إبحث عن موضوع

لست هو 🌸الحلقه 27🌸

🌸  الحلقة   ال   ٢٧  🌸

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

ريتا / هاى كمال

كمال بيشوف طفل على كتف ريتا

كمال / انتى جاية لية هنا وازااى عرفتى بيتى ريتا الى بيناا خلاص انتهي

وبتخرج زينب من الاوضة على صوت كمال بفستان الفرح

زينب / ميين دى يا كمال

ريتا / انا مراتو ودة ابنو

زينب بتبص لريتا بصدمة وبتقع من طولهاا

نغم / زييينب 
              
            
نغم قاعدة مع زينب فى الاوضة وزينب بتعيط

***********************.              

و يزيد و  كمال و ريتا فى الصالة بيتكلمو

كمال / لما رحنا السفارة قالو ان لزم انتى تمضى على الاوراق وبكدة يكون الطلاق رسمى وانا سافرت وكنا متفقين على كل حاجة

ريتا /وانا فى طريقى للسفارة تعبت باابى اخدنى للمستشفى وهناك عرفت ان انا حامل فى ٣ شهور ونص بعد ما انت عرفت بموضوع ادوية منع الحمل انا بطلت اخدو ومكنتش اعرف ان حياتناا هتتلغبط بالطريقة دى وانا كمان كنت تعبانة

حاولت اوصلك باى طريقة لكن انت اختفيت نهاائى ولا ليك عنوان محدد فى السفارة بس بابا كان يقدر يوصلك بس بسبب مرضى ولان الحمل كان ضعيف وفضلت طول الحمل مريضة فى السرير ومش بتحرك كان اهتمام بابى كلو ليا ولما جة وقت الولادة وجااك جة وباة كل حياتى

كمال / نعم سمتية اية

ريتا / جااك كمال

يزيد / هو دة الى ديقك اسمو يعنى

كمال / عوزنى اعمل اية يا يزيد

يزيد / والى جوة دى هتموت من العياط

كمال / مش عارف مش عارف ولية مجتيش قولتيلى اول ما خلفتى جاك

ريتا / كان ممنوع من السفر  طبعا لزم يتم ٥ شهور علشان يسافر ومكنتش اقدر اعرضو لتغير الجو وهو لسة صغير

كمال بيبص لابنو الى على رجل ريتا وماسك لعبة صغيرة بيعض  فيهاا

ريتا / انا تعبانة وكمان جاك تعب من السفر

كمال بيبص ليزيد ولسة يزيد هيتكلم وبيشوفو زينب خرجة من الاوضة ومنهارة من العياط وبفستان الفرح

زينب / طلقنى يا كمال انا مستحيل افضل هناا اكتر من كدة

يزيد / زينب اهدى وافهمى الحكااية

زينب / مش عوزة افهم حااجة خاالص

يزيد / نغم خدى زينب على شقتى مع الحاجة  فوق

زينب /  انا هروح على بيتى

كمال / زينب كفااية باة مش نقصين فضايح كفاية

وزينب بتعيط وبتبص لريتا وابنهاا

نغم / زينب تعالى معاياا يلاا

نغم بتاخد زينب وبيطلعو على شقة يزيد

يزيد / كمال لزم تحل المشكلة دى باسرع ما يمكن

كمال / احل اية يا يزيد دة ابنى

يزيد / وزينب اختى مش هسمحلك تجرحهاا

***********************.              

يزيد بيطلع لزينب و نغم

زينب / يارب امووت علشان ارتااح

يزيد / اهدى يا زينب بس كل شئ هيتحل باذن الله

ام كمال / يزيد ساعدنى انزل اجيبها من شعرهاا الخوجية الى ضحكت على ابنى

يزيد / يا خالة اهدى بس الله يخليكى ولا ضحكت علية ولا حاجة دة ابنك يضحك على بلد

***********************.              

كمال / ريتا الحل اية دلوقتى

ريتا بتقرب منو وبتحط اديها على صدرو بمياعة

ريتا / كمال حبيبى وحشتنى اوى

كمال / احم ريتا احنا نهينا كل شئ بيناا انا النهاردة فرحى

ريتا / وانا يا كمال وجاك ابنك شوف شبهك قد اية خلينا نسافر انا وانت ونرجع حياتنا من تانى

كمال / ريتا لاا انا حياتى هناا مش هسافر

ريتا / انا تعبانة كتيير خلينا ننام دلوقتى

كمال / ريتا انا

ريتا بتبوسو من شفيفو

***********************.              

فى الصباح

هشام بيروح بيت بنت دادة فايزة ودادة فايزة بتفتحلو الباب

فايزة / هشام

هشام / يعنى خلاص نستينى بس احنا منقدرش نستغناا عنك ابدا

فايزة بتعيط

هشام / دادة فى اية

هشام بيدخل بسرعة و بيخلى فايزة تقاعد وتهدى

هشام / دادة فهمينى فى اية

فايزة / سمر يا ابنى جوزها طلقهاا ونزلها هى والولاد على مصر

هشام / طلقها ولية مقلتلناش لية يادادة

فايزة / يا ابنى اقولكو اية هو انتو نقصيين

هشام / وفين سمر دلوقتى

فايزة / كل يوم يا حبة عينى بتخرج تدور على شغل وبتحمد ربنا انها خلتو يكتبلها الشقة دى باسمها لما اشتروهاا من زمان

هشام / طب يلاا جهزى حاجاتكو هنمشى من هناا

فايزة / هنروح فيين

هشام / اكيد مش هسبكو لوحدكو هناا هنروح على الفيلاا

فايزة / لاا يا ابنى لما ترجع سمر انت عارفهاا

هشام / لما ترجع انا الى هتكلم معاهاا ازاى تكون فى الموقف دة واحنا معندناش خبر دة احنا اخواات وشربنا من لبن واحد ولا خلاص معتبرنى غريب عنكو

وفايزة بتعيط و هشام بيحضنهاا وبيبوس اديهاا

***********************.              

نغم بتصحى يزيد

نغم / حبيبى اتاخرت على الشركة

يزيد / نغم خلينى انام تعباانة

نغم / انا عرفة بس لزم تروح الشركة تخلص شغلك بسرعة لزم نروح نتطمن على زينب

يزيد بيقاعد  وبيتنهد اوى و نغم بتقرب علية وبتبوسو من خدو

نغم / لسة كمان موضوع سندى مش عوزة السنة تروح عليها
لزم ترجع المدرسة من تانى

يزيد / حاضر حاضر

نغم / وكمان النهاردة اخت ميعاد من الدكتور علشان فادي

يزيد / مالو فادي

نغم / مش عرفة حاسة انو سخن شوية

يزيد / حاضر

نغم / اة ومتنساش وانت راجع عوزة اللبن الى الدكتور كتبو ليهم علشان يساعدنى مع الرضاعة

يزيد / حاضر

نغم / اووف اووف نسيت كمان الحفاضات خلصت متنساش تجيب معاك

يزيد / حاضر يا نغم حاضر

نغم / ااة حبيبى انا

يزيد / كفاايفة كفاااية اية تانى فى اية

نغم / نسيت اقولك صباح الخيير

نغم بتبص للارض بحركة طفوولية بحزن من صرختو و يزيد بيروح عليها وبيرفع عيونها فى عيونو

يزيد / صبااح الفل والياسمين صباح الجوورى

نغم بتضحك اوى وبتحضن

سندى بتدخل عليهم بسرعة

سندى / بااباا بابا

يزيد بيدفع نغم بعيد عنو بسرعة

يزيد / حاضر حااضر حاضر حاضر حاضر

يزيد بيفضل يقول حاضر لحد ما بيدخل الحمام وبيقفل الباب
و نغم بتبص لسندى وبيضحكو اوى هم الاتنين و نغم بتروح على سندى وبتحضنها

نغم / صباح الخير يا قمر انتى غسلتى سنانك

سندى بتحط اديها بين سننها بتفكيير

نغم / يلااا اجرى على اوضتك اغسلى سنانك فوراا يلااا

وسندى بتضحك وبتروح على اوضتها و نغم بتبص لسندى وهى ريحة وبتتنهد اوى

***********************.              

نغم بتنزل فى الجنينة وعيونها على باب الفيلاا و هشام بيتصل بنغم

نغم/ هشام انت فين سارة قالت انك رايح لدادة فايزة

هشام بيحكلها الى حصل وانها تجهز الملحق الى فى الجنينة لسمر واولادها

نغم / حاضر هخلى الشغالة تجهز كل حااجة

وبتشوف عربية بتدخل الفيلاا وبتنزل منها منيرة  والدت يزيد

نغم / اهلا يا طنط حضرتك عاملة اية

منيرة / كرم هنا مش كدة

نغم / احم يعنى هو يزيد فوق بياخد شور

منيرة / والولاد

نغم / تعالى معاياا

نغم بتاخد منيرة على اوضتها منيرة بتشوف الاولاد وبتعيط و نغم عيونها على الحمام بخوف

منيرة / هو ميعرفش ان انا جاية النهاردة

نغم بتهز رسها لاا

منيرة / لسة بيكرهنى بيتهمنى ان انا الى اتخليت عنو

نغم / طنط لو سمحتى اهدى انتى تعبانة ارتااحى

منيرة / ممكن كوبية مياة

ولسة نغم هتخرج وبيخرج يزيد من الحمام

يزيد / ريحة فيين هااا

يزيد بيمسك نغم من خصرهاا

نغم / حبيبى فى ضيفة عندناا

نغم بتشاور على منيرة و  يزيد بيبصلهاا اوى و يزيد بيبعد عن نغم

يزيد / انتى

منيرة / يزيد ارجووك متحرمنيش انى اشوفك انت والاولاد
في باقى من عمرى ارجووك

يزيد بيبص لنغم بغضب

نغم / حبيبى انا

منيرة / نغم ملهاش زنب انا الى جيت لوحدى

يزيد / بعد ازنك لزم اغير هدومي عندى شغل

منيرة / يزيد انا ايامى معدوودة ارجووك خلينى اشبع من حضنك حضن بس مش طلبة اكتر من كدة ارجووك

يزيد بيبصلها اوى منيرة بتعيط و نغم بتطبطب على كتف يزيد و يزيد بيبعد ايد نغم

يزيد / ممكن بلاش عياط

و بيقرب منهاا وبيمسحلهاا دموعهاا و منيرة بتترمى فى حضنو بقوة وبتشم ريحتو و نغم دموعها بتنزل

و بتنسحب علشان تسبهم لوحدهم

***********************.              

فى بيت كمال

كمال بيفتح عينو بيشوف انو نايم على الكنبة فى الصالة

كمال / زينب

كمال بيطلع على شقة يزيد وبيكون معاة المفتاح وبيدخل وبيتسحب علشان والدتو متحسش بية وبيروح على الاوضة
الى زينب فيهاا وبيبص عليها وبيشفها نايمة بفستان الفرح لسة وبيقرب منهاا ولسة هيلمسها وزينب بتتفزع

زينب / انت انت اية الى جابك هناا

كمال / زينب خلينى احكيلك كل حااجة والله ما اعرف انا كنت فاكر اننا خلاص انفصلناا ولا كنت اعرف اى حاجة عن الطفل دة

زينب / ودلوقتى عرفت هتعمل اية

كمال بيقرب منهاا وبيلمس شعرهاا

كمال / زينب ممكن تهدى

زينب / طلقنى يا كمال مستحيل احط نفسى فى اختيار بينى
وبنهاا علشان عرفة ان انا الى خسراانة

وزينب بتعيط و كمال بيقرب منهاا وبيمسحلها دموعهاا

كمال / دموعك دى غلياا عليا اوى يا زينب

زينب بتبصلو بحزن و كمال بيقرب منهاا ولسة هيبسهاا من شفافيها و زينب بتبعدو عنها

زينب / اة هى باليل وانا بالنهار مش كدة لااا انا مش هكون لعبة فى ايدك

كمال / لا ابدا والله ما لمستهاا زينب ريتا محرمة علياا من يوم الى قررت اطلقها فيهاا وانا شلتها من قلبى وعقلى

زينب / واية الى مخليهاا هنا لحد دلوقتى

كمال / ابنى انتى اكيد مش هتحرمينى من ابنى

زينب / علشان كدة بقولك طلقنى وسبنى باة انا تعبت والله
قلبى مش مستحمل ابدا

وزينب بتخرج من الاوضة وبتخرج من الشقة و كمال بيروح ورها

كمال / زينب ريحة فيين بالفستان كدة

زينب / رجعة بيت ابوياا

ولسة بيعدو من قدم شقة كمال بيشوفو الباب مفتوح على اخرو وجاك بيعيط

كمال / اية الى فتح الباب بالشكل دة

كمال بيدخل وبيشوف ابنو قاعد علي  الارض وبيعيط ومعاة ورقة وزينب بتدخل وره كمال الشقة و كمال بياخد الورقة وبيقراة

ريتا / كمال انا حبيتك كتيير كتير بس للاسف حياتى غير حياتك كنت متخيلة اننا هنبدا حياتنا من جديد انا وانت
بس رفضك لياا بالطريقة دى جرحتنى اوى انا مش اقدر استحملها ابدا انا رجعة بلدى ومش هقدر اربى جاك لوحدى عرفة انك هتحافظ علية واول ما هوصل اليونان هروح السفارة وهنهى اوراق الطلاق

امضاء /ريتا

كمال بيبص لزينب وبيشوف زينب اخدت جاك من الارض وبتحاول تسكتو وبتهزو بحنية

زينب / هى فيين ازى تسيبو بالشكل دة الوالد جعان

كمال / ريتا رجعت بلدهاا

زينب / ازااى تسيب ابنها وتسافر وهترجع امتى والوالد

كمال بيبص لزينب بحزن

زينب /ومش هترجع تانى وهتخلص اوراق الطلاق من السفارة فى اليونان

زينب بتبص لكمال

زينب / واقف لية الوالد جعان روح هات لبن طاظة بسرعة متتاخرش

وزينب بتاخد جاك على الاوضة

زينب / هشش اهدى يا روحى انا معااك

كمال واقف مكانو وبيبص لزينب اوى

زينب / انت لسة واقف الوالد جعاان

كمال / بحبك

زينب بتبتسم بخجل والوالد بيعيط و كمال بيخرج بسرعة بيروح يجيب اللبن للوالد بسرعة

***********************.              

شهاب فى المكتب وبيسمع خبط علي الباب

شهاب / ادخل

وبتدخل دنيا

شهاب / هاا اتكلم فى مصايب اية تانى النهاردة

دنيا / احم

شهاب بيبصلها اوى

شهاب / دنيا انتى خرجتى من المستشفى امتى

دنيا / امبارح

شهاب / بس انا اتصلت وقلولى انك

دنيا / انا الى قولتلهم يقلولك انى لسة فى المستشفى يعنى كنت بتسال عليا كل يوم

شهاب بيتنهد وبيشاورلها تقاعد و دنيا لسة هتتكلم

شهاب / انا السبب فى الى حصلك انا اسف بسببى كنتى هتفقدى حياتك كنت عارف ان انتى متنكرة فى زى العسكرى وحبيت انى اديكى درس

دنيا / انت ملكش زمب فى الى حصل انت بتقصد ان بسببك انقذت حياتى انت قدرت تمشى ٣ كيلو فى عز الشمس فى الصحراء وانت شيلني كان ممكن يحصلك حاجة او كان ممكن المجرمين يعرفو بالحادثة ويجو ينتقمو مننا

وحازم واقف بيسمعهم على الباب

شهاب / لا دة وجبى طبعا انا معملتش حاجة

دنيا / انا مدينة بحياتى ليك

شهاب بيبصلهاا وبيبتسم اوى

شهاب / المهم انك بخيير

دنيا / وانت كمان بخيير دة اهم طبعاا

شهاب و دنيا بيبصو لبعض اوى وبيقطع لحظتهم حازم

حازم / ثوانى باة واجيب اتنين ليموون

دنيا بتتحرج اوى

دنيا / انا لزم امشى

دنيا بتمشى و شهاب بيحدف حازم بالملفات الى على المكتب

شهاب / طب لو اللمون مش عجبكو ممكن اغيرو بعصير فرولة

شهاب بيشيل الكرسى الى عليه علية وبيرفعة وحازم بيخرج بسرعة وبيضحك اوى

شهاب / سخييف

***********************.              

🌷  بعد اربع سنين  🌷


فى الفيلاا

سارة بتخرج الجنينة وبتروح على نغم وهى قاعدة لوحدها

سارة / اية انتى لسة مديقة

نغم / مازن ابنك فين

سارة/ اخيرا رضى عنى وقرر ينام شوية بعد ما حكتلو كل القصص الى فيها متوسكلات

نغم/ طالع لابوة

سارة / فرحانة طبعا حضرتك

نغم / طبعا فرحانة ابن اخويا يعمل الى هو عوزو

وفى والد حوالى ١٢ سنين بيروح على نغم و سارة

عاصم / طنط نغم شوفى فادي عمل اية فى الكتب بتعتى

نغم / فادي هو فين انا سيباة نايم فى اوضته من دقيقتان بس

نغم بتلمح والد صغير بشعر اسود طويل واصل لطرطيف كتفو مستخبي وري الشجرة

نغم/ ماشى يا عاصم بكرة عمك يزيد هيروح يجبلك كل الكتب الى انت عوزهاا

سمر بنت دادة فايزة بتروح عليهم

سمر / السلام عليكم

نغم / وعليكم السلام اتاخرتى لية كدة

سمر / يعنى كنت انا وزميلى فى الشغل بنتعشي مع بعض اية
يا عاصم فين اخوك

عاصم / نايم يا ماما

سمر / وانت اية الى مصحيك لحد دلوقتى عندك مدرسة الصبح

عاصم / كنت بقرا شوية قبل ما اناام

نغم / والاستاذ فادي قطعلو الكتب بتعتو

سمر بتضحك

سمر / معلش يا حبيبى يلاا علشان تنام

وعاصم بيمشى

سارة / مش عرفة يا نغم الوالد دة عنيف اوى مع عاصم لية

نغم / دلوقتى هنعرف

سمر / هو لسة صغير يا نغم مش فاهم

نغم بتروح على الشجرة الكبيرة الى فى الجنينة وبتسحب فادي من دراعو  من وره الشجرة

نغم / عوزة افهم لية بتدايق عاصم هااا اتكلم

سارة / نغم براحة على الوالد

فادي / انا قلتلو ميلعبش مع سندى هى اختى اناا ولو لعب تانى انا هقطعلو كل الكتب بتعتو

فادي بيجرى وبيستخبي وره سارة بسرعة

سمر / هههههة خلاص يا نغم بيغير على اختو

نغم / والله انا تعبت يا سمر مش قادرة

سمر / انتى وشك اصفر لية كدة

فادي / علشان ماما حامل

سارة بتخبى فادي ورها بسرعة تانى

نغم / الوالد دة هيموتنى والله انت عرفت ازااى انت هتجننى يا ابنى

سمر / حامل مبرووك

سارة / حبيبى يلاا على اوضتك يلااا

فادي بيجرى  بسرعة

نغم / واغسل سنانك قبل ما تناام

فادي / لااا لما بابا يجى

نغم / فااااااادي

فادي بيدخل الفيلاا بسرعة و سارة وسمر بيضحكو اوى

نغم / بتضحكو انتو الاتنين

سارة / فكرى هتقولى اية ليزيد

سمر / تعالى ارتااحى تعالى

نغم بتقاعد

سمر / بس كنتى استنيتى شوية بعد ولادة  يوسف وسيف
انتى عرفة تعبتى قد اية فى ولادتهم

نغم/ والله مش عرفة يا سمر انا المرة دى مخلية بالى كويس جدا جدا

وفى جهاز قدم نغم بيعمل صوت

نغم / حد من الاولاد صحى هروح اشفهم

نغم بتروح على الفيلاا

ليست هناك تعليقات