إبحث عن موضوع

رواية النمر🤔الحلقة 17

الحلقة  ال   ١٧


معاذ / وائل فى البيت لو سمحتى اكيد هو خايف دلوقتى اوى

ايات / حاضر

معاذ / ثوانى خدى المفتاح انا قولتلو انو ميفتحش الباب مهما حصل ومش هيفتحلك الباب

ايات بتاخد المفتاح من معاذ وبتروح تبوس لؤلؤة من خدها
وبتمشى وبتمسح دموعها و بعد دقايق لؤلؤة بتبدا تفوق
و لؤلؤة بتتالم من دمغها اوى

معاذ / ارتاحى يا لؤلؤة اهدى

لؤلؤة بتفتح عنيها وبتشوف معاذ قدمها

لؤلؤة / ابعد عنى ابعد عنى انت وعدتنى انك مش هتسبنى لوحدى ابدا

بسمة بتدخل الاوضة

معاذ / لؤلؤة اهدى

لؤلؤة / ملكش دعوة بيا انا بكرهك انت متخيلتش ان كنت هموت من الرعب ازااى وخالى خاالى حصلو اية

معاذ / اهدى اهدى هو كويس الدكتور بيقول ان مفيش اى خطر على حياتو انتى ارتاحى شوية

لؤلؤة / ابعد عنى متلمسنيش

بسمة / انا اسفة بس انا

معاذ / بسمة انا اسف انا مقدرتش اتكلم معاكى

بسمة / لاا ولا يهمك المهم انهم بخير

لؤلؤة بتبصلها اوى

بسمة / انا الدكتورة بسمة وانا الى هباشر حالتك

لؤلؤة / شكرا يا دكتورة دماغى اااة

معاذ بيعدلها المخدة

لؤلؤة / قولتلك ابعد عنى مش عوزة اشوفك

معاذ بيتعصب اوى

معاذ / لؤلؤة اية الى انتى بتعملية دة انتى

لؤلؤة بتتحرك جامد علشان تكلمو وبتصرخ من الالم

بسمة / اهدى شوية انتى لسة خرجة من العمليات من ساعة بس

معاذ بيبص للؤلؤة وبيخرج وبيخبط الباب جامد و بسمة بتدى لؤلؤة الادوية و لؤلؤة بتهدا شوية و بسمة بتخرج لؤلؤة بتفتكر الى حصل معاهم وبتعيط

بسمة / معاذ انت كويس

معاذ / اة متقلقيش انا كويس

بسمة/ طيب ممكن نشرب حاجة مع بعض فى الكفترية

معاذ بيروح معاها على الكفترية

**********************.                  

وبعد شوية بترجع ايات وبتدخل للؤلؤة ومعاها وائل و وائل بيجرى على لؤلؤة

وائل / لؤلؤة انا كنت خايف اوى عليكى انا سمعتك وانتى بتصرخى بس خالو قالى انى مفتحش الباب

لؤلؤة / متقلقش يا حبيبى انا كويسة وانت لزم تسمع كلام خالو على طول انت فاهم يا وائل

وائل بيهز راسو بنعم

ايات / انا هروح اطمن على بابا وائل خليك انت هنا

وائل / لا هروح معاكى اطمن على جدو محمود

و ايات بتبوسو وبتخدو معاها

لؤلؤة / ايات هو معاذ لسة برة

ايات / معاذ لاا انا مشفتوش خالص برة

ايات بتخرج و لؤلؤة قاعدة فى الاوضة وبتفتكر المعاملة الى عملت بيها معاذ وازاى هو كان متعصب اوى

لؤلؤة/ معاذ

لؤلؤة بتخاف اوى وبتبص حوليها

لؤلؤة / مستحيل انو يكون راح وسبنى

وفى طائر بيخبط فى الشباك بتاع الاوضة و لؤلؤة بتتخض وبتصرخ وبتخاف

لؤلؤة / معاذ معاذ

وبتنزل من على السرير بسرعة وبتحس بدوخة والم فى دمغها و بتعيط اوى وبتحاول تمشى وبتخرج برة الاوضة

**********************.                      

بسمة / معاذ انت لية المدة الى فاتت دى كلها مكلمتنيش ولا مرة للدرجة دى احنا مبقناش فرقيين معاك

معاذ ساكت

بسمة / حرام عليك يا معاذ الى بتعملو دة

معاذ / بسمة لو سمحتى انا مش حابب اتكلم فى الموضوع دة تانى

بسمة / امال هتتكلم فية امتى بس يا معاذ لما الوقت يكون فاات

معاذ / بسمة خلاص باة خلاص

معاذ بيسبها وبيمشى وهو ماشى فى اتجاة اوضة لؤلؤة و بيبص قدمه و بيشوف لؤلؤة وقفة وسندة على الحيطة ومش قدرة تمشى وبتعيط

لؤلؤة  بتبصلو وبتعيط

لؤلؤة / معاذ معاذ

معاذ بيجرى عليها بسرعة و لؤلؤة بيغما عليها و بسمة بتجرى عليهم

بسمة / هى اية خرجها من اوضتها هتها بسرعة يا معاذ بسرعة

معاذ بيشيل لؤلؤة وبيدخلها الاوضة و بسمة بتطمن عليها و لؤلؤة بتفتح عنيها وبتشوف معاذ واقف جمبها وماسك اديها وبتترمى فى حضنو وبتعيط

لؤلؤة / كنت خايفة احسن تكون نفذت الى انا قلتو ورحت وسبتنى

معاذ بيبص لبسمة اوى و بسمة بتخرج وبتسبهم لوحدهم

معاذ / هشششششى اهدى اهدى انا هنا

معاذ بيمسحلها دموعها

لؤلؤة / انت مش هتسبنى صح انا انا

معاذ بيحط صباعو على شفايف لؤلؤة علشان توقف كلام
و لؤلؤة بتسكت وبتبص فى عيونو اوى و معاذ هو كمان بيبص فى عيونها

معاذ / مبقاش ينفع اسيبك يا لؤلؤة

لؤلؤة قلبها بيدق اوى

معاذ / يلا ارتاحى يلا نامى دلوقتى

لؤلؤة / انت انت هتروح فيين

معاذ / انا هجيب الكرسى دة وهقاعد هنا يلا ارتاحى باة

لؤلؤة بتغمض عنيها بهدوء و معاذ بيبصلها وبيبتسم اوى
و بسمة بتدخل تانى

بسمة / اسفة بس نسيت اقولك ان خالك خرج من العناية المركزة ونقلناة اوضة تانية

لؤلؤة / شكرا يا دكتورة

بسمة / معاذ كنت عوزة اتكلم معاك فى حاجة مهمة

لؤلؤة بتبصلها اوى مستغربة انها باين عليها تعرف معاذ جدا
وهم خرجيين و بسمة بتمسك فى دراعو و لؤلؤة بتدايق اوى
وبعد دقايق معاذ بيدخل الاوضة للؤلؤة و لؤلؤة مديقة

معاذ / يلا ارتاحى

لؤلؤة / مكنتش اعرف ان ليك فى كل بلد حبيبة

معاذ / بتقصدى اية

لؤلؤة / اصل باين يعني الدكتورة انها تعرفك كويس

معاذ / لؤلؤة احسن ليكي تنامى يلا نامى

لؤلؤة / لاااا مش عوزة انام انا حرة وبعديين انا كويسة بلاش تعاملنى انى طفلة صغيرة

معاذ بيبصلها اوى

معاذ / بسمة بتكون اختى

لؤلؤة بتبص لمعاذ اوى ومش عرفة تتكلم

معاذ / ارتحتى يلا نامى

لؤلؤة / بس انت مقولتليش قبل كدة انك عندك اخت تانية غير والدت وائل

معاذ / وانتى مقولتليش انك بتتكلمى كتيير

لؤلؤة / انت تعرف انك غلس  اوى كمان

معاذ بيبتسم

معاذ / بسمة بتكون اختى من الام بس

ولسة لؤلؤة هتتكلم

معاذ / ومش عاوز اسالة تانى ممكن

لؤلؤة / اسفة لو كنت دايقتك

معاذ / لا انتى مش بتديقينى ابدا بس الموضوع دة مش حابب اتكلم فية

لؤلؤة / خلاص وانا مش هسال تانى

معاذ بيبص للؤلؤة اوى

لؤلؤة / انت بتبصلى لية كدة

معاذ / انا مش عارف انتى عملتى فيا اية

لؤلؤة / انا

معاذ بيبصلها اوى و لؤلؤة بتبصلو اوى

معاذ / بحبك

لؤلؤة مرتبكة ومش قادرة تتكلم ومش عرفة تقول اية

معاذ / انا عارف ان مش وقتو الكلام فى الموضوع دة بس انا

ولسة معاذ هيكمل لؤلؤة بتترمى فى حضنو بسرعة وبتحضنو و معاذ بيبتسم اوى وبيضمها

لؤلؤة / انا كمان بح

معاذ / لاااا يا لؤلؤة فكرى الاول

لؤلؤة / افكر فى اية

معاذ / انا روحى مش ملكى وممكن اكون هنا يوم و٢٠ يوم مش هنا

لؤلؤة / ميهمنيش المهم انى اكون معاك وبس

معاذ / وممكن مرجعش تانى

لؤلؤة / لاا متقولش كدة لااا

معاذ / علشان كدة عوزك تفكرى كويس ودة كان راى ماهر بردو

لؤلؤة / ماهر انت قولت لماهر

معاذ / حياة الجيش علمتنى انى ملفش وادور كتير

لؤلؤة / وانا موفقة

معاذ / بس هتتعبى كتيير

لؤلؤة / موفقة

معاذ/ انا حياتى مش مستقرة

لؤلؤة /موفقة

معاذ / وكل يوم فى بلد

لؤلؤة / موفقة

معاذ لسة هيتكلم لؤلؤة بتحط اديها على شفيفو

لؤلؤة / موفقة على كل حاجة المهم انك تكون معايا انا معاك بحس بالامان

معاذ بيمسك اديها وبيبسها

معاذ / يلا انتى تعبانة لزم ترتاحى

لؤلؤة مسكة ايد معاذ وبتنام و معاذ قاعد حمبها بيتفرج عليها وهى نايمة ومعاذ بيجيلو رسالة على موبيلو وبيقراها وبيبان على وشو ملامح القلق وبيبص للؤلؤة اوى وهى نايمة وبيمسك اديها وبيبسها من جبنها

معاذ / يارتنى كنت قابلتك من زمان

معاذ بيخرج من الاوضة وبيشوف بسمة بتجرى علية

بسمة / انت عرفت الى حصل

معاذ / انا لزم اروح

بسمة / معاذ انت هترجع تانى صح اوعدنى انك هترجع تانى

ايات وقفة وره معاذ

ايات / معاذ

معاذ بيبص وره على ايات و وائل وبيروح يحضن في معاذ

معاذ / انا عوزك تكون قوي انت هتفضل هنا مع ايات و لؤلؤة انا متاكد انك هتكون فى امان

وائل / انت هتروح فين انا هاجى معاك

معاذ / لا مينفعش انت لزم تخلى بالك من لؤلؤة

بسمة بتعيط و ايات بتبصلها

ايات / فى اية فهمونى

معاذ بياخد ايات بعيد

معاذ / جة الوقت الى نسترد ارضنا فية لزم اروح جتلى استدع

ايات / ربنا معاكو

معاذ بيبص على اوضة لؤلؤة اوى

معاذ / لؤلؤة متعرفش ياريت تبلغيها انتى وقوللها انى راجع تانى

ايات بتمسح دموعها و معاذ بيبوس وائل وبيمشى

بسمة /  لا الة الا الله

معاذ /محمد رسول الله

معاذ بيمشى و ايات بتروح للؤلؤة الاوضة و لؤلؤة نايمة
و ايات بتقاعد  جمبها و لؤلؤة بتصحى مفزوعة

ايات / لؤلؤة فى اية اهدى

لؤلؤة بتبص حوليها

لؤلؤة / فيين معاذ

وبيسمعو ضرب القنابل

لؤلؤة / واية الصوت دة

وائل بيجرى على لؤلؤة وخايف اوى و لؤلؤة بتبص لايات اوى ودموعها بتنزل

ايات / مكنش عاوز يودعك قبل ما يروح بس بيقولك انو راجع تانى هيرجع علشانك انتى يا لؤلؤة

لؤلؤة بتعيط و ايات بتحضنها

********************                 

بعد خمس ايام لؤلؤة فى اوضتها قاعدة فى البلكونة وسرحانة وبتفكر

ايات / لؤلؤة يلا تعالى نتعشا مع بعض

لؤلؤة / معلش يا ايات انا مليش نفس

ايات / بس انتى مكلتيش اى حاجة من الصبح

شهد بتدخل عليهم الاوضة

شهد / لؤلؤة لؤلؤة

لؤلؤة بتتخض اوى وبتجرى على شهد

لؤلؤة / شهد عرفتى اى اخبار

شهد / بابا بلغنى ان الحرب خلاص خلصت واستردينا ارضنا

لؤلؤة / ماهر يا شهد ماهر و معاذ معرفتيش اى حاجة عنهم

شهد / للاسف بابا مش قادر يعرف اى حاجة عنهم بس انا متاكدة انهم بخير وخلال ٢٤ ساعة هيكونو هنا

شهد بتحضن لؤلؤة اوى

***********************.              

بعد يوميين

لؤلؤة بتسمع زغريت فى الشارع وبتجرى وبتشوف شباب رجعو من الجيش لاهليهم والكل فرحان تحت

لؤلؤة بتجرى بسرعة على تحت وبتبص عليهم اوى ودموعها بتنزل لما مش بتشوف معاذ و ماهر معاهم

لؤلؤة بتوقف تاكسى وبتركب وبتروح على المستشفى الى شغالة فيها بسمة و اول ما بتدخل المستشفى بتشوف بسمة وقفة بتتكلم مع مجموعة من الدكاترة والممرضيين

لؤلؤة / بسمة

بسمة بتبص للؤلؤة اوى وبتستازن من زمايلها وبتروح للؤلؤة

بسمة / لؤلؤة انتى كويسة

لؤلؤة / معاذ مفيش اى اخبار عنو لو يعنى عرفتى حاجة

بسمة / للاسف لسة  انا اسفة بس مستعجلة لزم امشى انا وزميلى ريحيين نساعد المرضى فى الحرب

لؤلؤة / بسمة وانا كمان لو سمحتى انا انا اخت شهريين تدريب وعندى معلومات كتيير عن الجراحة

بسمة / لؤلؤة اسفة مقدرش

لؤلؤة بتمسك ايد بسمة

لؤلؤة / ارجوكى انا هنا هموووت ارجوكى

بسمة / لؤلؤة هناك فى خطر عليكى يا لؤلؤة وانا مقدرش اشيل مسؤليتك ابدا علشان احنا هنروح هناك ومش عرفيين هنرجع تانى ولا لا

لؤلؤة / بصى انا الى مسؤالة عن اى حاجة تحصلى بس ارجوكى خدينى هناك

بسمة / لو معاذ عرف انى

لؤلؤة / بسمة انا هنا بموت

بسمة بتخدها معاها وبيسفرو مع بعض كلهم وفى الطريق
بيشوفو جثث على الارض مرمية و لؤلؤة بتخاف و بسمة بتمسك ايد لؤلؤة علشان تطمنها

وبيوصلو على مكان زى المخيم وبينزلو صنديق فيها الادوية
و لؤلؤة بتبص حوليها بتشوف شباب بتصرخ من الالم الى ماسك رجلو والى بينزف من كل قطعة فى جسمو والى بيصرخ انو خسر قطعة من جسمو

لؤلؤة خايفة  وبتترعش

بسمة / لؤلؤة لؤلؤة تعالى هنا بسرعة

لؤلؤة بتجرى على بسمة

بسمة / لؤلؤة حطى ايدك هنا بسرعة اضغطى هنا

لؤلؤة بتحط اديها على جرح جندى وبينزف كتيير اوى و بسمة بترجع تانى

بسمة / خلاص يا لؤلؤة خلاص مات

لؤلؤة بتخاف اوى وبترجع بضهرها لوره وبتبص لاديها مليانا دم والشخص  ميت قدمها ومبيتحركش و بسمة بتغطى وشو بقطعة من القماش وبينادو على بسمة و بسمة بتجرى على زمايلها علشان تساعدهم

و لؤلؤة مرعوبة وبتعيط وبترجع لوره وبتخرج من المخيم وبتشوف حوليها كل شوية بيجيبو افواج من الجنود المصابين

وبتنهار من العياط و بتشوف ظابط بيشاورلها من بعيد و لؤلؤة بتمسح دموعها وبتروح علية

الظابط / انتى دكتورة هنا

لؤلؤة / لا انا ممرضة

الظابط / تعالى معايا بسرعة محتاجيين مساعدة هناك

وبياخد لؤلؤة معاة وبتركب معاة العربية وبيروحو على مكان الحرب  والظابط بيجرى على جنوود مصابين و لؤلؤة بتروح بتسعدهم انهم يركبو العربية معاة وبيروح يبحث عن مصابين

تانى و لؤلؤة بتمشى بعيد وبتدور من بين الجثث على ماهر او معاذ  وهى بتعيط وناس كتيير ميتيين قدمها والمكان كلو دم فى كل حتى

ليست هناك تعليقات