إبحث عن موضوع

رواية لعبة القدر الحلقة 22



بارت ٢٢
تفاجأت حور عندما عانقها مالك و ادارها للجانب الاخر و لكن صدمت بصوت رصاصه و انتفاض جسد مالك و سقوطه امامه
صرخت حور و نزلت لمستوى مالك و رفعته اليها
حور:مالك قوم يامالك متسبنيش يا مالك قوم قولتلك
بينما احمد لمح ذلك الشخص و قام بالركد وراؤه لكنه لم يلحقه و عاد الى حور
احمد:اسنديه معايا يا حور
قامت بإسناده امام احمد و ادخلوه فى المقعد الخلفى للسياره و جلست حور معه و وضعت رأسه على قدمها
احمد :خد ندى و ادخلو لطنط شروق زمانها سمعت صوت الرصاصه قلقانه
ندى:طيب اجى معاكو انا ممرضه
احمد:طيب اركبى يلاا
ركبت ندى فى المقعد الامامى بجانب احمد و حور فى الخلف لم تجف دموعها
و اخيراا وصلو الى المستشفى و دلف للعمليات و انتظر حور و احمد و دلفت ندى معهم
***************
اما فى فيلا مالك فكانت شروق منهاره
شروق:قولولى الحقيقه انا قلبى واجعنى مالك حصله حاجه انا عارفه
محمود:اهدى يام مالك هما عايزين يخرجو لوحدهم
شروق:لااا متكذبش عليا انا قلبى ميكذبش مالك حصله ايه ريحونى و قولولى
محمود:بكره تصدقنى لما تلاقيهم داخلين دخلى ام مالك تنام يا فريال
**************
فى المستشفى خرجت ندى لحور و احمد
حور:عامل ايه ندى
ندى بتوتر:هو ...يعنى
حور بعصبيه:اتكلمى يا ندى
ندى:هايدخل العنايه
خرج الطبيب فذهبت له حور
حور:طمنى يا دكتور
الدكتور بأسف:احنا عملنا اللى فى أيدينا ادعوله
لم تتحمل حور تلك الصدمه فهوت على الارض
ركد لها ندى و احمد
ندى:انتى كويسه يا حور
حور بوهن:مالك هايسبنى زيهم مالك هايمشى زى كل اللى حبتهم لا انا انا عايزه مالك مش عايزاه يمشى ولله ماهسيبو بس هو يرجع عانقتها ندى ببكاء على حالها و حال رفيقها
ندى:اهدى يا حور كلو هايبقى تمام يا حبيبتى ادعيلو
حور:يارب رجعهولى و قومو بالسلامه انا مليش غيره يارب دا كل حاجه فى حياتى اشفيه يارب
احمد:يلا يا حور عشان اروحك مع ندى
حور:انا مش هاقوم من مكانى
احمد:بس
حور:مبسش سيبنى انا مرتاحه هنا
احمد:طيب روحى معنا غيرى و جيبى هدوم لمالك و ابقى ارجعك تانى
حور بإستسلام:ماشى
*************
وصل حامد لمنزله ووجد زوجته مستيقظه
سهير:كنت فين يا حامد قلقتينى عليك
حامد بعصبيه:شغل يا سهير شغل
سهير:شغل اى للساعه دى مخبى عليا اى
حامد:يووووه يادى النيله ارحمينى يا سهير انا عايز انام
نام حامد على السرير و اغمض عينيه يفكر فيما حدث
حامد لنفسه:يوووه اعمل معاكى اى يا حور امتا هاخلص منك بس لو بصينا للجانب الايجابى ممكن مالك يموت و ساعتها ترجع وحدانيه تانى لا و كمان هاتورثه و ساعتها هاترجعلى و زايد عليها فلوس و ساعتها هارجع اخطفها و امضيها على التنازل و بعدين تحصل حبايبها و ابقى ضربت عصفورين بحجر واحد يعنى كسبان كسبان
*************
وصل حور و احمد و ندى و دلفو للفيلا فوجدو محمود مستيقظ
محمود:براحه مصدقنا ام مالك نامت ........و مالك اخباره ايه..
صعدت حور و تركت احمد و محمود يتحدثو عن مالك
صعدت حور و ابدلت ملابسها و دلفت حور لغرفة مالك لتحضر له ثياب فتحت حور الخزانه و اخذت له ثياب لكن فجأه
حور امسكت يدها:ااااه ايه اللى ايدى اتخطبت فيه دا
وضعت الثياب جانبا و ادخلت يدها لترى ماهذا فقامت بأخراج صندوق و فتحته و تفاجأت بمحتواه وجدت لها العديد من الرسومات و الخواطر
و لضيق الوقت قامت بوضع ذلك الورق فى حقيبتها و نزلت
حور:يلا يا احمد
احمد:يلا
وصل حور و احمد الى المستشفى
حور:روح انت يا احمد وجودك ملوش لازم
احمد:بس .....
حور:مبسش يا احمد صدقنى لو حصل حاجه هاتصل بيك كفايه انك مفرحتش بيوم خطوبتك مع ندى
احمد:متقوليش كدا ربنا يقومو بالسلامه
حور:يارب مع السلامه
و صعدت حور للاعلى و جلست امام العنايه و اخرجت الورق و تفاجأت بكل ذلك الورق المشترك بينه شئ واحد صورتها و اختلاف الخواطر ظلت تقرأ الخواطر و عيونها تذرف الدموع ايعقل ان يحمل رجل كل هذه المشاعر الجميله لامرأه لم يراها الا مره واحده
حور ببكاء:معقوله كنت شايل كل دا فى قلبك و ساكت و انا زى الغبيه مقدرتش يارب ادينى فرصه اعوضه يارب و اغمضت عينيها و انهارت فى البكاء الى ان..........
نهضت حور و دلفت الى مالك و امسكت يده
حور:مالك حبيبى قوم يا مالك عشان خاطرى انا مش هاقدر اعيش من غيرك انا عارفه انك مش بتحب تشوف دموعى بس انا مش قادره بالله عليك قوم انا موافقه اكمل معاك ليه يا مالك عملت كدا ليه ضحيت بنفسك عشانى
فجأه بدأ مالك بتحريك اصابعه
مالك بضعف:حور
حور:ايه يا حبيبى
مالك بوهن:كح....كح خلى بالك من نفسك يا حوور انا بحبك اوى يا حورية قلبى و كان نفسى تدينى فرصه اسعدك و اعوضك و انسيكى احزانك ووجعك بس خلاص معتش ينفع
حور ببكاء:لا هاينفع يا مالك ان شاء الله تقوم و تعمل كل اللى انت عايزه
مالك: بس انا مش هاخرج من هنا انا خلاص بموت
حور ببكاء:لا يامالك هاتقوم انا بحبك يا مالك
مالك:ياريتك كنت قولتيها من زمان كانت حاجات كتير اتغيرت بس فات الاوان انا.........
و اطلق الجهاز صافرته معلنا انتهاء تلك القصه قبل ان تبدأ و عودة حور للمعاناه بفقد احبائها من جديد نعم لم يعد لها
حور بصراخ:مالك لا قوم متسبنيش مااالك
دلف الطبيب و الممرضه و ابتعدت حور قليلا و هى تشاهدهم
قام الطبيب بإنعاش يدوى للقلب لكن لم يستجيب
الطبيب:جهزى جهاز الصدمات على 150
و قام بصدم مالك و لم يستجب
الطبيب:على 200
قام بصدمه مره اخرى و لم يستجب
الطبيب:على 250
قام بصدمه مره اخرى و لم يسجيب
اشار الطبيب للمرضه بأسى و قامت الممرضه بتغطية وجه مالك دخلت حور فى حالة هستريا
حور بصراخ:لاااااا ماااالك متغطيهوش ابعدى عنو اااااااه مالك قوم يا مااالك متسبنيش يا مااالك مااااالك انا بحبك يا مالك مقدرش اعيش من غيرك قوم يا ماااالك و فجأه بدأ السواد يحيط بها قامت الممرضه بتخديريها و بعد يومان فاقت حور على ذلك الوجه البغيض
حامد بشر:صباخ الخير يا مدام حور
لتبدء بالصراخ مره اخرى ..........
لتستيقظ حور من ذلك الكابوس فزعه على صوت الممرضه
الممرضه :انتى كويسه يا مدام
حور:فين مالك
الممرضه:لسه فى العنايه
نهضت حور لتدلف و لكن تمنعها الممرضه
حور برجاء:عشان خاطرى سيبينى ادخله
الممرضه:5 دقايق و تخرجى على طول عشان متتعبيهوش
اشارت حور لها بنعم و دلفت للعنايه
حور:مالك حبيبى متسبنيش يا مالك انت كل حياتى و بدأت حور فى البكاء
مالك بصوت ضعيف:حور
فزعت حور هل يمكن ان يتحقق ذلك الكابوس
مالك:حور متعيطش انا جمبك و مش هسيبك ان شاء الله
حور:بحبك اوى يا مالك
مالك:ياااااه اخيرا يا حور لو كنت اعرف انى هاسمعها منك كنت اضربت بالرصاص من زمان
حور:بعد الشر عليك يا مالك
مالك:اقرصينى يا حور انا مش مصدق نفسى كح .....كح
قامت حور باستدعاء الطبيب لخوفها عليه قام الطبيب بفحصه
الدكتور:لا ما شاء الله بقيت احسن كتير و هاننقلك اوضه عاديه كمان
ابتسمت حور تلقائيا لسماعها خبر شفاء حبيبها
***************
اما عند مى فبعد خروجها من المستشفى قام محمد بجمع الطلاب و اعترف امامهم بحبه لمى و قامو الطلاب بالتصفيق بينما هناك شخص استشاط غضبا و سار بعيد عنهم
دنيا بغضب:ليه هيا و انا لاء ليه هيا احسن منى ليه حاولت ابقى زيها و محدش حبنى ليه ليها كل حاجه و انا لاء ليه تلاقى حد بيحبها كدا و انا لاء و جلست على الارض تبكى من يضع يده على كتفه
عمر بحنو:متعيطش اهدى و قوليلى مالك
نزعت يده من على كتفها
دنيا بعصبيه:ابعد عنى انت زيهم بتحبها ثم هدأت قولى انت يا عمر مى فيها اى اكتر منى ليه بتحبوها هيا رغم انى اجمل ليه انا حاولت ابقى زيها بس محدش حبنى ليه يا عمر ثم بكت مره اخرى
عمر بهدوء:عشان محاولتيش تحبى نفسك حبى نفسك يا دنيا و بعدين انتظرى حب الناس ليكى اما انك حاولتى تبقى زى مى عشان نحبك فللاسف دى طريقه غلط لان فى مى واحده و دنيا واحده و عمر واحد لازم تكونى نفسك و ارضى بحالك يا دنيا اما فحكاية انى بحبها فمى اختى يا دنيا انا بحب واحدة تانيه خالص بس للاسف مش شايفنى بس بحبها و هافضل احبها حتى لو مشافتنيش
دنيا:تبقى عاميه لما حد زيك يحبها و متشوفوش
عمر:طيب كويس انتى اللى قولتى على نفسك
دنيا بتسأل:و انا مالى
عمر:ما انتى العاميه
دنيا:بطل هزار يا عمر
عمر:بحبك يا دنيا
دنيا و تسد اذنها و تسير مبتعده عنه:كفايه يا عمر انا وحشه و وحيده و هافضل طول عمرى وحيده
امسكها عمر من ذراعها:لا مش كفايه افهمى يا دنيا انا بحبك بجد بس انتى اللى مش شايفه حاجه غير كرهك لمى و مشوفتيش حبى ليكى ادى لنفسك فرصه يا دنيا
دنيا:حاضر يا عمر
***************
بعد مرور عدة ايام خرج مالك من المستشفى
حور:بالله عليكى يا ماما متزعليش منى انتى من ساعة ما عرفتى اللى حصل لمالك و انتى مخاصمنى
شروق:..........
حور بنبره باكيه:يا ماما عشان خاطري ردي عليا
نظرت شروق بحنو و امسگت اذنها شروق:معدتش تتگرر
عانقتها حور:حاضر يا احلي ماما
ثم سمعو صوت نداء مالك علي حور
شروق:شوفيه عايز ايه يا حور
صعذت حور الي مالك
مالك:اعدليني يا حور
حور:حاضر
وقامت حور بتنفيذ طلبه
مالك :حور ممكن اسألك سؤال و تجاوبينى عليه
حور:اتفضل
مالك:ايه اللى بينك و بين ابن عمك يوصلو ان يحاول يقتلك
صدمت حور من كلامه
حور بصدمه:اى اللى انت بتقولو دا قصدك ان هو اللى كان هيقتلنى
مالك :ايوه لو سمحت جاوبينى يا حور فى اى بينكو توصلو انو يقتلك و هو له علاقه باللى حصلك
صمتت حور فزداد قلقه
مالك:يا حور بالله عليكى متسكتيش اتكلمى له علاقه باللى حصلك
حور:هاحكيلك كل حاجه و قصت حور على مالك كل ما حدث
مالك:ليه مقولتليش من البدايه
حور ببكاء:مكنتش عايزه حد يكسرنى و يذلنى اكتر من كده حتى لو نظرات مكنتش عايزه اشوف شفقه من حد كنت عايزه ابقى لوحدى و سر يدفن معايا محدش يعرفو
مالك:و حقك
حور:سيبتو لربنا
قام مالك بالاتصال بمحمود
مالك :ازيك يا عم محمود.....انا كويس.....الحمدلله......ممكن تبعت ندى لحور........تعبانه شويه.....الله يسلمك.....مع السلامه
و بعدما اغلق مع محمود اتصل بأحمد
مالك:عايزاك تجيبلى حامد سمير سعيد البنهاوى على المخزن النهارده بليل الاقيه موجود هاقولك لما تجيبو
*************
في المساء دلف مالك لغرفة حور
مالك:احمد تحت و بيقولك يلا عشان يوصلك
ندي :ماشي انا نازلا هو عانقت حور خلي بالك من نفسك هاجيلك تاني
حور:ان شاء الله
بعدما ذهب ندى و احمد دخل مالك لغرفة حور
مالك:البسي عشان نخرج
حور:ليه
مالك:اسمعي الكلام
حور:حاضر
بعد مده وصل حور و مالك لوجهتهم
و دلفوا للداخل و تفاجأت حور بمنظر حامد ذهب له مالك و هزه بعنف
مالك:فوق
حامد بألم:اااااه
مالك:انت لسه شوفت حاجه الوقتى مصيرك فى ايد حور و لو قالت اقتلك هاتقتل و بالطريقه اللى تطفي نارها......حور
حور:نعم
مالك:تحبى تاخدى حقك ازى
اقتربت حور رغم خوفها لكن وجود مالك يشعرها بالامان
حور لحامد:انا عارفه ان جه فى دماغك انى ممكن اقتلك او اعذبك و انتقم منك بطريقه بشعه بعد اللى انت عملتو فيا
قاطعه حامد ببكاء:ارحمينى يا حور
امسك مالك فك حامد بيده و ضغط عليه حتى تألم
مالك:اسمها ميجيش على لسانك و متقاطعهاش و هيا بتتكلم
اشار له حامد بنعم
اكملت حور كلامها:بس مهما عملت عمرو ما يجى فى انتقام ربنا منك و دعوة المظلوم لا ترد و هيا دعوه واحده يارب تدوق نارى و تتحرق بيها زى ماحرقتنى و داين و تدان ثم وجهت كلامها لمالك انا كدا خدت حقى منو
مالك:اسبقينى على العربيه و انا جاى وراكى
حور:حاضر
جذب مالك حامد من شعره
مالك:صدقنى كان نفسى اتفنن و انا بعذبك على اللى عملتو بس انا هاعمل زى حور و استنى انتقام ربنا ثم وجه كلامه للجاردز ارموه فى المكان اللى جبتوه منه
ثم ذهب للسياره و فى الطريق
مالك:انتى كويسه
اشارت حور له بنعم و مر اليوم بسلام
فى الصباح استيقظ مالك و لم يذهب للشركه بل ذهب لينفذ الخطه التى وضعها مه امه
ذهب مالك الى شركه(....)لتصميم الافراح و قام بأختيار القاعه و الديكورات و اشتطرت ان يكون العرس اسطوريا ثم ذهب الى شركة لتصميم الازياء و قام بوصف فستان الفرح و اخبره المصمم انه سيكون خيالى و اوصى على بدلته و اخيرا عاد الى منزله
بعد مرور اسبوع
وصل فستان حور و بدلة مالك صباحا قبل استيقاظ حور
استيقظت حور و دلفت الى الحمام لتأخذ دوشها و تخرج و تتفاجأ بالفستان المعلق امامها فذهبت اليه و امسكته بأعجاب
مالك:عجبك
حور:جدا.......بس لمين دا
مالك:ليكى طبعا
اشارت حور على نفسها :ليا انا
اشار لها مالك بنعم و ذهب اليها و امسك يدها و اجلسها بجانبها على السرير
مالك:النهارده فرحنا يا حور
حور بعدم تصديق:فرحنا
مالك:ايوه يا حبيبتى النهارده يوم طويل قومى يلا اجهزى عشان الميكب ارتيست جايه كمان شويه
و مر اليوم على حور و هى غير مستوعبه لما يحدث و حل المساء و كانت حور رائعة الجمال مثلما اراد مالك"حوريهه"نزلت حور و ندى عندما علمن بقدوم مالك و احمد ليذهل مالك من جمال حور فكانت مثل الملاك كانت بسيطه جدا و هذا ما جعلها اجمل اخذ مالك يد حور و قبلها و هيا ايضا ابهرها بوسامته و ابتسامته التى زينت وجهه
مالك:حورية قلبى
خجلت حور كثيرا و نظرت للارض فتح لها مالك السياره و ركبت حور و بعد فتره وصلت سيارتى مالك و احمد و دلفوا للداخل و صعقت خور فلم تتوقع ابدا ان يكون عرسها بهذا الجمال كان اسطوريا بمعنى الكلمه لم تكن تحلم بنفسه و لم يأتى على بالها يوم بل لم تتوقع ان تحظى بشخص مثل مالك او تحصل على حب كحب مالك لها دلفت للداخل مر بعد الوقتى و فى الرقصه السلو قام مالك بشئ لم تتوقعه
امسك مالك الميك و قام بالغناء لها بصوته العذب اثناء الرقصه اغنية يا ورده مكانها فى البستان
(ملوحظه /اقرأو الاغنيه مع البارت انا قرأتها و لاحظت انها بتوصف حور و مالك اوى😍😍)

بهرب في حضن عنيكى تايه ونفسي الاقيكى
عايش ف بعدك عنى مشتاق للمس ايديكى
نفسي بشوقى تحسي تمحى بايدك جرحى
واللى دا فات ننساه وابدا معاكى انا فرحى
زى الملايكه في دنيتها ولا حد فكر يعارضها
كل اللى تطلبه يتحقق دى حاجه خارج ارادتها
متقولش تطلب تتمنا دى حور ونازله من الجنه
النظره منها تدوخ ناس وليها بس الكون غنا
بيكى الحياه بتحلالى ياللى شغلتلى بالى
عشت علشانك بكرة لجل ماتبقى حلالى
كل العيون حباكى عشقك وبترجاكى
انك تكونى علشانى يوم فرحى تبقي ملاكى
ياضحكه جميله شيفينها يابسمه حب عرفينها
يانجمه عايشه وسط سحاب بتدارا لنحسدها
ياوردة مكانها ف البستان يا اية نازله من الرحمة
ياخفة دم موصوفه بتتباهى بشوق وحنان
بيكى الحياه بتحلالى ياللى شغلتلى بالى
عشت علشانك بكرة لجل ماتبقى حلالى
كل العيون حباكى عشقك وبترجاكى
انك تكونى علشانى يوم فرحى تبقي ملاكى
انهى مالك الاغنيه و قال
مالك:كل سنه و انتى معايا يا حورية قلبى
لم تستطع حور منع دموعها من النزول فقد عوضها الله بأكثر مما تتمنى و اقتنعت ان الله له حكمه مما حدث حتى و إن عانت و تحملت الكثير لكن عوضها الله عن كل ما عانته لتحصل على رجل عاشق لها بكل حالاتها و تفاصيلها احب عيبها قبل مميزاتها و لم ينظر لحالاتها و لم يتخلى عنها بسبب ما حدث لها حصلت على رجل احبها و لم يتخلى عنها لأى سبب تافه حصلت على رجل احبها دون مقابل حصلت على رجل اخلص لحبها فى غيابها قبل حضورها حصلت على رجل اعطى دون ان يأخذ..... رجل لها لا عليها لتكون افضل هديه تحصل عليها فى حياته
و فجأه تقوم حور بعانقه و مازالت تبكى فشد مالك على عناقها
بعدما انتهى الفرح ذهب مالك و حور للفيلا بناءا على رغبة حور
صعد حور و مالك الى غرفة مالك و توضائوا و صلو سويا ودعى مالك الدعاء المشهور "اللهم إني أسألك من خيرها وخير ما جلبته عليه، أعوذ بك من شرها وشر ما جلبته عليه"
فوجد حور تبكى
مالك بحنو:بتعيطى ليه حبيبتى
حور بنبره باكيه:انت كتير عليا يا مالك
مالك:انت اللى كتير عليا انتى كنتى بالنسبالى حلم يا حور
عانقته حور :انت احسن و احلى نعمه و هافضل اشكر ربنا عليها طول عمرى
قام مالك بحملها و وضعها على الفراش و اقترب منها و تصبح زوجته امام الله
فى الصباح يستيقيظ مالك و حور و يستعدو للذهاب الى "مكهه"
توقعاتكم؟؟؟
#براءه

ليست هناك تعليقات