قصة كرسي الجن الجزء 14
#كرسى_الجن
#الجزء_الرابع_عشر
بسم الله الحافظ
اعوذ بكلمات الله التامات
فضلت الجدة تعيط طول الليل وبعدين كان فى حاجة اخترقت جسمها
واترجعت جامد جداااااا
وفضلت ترتعش
ومرة وحدة قامت قعدت ع السرير
برقت للسقف
وفضلت تحرك راسها يمين وشمال
وعنيهت ثابتة بنقطة بالسقف
نزلت رجليها من ع السرير
عنيها بقت كبييييرة ولونها احمر
شعرها الابيض بقى اسود جااامد ومنكوش
وعروق جسمها كلها كانت باينة وبارزة ولونها اسود
ودخلت المطبخ
جابت سكينة
وعورت نفسها
وجابت نسخ المفاتيح بتاعة كل شقق ع العمارة
ولفت على عيلتها نفر نفر وهما نايمين
وبقت نحط على شفايف واحد واحد فيهم نقطة من دمها
وببعدين رجعت شقتها ....
وفردت جسمها على سريرها
وبدات ترتعش تانى جامد
وتنزل رغاوى من بقها ......
........
باللحظة دى كان فى رياح سودة وقوية بتلف حوالين العمارة كلها
واتجمعت فى شكل شبح بنى ادم مالوش ملامح ....
ودخل العمارة
وطلع كل الادوار لحد بيت سعاد ....
واختفى ....
الصبح ... فاقت العمارة كلها على صويت بابا معتز
هو الى عايش مع الجدة
نزلوا جرى يشوفوا فى اى لقوا الجدة ...ميتة فى سريرها
ومنظرها بشع كانها شافت شئ مرعب قبل ما تموت
اديها متشنجة
وعنيها مبرة وبقها مفتوح ع اخرة .....
((نرجع شوية لورا ))
امبارح
سعاد كان بقالها فترة ملاحظة قلق الجدة ومشاوريها الكتير الى بتروحها
وكان محمد قايلها طراطيش كلام
ان فى حاجات غريبة بتحصل ليهم والجدة راحت لشيخ
وهيجى يشوف فى اى
من يومها وسعاد مراقبة الجدة
وراحت للشيخ وهددتة يسيب البلد والا هتسلط عليه الاقوى والاقوى
والى مش هيسلم منة
ومش هيسيبة الا لو خد عنية من وشة
خاف الشيخ وبالفعل اختفى وقالوا مسافر
سعاد خافت الجدة تدور ع غيرة لما تزهق
وممكن اى شيخ بسهولة يعرف الى سعاد عملاه
وانها السبب فى جلب الشر للعيلة وللعمارة
وان شقتها نجسة مليانة شر ولعنات
وانها هى الى عاملة العمل لمامت هويام مرات محمد عشان تفرق بينهم ... ويشوفها قردة وميقربلهاش
ويفضل يحب سعاد....
ودة فعلا الى حاصل من سنين .
. من سنين ومحمد شايف مراتة قردة وحشة وريحتها وحشة
ومبيقدرش يقعد جمبها ولا يتكلم معاها
بس مش قادر يطلقها عشان العيال ...
ودة مكنش اول عمل تعملة
وانها اصلا بتصرف ع نفسها من الاعمال دى
من ساعة م جمال سابها مكنش ف اديها غير انها تشتغل فى الاعمال والسحر ع تقدر تصرف ع نفسها وتعيش
وكل دة مدفون بالعمارة ....بالمنور والصرف الصحى الخاص بالعمارة
العمارة مليانة لعنات وارواح ... ولكنهم كانوا فى سلام
لحد ما واحد منهم لفت انتباه هويام بالغلط لما كان بيحرك كرسى اخوها
فهويام زقت الكرسى فاذته ... فالارواح الراقدة فى سلام اتضايقت ...
فبقت تظر للعيلة عشان يمشوا ويسيبولهم البيت يرقدوا بسلام بعيد عن اذى وازعاج البشر ...
سعاد كانت مخاوية جنى كان من اقوى الانواع
واكثرهم اذى ...
الجنى دة كان مقابل ظهورة ليها ومساعدتة ليها انها لازم تعمل عمل كفر ... يثبت ولائها ...
وبالفعل فكرت سعاد زمان ولقت الطريقة هى انها تكتب ايات من القران وتقطعها وترميها بالحمام ...
وفعلا من يومها وفى جنى بيساعدها انها تنفذ كل الشرور ...
مؤخرا كانت قررت تبطل عشان خافت لابنها يتاذى لانة فرد من العيلة
وفعلا كانت بطلت ...
ولكن منهتش اللعنة .. ولا صرفت الجنى ..لان الموضع مبقاش فى اديها وصرفه اضعب من تحضيره
بس كانت مضطرة تتصرف لما الجدة كانت بتدور ورااها وكانت قربت تكشف الحقيقة ...
ويتفضح امرها وسط العيلة ....
فخطط وقررت تخلص من الجدة .. بانها رجعت فتحت الاعمال والسحر تانى واستدعت مقراب الجنى الى بيساعدها عشان يتخلص من الجدة
وبالفعل ...سكن مقراب روح الجدة وسيطر عليها تماما
وخليها ترمى لعنة على كل افراد عيلتها عشان كلهم يعيشوا ايام سودة ملعونة مافيهاش فرح
زى ما سعاد ادفنت بالحياة وسطهم ....
كلهم هيمروا بمعاكاسات ومشاكل ومصايب
لكن مامت هويام ..مرات محمد هى الوحيدة الى ملبوسة من مقراب ... والبس مخليها تظهر قردة لمحمد....
مقراب من اقوى انواع الجن... لانة جن نجس ... صلاة الجدة وقربها من ربنا كان كافى انة يحميها ...
دة لو مكنش مقراب نجس البيت قبلها بساعات ...
بشكل يمنع دخول الملايكة ..
. وخلى الجدة اليوم دة وهى بتصى تنسى الايات والدعاء والقران الى كانت حفظاة ...
فخلى تحصينها ضعيف وقدر يسيطر على روحها ...
وبرضو مقراب مكنش من الجن الى بمجرد قرائة قران علية يتحرق ويموت
السيطرة على مقراب كانت هتحتاج اكتر من 10 شيوخ عشان يقدروا يحرقوه ...
ودى سر محدش هيعرفة ...
ودة من اهم مميزات مقراب وقوتة ..
بس اذى مقراب بينتهى بنهاية العهد بينة وبين الى بيحركة ...سعاد...
ودة مش هيحصل الا لو حد من دم سعاد مات وبدمه اتعمل عزيمة لصرف مقراب ....
...........
اتلمت العيلة على صويت جمال ومن ضمنهم نزلت سعاد لاول مؤة من سنين عشان تتاكد ان مرادها حصل
كلة فضل يصرخ ويعيط ويصوت ...
كان فى حالة حزن مرعبة ... مش مجرد حزن عابر
كان روح البيت وبركته راحت
بالرغم من ان عيال الجدة كبار وعيالهم كبااااار
بس ديما كانوا مطمنين بوجودها كانت ونعمة الضهر والسند ..فضلت مضلله ع العيلة وعمرها ماسمحت يتشتتوا ....
حضروا العزا وخلص العزا وكلة بالاخر طلع شقته ماعدا معتز وجمال
قعدوا فى بيت الجدة .....
هدير لما طلعت شقتها لقت تليفونها ... بينور وراح طفى
بصت عليه لقت 29 اتصال من كريم
و17 من ارقام غريبة
جت تتصل ع كريم .. تليفونها فصل
شحنتة ورجعت كلمتة والتليفون بالشاحن
هدير:- الووووو
كريم :- اى الاهمال وقلة التقدير دى
لو مش عاوزة تيجى عنك ع فكرة
انا مش هخاف عليكى اكتر منك
شكلك مهملة ومالكيش بالدراسة ....
بقولك اى ... شوفيلك حد تانى يديكى
هدير :- تمام ..شكرا لحضرتك ....
كريم :- ثوانى ... صوتك عامل كدة لية
انت بردانة او تعبانة ...صوتك غريب
هدير:- لا الحمد لله كويسة
كريم :- هو فى اى
مالك يا هدير ردى
هدير :- جدتى اتوفقت الصبح
كريم :- يخربيت غبائى وتسرعى
انا اسف
والله العظيم اسف
البقاء لله
هدير :- لا اله الا الله
شكرا
كريم:- طيب وانتى عاملة اى دلوقتى
هدير:- مش عارفة
كريم :- اكيد ... معلش هى بمكان احسن منا بكتر
واكيد بالجنة ...ماتزعليش وادعيلها
بدات هدير تنهار بالعياط
كريم:- ع فكرة العياط بياذى الميت
وبيخلية يضايق ويزعل ياريت تدعيلها وتقريها قران كتير كل ما تفتكريها
لحظة كدة خليكى معايا ...
كان كريم سامع ويتنج ...
بص ع التليفون لقى اسراء بتتصل
راح طنشها وحط التليفون ع ودنة
كريم:- ايوة يا هدير معاكى
طيب قادرة تتكلمى ولا وضعك اى
هدير كانت مبسوطة بمكالمة كريم ..بس مسكت نفسها
هدير :- عادى ..بس لو حضرتك مشغول ممكن تقفل
كريم :- لا نهائى انت تمام وفاضى جدا
ممكن تحكى للصبح هفضل معاكى عادى
بدات هدير تسيطر على دموعها ويدات تحكى لكريم معاملة جدتها الحلوة ليها
واد اى كانت بتحبها
واد اى كانت حنينة
ديما كانت بتحب كل العيلة .. وديما كانت مجمعاهم
هظير :- كان كل اسبوع فى مناسبة .. ننزل يوم الجمعة نتجمع عندها من بعد صلاة الجمعة ..للفجر
نامل ونشرب ونضحك ونهزر
كانت احلى ايام حياتى والله
كان كل صحابى يحسدونى على عيلتى وعلى التجمع
مش متخيلة انى مش هشوفها تانى يا كريم
اسفة .. يا مستر كريم
كريم :- عادى يا هدير قولى كريم بس
انا دلوقتى اعتبرينى صديق ..مش مدرس بيدكى درس
هدير :- مايصحش انا اسفة لسانى فلت
كريم :- بس لو شيلتى مستر ..وحضرتك هتعرقى تاخدى راحتك وتحكى براحتك
ولا انتى شيفانى كبير وعجوز
هدير :- كبير ! ....لا طبعا عمرى ما حسيت بكدة
كريم حب يخرج هدير بشكل غير مباشر من الحزن ويخليها تحكى بحاجات تانية عشان تفصل شوية وتعرف تنام كويسة
كريم:- تديكى كم سنة ؟
هدير :- مش عارفة
بس يمكن 29 ..28 بالكتير يعنى 30
كريم :- ياااة للدرجادى
دنا اخر التلاتين يا دودو
هدير:- معقول !
مش باين عليك خالص ع فكرة
ماشاء الله شعرك لية اسود ووشك صغير
كريم:- محنا عيلتنا مابيبانش عليها
ابويا قرب يخلص ال60 ولسة معندوش غير كم شعرة بيض
هدير :-واو .. حلو الموضع دة
كريم :- مش ديما ... عشان برضو بحس انى فعلا صغير .. وبتجذب بس ....
هدير :- بتتجذب لاية ؟
كريم:- ما علينا ...
هدير :- فى اى
كريم :- طيب انى عندك كم سنة
هدير :- حاليا 19
7.7 الجاى ان شاء الله اتم 20
كريم :-18 سنة بينا
اد عمرك مرتين
وسكت كريم
وسكتت هدير
فترة كدة واتكلمت هدير
هدير:- بستغرب اوى بنات اليومين دول
تحب وترتبط بعيل قدها بنطلونة واقع ومقطع
ومكهرب شعرة بجيل
شكلهم بيبقى عرة اوووووى
كريم:- امال انتى بتحبى الى ترطبتى بية يكون يكون شكلة اى
هدير :- امممممممممم عمرى ما فكرت قبل كدة
ديما مقتنعه بفكرة
ان فى واحد هيجى بوقت معين
هيخطف قلبى .. لا هيهمنى شكلة ولا سنة ولا حاجة
مجرد ما هحس انى اتخطفت ... هيبقى هو دة المناسب ليا
كريم:-يعنى مافيش سن معين او شكل
هدير :- معرفش بس الاكيد انى عمرى ما هنجزب لعيل بيوقع البنطلون ويقطع
كريم :- فضل يضحك ...
وهدير برضو ضحكت ع ضحكة ...
كريم :- سكت شوية ورجع سالها بصوت مهزوز كدة
طيب مثلا ممكن تحبى حد عندة 38 سنة !
هدير :- منا قلتلك يا ...كريم
السن والشكل والتفاصيل دى ماتشغلنيش حرفيا
اهم حاجة احس انة خطفنى
عمرى ماشغلنى المفروض واللازم
ديما بختار الى احسة
بعمل الى عوزاة وبرضو لما احب هحب ال احس انى اتخطفتلة من اول نظرة
كريم :- ...اممممم طيب وهيثم !
هدير :- هيثم زميل مش اكتر
كريم:- بس الواضح غير كدة
وكان باين انة بيحبك وانكم مرتبطين
هدير :- دة الواضح ..لكن مش الحقيقة
هو فعلا بيحبنى
بس هو بالنسبالى زميل ..صديق
وانا قيلالة كدة ع فكرة
هو فضل يلح عليا
ويقولى جربى جربى هتحبينى ومش عارف اى
بس انا واضحة وصريحة معاة
ومفهم
اة انى بحبه بس ك صديق
كريم:- كويس اوى
هدير:-اى دة الكويس ...
كريم :- لا مافيش ....
وسكت كريم ..وحس بمعيلة
وخيانة .. وقرف وكلاكيع كدة كتير مبقاش فاهمها
عدت ساعات كتير وكريم يقفل ويتصل وتخلص ساعة يقفل ويتصل كتير
اتكلموا كتير جداااا وعرفوا حاجات عن بعض
كريم بص فى الساعة
اى دة معقول الساعة بقت 3
انا محستش بالنوقت معقول عدى كل دة
هدير :- ولا انا كمان
شكرا بجد
كريم :- على !
هدير :- على كل حاجة
الصراحة انا حساك ديما موجود ودى حاجة مطمنانى
كريم:- وان شاء الله هفضل ديما موجود
......
معتز اتصل بهويام يطمن عليها .
معتز:- الو
عاملة اى
هويام:- هى الساعة كام
معتز:- ليية
هويام:- معرفش انا اول م طلعت نمت بهدومى وصحيت دلوقتى
تقريبا الادوية فيها منوم
معتز :- ممكن
المهم انتى كويسة !
هويام :- لا
اكيد لا
معقول يا معتز مش هنشوفها تانى
معتز:- امر الله
بس انا مستغرب اوى
اى موضوع السكتة القلبية دة
معقول بلحظة كدة حد يموت ويجيلة سكتة قلبه
هويام :- ربنا يرحمها ربنا يرحمها وفضلت تعيط
معتز :- نزلى السبت
هويام:- سبت اى
معتز:- سبتكوا
انا بشقة جدتك ..الله يرحمها
نزلى السبت بقى
هقدرى...
ولا اقولك استنى
هويام:- لا هقدر انا بسند عادى عنزلة
معتز :- يلا
نزلت هويام السبت وطلعتة
لقت معتز ملية لاخرة شيكولاتة ومصاصات ونسكافيهات وكل الحلويات الى بتحبها هويام
رجعت هويام اتصلت بية ...
هويام:- اى كل دة
معتز:- انتى محتاجة تتغذى ع تخفى
واكيد مالكيش نفس
بس دول هيفتحوا نفسك
وكمان .....
هويام:- سكت لية !
كمان اى
معتز :- كمان ياريت لو عبدلله جة يديكى حاجة ماتخديهاش وترفضى
عموما انا هحل الموضوع دة قريب بس الزرف دة يعدى
هويام:- موضوع اى !
معتز:- بعدين ..مش وقتة خالص
هويام :- ماشى بس بليز بلاش تضايقه
معتز:- نعم!
برة عنك اقفلى متعصبينيش
هويام:- خلاص خلاص براحتك ماتزعلش
معتز:- مقدرش
سلام .
.......
سعاد فى شقتها قاعدة مضلمة كل انوار البيت
ومولعة شمع كتير ورصاه بالارض
وحواجبها بقت رفيعة اووووووى
ولونها اسوووووود تقيل
ومغطية راسها بحتة قماش شفافة لونها ابيض
وقاعدة ماعها ست ممكن فى اول التلاتينات ...
الست بتقولها :- نفسى اخلف
جوزى مهددنى لو مخلفتش الشهر د هيتجوز عليا
ارجوكى شوفى حل
برقت لها سعاد وقالتلها ...حطى ايدك ع اسى كدة
قربت الست وه خايفة مش سعاد بس نفزت الى طابتة
اتنفضت سعاد وبعدت بعيد عن الست
وقالتلها
انتى متسلط عليكى ام الصبيان
الى هتفضل تقتل جنينك فى رحمك من قبل ما تعرفى انك حامل
فى حد عاملك عمل سفلى
والى متسلط عليكى ....
وبرقت سعاد للست
وقالتلها الى متسلط عليكى حضر ..وواقف وراكى
اتمنى الجزء يعجبكم
تاليف هويام شعيب
#الجزء_الرابع_عشر
بسم الله الحافظ
اعوذ بكلمات الله التامات
فضلت الجدة تعيط طول الليل وبعدين كان فى حاجة اخترقت جسمها
واترجعت جامد جداااااا
وفضلت ترتعش
ومرة وحدة قامت قعدت ع السرير
برقت للسقف
وفضلت تحرك راسها يمين وشمال
وعنيهت ثابتة بنقطة بالسقف
نزلت رجليها من ع السرير
عنيها بقت كبييييرة ولونها احمر
شعرها الابيض بقى اسود جااامد ومنكوش
وعروق جسمها كلها كانت باينة وبارزة ولونها اسود
ودخلت المطبخ
جابت سكينة
وعورت نفسها
وجابت نسخ المفاتيح بتاعة كل شقق ع العمارة
ولفت على عيلتها نفر نفر وهما نايمين
وبقت نحط على شفايف واحد واحد فيهم نقطة من دمها
وببعدين رجعت شقتها ....
وفردت جسمها على سريرها
وبدات ترتعش تانى جامد
وتنزل رغاوى من بقها ......
........
باللحظة دى كان فى رياح سودة وقوية بتلف حوالين العمارة كلها
واتجمعت فى شكل شبح بنى ادم مالوش ملامح ....
ودخل العمارة
وطلع كل الادوار لحد بيت سعاد ....
واختفى ....
الصبح ... فاقت العمارة كلها على صويت بابا معتز
هو الى عايش مع الجدة
نزلوا جرى يشوفوا فى اى لقوا الجدة ...ميتة فى سريرها
ومنظرها بشع كانها شافت شئ مرعب قبل ما تموت
اديها متشنجة
وعنيها مبرة وبقها مفتوح ع اخرة .....
((نرجع شوية لورا ))
امبارح
سعاد كان بقالها فترة ملاحظة قلق الجدة ومشاوريها الكتير الى بتروحها
وكان محمد قايلها طراطيش كلام
ان فى حاجات غريبة بتحصل ليهم والجدة راحت لشيخ
وهيجى يشوف فى اى
من يومها وسعاد مراقبة الجدة
وراحت للشيخ وهددتة يسيب البلد والا هتسلط عليه الاقوى والاقوى
والى مش هيسلم منة
ومش هيسيبة الا لو خد عنية من وشة
خاف الشيخ وبالفعل اختفى وقالوا مسافر
سعاد خافت الجدة تدور ع غيرة لما تزهق
وممكن اى شيخ بسهولة يعرف الى سعاد عملاه
وانها السبب فى جلب الشر للعيلة وللعمارة
وان شقتها نجسة مليانة شر ولعنات
وانها هى الى عاملة العمل لمامت هويام مرات محمد عشان تفرق بينهم ... ويشوفها قردة وميقربلهاش
ويفضل يحب سعاد....
ودة فعلا الى حاصل من سنين .
. من سنين ومحمد شايف مراتة قردة وحشة وريحتها وحشة
ومبيقدرش يقعد جمبها ولا يتكلم معاها
بس مش قادر يطلقها عشان العيال ...
ودة مكنش اول عمل تعملة
وانها اصلا بتصرف ع نفسها من الاعمال دى
من ساعة م جمال سابها مكنش ف اديها غير انها تشتغل فى الاعمال والسحر ع تقدر تصرف ع نفسها وتعيش
وكل دة مدفون بالعمارة ....بالمنور والصرف الصحى الخاص بالعمارة
العمارة مليانة لعنات وارواح ... ولكنهم كانوا فى سلام
لحد ما واحد منهم لفت انتباه هويام بالغلط لما كان بيحرك كرسى اخوها
فهويام زقت الكرسى فاذته ... فالارواح الراقدة فى سلام اتضايقت ...
فبقت تظر للعيلة عشان يمشوا ويسيبولهم البيت يرقدوا بسلام بعيد عن اذى وازعاج البشر ...
سعاد كانت مخاوية جنى كان من اقوى الانواع
واكثرهم اذى ...
الجنى دة كان مقابل ظهورة ليها ومساعدتة ليها انها لازم تعمل عمل كفر ... يثبت ولائها ...
وبالفعل فكرت سعاد زمان ولقت الطريقة هى انها تكتب ايات من القران وتقطعها وترميها بالحمام ...
وفعلا من يومها وفى جنى بيساعدها انها تنفذ كل الشرور ...
مؤخرا كانت قررت تبطل عشان خافت لابنها يتاذى لانة فرد من العيلة
وفعلا كانت بطلت ...
ولكن منهتش اللعنة .. ولا صرفت الجنى ..لان الموضع مبقاش فى اديها وصرفه اضعب من تحضيره
بس كانت مضطرة تتصرف لما الجدة كانت بتدور ورااها وكانت قربت تكشف الحقيقة ...
ويتفضح امرها وسط العيلة ....
فخطط وقررت تخلص من الجدة .. بانها رجعت فتحت الاعمال والسحر تانى واستدعت مقراب الجنى الى بيساعدها عشان يتخلص من الجدة
وبالفعل ...سكن مقراب روح الجدة وسيطر عليها تماما
وخليها ترمى لعنة على كل افراد عيلتها عشان كلهم يعيشوا ايام سودة ملعونة مافيهاش فرح
زى ما سعاد ادفنت بالحياة وسطهم ....
كلهم هيمروا بمعاكاسات ومشاكل ومصايب
لكن مامت هويام ..مرات محمد هى الوحيدة الى ملبوسة من مقراب ... والبس مخليها تظهر قردة لمحمد....
مقراب من اقوى انواع الجن... لانة جن نجس ... صلاة الجدة وقربها من ربنا كان كافى انة يحميها ...
دة لو مكنش مقراب نجس البيت قبلها بساعات ...
بشكل يمنع دخول الملايكة ..
. وخلى الجدة اليوم دة وهى بتصى تنسى الايات والدعاء والقران الى كانت حفظاة ...
فخلى تحصينها ضعيف وقدر يسيطر على روحها ...
وبرضو مقراب مكنش من الجن الى بمجرد قرائة قران علية يتحرق ويموت
السيطرة على مقراب كانت هتحتاج اكتر من 10 شيوخ عشان يقدروا يحرقوه ...
ودى سر محدش هيعرفة ...
ودة من اهم مميزات مقراب وقوتة ..
بس اذى مقراب بينتهى بنهاية العهد بينة وبين الى بيحركة ...سعاد...
ودة مش هيحصل الا لو حد من دم سعاد مات وبدمه اتعمل عزيمة لصرف مقراب ....
...........
اتلمت العيلة على صويت جمال ومن ضمنهم نزلت سعاد لاول مؤة من سنين عشان تتاكد ان مرادها حصل
كلة فضل يصرخ ويعيط ويصوت ...
كان فى حالة حزن مرعبة ... مش مجرد حزن عابر
كان روح البيت وبركته راحت
بالرغم من ان عيال الجدة كبار وعيالهم كبااااار
بس ديما كانوا مطمنين بوجودها كانت ونعمة الضهر والسند ..فضلت مضلله ع العيلة وعمرها ماسمحت يتشتتوا ....
حضروا العزا وخلص العزا وكلة بالاخر طلع شقته ماعدا معتز وجمال
قعدوا فى بيت الجدة .....
هدير لما طلعت شقتها لقت تليفونها ... بينور وراح طفى
بصت عليه لقت 29 اتصال من كريم
و17 من ارقام غريبة
جت تتصل ع كريم .. تليفونها فصل
شحنتة ورجعت كلمتة والتليفون بالشاحن
هدير:- الووووو
كريم :- اى الاهمال وقلة التقدير دى
لو مش عاوزة تيجى عنك ع فكرة
انا مش هخاف عليكى اكتر منك
شكلك مهملة ومالكيش بالدراسة ....
بقولك اى ... شوفيلك حد تانى يديكى
هدير :- تمام ..شكرا لحضرتك ....
كريم :- ثوانى ... صوتك عامل كدة لية
انت بردانة او تعبانة ...صوتك غريب
هدير:- لا الحمد لله كويسة
كريم :- هو فى اى
مالك يا هدير ردى
هدير :- جدتى اتوفقت الصبح
كريم :- يخربيت غبائى وتسرعى
انا اسف
والله العظيم اسف
البقاء لله
هدير :- لا اله الا الله
شكرا
كريم:- طيب وانتى عاملة اى دلوقتى
هدير:- مش عارفة
كريم :- اكيد ... معلش هى بمكان احسن منا بكتر
واكيد بالجنة ...ماتزعليش وادعيلها
بدات هدير تنهار بالعياط
كريم:- ع فكرة العياط بياذى الميت
وبيخلية يضايق ويزعل ياريت تدعيلها وتقريها قران كتير كل ما تفتكريها
لحظة كدة خليكى معايا ...
كان كريم سامع ويتنج ...
بص ع التليفون لقى اسراء بتتصل
راح طنشها وحط التليفون ع ودنة
كريم:- ايوة يا هدير معاكى
طيب قادرة تتكلمى ولا وضعك اى
هدير كانت مبسوطة بمكالمة كريم ..بس مسكت نفسها
هدير :- عادى ..بس لو حضرتك مشغول ممكن تقفل
كريم :- لا نهائى انت تمام وفاضى جدا
ممكن تحكى للصبح هفضل معاكى عادى
بدات هدير تسيطر على دموعها ويدات تحكى لكريم معاملة جدتها الحلوة ليها
واد اى كانت بتحبها
واد اى كانت حنينة
ديما كانت بتحب كل العيلة .. وديما كانت مجمعاهم
هظير :- كان كل اسبوع فى مناسبة .. ننزل يوم الجمعة نتجمع عندها من بعد صلاة الجمعة ..للفجر
نامل ونشرب ونضحك ونهزر
كانت احلى ايام حياتى والله
كان كل صحابى يحسدونى على عيلتى وعلى التجمع
مش متخيلة انى مش هشوفها تانى يا كريم
اسفة .. يا مستر كريم
كريم :- عادى يا هدير قولى كريم بس
انا دلوقتى اعتبرينى صديق ..مش مدرس بيدكى درس
هدير :- مايصحش انا اسفة لسانى فلت
كريم :- بس لو شيلتى مستر ..وحضرتك هتعرقى تاخدى راحتك وتحكى براحتك
ولا انتى شيفانى كبير وعجوز
هدير :- كبير ! ....لا طبعا عمرى ما حسيت بكدة
كريم حب يخرج هدير بشكل غير مباشر من الحزن ويخليها تحكى بحاجات تانية عشان تفصل شوية وتعرف تنام كويسة
كريم:- تديكى كم سنة ؟
هدير :- مش عارفة
بس يمكن 29 ..28 بالكتير يعنى 30
كريم :- ياااة للدرجادى
دنا اخر التلاتين يا دودو
هدير:- معقول !
مش باين عليك خالص ع فكرة
ماشاء الله شعرك لية اسود ووشك صغير
كريم:- محنا عيلتنا مابيبانش عليها
ابويا قرب يخلص ال60 ولسة معندوش غير كم شعرة بيض
هدير :-واو .. حلو الموضع دة
كريم :- مش ديما ... عشان برضو بحس انى فعلا صغير .. وبتجذب بس ....
هدير :- بتتجذب لاية ؟
كريم:- ما علينا ...
هدير :- فى اى
كريم :- طيب انى عندك كم سنة
هدير :- حاليا 19
7.7 الجاى ان شاء الله اتم 20
كريم :-18 سنة بينا
اد عمرك مرتين
وسكت كريم
وسكتت هدير
فترة كدة واتكلمت هدير
هدير:- بستغرب اوى بنات اليومين دول
تحب وترتبط بعيل قدها بنطلونة واقع ومقطع
ومكهرب شعرة بجيل
شكلهم بيبقى عرة اوووووى
كريم:- امال انتى بتحبى الى ترطبتى بية يكون يكون شكلة اى
هدير :- امممممممممم عمرى ما فكرت قبل كدة
ديما مقتنعه بفكرة
ان فى واحد هيجى بوقت معين
هيخطف قلبى .. لا هيهمنى شكلة ولا سنة ولا حاجة
مجرد ما هحس انى اتخطفت ... هيبقى هو دة المناسب ليا
كريم:-يعنى مافيش سن معين او شكل
هدير :- معرفش بس الاكيد انى عمرى ما هنجزب لعيل بيوقع البنطلون ويقطع
كريم :- فضل يضحك ...
وهدير برضو ضحكت ع ضحكة ...
كريم :- سكت شوية ورجع سالها بصوت مهزوز كدة
طيب مثلا ممكن تحبى حد عندة 38 سنة !
هدير :- منا قلتلك يا ...كريم
السن والشكل والتفاصيل دى ماتشغلنيش حرفيا
اهم حاجة احس انة خطفنى
عمرى ماشغلنى المفروض واللازم
ديما بختار الى احسة
بعمل الى عوزاة وبرضو لما احب هحب ال احس انى اتخطفتلة من اول نظرة
كريم :- ...اممممم طيب وهيثم !
هدير :- هيثم زميل مش اكتر
كريم:- بس الواضح غير كدة
وكان باين انة بيحبك وانكم مرتبطين
هدير :- دة الواضح ..لكن مش الحقيقة
هو فعلا بيحبنى
بس هو بالنسبالى زميل ..صديق
وانا قيلالة كدة ع فكرة
هو فضل يلح عليا
ويقولى جربى جربى هتحبينى ومش عارف اى
بس انا واضحة وصريحة معاة
ومفهم
اة انى بحبه بس ك صديق
كريم:- كويس اوى
هدير:-اى دة الكويس ...
كريم :- لا مافيش ....
وسكت كريم ..وحس بمعيلة
وخيانة .. وقرف وكلاكيع كدة كتير مبقاش فاهمها
عدت ساعات كتير وكريم يقفل ويتصل وتخلص ساعة يقفل ويتصل كتير
اتكلموا كتير جداااا وعرفوا حاجات عن بعض
كريم بص فى الساعة
اى دة معقول الساعة بقت 3
انا محستش بالنوقت معقول عدى كل دة
هدير :- ولا انا كمان
شكرا بجد
كريم :- على !
هدير :- على كل حاجة
الصراحة انا حساك ديما موجود ودى حاجة مطمنانى
كريم:- وان شاء الله هفضل ديما موجود
......
معتز اتصل بهويام يطمن عليها .
معتز:- الو
عاملة اى
هويام:- هى الساعة كام
معتز:- ليية
هويام:- معرفش انا اول م طلعت نمت بهدومى وصحيت دلوقتى
تقريبا الادوية فيها منوم
معتز :- ممكن
المهم انتى كويسة !
هويام :- لا
اكيد لا
معقول يا معتز مش هنشوفها تانى
معتز:- امر الله
بس انا مستغرب اوى
اى موضوع السكتة القلبية دة
معقول بلحظة كدة حد يموت ويجيلة سكتة قلبه
هويام :- ربنا يرحمها ربنا يرحمها وفضلت تعيط
معتز :- نزلى السبت
هويام:- سبت اى
معتز:- سبتكوا
انا بشقة جدتك ..الله يرحمها
نزلى السبت بقى
هقدرى...
ولا اقولك استنى
هويام:- لا هقدر انا بسند عادى عنزلة
معتز :- يلا
نزلت هويام السبت وطلعتة
لقت معتز ملية لاخرة شيكولاتة ومصاصات ونسكافيهات وكل الحلويات الى بتحبها هويام
رجعت هويام اتصلت بية ...
هويام:- اى كل دة
معتز:- انتى محتاجة تتغذى ع تخفى
واكيد مالكيش نفس
بس دول هيفتحوا نفسك
وكمان .....
هويام:- سكت لية !
كمان اى
معتز :- كمان ياريت لو عبدلله جة يديكى حاجة ماتخديهاش وترفضى
عموما انا هحل الموضوع دة قريب بس الزرف دة يعدى
هويام:- موضوع اى !
معتز:- بعدين ..مش وقتة خالص
هويام :- ماشى بس بليز بلاش تضايقه
معتز:- نعم!
برة عنك اقفلى متعصبينيش
هويام:- خلاص خلاص براحتك ماتزعلش
معتز:- مقدرش
سلام .
.......
سعاد فى شقتها قاعدة مضلمة كل انوار البيت
ومولعة شمع كتير ورصاه بالارض
وحواجبها بقت رفيعة اووووووى
ولونها اسوووووود تقيل
ومغطية راسها بحتة قماش شفافة لونها ابيض
وقاعدة ماعها ست ممكن فى اول التلاتينات ...
الست بتقولها :- نفسى اخلف
جوزى مهددنى لو مخلفتش الشهر د هيتجوز عليا
ارجوكى شوفى حل
برقت لها سعاد وقالتلها ...حطى ايدك ع اسى كدة
قربت الست وه خايفة مش سعاد بس نفزت الى طابتة
اتنفضت سعاد وبعدت بعيد عن الست
وقالتلها
انتى متسلط عليكى ام الصبيان
الى هتفضل تقتل جنينك فى رحمك من قبل ما تعرفى انك حامل
فى حد عاملك عمل سفلى
والى متسلط عليكى ....
وبرقت سعاد للست
وقالتلها الى متسلط عليكى حضر ..وواقف وراكى
اتمنى الجزء يعجبكم
تاليف هويام شعيب
فين الجزء الخامس عشر
ردحذف