إبحث عن موضوع

رواية لعبة القدر الحلقة 13


.. 😘😘😘😘
بارت 13

ظل احمد يومان يفكر فى الوضع الجديد الذى يفكر به و يحاول تقبله من اجل امه و قرر ان ينفذ رغبتها خوفا من فقدانها و دلف لامه فى غرفة المستشفى
احمد:امى متزعليش يا حبيتى انا خلاص هاعملك اللى نفسك فيه
مني بتركيز:قصدك ايه
احمد بألم:انا قررت اخطب
مني بسعاده :و اخيرا يا حبيبى هاتفرحنى قبل مااموت
احمد:بعد الشر عليكى متقوليش كدا طولت العمر ليكى
مني :ربنا يسعدك و بفرح قلبك زى مافرحت قلبى
احمد ببكاء:يارب ياامى يارب
**************
عند مى قررت اليوم ان تذهب لجامعتها بعد غياب اسبوعين
مى و هى تدلف للجامعه شعرت بوخز فى قلبها نعم ان قلبها بتألم لما حدث و ما سوف يحدث كما انه اشتاق لحبيبه و سارت مى حتى قاعة المحاضرات و تتألم لانها سوف تراها الان
اما عن محمد فابمجرد دخوله للقاعه شعر بها و بهالتها المميزه لها فبحث عنها بعينه ووجدها لكنه حزينه شارده و قرر الا يتركها البوم حتى يعرف كل شئ
***************
اما حور فكانت سعيده جدا بخدمتها لتلك السيده الحنونه التى تعوضها بحنانها عن فقد امها و تناسى المها طول النهار لكن لامفر منه اثناء الليل و كانت شروق ايضا لديها نفس مشاعر حور فهى وجدت فيها ابنتها التى لم تلدها و كانت شديدة الاهتمام بحور فلم تعاملها اا كمساعدتها
***************
عند ندى فى المستشفى
شاب:انسه ندى
ندى و التفتت له:افندم عايز ايه عمرو
عمرو و يمسك يدها:انا بحبك
ندى بحده و تنزع يده عن يدها:قولتلك اكتر من مره احنرم نفسك و الا ولله العظيم ماهايحصل خير بعد كدا
عمرو :فى ايه شايفه نفسك علي ايه دا انتى يتيمه و محلتكيش اللضه ياما انتى اخرك تصاحبى متعشميش نفسك فى جواز
ندى و تحاول امساك دموعها:انت حيوان و زباله و انا مش هارد عليك و مشيت ندى و هى تكبح دموعها و اعتذرت و ذهبت لمنزلها و ما ان اغلقت الباب حتى هوت على الارض باكيه و تشكى الى الله وجعها و حزنها و تتذكر حبيبها الاول و الاخير معشوق قلبها حب طفولتها و مراهقتها و شيبها مر عليها الكثير و الكثير كان يتقرب منها لمركزها المرموق و جمالها الاخذ و لكن لم يشغل قلبها و بالها الا"احمد"
ندى انت فين ياحمد متعذبه بحبك و لا قادره انساك و لا طايلك قلبى متعذب ببعدك
**************
اما عن احمد فهو ترك امر اختيار العروس لوالدته
الام:ايه رأيك يابنى فى دى
احمد دون ان ينظر :اللى تشوفيه مناسب ياامى اعمليه
الام بحزن :ماشى يابنى انا هاكلم دول
احمد:تمام انا رايح الشركه
الام لنفسها: بيقطع فى قلبى حزنك يابنى بس انا عايزه افرح بيك قبل ما اموت مش عايزاك تفضل عايش فى وهم نفسى اطمن عليك و اديك للى تصون و ان شاء الله تحبها و تقدر تنسيك ندى
احمد فى السياره يرن هاتفه فيجيب
مالك :ميدو وحشتنى يا راجل عامل ايه
احمد:الحمدلله و انت كمان
مالك:مالك يابنى ايه مزعلك
احمد:انا تمام مشغلش بالك
مالك:مشغلش بالى ازى دا انت اخويا عموما انا نازل النهارده بليل على الفجر او الصبح هكون عندكو
احمد:توصل بالسلامه ياكبير بس نازل بدرى ليه دا لسه اسبوع
مالك:خلصت شغل بدرى و بعدين انت و شوشو و عم محمودوحشتونى اوعى تقولى لماما انى جاى
احمد:مفاجأه يعنى
مالك :بالظبط كدا يلا سلام
احمد :سلام
****************
فى الجامعه بعد ما انهى محمد المحاضره
محمد:مى مى
اغمضت مى عينها و هى تشعر بألم مما سيحدث الان
مى بجمود و التفتت له:نعم
محمد:كنتى فين قلقتينى عليكى احنا لازم نقعد نتكلم فى حاجات كتير محتاج افهمها
مى:مفيش حاجه نت......
قاطع حديثها شخص:مى
توقعاتكم.........؟
#براءه

ليست هناك تعليقات