إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 82

🍎   الحلقة     ٨٢    🍎

 

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

ريم بتحاول تتهرب من كريم وبتبعد بعيد وكريم بيروح وره

 
كريم / ريم استنى

ريم / كريم ارجووك انا وعدت باباا

كريم / ماشى انا باة هدخل دلوقتى وهقولهم انى بحبك وانتى بتحبينى ومش بالسهولة دى يقدر يبعدك عنى

ريم / كريم استنى انت مجنون

كريم / ريم انا بقالى يومين مش عارف اتنفس من غيرك 
افهمينى مش بالسهولة دى تبعدى عنى وانا فى اكتر وقت محتاجك

كريم بيسمع حد بينادى علية وبيبص ورى  رامي علي ومحمد  وقفين مع الامن  و ريم بتمسك ايد كريم من وره لما شافت محمد

كريم / ريم ريم

ريم بتبص لكريم وبتشوف انهاا مسكة ايد كريم بقوة وضوافرها بتالمو وبتبعد اديها بسرعة ولسة كريم هيتحرك يروح عليهم

ريم / انت رايح فين

كريم / ريم انتى كمان بتفكرى زيهم بعد ازنك اشوف الضيوف

وكريم بيروح على محمد و رامي بيسلم عليهم  وريم بتجرى على الفيلاا

سهي / ريم فى اية مالك وشك اصفر لية كدة

ريم / رامي ووالدو هنااا

زياد بيقف بسرعة وبيبص لريم  وكريم بيستقبلهم  و زياد بيجرى على برة بسرعة

هاني / زياد اهدى شوية

وبيشوفو محمد و رامي بيدخلو الفيلاا مع كريم 
 

زياد / انت اية الى جابك هنااا

كريم / باباا

زياد بيشاور لكريم بايدو انو يسكت وكريم بيتحرج 
اوى منهم..

محمد / اناجاى اطمن على ياسين ابن صحبى

شمس بتنزل من على السلم ومحمد بيسمع خطوات رجليهاا وبيبص عليها

شمس / حبيبى موبيلك بيرن

شمس بتبص وبتشوف محمد  و ابنو وقفين و محمد بيبتسم اوى لما شاف شمس قدمه وبيمد ايدو للسلام

محمد / شمس

زياد بيسحب شمس من اديهاا  و محمد بيتحرج اوى وبيشيل ايدو

رامي / باباا خلينا نروح

محمد. بيبص لرامي بغضب شديد

محمد / اية يا صحبي مش هتستضفنا فى بيتك يعنى

علي / محمد انا قولتلك من زماان لو فكرت تنفذ الى فى دماغك انسا ان ليك صاحب هناا

زياد / ياريت تفهم انك ضيف مش مرغوب فية

ورودى بتدخل

رودى / ماامى ماااامى

محمد بيبصلها اوى

محمد / انتى رودى صح بتشبهى امك اوى ونفس نظرة البرائة الى  فى عيونك

زياد / محمد انا محترم وجودك هناا علشان فى بيتى بس 
مش هصبر كتيير

رامي/ باباا خلينا نروح

كريم / عمى اناا

زياد / كريم

كريم بيبص زياد اوى بحزن

محمد / لا يهمك يا ابنى عادى انا مش هزعل من والدك

ومحمد وهو ماشى بيقرب خطوة من رودى

 
محمد / فادى بيسلم عليكى

ورودى بتتفزع وبترجع خطوة ورى وبتخبط فى الحيطة 
ومحمد وهو ماشى بيبتسملهاا اوى  و زياد بيخرج ورى محمد وبيقرب منو

زياد/ انا المرة الى فاتت انا اكتفيت انى اخليك تعلن افلاسك 
بس لما بتوصل لعيلتى مفيش اى حد هيقدر يوقفنى

 
زياد بيشاور للامن انهم يوصلوهم لحد الباب  و الشباب بيدخلو الفيلاا

فهد / خالى مقولتليش ان هو دة لية كنت دفنتو فى ارضو

 
زياد / اهدى لسة مش دلوقتى

كريم / برافو عليكو بتشبهو المافيا 

وكريم بيطلع على اوضته ومتعصب اوى  ورودى بتتسحب علشان تطلع على اوضتها وحسام بيشفهاا وبيشوف نظرة الخوف فى عنيهاا  و حسام بيرتبك ومش عارف يعمل اية 
ورودى بتطلع على اوضتها بسرعة

شمس / زياد خلينا نسافر نرجع السعودية خلينا نروح من هناا

 
زياد بيروح عليهاا وبيمسك اديهاا واديهاا بتترعش اوى

شمس / مش هستناا لما ابنى يضيع منى

زياد / متخفيش مستحيل اخلى اى حااجة تازى ابنى

علي / زياد انا اسف

زياد / وانت زمبك اية بس

سراج/ انا عارف ان الوقت مش مناسب بس حابب اقولكو 
ان البيت فى خلال يومين هيكون جااهز

محمود / ان شاء الله فى خلال اليومين دول هيكون ياسين معااناا

.
            **********************************

حسام بيتصل بيتصل رودي  و رودى بتشوف بتسمع الموبيل بيرن بتتخض اوى وبتقرب من الموبيل بتشوف نمرة حساام

رودى / حساااام

ورودى بتعيط اوى

حسام / روودى رووودى

رودى / حسام انا خايفة اوى

ورودى بتنهار من العياط وحسام مش عارف يعمل اية ولا يوصلها ازاى و بيشوف ريم وبيروح عليها بسرعة

حسام / ريم رودى ممكن تطلعلهاا بس هى

ريم / حسام رودى فيهاا اية

حسام / بس متقلقيش بس هى فى اوضتها

وريم مش فاهمة حاجة من حسام

ريم / حساام اتكلم مش فاهمة حااجة

حسام / ممكن بس تطلعى تطمنينى عليهاا مش عارف

 
وريم بتسيب حسام بسرعة وبتروح على اوضة رودى وبتدخل وبتشوف رودى نايمة على السرير بتعيط و ريم بتجرى عليهاا ورودى بتحضنهاا اوى وبتعيط

 
ريم / رودى فى اية ماالك روودى

حسام رايح جاى فى الجنينة ومش عارف يعمل اية وريم اتاخرت عند رودى فى الاوضة

.
            **********************************

فى مجموعة بنات وشباب اصحاب ليا و ياسين  بيوصلو

سهي / ليا خديهم  على الجنينة احنا مش ناقصين

وليا بتخرجلهم وبتستقبلهم وفهد بيروح وره وبيشفها بتسلم
على الشباب وبتحضنهم وبيواسوهاا على الى حصل  وفهد بيتعصب اوى وبيروح عليهم

فهد / لياا

وليا بتبص لفهد وبتقول لزميلها يقاعدو وبتروح لفهد

ليا / نعم.

فهد / اية الى انا شفتو دة

ليا / فى اية

فهد / انتى بستيهم وحضنوكى دة عاادى ياعنى

ليا / دول زميلى

فهد / لاا بجد دة تصدقى كنت بحسب حاجة تانية انتى هبلة

ليا / فهد ممكن افهم فى اية ولية العصبية دى

فهد بيضغط على سنادو بغضب

فهد / لو شفتك بتقربى منهم تاانى انا مضمنش نفسى ماشى 
ممكن اروح انتفلهم شعرهم الى متعرفيش دول بنات ولا رجالة

ليا / انت اتجننت وطى صوتك

فهد / انا حظرتك لو شفت حد فيهم بيلمسك مجرد سلاام هكسرلو راسو

وفهد بيمشى وبيسبهاا وليا بتبص لزميلهاا بتوتر وبتروح عليهم

.
            **********************************

وريم قاعدة مع رودى ورودى بتحكلها كل الى حصل و ريم بتحضنهاا اوى

رودى / لما قالى ان فادى بيسلم عليا انا اناا انا خفت اوى يااريم

ورودى بتنهاار من العياط

ريم / معنى كدة ان هو يعرف فادى ومش بعيد يكون هو الى رماة فى طريقك

حسام واقف تحت البلكونة بتاعت رودى وبيتصل بيهاا ومبيردوش عليه و ريم بتهدى رودى وبتنزل لحسام بسرعة

حسام / ريم روودى هى كويسة

ريم بتقولو على الكلام الى قالو محمد  لرودى و حسام بيفكر

 
حسام / وانا بقول انا شفتو فيين

ريم / احنا لزم نقول لعمو زياد

حسام / ريم استنى لااا انا وعدت رودى ان مفيش حد هيعرف الى حصل

ريم / يعنى هتسكت

حسام / لا اكيد مش هسكت بس الى عملو فادى فى رودى دة 
هيتحاسب علية

ريم بتحط اديهاا على دمغهاا

 
ريم / انا تعبت مش عارفة افكر خالص ورودى هتموت من الخوف

حسام /للاسف مش هنقدر نعمل حاجة حاليا كفاية التوتر الى البيت فية

وحسام بيبص على البلكونة بتاعت اوضة رودى

مريم / رودى يلا هنمشى

ريم / حاضر يا ماماا

ريم / انا لازم امشى

حسام / هكلمك احنا هنتجمع لازم نحل مشكلة ياسين

 
ريم / اوكى

وريم بتروح على عربية هاني وبتركب معاهم وبتمشى 
 و حسام مدايق اوى علشان رودى ومش عارف يعمل اية

.
            **********************************

فى الليل

 شمس بتدخل الاوضة و زياد قاعد على حرف السرير وشابك
ادية قدمه  و شمس بتقف قدمه وبتفح ادية عن بعض وبتلف ادية الاتين على خصرها وبتبعد خصلات شعرو عن جبينو بحنية  و زياد بيتنهد وبيقربها لية اكتر وبيحضنها من خصرهاا اوى

شمس/ حبيبى كل حاجة هتتحسن انا متاكدة

زياد بيقف قدمها وبيبص لملامحهاا بترقب و بيبص لعيونهاا  و شمس بتحاول على قد ما تقدر تبين انهاا مش خايفة
ولا قلقانة ابدا وبترسم بسمة على وشهاا

زياد / متخفيش انا جمبك

شمس / اخاف من اية انا مش خايفة ابدا

شمس بتحس بهزة فى اديها  و زياد بيضمهاا اوى لصدرو
  و شمس بتنهار من العياط على صدرو  و زياد بيضمهاا اكتر واكتر

.
            **********************************

حسام سهران ومش عارف ينام وقلقان على رودى وبيحاول يتصل بيها و رودى سايبة الموبيل  صامت ووقفة فى البلكونة وبتشوف كريم بيتمشى فى الجنينة وبتخرج من الاوضة  و فهد بيشفها

 
فهد / رودى ريحة فين

رودى/ هروح اطمن على كريم باين علية مهموم اوى

فهد بيقرب عليها وبيبص فى عيونها الى باين عليهم التعب اوى

فهد / انتى لية اختفيتى فجاة

رودى بتتوتر وبتحاول تهرب من عيون فهد

رودى / انا بس حسيت انى تعبانة شوية

فهد بيحط ايدو على جبنهاا

فهد / مش عندك حرارة تحبى اخدك للطبيب احسن

رودى / لاا انا بخير بس هروح اشوف كريم تحت فى الجنينة

 
ولسة رودى هتمشى..

فهد / بياض التلج متاكدة انك بخيير

رودى شفايفهاا بتترعش وبتحاول تبتسم

رودى / ااة ااة بخير

ورودى بتروح بسرعة بعيد عن فهد وبتحط اديهاا على قلبهاا 
وفهد بيروح على اوضة لياا وبخبط الباب  و ليا كانت قلقانة وبتروح تفتح الباب  و فهد بيبصلهاا من فوق ولتحت

ليا لبسة شورت وتوب قصيرين اوى

فهد / البسى حاجة فى حد يفتح الباب كدة

ليا بترجع بتاخد الروب من على سريرها وبتلبسو بسرعة

ليا / كنت نايمة

فهد/ متعودة انك تفتحى الباب كدة

ليا / لا  بس كنت سرحانة ماختش بالى والله وكمان انت بتتكلم معايا لية بعد الى عملتو النهاردة

فهد/عملت اية يعنى والله انا شايف ان دة حقى شوفى يابنت الناس انا متربى فى عادات وتقليد صارمة فاحمدى ربك انى بشبة خالى شوية وما بدى اجبرك على شئ انتى مش مقتنعة فية بس زيادة عن سلام بالايد دة الى مش هسمح بية ماشى

 
ليا بتضغط على سننهاا

ليا / بس انت احرجتنى قدم صحابي والله انا كمان متربية على عادات وتقاليد مختلفة والمفروض انك محبر على احترام دة

 
فهد / انا مستحيل اكون مجبر على اى حاجة ابدا خلى الكلام دة فى بالك ماشى

ليا بتشوف الغضب الشديد فى عيونو ولسة فهد هيتحرك

ليا / فهد اسفة

فهد بيبصلهاا ولسة ملامح الغضب وضحة على ملامحو

ليا / مش عوزاك تزعل منى خلاص عندك حق

وليا بتحاول تظهر الحدة على ملامحها

ليا/ واوعة تفكر انى لو بستسلم ليك ابقي ضعيفة لااا علشان بحبك موفقة انى اتغير علشانك

فهد بيبتسم اوى للياا وبيمسك اديها وبيبوس كف اديها بحب

 
فهد / يلاا روحى نامى

ليا / انت مقولتش انت جيت على اضتي لية

فهد / مقدرتش انام وانتى زعلانة وكمان مقولتليش تصبح على خير قبل ما تروحى تنامى

ليا/ تصبح على خيير

فهد / تصبحى على سعادة

وفهد بيروح على اوضته وليا وقفة بتبص علية وهو ماشى 
وباين فى عيونهاا السعادة وبتدخل  وبتقلع الروب 
وبترقص بالروب فى الهوى وبتتنطط بية ومبسوطة

.
            **********************************

رودى / كريم انا مش فاهمة لية انت بتتعمد تدايق باباا للدرجة دى

كريم / انا مش بتعمد انى اديقو ولا حاجة بس طريقة معملتو لياا وعدم فهمو انى كبرت واقدر اخد قرارات بنفسى دى مديقانى اوى

رودى / بابا خايف علينا واكيد مش هتحسبو على خوفو عليناا

ورودى بتبدا دموعهاا بتنزل من غير ما تحس  و كريم بيبصلهاا اوى وبيحط ايدو على خدهاا

 
كريم / رودى

ورودى بتنهار من العياط وبتترمى فى حضن كريم بسرعة 
وكريم بيضمهاا اوى

كريم. /قوليلى فى اية

رودى / بس خايفة اوى ومش حبة يكون فى خلاف بينك وبين بابا

كريم / ممكن انا وبابا نختلف شوية بس خليكى متاكد انو تاج على راسى

ورودى بتعيط وبتتعلق فى رقبتو بقوة وكريم بيحضنهاا اوى لصدرو

.
            **********************************


زياد و شمس وقفين فى البلكونة وبيبصو على كريم ورودى

شمس / كريم اخد احسن حاجة فيك

زياد بيبص لشمس وبيبتسم اوى

شمس / الحنية الى فى حضنك الى بتخلى اى حد يحس بالامان لما  خدى بيلامس صدرك دى اللحظة الوحيدة الى بتحسسنى بالامان امان من نوع تاانى ميحسهوش غيرى

 
زياد بيمسح خدها بايدو وبيضمهاا اوى وهما الاتنين بيبصو
على كريم ورودى وكريم بيحاول يهدى رودى وبيحسسها بلامان

.
            **********************************

.
فى الصباح

كريم / انا هاخد رودى وهنخرج نتمشى شوية

زياد / الحراسة هتكون معاكو

كريم / يعنى مش هقدر احمى اختى

زياد بيبصلو بغضب ومش عارف يقولو اية

محمود / كريم احنا فى ظروف مختلفة ياريت متسببش قلق اكتر من كدة

زياد / مفيش خروج من هنا من غير حراسة ان كان ليك او لاختك

ليا / بابى انا خارجة وممكن اتاخر

زياد / لياا

وليا بتبص لزياد

 
زياد / الكلام ليكى انتى كماان

ليا / بس ياعمى انا ريحة اتمشى مع اصحابي

 
رودى / وانا كمان محتاجة اشترى شوية حاجات

 
زياد / هى كلمة وقولتهاا مفيش حد هيخرج من هناا من غير حراسة انتو فهميين

شمس بتحط اديهاا على ايد زياد بحنية

 
شمس / مفهاش حاجة يا حبيبى ممكن نطلب منهم يكونو بعيد شوية عنكو وهتكونو براحتكو

فهد / صباح الخير

شمس / فهد والدتك بتتصل بيك مبتردش على التليفون 

فهد / لما تتصل بيكى قوللهاا انى كبرت ومش لسة الطفل الصغير الى بتقرر عنو

زياد / ماشاء الله كلكو كبرتو وبتخدو القررات بنفسكو

شمس / فهد لما ترجع نتكلم مع بعض بهدوء من غير عصبية

فهد / حاضر

فهد بيبص لرودى و ليا  وكريم

فهد / فى اية مالكو مش خرجيين ولا اية

ليا بتغمز لفهد على زياد

 
فهد / خالى لو سمحت هاخد الشباب ونخرج نتمشى

زياد بيبص لفهد بعصبية

فهد / متقلقش هكون معااهم ومفيش اى حاجة تقدر تقرب منهم

 
زياد  / بس خلى الحراسة معاكو

فهد / خالى متقلقش  هنكون مع بعض كلنا مضغطين وتعبنين

 
زياد / ماشى بس لو حصل اى حاجة بلغنى

كريم بيبص لزياد و فهد بيروح على كريم وبيسحبو من ايدو قدمه

 
زياد / كريم

وكريم بيبص لزياد

زياد / اختك امانة عندك انت الى مسؤال عنهاا

كريم بيبص لرودى ورودى بتقرب على كريم وبتمسك ايدو

كريم / حاضر

شمس بتبتسم لكريم الى باين علية الحزن وكريم بيبتسم لشمس ابتسامة خفيفةوبيخرجو هم الاربعة مع بعض وبيركبو عربية فهد

محمود / زياد انت لازم تهدى نفسك شوية

زياد / اهدى نفسى ازاى يا محمود انا مش عارف اناام
من مشكلة ياسين لمحمد الى عاوز ينتقم من اولادى لو انتقامو منى انا مكنتش خفت للدرجة دى بس اختار اغلا ما عندى

محمود / الصبر يا زياد الصبر

شمس بتمسك دراع زياد وبتحضن دراعو اوى  و زياد بيبوس اديهاا

سهي بتخرج من المطبخ ومعاها  كيكة

سهي / فين الاولاد انا عملتلهم كيك

محمود / خرجو شوية يغيرو جو

زياد / انا لازم اروح الشركة

شمس / بس انت قولت انك مش هتخرج

زياد بيبص لشمس اوى بحزن

زياد / نظرة الخوف الى فى عيونك دى بتقتلنى

محمود / شمس انا مش خارج النهاردة خلية يشوف شغلو هو كماان

 
شمس / طب خلينى اروح معاك

زياد / مش هتاخر متقلقيش وطبعا مش هخرجى من هناا

شمس بتهز رسهاا بنعم وبتروح مع زياد على الاوضة علشان تساعدو

سهي / والله انا مش عارفة لية بيحصل معاهم كدة

محمود / ممكن تدينى من الكيكة دى وتعمليلى قهوة

سهي / شوف احنا فى اية وانت فى اية اتفضل الكيكة اتفضل

محمود / هتيلى القهوة على الجنينة

سهي / حاضر حااضر

.
.
            **********************************

حسام قاعد فى الكافية وبيبص فى الساعة وريم بتقاعد قدمه

ريم / السلام هليكو

حسام / وعليكم السلام

ريم / لسة موصلوش

حسام /اتصلت بكريم وقالى فى الطريق

وريم بتشفهم دخلين وبتبص لكريم الى باين علية الحزن 
وبيقاعدو كلهم  و حسام بيبص لرودى ورودى بتبصلو وبيبان عليهاا التوتر....

فهد / فى اية ملكو بقلنا يومين بنحاول نتجمع ولما اتجمعناا مفيش حد فيكو بيتكلم لية

ريم / بعد ازنكو انا عوزة كريم شوية ممكن نقاعد هناك

وكريم بيبصلها وبرافع حاجب باستغراب من جراتهاا الى غير العادة و بيروح مع ريم على تربيظة تانية

ريم / انت كويس

كريم بيبصلهاا ومبيتكلمش و ريم بتمسك ايدو وكريم بيبصلهاا وبيمسك اديهاا التانية

كريم / وحشتينى

فهد بيكلم ليا عن طريق العيون وليا بتبتسم اوى

حسام / تشربو اية

ليا / عوزة ايس كريم

فهد / تعالى معايا

وليا وفهد بيروحو على البار قدم الايس كريم  و حسام بيقرب من رودى

حسام / كنت هموت من القلق عليكى لية مش بتردى على اتصلاتى

رودى دموعها بتنزل

رودى / حسام انا خايفة اوى وقررت اقول لكريم وكمان لازم يعرف حقيقة الناس دى

حسام / لو دة قرارك انا جمبك

رودى / بس خايفة انزل من نظرو انا اول مرة اعرف انى ضعيفة اوى كدة

وحسام بيمسحلهاا دموعهاا ورودى بتبصلو

حسام / انتى مش ضعيفة انتى جواكى قوة خارقة زى مثلا سوبر مان كدة

رودى بتبصلو وبتضحك اوى

رودى / انت غريب اوى فى كل المشاكل الى احنا فيهاا دى 
بتقدر تخرجنى من اى حزن

كريم بيسمع صوت رودى بتضحك وبيبص لرودى وبيشفها 
بتضحك هى وحساام

كريم / مش وخدة بالك ان حسام قريب من رودى اوى الفترة دى

ريم بتبصلهم

ريم / عادى يعنى حسام بيكون ابن خالتهاا

حسام بيجيلو تليفون من والدو وبيرد علية وبيبان علية القلق والتوتر

رودى / حسام فى اية

حسام / ياسين النيابة حبستو ١٥ يوم كمان ولما سمع بكدة طبعا انهاار ونقلوة المستشفى

رودى بتحط اديهاا على شفايفها من الخضة الخبر 
فهد بيشوف رودى وباين ان حصل حاجة

فهد / ليا  الظاهر ان حصل حااجة

 وبيتجمعو كلهم تانى وبيعرفو الى حصل والكل بيدايق اوى

 
فهد / لازم نعمل حااجة

حسام / فكرو ممكن نعمل اية

ليا / انت مش ظابط ولا انت اية

فهد / مفيش قدمنا غير حالين بس ان سندى تعترف بالحقيقة

كريم / والاحتمال دة بعيد طبعاا

ريم / واية الحل التانى

فهد / الشغالة بتعتهاا هى الشاهدة الوحيدة لازم تغير اقولهاا وتقول الحقيقة

حسام / وهنوصلها ازااى

فهد بيطلع تليفونو وبيعمل مكالمة وبيطلب معلوماتلمات عن الشغالة بتاعت سندى

فهد / كدة عنونهاا ورقم تليفونها معاياا

حسام / ممكن متقبلش تشفنا اصلاا

رودى / لية النشائم دة انا عندى امل اننا لما نكلمهاا اكيد هتقتنع

حسام بيبص لرودى وبيبتسم اوى وكريم بيبصلهم

فهد / انا هكلمهاا

وفهد بيتصل بيها واول ما بتعرف انو من طرف ياسين بتقفل الموبيل

فهد / للاسف قفلت الموبيل

والكل مدايق اوى

ليا / فهد انت ظابط فى القوات المسلحة كمان لية مبتقدرش 
تضغط عليها انها تعترف بالحقيقة

فهد / انتى فكرانى اية هتلر انا وظفتى تحكم عليا انى مستغلش وظفتى فى اشياء عائلية

ليا / مقصدش يعنى لازم نعمل حااجة مستحيل نسيب ياسين كدة

كريم / خلينا نروحلهاا البيت ونتكلم معاها يمكن تقتنع

فهد / يلاا خلينا نروح

ريم / احسن يحصل حاجة

كريم / متقلقيش خلونا نحاول

والكل بيتحرك وبيروحو على العربيات وبيروحو على بيت الشغالة

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات