إبحث عن موضوع

قصة كرسي الجن الجزء 18

#كرسى_الجن

#الجزء_الثامن_عشر

كلهم حاولوا ينامو بعد اليوم الغريب دة
بالليل خالص
فتح ادهم عينه
لقى قطة صغيرة بتلعب بشعره
ونطت ع الارض
وفضلت تمشى
قام ادهم ومشى وراها
لقى باب شقتهم اتفتح لوحدة 
والقطة خرجت
خرج وراها
نزلت ع السلم
فضل ينزل وراهت ويندهلها
لحد ما وصل الدور الارضى
لقى سعاد فاتحة باب المنور وقاعدة جمب حاجو زى بير
ولابسة اسود وشعرها منكوش
وعمالة تطلع حاجات من البير وتدخل حاجات
وبتقول كلام غريب
ادهم:- طنط
بتعملى اى
سعاد لفعت راسها وثبتت ثوانى
ودخلت كل حاجة جوة اللبير وغطته بسرعة
وادورت بصت لادهم
ادهم اتخضت من شكلها
ادهم:- طنط
شكلك مخيف لية
سعاد:- انت هنا من امتى
ادهم خاف منها وبدا يرجع بضهرة
سعاد:- ادهومى حبيبى ممكن تساعدنى
ادهم بخوف
ادهم:- اساعدك ف اى !
سعاد:- البلاعة فوق مسدودة
والشقة غرقانة
ممكن تساعدنى اسكلها ؟
وابتسمتة
اطمن ادهم
ادهم حاضر
سعاد قرب طيب تعالى ...تعالى يا حبيبى
بدا ادهم يقرب منها ودخل جوة المنور
بص يا ادهم هرفع الغطا دة
وهتنزل جوة تشوف اى الى سادد البلاعة
وانا همسك ايدك جامد ماتخفش
ادهم:- بس انا خايف جدا ممكن معرفش اطلع
سعاد:- فى رجالة بتعرف تخاف برضو
وكمان لو نجحت فى المهمة دى هقول بكرة للعيلة كلها
ادهم راااااجل شجااااااااع وكلهم هيسقفولك
وهجيبلك حاجات حلوة كتييييير
ادهم:-ماشى اتفقنا
رفعت سعاد الغطا وشالت ادهم ورمتة جوة البير
وقفلت علية الغطا
وقفلت المنور من برة بالمفتاح وطلعت تجرى
فضل ادهم يصرخ بالساعات محدش سمعة
طلع النهار ....
واليوم كان مشؤوم

رن المنبة الساعة 6 فاطمة مقدرتش تصحى لادهم عشان تودية المدرسة
مش قادرة من الى حصل فيها امبارح
قالت مجتش من يوم هاجذة انهاردة وكملت نومها
صحيت 10 الصبح دخلت تصحية ع تفطرة ملقتهوش فى سريرة
قالت يبقى هويام صحت صحتة ونزلتة المدرسة
دخلت اوضة هويام
فاطمة :- هويام هويام وديتى ادهم المدرسة لية
هويام :- ادهم اى
مودتش حد
فاطمة نعم!
يبقى اكيد ابوكى
جريت فاطمة ع محمد
فاطمة :- محمد  اصحى اصحى
محمد:- ف اى ع الصبح
فاطمة :- انت وديت ادهم المدرسة !
محمد رد رد بقولك
محمد:- فى اييييييية
فاطمة :- وديت ادهم المدرسة !
محمد:- لا سيبينى انام بقى
صرخت فاطمة باعلى صوت عندها
ادهااااااااااااام اصحى يا محمد الحقنى
الولا مش بالبيت
الحقوووونى
صحى محمد مفجوع وصحت هويام ع الصويت
وجروا يدوروا علية بالشقة
ملقهوش
لقوا باب الشقة متوارب
نزوا جريوا يسالوا علية بالعمارة يكون نزل عند حد
ملقهوش
فاطمة قعدت تلطم وتصوت 
وتقول عاوزة ابنى انت فين يا ادهم
جروا رجالة العيلة يدورا علية بالشوارع
وراحوا المدرسة سالوا علية لايكون راح لوحدة
قالولهك بالمدرسة مجاش اصلا
فضلوا يدوروا
 مالوش اثر
كان فى حالة غريبة من الحزن والاكتئاب بالبيت الكل كان منهار وخايف ع ادهم
محمد راح القسم يبلغ ردوا علية مش قبل 48 ساعة اختفاء تيجى تبلغ
لفوا علية بالشوارع والمستشفيات
مش لاقينة
رجعوا البيت
فتطمة فضلن تصوت وتصرخ والى طالع عليها عاوزة ابنى هموت نفسى لو مجبتوليش ابنى
سعاد متابعة الى بيحصل وخايفة يتكشف امرها
عدى اليوم وبرضو مظهرش ادهم
محدش نام
فضلوا متجمعين فى بيت الجدة الله يرحمها
يواسوا ف بعض ويدوروا ع حل
معتز كان مقهور على منظر هويام بس مش قادر يقرب منها ويهون عليها
لسة مجتش فرصة انة يقول للعيلة انه عاوز يتجوزها
هدير استاذنت تطلع تذاكر شوية وتنزل
كانت حاسة بحزن وضعف شديد وكان نفسها تتكلم مع كريم وتفضفضله
كريم الى حتى متصلش عليا اتصال من الصبح يشوفها مجتش لية اصلا!
طلعت واتصلت بية لقيته  ويتنج ومابيردش
اتصلت كتيررىرر نفس النظام
بعتتله مسدج ع الواتس
((كريم...انت فين انا محتاجة اتكلم معاك جدا))
بعد ربع ساعة عمل سين للمسدج ومردش
رجعت اتصلت علية تانى كنسل عليها وبعد كدة ادها مشغول مشغول مشغول
شكت انة عملها بلوك بس قالت لنفسها لية يعنى
رجعت بعتتله مسدج تانى ع الواتس
((كريم لو سمحت كلمنى انت مابتردش وتليفونك مشغول لية عندى مشكلة كبيرة ومحتاجاك اوى))
شاغ المسدج ومردش
لعتتله تانى
((ممكن افهم فى اى))
لقت الرساله موصلتش
ولقت صورتة اختفت من الواتس
قالت لنفسها معقول عملى بلوك !
نهدهت عليها مامتها وقالتلها فى اى يا هدير سيبانا بالظرف دة ماسكة الموبايل
اضطرت تنزل هدير
عدى اليوم وبرضو ادهم مظهرش
اتصل معتز بالليل بهويام
معتز:- عاملة اى
هويام:- هموت
معتز :- بعد الشر ان شاء الله خير وان شاء الله هنلاقية
هويام :- مش مصدقة
حاسة خلاص مش هشوفة تانى
معتز:- بعد الشر ماتقوليش كدة
انا هاخد الغربية دلوقتى  وهفضل ادور  علية
ماتقلقيش هنلاقية والله باذن الله
وقفل معاها طلعت وقفت بالبلكونة على امل يرجع معتز ومعاة ادهم
حد الصبح ظهر معتز بالعربية من اول الشارع
وملقاش ادهم
شاور لهويام تنزلة
نزلتله
كان واقف بالعربية قدام العمارة
ركبت العربية وقدت ساكتة
معتز:- اسف
ملقتهوش
بس اكيد هنلاقية
انا واثق والله العظيم
هويام:- مش هنلاقية
انا حلمت حلم وحش
وحش اوى
وانت مستنياك بالبلكونة
عينى غمضة ثوانى
حلمت بادهم  عمال ينده عليا ويصوت
فضلت ادور علية واندة علية
ملقتهوش ...فضل يقول يا هويام الحقينى
انا عاوز ماما
انا خايف
انا عاوز ماما
انا خايف
ماتسيبونيش
انا خايف
قعدت اجرى زى المجنونة وادور علية لقيتة
قاعد بمكان ضلمة وعمال يعيط
وكان بينى وبينة حفرة فيها تعابين وتماسيح معرفتش اعديلة واروحلة
طلع تعبان من التعابين دى ولف حوالين رقبتة
لحد ماموتة
معتز:- دة حلم عشان بس انتى خايفه
انا اعرف اطفال يامة اختفوا ورجعوا
هوبام:- وفى اطفال ياما اختفوا ومرجعوش
معتز :- ربنا معانا ان شاء الله
هويام:- هطلع اشوف ماما زمانها ميتة من القلق
معتز: - هطلعلها معاكى
...

فضلو طول اليوم يدوروا على ادهم برضو مظهرش
هدير كانت هاوزة تروح السنتر تفعم كريم ما بيردش ومابيتصلش لية
بس امها رفضت
وقالتلها عيب احنا بظرف لازم كلنا نبقى جمب بعض
فضلت تتصل بيدى مشغول
جربت ترن من تليفون مامتها
رن
كريم :- الو ..
مين
هدير :- انت مش عاوز تكلمنى بقى
كريم:- هدير!
هدير :- اها ..هدير
عاملى بلوك صح  ك
كريم:- معلش بمر بظروف وحابب اكون لوحدى
هدير :- ظروف اى
كريم :- مش هينفع اقولهالك دلوقتى
بصى ماتتصليش خالص لحد مرجع اكلمك
هدير :- طيب انا محتاجة اشوفك اوى مضتيقة ومخنوقة و
كريم:- معلش ربنا يقويكى سلام
وقفل بوشها
حاولت تتصل بية تانى حطها ع البلاك لسيت
طبعا انهارت وحست بضغط وضيقة من كل نحية
عدى اليوم فى هم وعياط وتدوير للعيلة كلها

تالت يوم من اختفاء ادهم

اول ما جة الصبح نزل  محمد يدور تانى ع ادهم
وهو بمدخل العمارة
شم ريحة وحشة اووووى جاية من المنور
كان معاه جمال  وعصام ابو سارة
كلهم لاحظوا ريحة وحشة جداااا بالمدخل جاية من نحية المنور
دخلوا ال3 يشوفوا سبب الريحة اى
لقوا بير غريب او حفرة كبيرة عليها غطا من الحجارة كبير اوى وتقيل
زقوة يشوفوا جواة اى
عشان اصلا مكنش موجود قبل كدة

ساعدوا بعض ال3 وشالوا الغطا
والصدمة كانت
لقوا دود كتير وصراصير ونمل وتعابين طالعين من جوة البير
ولقوا جثة طفل مش باينلها ملامح
الدود والتعابين والحشرات اكلوها

يتبع

تاليف هويام شعيب

ليست هناك تعليقات