إبحث عن موضوع

رواية النمر 🤔الحلقه الاولي

الحلقة الاولى


فى قلب القاهرة فى فرحة وزغريت طلعة من القلب

ايات / لؤلؤة لؤلؤة العريس وصل

لؤلؤة لبسة الفستان الابيض وفى حوليها بنات كتيير بيجهزوها  و لؤلؤة قلبها بيدق بسرعة و البنات بيجرو على البلكونة بسرعة وبيشوفو العريس

شهد / واااو لؤلؤة عريسك وسيم اوى

لؤلؤة بتروح بهدوء وبتبص و البنات بيتكلمو على عضلاتو ووسمتو و لؤلؤة ساكتة

شهد / انتى هتسكتلهم بيعكسو خطيبك

لؤلؤة بتبتسم بكل هدوء والبنات بيخرجو بسرعة من الاوضة

شهد  / لؤلؤة انا لية مش حساكى  مبسوطة

ايات / فعلا انا اهو اختها ومن اليوم الى عمار  خطبها
فية وهى على طول حزينة

شهد / اية يا لؤلؤة مالك انتى مش بتحبية

لؤلؤة / عوزة اية انتى وهى انا هريحكو انا مش بحبو

شهد / اية

لؤلؤة / ومش بكرهو

ايات / لؤلؤة رجعت للالغاز بتاعتها هروح اشوف ماما احسن تكون محتاجة حاجة منى

شهد بتقاعد جمب لؤلؤة

شهد /ولية وافقتى انك تتجوزية

لؤلؤة / هو شاب مناسب وكل بنت بتتمنى انها ترتبط بواحد زيو هو كويس وخالو قال انو محترم وابن ناس وغنى وكمان وسيم انا هعوز اية اكتر من كدة

شهد /  والحب الى من واحنا صغيرين وانتى بتقولى انك
مش هتتجوزى اى حد غير لما تكونى بتحبية وهو بيحبك
والبيت الصغير الى انتى رسماة فى خيالك

لؤلؤة / هو انتى قولتى كنا صغيريين يا شهد

شهد / لؤلؤة انتى

لؤلؤة / عوزة اية يا شهد انا مقدرش اخلى خالو يتحمل مسؤليتى اكتر من كدة انتى عرفة من يوم الى بابا وماما اتوفو فية وانا كان عندى خمس سنين هو الى ربانى وكبرنى انا و ماهر  كان بيعاملنا زى ايات بنتو

شهد / مش معقول انك تتجوزى واحد متعرفهوش ولا بتحبية علشان تردى الجميل لخالك انو رباكى وصرف عليكى انتى واخوكى انتى اكيد مجنونة يا لؤلؤة

لؤلؤة / اباة مجنونة لو معملتش كدة انتى متعرفيش حاجة يا شهد

شهد بتروح على لؤلؤة وبتمسكها من اديها بقوة

شهد / اية الى انا معرفهوش يا لؤلؤة

لؤلؤة / المهر الى عمار دفعو لخالى هيخرجو من الافلاس الى الشركة فية

شهد مصدومة

شهد / علشان كدة عوزة تبيعى نفسك علشان هيدفع مهر كويس

لؤلؤة / شهد مش عوزة الكلام دة اى حد يعرفو ولا حتى ماهر انتى فاهمة

شهد / انا مش هقدر افضل هنا واشوفك وانتى بتضيعى نفسك انا همشى يا لؤلؤة

شهد بتفتح الباب وبتشوف خال لؤلؤة كان واقف بيسمع كل حاجة و شهد بتمسح دموعها وبتمشى وخال لؤلؤة بيدخل

لؤلؤة / خالو انا جاهزة يلا بينا

خال لؤلؤة / لا يا لؤلؤة لا يا بنتى انتى لية مقولتليش انك مش حبة عمار

لؤلؤة / خالو المازون مستني  خلينا

خال لؤلؤة / لا يا بنتى لا انتى مش هتتجوزية ولو علشان الفلوس الى هو دفعة مهر ليكى انا خلاص هبيع الشركة وهدفعلو كل الفلوس بس انتى تكونى مبسوطة ومرتاحة

لؤلؤة / ميين قلك يا خالو انى مش هكون مبسوطة لا انا مبسوطة مش كفاية انى هسافر لندن وهعيش هناك واشوف بلد عمرى ما شفتها وكمان عمار باين علية كويس وهيقدر يفهمنى يلا الناس مستنية

*********************.            
         
فى المطار طفل صغير  واقف وحيد وحزيين

معاذ / وائل الطيارة كمان ساعة يلا يا حبيبى

وائل / لالااااا مش عاوز اسافر معاك انا عاوز ماما

معاذ بيحاول يهدى شوية من عصبيتو

معاذ / وائل حاول تسهل الموضوع على نفسك امك خلاص ماتت الله يرحمها واحنا لزم نسافر دلوقتى

وائل / لا انا مش بحبك انت وحش ماما وعدتنى انها مش هتسبنى لوحدى

معاذ بيتعصب اوى

معاذ  / كفاية باة كفاية حاول تفهم باة انا تعبت بقالى اسبوع بحاول افهمك ان امك ماتت ومش هترجع تانى

وائل بيعيط اوى و معاذ بيلف وشو فى الاتجاة التانى وبيمسح دموعو قبل ما وائل يشوف دموعو

معاذ بيسمع رقم الطيارة بتعتو

معاذ / يلا خلينا

معاذ بيبص حولية وائل مش موجود جمبو

معاذ / وائل    وائل

معاذ بيجرى يميين وشمال وبيروح مكتب الشرطة الى فى المطار

معاذ / لو سمحت فى طفل ضايع

الظابط / معاك اى صورة لية

معاذ بيمسك شنطة وائل الصغيرة وبيطلع صورة وائل هو وولدتو من الشنطة بتعته

الظابط / انت ولدو

معاذ / لا انا بكون خالو هو ولدتو اتوفت وانا المسؤال عنو

الضابط / اطمن مستحيل اى طفل يخرج من المطار او يدخل من غير ما الكاميرات ما تصورو

وبيروحو للكاميرات وبيدورو علية و معاذ بيشوف وائل بيجرى فى اتجاة الحمامات

معاذ / شكرا شكرا جدا

معاذ بيجرى على الحمامات وبيدخل يدور علية وبيشوفو قاعد بيعيط لوحدو و معاذ بيقرب منو وبيخدو فى حضنو اوى وائل بيعيط

معاذ / هششششش خلاص اهدى

معاذ بيسمع النداء الاخير للطيارة بتعتو و بيروح ياخد الشنط بتعتو وبياخد  وائل وبيروح يقدم البسبورات بتاعتهم وبيطلع على الطيارة هو و وائل و معاذ بيبص على البلد من الطيارة بحزن

*******************.                

لؤلؤة اتكتب كتبها وباين عليها الحزن والبنات بترقص وفرحنين اوى و  ايات فرحنة وبيدخل ماهر من الباب ولبس زى رسمى للبحرية وعلى كتفو الشنطة بيرميها

ايات / ماهر لؤلؤة ماهر هنا

لؤلؤة بتبص على الباب بسرعة وبتشوف اخوها واقف بيبصلها اوى ولؤلؤة دموعها بتنزل  وبتجرى على ماهر
وبتحضنو وبتعيط

ماهر / اسف انى مقدرتش انزل قبل كدة

لؤلؤة / المهم انى شفتك وحشتنى اوى

ماهر بياخدها فى حضنو اوى

لؤلؤة / ازاى متكلمنيش المدة دى كلها ولا حتى رسالة وحدة

ماهر / ممنوع اى اتصالات بينا وبين اى حد

عمار / محمود بية حكالى عنك كتير

ماهر / انا اسف انى مقدرتش اتعرف عليك قبل كدة الف مبرووك

عمار / عقبالك

ماهر / الى زينا مينفعش يبنى عيلة احنا رحنا على كفنا

لؤلؤة / لا متقوش كدة انا مليش غيرك

محمود خال لؤلؤة / اهلا يا ابنى تعبت اوى علشان اوصلك

ماهر / انا مصدقتش لما قالولى انى اجازة ٨ ساعات

لؤلؤة / اية ٨ ساعات

ماهر / مفيش وقت خلينا نفرح يلا يا احلا عروسة

الكل فرحان و لؤلؤة مبسوطة اوى بوجود اخوها جمبها و ماهر كل شوية يبص فى الساعة بقلق والفرح بيخلص

عمار / لؤلؤة انا حاجز  فى فندق علشان نرتاح فيها قبل ما نسافر

لؤلؤة متوترة اوى وبتبص لعمار

لؤلؤة / بس انا حبة اقضى وقت مع ماهر

ماهر بيروح لعمار

ماهر / فاضل ساعتيين بس على واجازتى تخلص ومش عارف هقدر اشوف لؤلؤة تانى امتى

عمار / دة حقك دى اختك

ايات / تعالى غيرى الفستان يلا

لؤلؤة بتروح مع ايات بتغير الفستان بسرعة وبتلبس فستان ابيض قصير وبسيط جدا وبتروح تمسك فى ايد ماهر و ماهر بيخدها وبيروحو يقفو على طرف النيل

لؤلؤة / هشوفك تانى امتى

ماهر / مش عارف بس مش هرجع غير ما ناخد ارضنا منهم تانى وادمر اسرئيل كلها

لؤلؤة بتحضن ماهر اوى

لؤلؤة / اوعدنى انك هترجع تانى

ماهر مبيقدرش يوعدها ودموعو بتنزل و لؤلؤة بتبصلو اوى

لؤلؤة / اوعدنى يا ماهر اوعدنى

ماهر / مقدرش اوعدك بحاجة مش فى ايدى

لؤلؤة / اوعة تسبنى زى ما بابا وماما سابونى لوحدى انت كمان هتسبنى

ماهر / انا على طول جمبك وحوليكى عوزك تكونى قوية

لؤلؤة بتعيط وبتسمع صوت لنش جاى من بعيد وبيقف قدمهم وعلية عساكر وظابط و لؤلؤة بتبص للظابط

لؤلؤة / مروان

مروان / مبروك يا لؤلؤة

لؤلؤة بتعرف ان ماهر لزم يمشى معاهم و بتمسك ايد اخوها

لؤلؤة / لا استنى شوية ساعة وحدة

ماهر / لؤلؤة الواجب بينادينى لزم البى النداء

ماهر بيبوس لؤلؤة وبيحضنها و لؤلؤة بتعيط و ماهر بيركب مع زميلو

لؤلؤة وقفة بتعيط  و عمار بيوصل بالعربية وبيروح للؤلؤة وبيمسك اديها ولؤلؤة بتبصلو اوى وبتبعد اديها عنو

عمار / لزم نسافر دلوقتى حصل تغيرات فى ميعاد الطيارة لزم نمشى

لؤلؤة بتروح مع عمار على العربية وحزينة اوى ووحيدة
وبيروحو على المطار و لؤلؤة قاعدة  سرحانة و عمار بيقاعد جمبها

عمار / لسة فى نص ساعة

عمار بيبص لؤلؤة وباين عليها الحزن و عمار بيمسك اديها

عمار / انتى لسة متعرفنيش كويس بس انا اعرفك من
اليوم الى شفتك فية وانا اتاكدت ان انتى الوحيدة الى تقدرى تسعدينى ولما عرفت انتى ميين وعيلتك ميين قررات انى اروح اتقدملك وكان اسعد يوم فى حياتى لما خالك قالى انك موافقة ساعتها اخد عهد على نفسى انى اخليكى سعيدة ومخليش اى حد يازيكى ابدا

لؤلؤة بتبصلو اوى وبتبتسم

لؤلؤة / انت دلوقتى جوزى ومعرفش اى حاجة عنك غير معلومات بسيطة

عمار / انا عمار دكتور نفسانى وبشتغل فى مستشفى كبيرة جدا فى لندن فى جنوب لندن وانا وحيد مليش اهل ولا اخ ولا اخت ولاام ولا اب

لؤلؤة / يعنى كلهم ماتو

عمار / انا كنت وحيد امى واتوفت من خمس سنين

لؤلؤة/ انا كمان بابا وماما اتوفو فى حادثة ومليش غير ماهر اخويا الكبير بس بحكم شغلو بيجبرو انو يفضل بعيد عنى يعنى على طول وحيدة

عمار / من النهاردة انتى مش وحيدة انا جمبك

عمار بيمسك ايد لؤلؤة وبيبسها و لؤلؤة بتبتسم وبتبدا ترتاح عمار بس لسة فى حاجة جواها مش مطمناها و عمار بيسمع الطيارة بتاعتهم

عمار / لزم نروح نسلم البسبورات بتاعتنا

لؤلؤة بتروح مع عمار وبيروحو يركبو الطيارة و بتبص على البلد بحزن شديد و عمار بيمسك اديها علشان يطمنها

ليست هناك تعليقات