إبحث عن موضوع

قصة كرسي الجن الجزء 20 و الاخير

#كرسى_الجن
#الجزء_الاخيييييير

اعوذ بكلمات الله التامات
مامت سارة مرضتش تكتر بالكلام مع سارة
وخدت بعضها وطلعت وسابتها
واستنت بباها لما جة
مديحة:- عصام احنا لازم نسيب الببت دة ونمشى
عصام:- فى اى حد زعلك ولا اى
مديحة :- لا الموضوع مش كدة
بس اللبت دة فى عفاريت
عصام:- استغفر الله ادهم روحى ماطلعتش هنا ماتقلقيشش
مديحة :- لا مقصدش كدة
وقبل الموضوع دة اصلا
انا مرة فتحت الباب ليك ودخلت واتغدينا ودخلت اوضتك تنام
بعدها بشوية لقيتك بتخبط ع الباب
اقسم بالله وحياة بنتى ما بكدب
وديما اسمع صوت وحدة ست عجوزة  صوتها منبوح يمكن
عمالة تقول كلام غريب زى تعاويز وطلاسم
دة عير ان سارة بتقولى بتسمع حد بيعيط باستمرار
ارجوك مشينا
البيت دى فى حاحة غلط  انا ديما حاسة ان ف حد معايا حتى لو انا لوحدى
ارجوك فكر بكلامى يا عصام ..وكفاية الى حصل لسارة
عصام:- طيب مش وقتة لسة ادهم ميت واصلا معايش فلوس اجيب شقة تانى منتى عارفة عملية سارة خدت كل الفلوس الى كانت معانا
مديحة :- قولهم عاوز تبيع شقتك
عصام:- الموضوع صعب يا مديحة خلينا نفكر ونشوف

فى بيت الجدة

محمد:- جمال بقولك اى انا رايح القسم وعاوزك معايا
لازم نبلغ نشوف مين الى حفر البير دة واى الى  محطوت جواة
انا فاكر ع فكرة لما اتبنى البيت دى كنت بثانوى
مشوفتش البير ددة
دة غير انة لا بير صرف ولا حاجة دة ناشف
الموضوع مريب
وبرضو يمكن نوصل لحاجة فى موضوع ادهم
مهو مفتاح المنور مش مع حد غريب
مين هيفتحلة ويدخلة
وكمان فرضا لعب وفتح الشقة ونزل ولقى المنور مفتوح
ودخل ولقى البير
مين هيقفل وراة !
قلبى واجعنى
اه لو اعرف مين عمل كدة ف ابنى
واللهل اكلة بسنانى
جمال:- اهدى طيب ان شاء الله هنعرف وهناخد حق ادهم
هتروح امتى ؟
محمد:- دلوقتى
جمال:- ادينى 10 د اغير هدومى واجى معاك

وصولوا القسم وقدموا بلاغ
ووفعلا تانى يوم بداوا يجوا ظباط المباحث
ويسالوا حوالين البيت
والمحلات
وسالوا كل العيلة وخدوا اقوالهم عن التفاصيل الغريبة والغير مفهومة الى حصلت معاهم خلال الفترة الى فاتت

ظابط المباحث طلب بتفريغ الكميرات بتاعة المحلات الى حوالين البيت
واتضح ان اليوم الى وقع فية ادهم بالبير  محدش غريب طلع او دخل العمارة
بس قبلها بيومين تقريبا
دخلت ست منتقبه بالليل
وبعد ساعتين ونص خرجت وهى ماشية كانت  مش مظبوطة وكانت بتتكعبل طول الطريق
لحد مختفة اثرها عن الكاميرات
سال الظابط كل العيلة عن الست دى
كلة قال مانعرفهاش ..ماشوفنهاش ...
الظابط كان لقى اجسام غريبة فى البير وابر وخيوط وقطع جلد
وداهم المعمل الجنائى يتفحصوا
النايجة كانت ان الادوات دى بتستخدم لعمل اعمال واسحار وخلافة
قرر الظابط تانى يوم الصبح يبلغ اهل ادهم عشان يحاولوا يفكروا معاة مين ممكن يكون بيعمل كدة !
روح الظابط واتعشى ونام
لقى نفسه فى مكان غريب
ضالمة وفى نور ظاهر من بعيد  فضل يمشى باتجاة النور
لقى بنتة قاعدة وقدامها ست الست قدامة نااااار
وراس انسان مقطوعة على رجلها
قربت الست من بنتة
وبنته كانت خايفة ومرعوبة ومنهارة بالعياط
ورفعت الراس المقطوعة ومسكة بق البنت
وفضلت تنقط من الراس دى دم جوة بق بنتة
والبنت تصرخ وتصوت وتقول الحقنى يا بابا
صح الظابط مفجوووع
لقى بنتة واقفة قصادة
اتخض الظابط وسالها فى اى اى مصحيكى دلوقتى ومخرجك من اوضتك
ردت البنت  ... فى طنط مرعبة قاعدة فى الاوضة هناك
وكل منام تقول كلام غريب
وانا خايفة
حايفة اوى يا بابا

الظابط خد بنتة ودخل الاوضة
لقى نقطة دم على سريرها فعلا
اتخض جامد وخاف
وخدها تنام جمبه
ومنمش طول الليل وعمال يفكر ازاى حصل كدة
الصبح رن المنبة ... قام الظابط
هو مكنش نام اصلا ...
لبس ودخل مكتبة عشان ياخد ملف تقرير الطب الشرعى للحاجات الى لقوها بالبير
لقى الملف محروق .. 
ولقى وسط الرماد ..خصلة شعر من شعر بنتة
هنا قرر الظابط التخليى عن القضية
لانة شك بوجود شئ مرعب وغامض فى الموضوع
خصوصا وتقرير الطب الشرعى  بيقول ان فى اعمال سحر ودجل بالبيت
كذا حد بعدية مسك القضية ومحدش وصل لتفسير
والى كان بيقرب
كانوا بيبعدوه

عدت 3 اسابيع والموضوع تقريبا مات
هدير مكانتش بتاكل ولا بتشرب ولا بتنام
كلمتها سلمى صحبتها وقالتاها هتيج  فرح مستر كريم ولا لا
كان ردها لا
هدير مكانتش قادرة من الحزن والوجع
قلبها كانت حاسة انة هيقف
رغم الى عملة
ورغم البعد
اتعلقت بية اكتر واكتر واكتر
وقررت تروحلة   تانى تحاول معاه قبل الفرح بكم ساعة
راحة عندة وخبطة عليةة
فتحلها
بصت لقتة لابس بدلة وزى القمر
هو وقف متسمر من الخضة
دخلت هدير وقفلت الباب
هدير :- اى دة لحقت تغير كل العشف
كريم انا نفسى تدى علاقتنا فرصة تانية
انا تعبانة ..مش قادرة ممكن اموت نفسى لو اتجوزتها
كريم:- اسراء اقصد هدير ارجوكى ميصحش الى بتعملية
انا كمان كم ساعة فرحى
واصلااااا انا متجوزها خلاص
اسراء :- طلقها
طيب اقولك
اتجوزها شهرين وطلقها
وانا هستناك
كريم:- بس لعب عيال بقى ارجوكى امشى
مش عاوز حد يشوفك
وانا المفروض اتحرك دلوقتى واروحلها
هدير قريت منة ومسكة ايدة
وبصيتلة فى عينة جامد
هدير:- يعنى انت عاوز تروح وتجرى عليها وتفرحها
طب انت ذنبى اى
انا هموت يا كريم والله هموت نفسى لو اتجوزتها
كريم زقها بعيد
واداها ضهرة
كريم:- يادى الزهق والقرق قلتلك ابعدى عنى بقى يا شيخة ارحمييييينى انا قرفت اقسم بالله قرفت
خلى عندك دم
ومسكها من دراعها وبيجرها نحية باب الشقة
وبيقولها اياكى تيجى تانى اياكى اشوفك تانى وراح فتح الباب وطردها
وانهار بالعياط وفضل يكسر بالشقة

فضضلت تلف بالشوارع ومش عارفة تروح ولا عاوزة تروح
مامتها اتصلت بيها قالتلها عندى دروووس كتير انهاردة ممكن اتاخر
فضلت تلف بالشوارع
لحد ما جة معاد الفرح
وقفت قصاد القاعة وشافت عربيتهم وصلت
نزل كريم وفتح باب العربية لاسراء ومد ايدة مسك اديها وباسها وساعدها تطلع
ومسكوا ايد بعض
ودخلوا القاعة سوا
وهدير واقفة من كتر العياط مبقتش قادرة تفتح عنيها
قررت تمشى قبل محدش من صحابها يشوفها وياخد باله
روحت البيت ودخلت جرى ع اوضتها
طلعت ع سريرها وفضلت تعيط وتكتم صوتها عشان محدش يسمعها
بالليل خالص
دخلت ع النت لقت صور من صور فرحهم اترفعت ع الفيس
فضلت تعيط لحد   ما خلص العياط
كانت لاخر لحظة عندها امل كريم يسيب اسراء ويروحلها

 ولكن خلاص ...  خلصت الحكاية
ولازم هدير تفوق وتستوعب النهاية
مرت ايام على هدير مبتا كلش ومابتنتش
وحابسة نفسها بالاوضة وبتتحجج انها  بتذاكر

مرت ايام كتير ...وشهور
علاقة هويام بمعتز اتطورت جاااااامد وقربوا من بعض اكتر
بس معتز كان مستنى يعدى فترة ع موت ادهم ويطلب هويام من محمد ابوها

هدير بدات تخرج عن صوابها وتتعرف ع شباب كتير وتخرج وتصاحب ومبقتش هدير البريئة بتاعة زمان
بقت تعلق الشباب بيها  وتسيبهم
واخلاقها باظت
وديما كانت تقول لنفسها     ... كدة ولا كدة الناس بتشوفنى صايعة
زى ما كريم قال
فاستبيحة لنفسها كل حاجة حتى السجاير بقت تشربها ....
محمد حاول يبعد عن سعاد فترة ولكن حبة ليها وزنها عليه مخلاهوش يقدر يقاوم ورجع يقرب ليها تانى ونسى ادهم والى حصلة
فاطمة بقت تقضى حياتها صلاة وقراية قران وتعتبر انعزلت عن الى حواليها
حياتها وقفت من يوم موت ادهم
تخلص شغل البيت
تدخل اوضة ادهم وتفضل تعيط وتصلى وتقرا قران
عبدلله  كان واخد بالة من علاقة  هويام ومعتز
وكان بيحس بحزن غريب لما يشوفهم مع بعض
لانة فعلا حب هويام بجد.. بس ملحقش يكتشف ولا يعرفها

سارة بدات تتعود تمشى على الطرف الصناعى
زمايلها بالمدرسة كانوا بنات محترمين  ..عمرهم ما حسسوها بالنقص
وبطلوا خالص الانشطة الى بتحتاج جرى وحركة عشان ماتحسش انها مختلفه عنهم
وبقوا يجوا البيت ليها يخدوها ويخرجوا
ويقضوا اطول وقت معاها
حست انها فعلا منقصتش حاجة
بل يمكن خسارة رجليها كسبتها صحاب بجد وسند احسن من 10000 رجل وايد
وفهمة حكمة ربنا بانة ممكن ياخد ممنا حاجة مقابل انة بيدينا حاجات اكتر واحلى بكتير

نهى حايتها كانت مستقرة مافيش جديد يذكر ...

هدير كان بيجيلها يوميا اتصالات من ارقام غريبة
تفضل تقول الووووو الوووووو
محدش كان بيرد عليها بس كانت بتسمع نفس حد ويقفل
وكان بيجيلها رسايل من ارقام غريبة زى
انا تعبان من غيرك
كان نفسى انتى الى تكونى معايا مش هى
انا ندمان انى ضيعتك
ارجوكى سامحينى
ورسايل كتير
كان بيجى ف بالها ان حد من الى ضحكت عليهم  وسابتهم بيبعت كدة
مكانتش تعرف انة كريم ...هو الى بيبعت

خلصت هدير امتحانات
وسقطت مع الاسف ..كانت سنة غريبة ومتعبة

عدت الايام وقرر معتز انة يفاتح محمد فى موضوع جوازة من هويام
وبالفعل راحلة
معتز:-  -عمى عاوزك بموضوع
محمد كان خايف لانة عارف ان محمد شاكم بعلاقتة مع امة
محمد :- خير
معتز:- عاوز اطلب ايد هويام
انا بحبها من زمااااان وخدت رأيها
ولقيتها مرحبة بيا
محمد:- انا مش هلاقى احسن منك طبعا يا معتز انت زى ابنى وانا الى مربيك
معتز فى سيرة كمت ربى نفسك الاول
معتز:- ماعلينا
حاجة كمان
اتفقت معاها اننا نهاجر كندا و نستقر هناك
ونبعد عن اى حاجة هنا وحشة ومش كويسة ومش صح
ونعيش من اول وجديد كاننا لسة مولودين امبارح
محمد:- وهويام موافقة تبعد عنا
بس انا مش هرضى كفايا ادهم راح منى
هتحرمنى كمان من بنتى ؟
معتز:- البيت دة نجس ومش كويس
واعتقد انت فى مصاحتك بننتك تعيش فى مكان بعيد عن القرف دة
فهم محمد تلميح معتز ومقدرش يجادلة
او بمعنى اصح خاف يجادلة يكون عارف حاجة ويفضحهم

محمد:- خلينى افكر برضو

مشى معتز

وبعد ساعة اتسحب محمد ونزل لسعاد
خبط ملاقهاش بالليت
طلع ونزل يعد نص ساعة خبط لقاها فتحتلة الباب
سعاد:- حبيبى اتفضل
محمد:- وحشتينى
سعاد:- وانت اكتر
محمد:- عاوزك بموضوع
سعاد:- خير ؟
محمد:- معتز جة طلب ايد هويام منى
سعاد:- رفضت طبعا
محمد:- لية ارفض
معتز شاب كويس و متربى  ع ايدى
وحاسس فى حب بينهم
سعاد:- حب ...انت بتقول اى  !
محمد:- كمان بيقول هيهاجر معاهت كندا
انا شاكك انة شاف حاجة علينا
خلينا نوافق ويسافروا
انا مبقتش بعرف ابص ف عينة
سعاد:- استحاااااااالة مايمفعش طبعا ماينفعش
محمد:- لية بس بنتى كويسة والله وغلبانة
سعاد:- المشكلة مش ف بنتك
المشكلة !
المشكلة
مش عارفة ا قولك اى بصراحة
محمد:- فى اييية انطقى
اى المشكلة
فاكر لما جيتلك قبل فرحى ع جمال بيوم واترجيتك تتصرف وماتسيبنيش

من اكتر من 30 سنة
محمد:- اى الى جابك !
سعاد:- محمد هموت نفسى لو متجوزتنيش
ارجوك اتصرف
هموت لو اتجوزت جمال
محمد:- وافقتى لية محدش جبرك
سعاد:- قلت يمكن تحس انى ضعت من ايدك وتتصرف
محمد:- اتصرف !
استحالة اخسر اخويا عشان اى  واحدة
سعاد:-اى واحدة ؟
بعد كل السنين دى والحب دة طلعت  اى واحدة وماليش قيمة عندك !

امال اى انتى الحب والهوا والحياة وانا عايش عشانك
للدرجادى مطلعليش تمن بنظرك

محمد:- خلصنا بقى انتى بكرة هتبقى مرات اخويا
ومعدش ينفع حتى افكر فيكى ولا تفكرى فيا
سعاد:- عشان خاطرى
خلينا نهرب ونتجوز ونعيش ببلد تانية
محمد:- مش هكسر اخويا عشانك ...
سعاد:- طيب وانا سهل اتكسر كدة عادى ؟
وبدات تعيط سعاد وانهارت بالعياط
ضعف محمد وقرب منها وخدها بحضنه وفضل يعيط معاها
لانة فعلا مجروح وبيحبها لكن مافيش حل ...
قربوا من بعض ...
وحصل بينهم علاقة
لما فاق محمد فضل يصوت ويلطم زى الستات
ويهزق فى سعاد
ويقولها منك لله انتى السبب
انا كنت بعيييييد وفى حالى وكنت خلاص هسافى كمان كم يوم
انتى لازم تسيبى جمال معدش ينفع تتجوزيه
سعاد:- ماشى هسيبه بس انت لازم تتجوزنى بعد الى حصل بينا
محمد:- قولى كدة انتى جاية تدبسينى فيكى مش كدة
ووصلتينى تكدة  ع ابقى مضطر اتجوزك
طيب انا مش هتجوزك
وشوفى غيرة بقى يلم فضيحتك دى
ولو اتجوزتى جمال انتى الى هتتفضحى
ولو جيبتى سيرتى اكيد مش هيصدق جمال واحدة معندهاش شرف زيك ويقول اخويا الى عمل كدة
وانا هنكر وهقول محصلش
وانتى واحدة رخيصة وبتتبلى عليا
اطلعى من حياتنا بقى
نزلت سعاد والدنيا سودة فى عنيها
مش عارفة تروح فين وتعمل اى
ولكنها قررت تتجوز جمال
محمد استغرب جبروتها وانها كملت وكان خايف جمال يكتشف وتجيب سيرتة
ولكن يوم الصباحية سمعوا زغاريط ومافيش اى فضيحة
لان سعاد حطة منوم لجمال ولما صحى الصبح مبقاش فاكر حصل اى ومحصلش
سافر محمد ورمى سعاد ورا ضهرة
سعاد قضت شهور رافضة جنال يقرب منها
بحجة انها بقت حامل
من ليلة الدخلة
مع ان جمال ملمسهاش اصلاااااا
والحمل كان من محمد
محمد كان سافر وهى حامل
وخلفت يعد كم شهر ولد سموه معتز
وفضلت الذنوب والكذب يذيد ويتراكموا فوق بعض
لحد ممحمد رجع م السفر
وضعفوا ورجعوا لبعض تانى

...........
خلصت سعاد حكى الموقف لمحمد
محمد عينة احمرت وكانت هطلع ناااااار
وهجم ع سعاد وفضل يضرب فيها
ويقولها منك لله دمرتينى دمرتينى دمرتييينى
وسط الضرب والصويت
سمعوا صوت باب اوضة معتز بيتفتح
خرج معتز من اوضتة
هما مكانوش يعرفوا انة بالاوضة
عينة حمرا دم وباين عليةةمصدوم
معتز:- معقول الى سمعته
مش مصدق !
يعنى كل الى فات بيحاتى كان  كدب !
انا مين ..وابن مين
مش مصدق
اتصدم محمد وسعاد
سعاد جريت ع معتز
سعاد:- انت ابنى انا
معتز زقها بعيد
معتز:- انتى مش بنى ادمة ع فكرة
ولا انت
منكم لله
اعيش ازاى انا دلوقتى
اعيش ازاااااى
اعيش ازاااااى
انتوا كسرتونى
العار هيلاحقنى طول حياتى
منكم لله
حتى هويام..الحاجة الوحيدة النضيفة بحياتى
طلعت اختى
يعنى انا حضنت اختىى
وبوستها
ومسكت اديها
وتخيلتها معايا
طيب ازاى ابص ف وشها بعد.كدة
ازاى ابص بوش العالم وانا ابن حرام
جرى معتز ودخل اوضتة وقفل على نفسة
ودخل البلكونة
وحدف نفسة منها
هويام كانت واقفة فوق فضلت تصرخ وتصوت وتلطم
نزلت جرى والعمارة اتلمت
سعاد كانت عمالة تهبد ع باب لوضتة ع يفتحلها
سمعت صويت بصت من البلكونة
لقت معتز مرمى بالشارع وسايح بدمة
حست بقشعرة بجسمها كله
ونزلت جررررى تصوت وتلطم ع السلم
العيلة اتلمت حوالين معتز
معتز كان لسة فية الروح
قال لسعاد انا بكرهك مش مسامحك
وطلعت روووحه ومات
سعاد باللحظة دى حست بنار بتتسحب من جوة جسمها
وشافت غربان سودة كتير طالعه من كل بلكونات العمارة بتاعتها
قامت وقفت تشاورلهم
ساعدووووونى ماتسيبونيش
ساااعدونى
انا بخدمكم طول عمرى
رجعولى ابنى
رجعولى ابنى
الغربان دى بس سعاد الى شيفاها
جريت سعاد ع معتز وفضلت ترج فية
سعاد :- ابنى معتز ارجووووك عيش عشانى
انت الحاجة الوحيدة الى الحقيقية بحياتى
نزل جمال مفجوع وجرى ع معتز
ومش فاهم فى اى
هجمت سعاد علية
سعاد:- انت السبب خربت حياتى
كان لازم تطلب تتجوزنى وفضلت تضرب فية
وهو مش فاهمة ولا مستوعب
جربت ع فاطمة
سعاد:- انتى دعيتى عليا
سمعاكى يوميا تدعى على الى اذى ابنك
انا الى قتله
منك لله
دعيتة عليا وابنى مات
انتى السبب
وفضلت تضرب بفاطمة
جة عبدلله وبعدها عن فاطمة
جمال حاضن معتز وبيقول لية يارب تاخد ابنى
جريت علية وقالتلة دة مش اببببنك
ماتزعلش اووووى
وفضلت تضحك بشكل هستيرى
فقدت عقلها
وجريت شدة محمد وزقتة نحية جثة معتز
وقالتلة عيط انت والطم
دة ابنك انت
بصلها جمال وعنية مليانة دموووع
بصيتلة وضحكت
سعاد:- اه يا جمال معتز ابنه
وانا حامل بية قبل فرحنا بيومو
سامعة يا هويااااام
معتز اخووووووكى
سامعة يا فاطمة
جوزك كان حبيبى انااااااااا وكان المفروض يبقى جوزى انا
وقعدت بالارض تلطم سعاد وتعيط وتضحك
هويام واقفة الدموع متحجرة بعينها
مصومة
ومرة وحدة وشها اتعوج وجالها شلل بوشها
جة البوليس وخد سعاد ع القسم
بعد مكانت فقدت عقلها تماما
وحكت كل حاجة بس بطريقة غريبة

ومعتز اتدفن ...
هويام جالها شلل وهتحتاج جلسات كهربة مدة طويلة
فاطمة تماسكت عشان خاطر بنتها
محمد هرب وساب كل حاجة وراه
بعد فترة سعاد بدات تحكى كل الى حضل بعد ضغط من الشرطة بالحبس
واتحكم عليها بالاعدام  نظير قتلها لادهم والجدة


محمد  فقد عقلة وفضل يلف بالشوارع
ودقنة ططولت وبقى ياكل من الزبالة
وعلى لسانة كلمة واحدة هقتلك يا سعااااااد

هويام بعد شهور من الجلسات بدات تتحسن وكان عبدلله واقف جمبها ديما

بعد شهور كريم جة تحت بيت هدير
وفصل مستنيها تنزل
ومشى وراهت لحد مبعدت عن البيت
كريم:- ممكن تسمعينى
هدير :- كريم .... انت تانى
كريم :- ارجوكى اسمعينى
هدير:- اتاخرت ع فكرة كتير
وكمان جايلى ببنتك
كريم:- دى مريم بنتى
اسراء ماتت ع فكرة
هدير :- اممممم وجاى بقى تدور بالماضى
اسفة
وسابتة ومشت
كريم:- اسمعينى ارجووووكى
ومسكها من اديها
ع فكرة  انا عارف من سنة واكتر ان اسراء هتموت عشان كدة اضطريت اتجوزها ومجرحهاش وا عيشها يومين زى البنات
واضطريت اقولك كدة ع تكرهينى وتبعدى
مكنتش عارف هتموت امتى
وماكونتش اتمنى ليها كدة
هر معملتليش حاجة وحشة

هدير:- امممممممم وانا المفروض اتاثر
واترمى بحضنك واقولك بطل بقى
انا شوفت ايام سودة
هى لو ماتت مرة انا موت 1000 مرة
انا نظرة ضعف من العياط
حاولت انتحر كذا مرة
عرفت ناس وحشة وبقيت فعلا صايعة بجد
انا اتكسرت
عشان هى تعيش وتنبسط كم يوم
انا مش هتاثر ولا هحن ولا هرجع
ولا هسامحك
كلن ممكن تفهمنى
وكنت هستناك عمرى كلة
ذنبى اى يجيلى سكر وانا مكملتش 20 سنة من القهر
ارجوووك ختفى من حياتى  انا مبكرهش حد ادك
كريم:-ارجوووكى افهمى موقفك
هدير :- اتزليتلك واديتك بدل الفرصة 10000
وانت اختارت تسعدها ع حساب حرق قلبى
ارجوووووووك اناةاصلا معدتش انفع ليك او لغيرك
اختفى من حياتى
وومشت وسابتة

قرروا  يبيعوا بيت العيلة
معادوش قادرين يعيشوا فية
بس اشطروا ع المقاول يبنى الدور الارضى جامع
الى حصل  بالعمارة مش بسيط

انهاردة اخر يوم ليهم بالعمارة والناس بتنزل العفش
هويام قاعدة ع الرصيف جمب عبدلله
عبدلله:- يا خسارة هنتفرق
هويام:- قلبى واجعنى
دة مكنش مجرد بيت وجدار ..دة كان عيلة وروح ولمة الجمعة والجدة والدفى والحنان والذكرايات
والسهر للصبح  كل ايامنا ....
كل حاجة محفورة ع الحيطان
مبقاش فى عيلة يا عبدلله
حتى قلبونا اسودت
مسك عبدلله ايد هويام
عبدلله؛- ممكن نبدا من جديد بمكان تانى
هويام شدة اديها منه
هوبام:- اسفة يا عبدلله مش هقدر
حياتى مع معتز لسة سايبة اثر ع وشى فى طريقة كلامى
مازلت مش مستوعبة ازااااى
مازلت مجروحة ومقهورة
محدش اتصدم قدى
انا فى قهر وغل وحقد وخيانة وحاجات وحشة كتيرة بقت ماشية بعروقى
انا مش هقدر ابدا من جديد اماةهفضل كدة لحد منتهى وادفن واموت
معدش عندى ماضى ولا حاضر
ابدا انت من جديد فى مكان تانى بعيد عنا ابدا صح انا نهاية مش بداية يا عبدلله
تمر عربية قدام هويام وعبدلله
مشغلة اغنية
كاااان يا مكان ..كان يا مكان
الحب ماااالى بتنا ومدفينا الحنااااان
مدفينا الحناااااان
وزارنا الزماااان سرق منا فرحتنا والراحة والامااااان
والراحة والامان

نزل كل العشف وكل عربية مشت فى طريق
بيت العيلة معدش فية حد ...
وبعد يومين جة المقاول هده على كل الذكرايات
وبنى عمارة جديدة ....
هتتبنى بذكرايات وتفاصيل جديدة
بحياة جديدة
تمت بحمد الله

تاليف_هويام_شعيب

ليست هناك تعليقات