إبحث عن موضوع

المزاجل👹الجزء الرابع

#المزاجل
#الجزء_الرابع
اعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق ..
قربت من غير ما ياخد باله لقيت قدامة على الارض واقفة القطة السودة على دماغها وعمالة تلف جامد
وهو عمال يقول اخر مرة يا حور سامحينى يا حور ... ومرة وحدة القطة نزلت على الارض وقفت عادى وراحت بصالى وعنيها منورة وراحت طايرة من فوق راس قاسم وناطو علية خربشتنى ف صدرى وجرت ع الحمام ...
انا من الصدمة وقعت ع الارض وقعدت اصرخ الحق يا قاسم القطة دخلت الشقة طلعها بسرعه.. قاسم قعد يدور عليها وبعدين قال طلعتها ..
مع انى مرقباة .. هو مطلعهاش وهى اصلا اختفت جوة الشقة ...
عدى اليوم .. اه عدى بس انا فضلت فترة طويلة بعد.كدة احلم بكوابيس واصحى مخضوضة ..
خربشة القطة سابت اثر غريب ع ضدرى كانها علامة اكس × مع ان باول ايام الجرح كان خطوط جمب بعضها عادى ...
خلص الصيف ودخلنا الكلية ... حالة قاسم بتسوء .. بيصحى بالليل يصرخ ويقول حوووووور  .
ولما اسالة حور مين مرة يقولى معرفش ومرة يقولى مقولتش حور ..قاسم بقى واحد تقريبا مانعرفهوش ..
يقعد ديما فى اوضتة بالضلمة ولما ادخل علية الاقية ماسك ورقة وقلم بالضلمة وبيكتب ...
معرفش لية بالضلمة .تاليف هويام شعيب ازاى شايف اصلا طيب عينة مش بتوجعة ...
الوضع بقى سئ جداااا بقى طول ما هو قاعد معانا مابيتكلمش وباص فى حتة غير الى احنا فيها ...
ولو ندهناة يقول معاكم معاكم ولو سالناة ع حاجة من الى بتتقال او مشهد بفيلم  شغال عشان نشوفه مركز معانا ولا لا .
نلااقية بيقول كل التفاصيل كانة بيسمع او حد بيقولهاله وبيلقنه ..
كذا مرة اسمعة بيكلم حد بالحمام مع ان موبايلة .. يوم  كنت راجة من الكلية بدرى قبل قاسم  .. ملقتش ماما بالبيت .. كانت لسة بالشغل .. لقيت قاسم بالبيت .. استغربت جدااا
وقلتلة يابنى انت مش عندك لسة محاضرتين ..
قالى تعبت قلت اروح ..
استغربت طيب مروحتش معايا لية !
قالى كنتى مشيتى
سالتة طيب وصلت قبلى ازاى !
قالى ركبت ورا محمود الموتوسيكل .. فى تحقيق تانى ...
دخلت نمت لحد ما ماما تيجى ...
دخلتلى الاوضة وقالتلة واحدة صحبتى قالتى قاسم محتاج يتجوز ويكون ف حد بحياتة ساعتها هيبقى طبيعى وينشغل بتفاصيل حياتة ..
شوفيلنا وحدة زميلة ليكى بالكلية ..
قلتلها معلش تاليف هويام شعيب    يا ماما امشى بجنازة ولا تمشى بجوازة .. بلاش اتوسطلة لحسن يححرجنى ...
راحت اتغاظت وقامت ورزعت الباب وراها ...
وبدات ماما فى رحلة البحث عن عروسة لقاسم ... لقت بنت كانت باخر سنة كلية تمريض ..
اسمها ياسمين عرضت عليه صورتها ...
بصلها وتنح وقال حور ! موافق موافق
انا استغربت ع سمعت الاسم دة بيتكرر كتير ...
لكن ماما متعرفش راحت معدلالة الاسم وقالتلة يا يا حبيبى ياسمين مش حور تاليف هويام شعيب..
وقالت على بركة الله خلينا نكلم اهلها ونتقدم اخر الاسبوه...
اخر الاسبوع رحنا واتقدمنا واهل البنت رحبوا جداااااا بقاسم واتفقنا ع التفاصيل وجينا نقرا الفاتحة ... عاصم قال اقروا اقروا معلش بس محتاج اروح الحمام ... هقرا بالطريق .  وسال فين الحمام وجرى علية ...كانت حركة منتهى قلة الذوق جداااااا بس عدت
وعرفنا معناها بعدين
اتفقوا الخطوبة بنص السنة والفرح بالصيف ...يكون قاسم خد البكالوريوس وكدة كدة ماما هتفتحلة محل بس لسة النشاط متحددش ...
ماما قررت تعزم اهل ياسمين ع االغدا . فقعدنا انا وهى ننضف الشقة ...
دخلت اوضة قاسم ... وقلت انضفها...
وانا بشيل المخدة لقيت تحتها ورقة مطبقة على شكل مثلث....الفضول دفعنى افتحها.. لقيت مكتزب جواها  حور
معرفش لية حسيت برعشة بجسمى وكان حد معايا بالاوضة
طلعت جريت من الاوضة وانت ببص ورايا حاسة ان حد هيجرى ورايا كنت خايفة اوى ..
ماما قالتلى وشك مخطوف لية قلتبها معرفش حاسة بهبوط  وجسمى بيرتعش ..
قالتلى يمكن داخلة ع برد ادخلى نامى شوية ...
دخلت اوضتى وقررت لما يجى قاسم هسالة ع الورقة دى .
لما جة قاسم ودخلت سالتة
فى ورقة تحت مخدتك مكتوب عليها حور ..
رد وقالى ورقة اى مافيش الكلام دة
قلتلة تعالى معايا هوريهالك ..
دخلنا اوضتة رفعلى المخدة .. وقال  فين الورقة ...
وقفت بلمت كدة شوية ...
وقلتلة اقسم بالله كان فى ورقة ... قالى مافيش اهو مافيش مااافيش .... بطلى مقالب بقى ...
يلا اطلعى عاوزة اغير هدومى ...
خرجت م الاوضة ... وانا مذهولة ... راحت فين الورقة !
تكون ماما نضفت اوضة قاسم ورمتها ...
دخلت لماما وسالتها ... هو انتى نضفتى اوضة قاسم ...
قالتلى لا ياختى سيبهالك لما تصحى ...
استغربت اووووى امال راحت فين ..
بالليل الضيوف جم .. دخل قاسم وخطيبتة ياسمين البلكونة  وقعدنا احنا برة ..
بعد شوية لقينا ياسمين داخلة تجرى وخايفة
سالنها مالك ... قالت فى قطة سودة  شوفتها ماشية ع سور البلكونة الى قصادنا  وعنيها بصتلى وحسيتها عنين بنى ادمين ..تاليف هويام شعيب وحست انها هتنط تجيلى .. انا خايفة اوى ...
بالبلكونة ...اثناء ما ياسمين كانت بتحكى
القطة نطت بلكونة قاسم واتحولت لبنت جميلة .. رفيعة من فوق وممتلئة شوية من نحية الوسط .. شعرها اصفر غامق مش تقيل ومش طويل متوسط ..
بشرتها بيضة جداااااااا وعنيها زرقة حواليها خط احمر خفيف مايبانش غير لما تدقق ...
متزسطة الطول ...
لابسة فستان اسود وشوز بكعب عالى لونة احمر ..
لابسة عقد احمر وحلق احمر واساور  كتير فى اديها الشمال حمرا واصلة للكوع ...تقريبا ...
شكلها جذاب وفاتنة جدااااا.
قاسم:- انتى مين ! ازاى دة حصل
حور :-انا حور بقالنا كتير مع بعض
قاسم:-حور القطة ؟ ازاى ازاااااى
حور:- الروح الى ساكنة القطة .. مش حور القطة ..انا جنية مش قطة ..
قاسم:- بحاول استوعب
حور :-تستوعب اى محنا بقالنا شهور مع بعض وبنتكلم ..
قاسم :- بنتكلم ع اساس انك قطة او روح ساكنة قطة مش بنى ادمة ..
ضحكت حور بشكل عالى ومرعب .. 
حور:-بنى ادمة ؟ بزمتك فى بنى ادمين بيتحولوا لقطط
قاسم:- مش عارف مش فاهم ...
حور :- المهم ... اى جاب البت دى اوضتك ؟
قاسم:- دى ياسمين خطيبنى ..
حور:- اياك تكرر الجملى دى تانى انت ليا .. انت جوزى انا
قاسم:- نعم ..
دخلت ماما .......
ماما :- اى يا قاسم الى ياسمين بتقولة دة !
انت كنت بتكلم مين دلوقتى سمعاك بتتكلم
قبل مدخل
قاسم:- انا... انا كنت بكلم حد  من صحابى
مالها ياسمين
ماما :- بتقول فى قطة عند الجران شكلها مرعب
قاسم :- ومالة ؟
واحنا مالنا !
ماما :- دلع بنات ادخل صالحها بقى
قاسم :- حاضر
دخل قاسم وبدا يهزر مع ياسمين لحد ما فكت ونست الموقف الى مالوش تفسير ..تاليف هويام شعيب عدى اليوم ..
بالليل دخل كل واحد اوضتة ..
قاسم دخل المطبخ  ..  .. وعمل كوباية شاى .. ودخل اوضتة وقفلها وطلع علبة السجاير الى مخبيها فى الكوتش بتاعه القديم الى فوق الدولاب فى كيسة عشان امة ماتعرفش امة بيدخن ...
ودخل البلكونة يشرب السجارة ...مع كوباية الشاى ويفكر بحوار حور وبجاول يستوعبة ...
لقى حد جالة من ضهرة وحضنة جامد ...اتخض ورمى كوباية الشاى من البلكونة من الخضة ...
ولف بسرعة وزقها ...
قاسم:-اى دة مين
حور ! ... اسف اسف
حور:- قلبك ضعيف انا مبحبش الراجل الخواف
قاسم :- انتى اعلى من استيعابى اصلا .. ممكن تفهمينى انتى مين وازاى
ضحكت حور ...
حور :- مين ؟ .. انا حور المزاجل
ازاى ..معرفش
قاسم :- يعنى اى حور المزاجل
حور :- يعنى الاميرة حور بنت المارد المزاجل
قاسم :- معلش انتى قولتى المارد !
المارد الى كان بالقرية من 10 سنين
حور:- ايوة ... انا كنت هناك يومها وشوفتك .. ومن يومها انا متابعاك تاليف هويام شعيب..لحد مكبرت وبقيت شاب وسيم .. فمايمفعش بعد السنين دى تيجى انسية وتاخدك منى ... انت ليا انا وبس ...
قاسم :- انتى بنت المارد ... الى قتل ابويا وحولة لاشلاء قدام عيونى انا وامى ...
انتى بنت المارد الى يتمنى انا واختى وخلى كل الناس تطمع فينا...
قاطعتة حور ..
حور :- بس انا ماليش دخل بالى حصل يا قاسم .. انا زى زيك ... دى تفاصيل بين الكبار مالناش علاقة بيها ...
هجم قاسم ع حور ومسكها من رقبها وزنقها فى الحيطة ...
وقعد يقولها انتوا دمرتوا حياتنا .. انا ... انا بقالى عشر سنين بحلم بكوابيسس... كابوسين ... كل يوم يتكرروا كابوس موت ابويا وكابوس عبد العال وهو بيتهجم على امى .. وديما كنت اسرح واقول وضعنا اى لو معرفناش ننقذها من ايدة ....
انتى مش متخيلة انتوا عملتوا اى فينا ..
راحت حور زقته طااااار اتهبد بالدولاب واتهبد بالارض ...
قربت منة حور ...
حور :- انا .. انا ماليش ذنب يا قاسم .. انا مش زى ابويا ...
ريحة حور كانت جذابة بشكل فظيع لقاسم .. لدرجة ان افكارة كلها دخلت فى بعض ...
قربت حور اكتر من قاسم تاليف هويام شعيب. وكل متقرب ريحتها تبقى اقوى . 
ضربات قلب قاسم زادت اكتر واكتر
نزلت على روكبتها ع الارض قصادة ...
ومشت اديها على دقنة الخفيفة ...ولمست بصوابعها شفايفة ...وقلت شمة نفسة ...
وخدة نفس عميق ... وبصت جامد فى عينة ...
حور:- شيأت ام ابيت ... انت ليا ... انت جوزى ...
سيب ياسمين يا قاسم ... بلاش تخلينى ااذيها ...
واختفت حور ....
فضل قاسم مزبهل بتاع ربع ساعة ...  وبيسال نفسة ... انا بحللم ولا علم ...
افتكر تفاصيل موت ابوة .تاليف هويام شعيب. قدام  عنية .. من مجهول مايقدرش حتى ينتقم وياخد بطاره منة ...
افتكر سنين الزل والقهر والخوف والحرمان من ابوة ...
مات ابوة قبل ما يعلمة ازاى يبقى راجل ويستحمل ويعيش وسط الناس
رن تليفونة ...
قاسم:- ياسمين ازيك
ياسمين :- قاسم .. حلمت حلم وحش بيك .. قمت خايفة ...
قاسم:- خير احكى
ياسمين :- لا .. مش هحكى ع مايتحققش .. انت بخير ؟
قاسم :- لا ... بقالى سنين مش بخير ..
ياسمين :- مالك .. احكى
قاسم :- لا احسن متحكيش .. النسيان احيانا بيكون دوا
ياسمين :- هسيبك ع راحتك بس لما تحب تحكى هتلاقينى مستعدة اسمع ..
تصبح على خير ..
وقفلوا ...
فضل قاسم يفكر للصبح ف موضوع حور ...
عاوز ينتقم وياخد حقة من المزاجلى..ع الساعهة7 الصبح نام ع نفسة ..
صحى نزل الكلية .تاليف هويام شعيب. وبعدها بدا يدور على ويدرس الافكار المتاحة تتعمل بالمحل .. والمنطقة هتبقى محتاجة انهى نشاط ...
بعد كم يوم
لقى محل كبير وواسع  بمخزن بشارع عمومى بسعر لقطة ....
فكر وقرر  يفتحة كافية ...
باليل ...
دخل البلكونة وخد سيجارته .....
و اتصل بياسمين يفرحها
قاسم:- الو .. حبى ازيك
ياسمين :- الحمد لله وانت اخبارك !
قاسم :- 100 فل و14 .. عندى ليكى خبر حلو .
ياسمين :- خير يا رب فرحنى
قاسم :- لقيت المحل وقررت افتح كافية
ياسمين :- الحمد لله دة خبر حلو اوى فرحتنى والله
قاسم :- خدى بقى المفاجئة الكبيرة ...
ياسمين :- قول..
قاسم :- قررت اسمى الكافية ... ياسمين ...
ياسمين :- بتهزر !
قول والله..
قاسم:- اسم وحش صح ؟ هيطفش الناس
ياسمين :- غلس غللللس ....
انا فرحت جدا والله العظيم ..
قاسم:- ربنا يقدرنى وافرحك ديما
ياسمين :- ربنا يخليك ليا
قاسم:- طب اى ؟
ياسمين :- اى ؟
قاسم :-بى ...
وقعدوا يضحكوا
قاسم :- طيب مافيش بوسة بالمناسبة السعيدة دى ؟
ياسمين :- اتكل ع الله واقفل احسنلك .. اتلم ع ربنا يكرمك ..
قاسم :-طب خلاص ماتزوقيش .تاليف هويام شعيب  خلى بالك ع نفسك بقى .. نصبحة ع خير.. بكرة هكلم عمو وافرحة ...وقفلوا
خلص قاسم السجارة ودخل الاوضة ...
لقى حور ممدة على سريرة وقاعدة نص قاعدة وساندة ضهرها على مخدتة وفاردة رجليها وحاطة رجل على رجل ..
اول مدخل قاسم وشافها اتخض..
بعد كدة بلع ريقة .تاليف هويام شعيب واستوعب الصدمة
قاسم :- خير!
حور :- عاوز تسمى الكافية باسم ياسمين ؟ .. انت اتجننت ؟
الكافية هيتسمى حووووور
قاسم:- وانتى ماااااااااااااااااالك ياريت تمشى ومانجيش تانى .. وصدقينى لو كان ينفع اقتلك كنت قتلتك ...
حور:- مش هحسابك على كلامك دة ..دلوقتى ...
بس الكافية هيتسمى حووووور
قاسم:- ع اى اساس؟
حور :- ع اساس انى انا مراتك مش ياسمين  . .. لاخر مرة ماتخلينيش ااذيها ....
كانت غضبانة بشكل بشع  واللون الازرق بعنيها اتحول احمر...
واختفت ...
فى شقة ياسيمن ...تاليف هويام شعيبكانت ياسمين مايمة فى سريرها ...
الغطى اتشد من عليها ....
رجت شدتة وكملت نوم ...رجع اتشد تانى ...
جت تحط اديها ع الكوم جمبها ع تولع الاباجورة وتشوف لى اى ....
لقت ايد مسكت رجليها....
يتبع ...

تاليف هويام شعيب

ليست هناك تعليقات