طب الحمد لله انك اقتنعت ممكن يلا علشان حضرتك سهرت النهارده كتير المفروض انك تاخد الدواء. وتنام علشان تخف بسرعة 
مراد بنظرة كلها حب: وانت عايزانى اخف بسرعة
فريدة اتكسفت اوى من نظرة مراد ليها: كلنا
مراد حب يكسفها بزيادة: انا بسال عليكى انت
فريدة قربت من الكرسى وزقته جامد : ممكن يلا 
مراد محبش يكسفها بزيادة ومشى معاها
فريدة ساعدته لحد مانام فى سريره جيت تمشى لكن مراد مسكها : على فكرة فى سبب تانى خلاني افكر فى فكرتك 
فريدة: ايه هو 
مراد : شاور عليها انتي يافريدة النظرة والفرحة اللي شوفتها فى عينيك لما قولت على الفكرة خلتني مستعد اعمل اى حاجة علشان اشوفها تانى 
فريدة اتكسفت وسحبت ايديها منه وجاءت تخرج وقبل ماتخرج انا عايزاك تخف علشانى انا تصبح على خير وخرجت من الاوضه وهى حاسة أن قلبها هيقف من كتر السعادة
أما مراد فهو لايقل حال عن فريدة 
عدى الليل على كل واحد 
جاء الصباح ويحمل معه الكثير من المفاجآت والاحداث
صحيت فريدة من نومها كالعادة اتوضت وصلت فرضها وقرأت الورد ولبست ...وراحت تحضر فطار مراد قابلتها زينات صبحت عليها ودخلوا هم الاتنين عند مراد
زينات:انا جايه اسلم عليك قبل ما اسافر
مراد : انت لحقتى خليكى قاعدة يومين
زينات : معلش وعموما هانت كلها كام شهر وهطلع معاش وساعتها هرجع واقعد على قلبك
مراد مسك ايديها الاتنين وباسهم: انا موافق تعالى انت بس انت عارفة انا عشت كام سنة محروم من جو العائلة علشان كده ماصدقت انى ارجع
زينات: عارفة ياحبيبى عموما انا مسافرة وانا مطمنه عليك أن فى حد اخد باله منك كانت بتقول تلك الكلمات وهى بتبص على فريدة 
فريدة لاحظت ده واتكسفت واستأذنت وخرجت جرى
مراد ضحك: كده كسفتيها ياعمتى 
زينات: متتصورش سعادتى قد ايه وانا شايفة نظرة الحب دي فى عينيك
مراد بحزن: خايف اظلمها
زينات: ليه بتقول كده ياحبيبى علشان حالتك دي مسألة وقت وهتعدى
مراد : مش دي الحكاية 
زينات : ايه الحكاية طيب 
مراد :
قطع كلامهم خبط على الباب وكانت نعمة الشغالة بتبلغهم أن السواق اللي بعته اكرام علشان يوصل زينات هانم وصل
مراد : خلاص نكمل كلامنا وقت تانى 
سلمت زينات على مراد وخرجت سلمت على فريدة ووصتها على مراد وأنها تحاول تكسب عائشه 
دخلت فريدة عند مراد تعطى له الدواء ولسه هيتكلم قطعه صوت الموبيل مسك التليفون يرد وهو مضايق: الو
اكرام: ياستر يارب مالك كده على الصبح
مراد : مالي اصل لسه صاحى وكانت فريدة لسه هتفطرنى علشان اخد العلاج وسيادتك اتصلت 
اكرام وهو بيضحك وفهم سبب خنقت صحابه ايه: ماشى ماشى عموما كنت بكلمك اقولك أن اسر بعت اوراق شوشو وهابعت حد يقدم ليها فى الجامعة 
مراد: تمام فى حاجة تانيه
اكرام حب يغلس اكتر : لا بس بصراحة زهقان وقولت ندردش مع بعض
مراد قفل السكة قبل مايتعصب
فريدة : مالك هو اكرام زعلك
مراد: لا ابدا اصل مضايق علشان مش عارف أصبح عليكى كويس
فريدة ضحكت 
مراد : ايوه كده ولسه هيقرب من فريدة اللي كانت قاعدة جنبه على طرف السرير فجأة الباب اتفتح ودخلت شوشو : دادى انا وقطعت كلامها لما شافت فريدة قريبة من بابها 
أما فريدة فوفقت مرة واحدة وهى مكسوفة
مراد : تعالى ياحبيتى 
شوشو وهى بتبص ناحية فريدة بغيظ: كنت عايزة حضرتك لوحدك
فريدة اتحرجت من نظرات شوشو ليها: عن اذنكم
خرجت فريدة تحت نظرات شوشو الغاضبه
مراد: تعالى ياعائشه فى ايه
شوشو : مفيش بس كنت مخنوقة ومحتاجة اغير جو وكمان اونكل اكرام عطانى كارنيه امبارح بتاعى النادى فهستأذن حضرتك انى اروح
مراد : ماشى بس انت هتعرفى 
شوشو : انا عرفت من نعمة اللي شغاله هنا ان فيه ابلكشن بينزل على الموبيل وبطلب منه عربية اسمه اوبر انا نزلته وهطلب عربية 
مراد: طب ممكن نصبر النهاردة وانا هكلم اكرام ورتب معاه لحد ماالسواق اللي رايح يوصل عمتى يكون رجع 
شوشو بحزن: هى نانا سافرت 
مراد : اه عموما هى هترجع كمان كام شهر 
شوشو: دادى بليز وافق انى اروح النادى انا زهقانة وكمان بعد سفر نانا وداداة مشغولة على طول
مراد وجدها فرصة لتقرب مابين فريدة وشوشو: طب ايه رايك لو تروحى مع فريدة 
شوشو بغضب: لا دى مستحيل
مراد استغرب طريقه رفض شوشو الحادة: ليه 
شوشو : عادى بس هى هنا المفروض علشان حضرك ازاى يعنى هتسيك وتجى معايا 
مراد حس أن شوشو بتكدب : تمام عموما انا هكلم اكرام وكمان اعرف منه عمل ايه فى ورق الجامعة بتاعك
شوشو: هو اسر بعت الاوراق
مراد:اه
شوشو : تمام انا هاروح وحضرتك تكلمه
مراد: ماشى ياحبيبتى
خرجت شوشو من عند مراد لقيت فريدة قاعدة راحت ناحيتها وقربت منها بصوت كفحيح الافاعى وشاورت بايدها على دماغها:اللي انت بتفكرى فيه وبتخططيلوا ده مش هيحصل مش هسمحلك انك تاخديه مني انت هنا مجرد ممرضه جاى تاخد بالها منه وبس وفى الاخر تاخد تمن شغلك غير كده متحلميش وسابتها ومشيت
فريدة واقفة مكانها ودموعها نزلت غصب عنها شوشو وجعتها بالكلام واتهمتها بتهمة انها بتخطط وبتفكر هى عمرها معملت حاجة من ده كله طب تعمل اي تهرب وتمشى ولا تستنى وتعافر مرة مع الدنيا على حاجة هى عايزاها فاقت من شرودها على صوت نعمة إحدى العاملين فى الفيلا: انسة انسه وجاءت خبطت على كتفها 
فريدة لفت ليها حاولت تمسح دموعها: ايوة يانعمة فى حاجة
نعمة : مالك ياانسة فريدة انت بتعيطى 
فريدة: لا خير فى حاجة
نعمة : اه مراد بيه بيسأل على حضرتك
فريدة : طيب روحى انت 
فريدة دخلت اوضتها غسلت وشها حاولت تكون طبيعيه وخرجت راحت اوضة مراد خبطت ودخلت 
مراد : روحتي فين يافريدة انا بدور عليكى من بدرى
فريدة حاولت تكون طبعييه علشان مراد مايحسش بحاجة : ابدا دخلت اوضتى علشان اسيبك براحتك مع بنتك 
مراد حس من صوتها أن فى حاجة : فريدة انت كويسه انت اتضايقتي من شوشو
فريدة بسرعة: لا شوشو مالهاش علاقه
مراد اتاكد أن شوشو لها علاقة بحزنها
فريدة اديت مراد العلاج واستاذنت منه انها تروح اوضتها ترتاح شوية لأنها حاسة بشوية تعب قبل جلسة العلاج 
فعلا مراد وافق وسابها ومحبيش يضغط عليها وكلم اكرام يسألوا على موضوع الجامعة وكمان يبلغه أن محتاج حد يكون امين يروح مع شوشو النادى فترة كده لحد ما تتعود على الطريق واكرام وعده أن هايشوف الموضوع
----------------------------------------------
أما فى الشركة عند اكرام
طلب من سكرتاريته انها تكلم على على الرقم التليفون اللي سابه وتطلب منه أن يجى يقابله كمان ساعة 
وفعلا فى المعاد كانت السكرتارية بتبلغ اكرام بوجود على بره وطلب منها أنها تدخله 
دخل على: صباح الخير ياافندم
اكرام وهو بيضع القلم على المكتب: صباح الخير ايه ياراجل قول مساء الخير
على بضحكة خفيفة : اللي تشوفه حضرتك
اكرام : بص ياسيدى أن كلمت مراد بيه اللي هو صاحب الشركة وافق أنه يشغلك 
على بفرحة : متشكر جدا وان شاء الله هكون عند حسن ظنك
اكرام: ان شاء الله المهم دلوقتى أن مراد بيه كان مسافر طول عمره بره ولسه راجع من فترة وحصلت ظروف ليه خلته مش قادر يخرج من البيت الفترة دي وهو عنده بنت وحيدة البنت دي عايزنها تخلص ليها أوراقها فى كليه تجارة انجلش وكمان هتبقى مسئول عنها لحد ماتعرف تعتمد على نفسها كويس الا قولى صحيح انت بتعرف تسوق
على:ايوه طبعا
اكرام : طب كويس وقام من على المكتب 
على جه وهو كمان يقوم بس اكرام شارولوا يعقد: اعمل حسابك من بكره تقوم بدرى تخلص حوار الكليه وبعد كده تروح تاخدها علشان توديها النادى وتفضل معاها زى ضلها متفرقهاش لحد ماترجعها البيت مفهوم
على : مفهوم متقلقش حضرتك واعتبر موضوع الكليه انتهى 
اكرام : اتمنى متكسفيش مع مراد بيه 
على : ان شاء الله لا
اكرام : طب يلا روح وطلع من جيبه مبلغ ادهوله خد ده خلى معاك
على : متشكر ياافندم
خرج على من عند اكرام وهو سعيد 
اتصل اكرام بمراد وبلغه بكل حاجة 
مراد : انت واثق فيه
اكرام : اه كان بيخلص ليه شغل
مراد : تمام 
----------------------------------------------
أما فى الفيلا عند مراد
بلغ شوشو بكلام اكرام وفرحت جدا انها اخيرا هتخرج 
عدى باقى اليوم من غير احداث جديدة وكانت فريدة بتتجنب وجود شوشو حتى ساعة العشاء الوقت إللي الكل بيتجمع فيه اعتذرت بحجة التعب علشان متتقابلش هى وشوشو وده خلى مراد يتأكد أن فى حاجة حصلت 
وجاء يوم جديد صحيت شوشو من نومها بدرى جهزت نفسها علشان هتخرج ونزلت عند بابها لقيت فريدة عنده اول مافريدة شافتها حاولت تخرج لكن مراد اصر على وجودها : استنى يافريدة رايحة فين
فريدة : هخرج علشان اسيبكم براحتكم
مراد : لا اصل احنا على راحتنا وانتى فى وسطينا انت بقيتي مننا دلوقتى قال كلمته وهو بيبص على شوشو اللي علامات الغضب بانت عليها وكمل تعالى ياشوشو
شوشو : دادى انا جاهزة 
مراد : تمام اونكل اكرام بعت ليك سواق مخصوص هيكون معاكى فترة لحد ماتعرفى الطرق لوحدك وبعد كده تستلمى عربيتك وتروحى لوحدك بس لحد ده مايحصل لازم تسمعي كلامه وتخليه دايما حواليكى وجامبك
شوشو بتذمر مثل الاطفال : بس انا مش صغيرة يادادى 
مراد :, عارف بس انت اول مرة تنزلي مصر فترة لحد ماتاخدى على الناس 
شوشو : حاضر يلا اسيبك 
خرجت شوشو بره لقيت على مستنيها جنب العربية فتحلها الباب اللي ورا وهو ركب مكان السائق وراح بيها على النادى 
أما عند مراد وفريدة : على فكرة أنا عارف كويس أن فى حاجة حصلت بينك وبين شوشو 
فريدة بصتله باستغراب 
مراد : متستغربيش كده انا بفهمك من نظرة عنينك وانتي من امبارح مش عايزة تبصى فى عنيا 
فريدة : انا مش عايزة تحصل مشكلة مابينكم
مراد ضحك جامد 
فريدة : انت بتتضحك على ايه 
مراد : عليكى بقى شوشو العيلة تخوفك لدرجة دي
فريدة : اولا انا مقولتش أن خايفة منها أنا خايفة تحصل مشكلة بينك وبينها
مراد تعالى اقعد : اولا مستحيل اى حد فى الدنيا يعمل مشكلة بينى وبين بنتى ثانيا طبيعى تغير منك 
فريدة : تغير منى ليه
مراد : علشان شافت نظرة الحب اللي فى عينيا ليكى وخافت على مكانتها عندى فهمتى
فريدة اتصدمت من تصريح مراد لحبه ليها 
مراد : اتصدمت من الاعتراف ايوه انا بحبك ومتسأليش امتى وازاى لانى معرفش انا كل اللي اعرفه انى بحبك اوى وعندى امل انى القى ده عندك 
فريدة حاست انها ملكت الكون كله هى كمان بتحبه ومتعرفش امتى وازاى زيه بالظبط الا تعرف انها حبته 
مراد : هو ممكن القى مكان جوه قلبك ليه
فريدة مردتش بصت فى الارض بس
مراد بحزن : واضح أني اتسرعت صح ازاى ممكن تربطى نفسك بواحد زى عاجز 
فريدة حطت صوابعها على شفايفه اوعا تقول الكلمة دي تانى
مراد : يعنى افهم من كده انك بتحبنى 
فريدة هزت راسها بالموافقة 
مراد : عايز اسمعها
فريدة : اه 
مراد : اه ايه فى حاجة بتوجعك
فريدة : اه بحبك استريحت
مراد مسك ايديها وباسها بمنتهى الرقةفريدة مينفعش كده
مراد وهو مازال بيبوس فى ايديها هو ايه الا ماينفعش
فريدة: الا انت بتعملوا
مراد : تصدقى انى اول مرة احس كده وانا معاكى 
فريدة ; ياه يامراد 
مراد : ممكن تحكيلي عنك
فريدة بحزن : حاضر 
وبدأت فريدة فى حكايتها لمراد 
ياترى ايه اللي لسه الايام مخبياه لفريدة ؟
هنعرف بكره؟

ليست هناك تعليقات