إبحث عن موضوع

قصة صدفه قاتله🙄 الجزء الثاني

صدفة قاتلة
الحلقة التانية
أول ما شفته من عين الباب أترعبت خاصة أنه كان معاه حد,,كان واقف خارج مجال العين السحرية بس كان خياله باين من نور اللمبة اللي على قلبة السلم,,  المفاجأة كانت فوق مستوى تخيلي وانا كلي على بعضي سبعين كيلو ولو خدت قلمين هروح فيها,, من غير تفكير قررت اهرب خدت اللاب توب كروس والتليفون وطلعت عالبلكونة الخلفية,, انا ساكن في دور أول علوي والمحلات اللي تحت كانت عامله دعامات اسمنتيه يعتبر واصله تحت بلكونتي مفيش بمتر,, نطيت عالدعامات ومنها نطيت المسافة الباقية,, كانت قريبه وطلعت أجري,, كنت بطلع من شارع جانبي على شارع جانبي وأنا بجري بكل طاقتي مكنتش ببص ورايا بس كنت حاسس ان حاجه بتطاردني ومش شايفها وهتظهر في أي لحظة تقطع عليا الطريق أو تنزل عليا من السما, وكان في تشوش في رؤيتي بس كنت عايز أبعد, فضلت أجري لغاية ما وصلت عند قهوة كانت الساعة بقت 12 ونص قعدت وانا بنهج وصبرت لما القط نفسي,, الراجل ده ممكن يموتني عشان التليفون ده واللي عليه اللي تقريبا بقى واثق أني شفته,, او بيفترض الاسوء,, ياريتني اديتهولو اول ما طلبوا,, ومادام قدر يوصل لرقمي وبياناتي وعنواني بسهولة هيقدر يوصل لأي حد قريب مني بنفس السهوله لو رحت أستخبيت عنده,, لغاية ما نشوف حل معاه
فكان ليا واحد صاحبي قضينا مع بعض سنة في الجيش,, وزميل الكتيبة والوحدة والميس عمره ما يبيع أخوه , كنا بنتكلم كل فين وفين وكان ساكن بردو لوحده فقررت أروحله,, ده اللي ممكن محدش يوصله فندهت لصبي القهوة وعطيتو حساب الشاي اللي مشربتوش وفوقهم 20 جنيه تبس عشان أخد تليفونه أعمل منه مكالمة ولا اتنين,, ما اهو انا طلعت شريحتي ورميتها بعد ما طلعت رقم صاحبي ده ورقم ابن عمي وكام رقم مهمين ,, واتصلت بصاحبي 6 مرات على ما صحى ورد عليا فشكرت صبي القهوة لقيته قاللي ...خلي بالك يابرنس في نقطة دم نازلة من مناخيرك
فمسحت بايدي كده لقيت فعلا في دم,, هي كده كملت شكلي هموت ولا أيه,, المهم محطيتش في بالي,ووقفت تاكسي وعلى ما وصلت عنده كانت الساعه حوالي واحده ونص بالليل كان شكلي مخطوف ومش متمالك أعصابي وعندي صداع هيفرتك دماغي بس حسيت بالامان كنت عايز أترمي في حضنه واعيط  بس مسكت نفسي,, عزم عليا بالعشا قلتله مش قادر أنا هنام وصممت أنه يدخل ينام في أوضته وانا مددت جتتي عالكنبه اللي في الصالة,, بعد شوية سرحان وتوهان واسترخاء بدأت أحس أن الكنبه بتوسع بيا,, الكنبه عماله تزيد والمساحة اللي جسمي شاغلها فيها بتقل كل ما توسع أكتر,, وترجع الكنبة تصغر تاني أحس أنها هتفعصني بجوانبها,, باب الشقه والحيطان والسقف بيقربوا والنور بيزيد ويرجعوا يبعدوا والنور يخبو مع حركتها,, فضلت الكنبة تلعب بيا شوية لغاية ما لقيت خيالي اللي معرفش امتى انفصل عن جسمي جاي من الباب المقفول,, عدى من خلاله وقرب عليا وأنا زي المشلول عمال بصرخ بس صوتي مش طالع,, لساني زي المشلول عايز أحرك أيدي ومش قادر فقعد الخيال على بطني ومد أيديه وكان بيخنقني وأنا بحاول أحوش أيديه عني,,  صحيت من النوم بشهق ومفزوع على صوت صاحبي وهو بيهزني وبيقوللي...مالك ياعم,, الله يخرب بيت سنينك,, نشفت دمي بصويتك وزعيقك اللي جاب أخر الشارع,, طلعت أبص عليك لقيتك زي ما تكون بتخنق نفسك,, مرضيتش أحكي لصاحبي أي تفاصيل عن اللي حصللي اليومين اللي فاتوا كان الصبح شقشق وخلاص انا عارف اني مش هنام فخدت تليفون صاحبي واتصلت بابن عمي كنت عايز احكيله قصة التليفون وأديلو رقم الدكتور سليمان صاحب التليفون ويحل المشكلة ويتوسط بينا,, كنت متاكد انه هيبقى نايم دلوقتي ومش هيرد,, بس الغريبه أنه رد وقاللي...أنت فين يا ياسر,, وايه اللي حصل ده؟؟
افتكرته بيتكلم عن التليفون وصاحبه قلتله...كله من ورا راسك الله يخرب بيتك,,
قاللي من ورا راسي أيه ياعم,, هو انا قلتلك هات قنابل وانضم لجماعات ارهابيه
قلتله...أنت بتقول أيه؟؟ فقاللي...أمال أنت قصدك على ايه
قلتله أحكيلي بس أنت الاول ايه القنابل والارهاب اللي انت بتحكي عنها دي
قاللي...يابني الدنيا كانت مقلوبه عندك عالساعة 2 بالليل والجيران بيقولوا أن أمن الدولة لقى عندك قنبلة بدائية الصنع وكتب عن طريقة صنعها وبيقولوا أنك تابع لجماعة أرهابية
قلتله طب أقفل,, وقفلت في وشه وانا الدنيا بتلف بيا,, تقريبا كده دكتور سليمان عايز يشوهني خالص بحيث أني لو فكرت حتى أني ادينه وابلغ عنه بالحاجات اللي معايا محدش هيصدق ارهابي بيصنع قنابل,, أكيد هو اللي كان جايبها معاه وحاطها بعد ما مشيت,, واسهل حاجه فتح الباب اللي مش مقفول بكام تكه بالمفتاح دا في واحد صاحبي بيفتحه بالورقة الملفوفة حوالين ازازة البيبسي
ساعتها قعدت عالكنبة مكنتش قادر اقف والصداع مسكني تاني,,حاسس اني مش عارف افكر,, وملبوخ بخيالاتي اللي بقيت بشوفها نهار وليل ومش قادر افكر هعمل ايه مع سليمان ده لغاية ما صاحبي طلع من الحمام ...لازم توديني لشيخ محترم يا احمد,,, كنت بفكر اني لازم أفوق لنفسي عشان اعرف هعمل ايه في سليمان ده الله يخرب بيته لبيت تليفونه على بيت ابن عمي ,,
رد وقاللي...طلبك عندي بس أما أرجع من الشغل,, كل ده تقريبا كان في أقل من خمس دقايق لما ومضت الفكرة في راسي,, أكيد تليفون الزفت ابن عمي متراقب,, اللي بيحاول يوصللي دلوقتي مش سليمان دا امن الدوله,, في ثواني كنت أخدت اللاب توب والتليفون وقلت لصاحبي انزل الشارع حالا عشان انت هتتمسك اكيد خلال دقايق,, لو حد سالك اخر مكالمة دي مين اللي اتكلمها من تليفونك وتعرفه منين قوللهم دا واحد كان ماشي في الشارع طلب مني دقيقة واتكلم وسابني,, وهربت انا من بوابة العمارة كنت لابس كاب اخدته من شقة احمد على ما وصلت اخر الشارع لقيت تلت اربع عربيات شرطه كانوا داخلين بيتسحبوا من غير سارينه ولا اي حاجة,, بس الحمد لله صاحبي كان خرج هو كمان وحجته حاضره
قبل الظهر كانت الجوامع فتحت رحت دخلت الحمام واتوضيت وصليت الضهر واستنيت الامام بعد الصلاة وقعدنا لوحدنا وحكيتله كل حاجة,, وهو رقاني الرقية الشرعية وقرا عليا
قاللي... أنت معمولك حاجة أسمها سحر القرين أو مس القرين اللي بيعمله بيسلط عليك قرينك هتشوف أحلام وخيالات وممكن نقطة الدم اللي نزلت من مناخيرك ولو استسلمت هتضيع,, وأنت شكلك ولا بتصلي ولا بتقول أذكار وعايش وخلاص,, القرين ده من غير ما حد يسحرلك ومن غير كمان ما انت تحاول تخترق الحجب برؤيتك للتعاويذ,, تاثيره عليك بيزيد كل ما روحك تضعف وتتقل بالذنوب والمعاصي,, بص يابني ربنا قال[ وما هم بضارين به من أحد إلا بإذن الله] وقال بردو [يسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربي] قوي روحك بذكر الله يبعد عنك المس والسحر,, المس اللي أنت فيه ضعيف يعني مش سحر حقيقي وارادتك كامله في ايدك ومتحاولش تقرا حاجات زي دي تاني
ومتظنش أن الساحر ده قوي ولا حاجه وتلت أرباع الحاجات اللي عملها وفاكرها انت جن,, ظابط أمن دولة ولا ظابط مباحث شاطر وليه شوية علاقات يعملها,,هيتتبع التليفون و يجيب رقمك وعنوان بيتك بالحب من غير اذن نيابة ومقاس لامؤاخذه شرابك كمان لو حابب أما الخيالات والاحلام فدا أغلب ظني مس والله أعلم 
طلعت من الجامع نفسيتي مرتاحه لو على اد مس مش مشكله المهم متلبسش,, وبدأت أفكر وانا في طريقي,, اللي مكنتش عارف انا رايح فيه لفين اصلا,, الراجل ده بيضيق عليا الخناق ولازم أفوق من الغيبوبه وأهاجم بآخر كروتي.. الفيديوهات اللي خدتها من تليفونه,, كل الصور بتاعت الاعمال والسحر هو مش ظاهر فيها ومحدش يقدر يثبت حتى أنه هو اللي مصورها وتلاقيه عمل محضر بفقد التليفون أو سرقتة دا لو كان باسمه اصلا ,, كمان الناس اللي معمولها أعمال دي خايف أروحلهم يقولوا أني نصاب أو أن أنا اللي عاملها,, خدتني رجلي لفندق على أده خالص في السيدة زينب وجبت شريحه جديده وفلاشه نت وشريحة تليفون شمال,, وقعدت في اوضتي وبدأت أفتح الفيديوهات من خلال برامج ميديا فيها خيارات التنقية والتوضيح لان فعلا الفيديوهات كانت ملامحها ضايعه بسبب الدخان والاضاءة الخافته,, وكمان طفيت النور عشان أوصل لاوضح صوره بعد التنقية وكنا بقينا بعد المغرب اصلا ,, كان واضح ان كل الفيديوهات متصورة بالتليفون ده من مكان واحد بيثبته فيه لان الجوده تقريبا بتاعت التصوير هي جودة التليفون وأكيد أنه محاولش يحتفظ بالفيديوهات دي بس الديجر هو اللي جابها بعد ما هو مسحها,, وطبعا هو كان خايف من الاحتمال ده,,
الاضاءة كانت باهته ولونها أحمر والاوضه مفيهاش أي اثاث الا سرير عامل زي سرير شزلونج الكشف بتاع الدكاتره في نص الاوضه معمول بزاوية منفرجة وكرسي من غير ضهر جمب الشزلونج وكان في حاجة زي الجرامافون بتاع زمان اللي بيشغل اسطوانات في ركن الاوضه,, ومجمرة في الركن التاني بس تقريبا مجمرة الكترونية كانت بتطلع دخان,, بس من غير بقى لا بخور ولا فحم ولا أي حاجه من دي
كانوا 12 فيديو منهم خمسه تقريبا لشخص واحد والسبعه الباقيين لاشخاص مختلفة فقررت أركز مع الشخص اللي كان حابب الموضوع ده وعمله خمس مرات,, كان بيدخل ينام على السرير بعد مابيشرب حاجه من كوباية بيديهاله سليمان اللي كان بعدها بيقعد جمبه يكلمه شويه ممكن 10 دقايق وبعدها يروح يشغل الجرامافون بس الفيديو كان من غير صوت,, ويعلى من انبعاث الدخان في المجمرة ويختفي من مجال الكاميرا,, ومجرد ما اختفي سليمان ظهرت أشباح في الأوضه,, أول ماشفت الاشباح على اللاب أتنفضت,, بصيت في الاوضه بتاعتي في الضلمه لقيتها قدامي,,
شفتها في الظلام لثواني طلعت أجري عالنور وقيدته مكنش في حاجه,, أنا سامع عن غرف الفنادق بلاوي أصلا بس ده تقريبا هلاوس او لازم اقنع نفسي انها هلاوس ,, سبت النور مولع
وقعدت أركز في فيديوهاته أكتر, وأعيد فيها أكتر من مره, وأبص بأكتر من زاوية,, ومرة اطفي النور ومره اقيده لغاية ما اكتشفت ان في زي اضاءة بروجيكتور مخفي بيبث زي صور او فيلم مش قادر أحدد,, على الحيطه المقابله للمريض لما سليمان بيختفي من الكادر, ودا اللي بيظهر الاشباح
مع كل تفصيلة جديدة كنت بحس اني شايف الفيديوهات افضل وعارف ابعاد الاوضه وتفاصيلها بصورة اوضح لغاية ما شفت آخر فيديو من فيديوهات الشخص المتكرر ده,, كان في حالة قلق  و خوف وارتعاد من سليمان ونده من بره على حد ودخل معاه الاوضه. وهو وسليمان شالو الراجل اللي كان عالشزلونج قصاد بعض
التفكير المنطقي جدا بيقول ان سليمان ده ساحر او معالج روحي زي ما بيقولو واللي بيحصل ده جلسة تحضير,, بس للاسف مش حقيقية,,هو بيوهم زباينه بذكاء انهم في جلسة تحضير حقيقية,,  اللي بيتشرب ده اكيد مخدر بيعمل هلاوس زي حمض الليسر,, ومع الدخان والاصوات والبروجيكتور المخفي وحالة الخدر نص واعي نص مش واعي هتشوف الجن والعفاريت,, اذا كان انا شفتهم وانا هنا من غير مخدرات,, فقلب الراجل مستحملش ومات
مات نتيجة أعمال الدجل بتاعته,, ودا اللي مخليه مسعور عالتليفون مش شوية الصور,, قتل ودجل يا سليمان باذن الله,,
حاولت ارتب افكاري اولا الفيديو ده بصورته وتفاصيله المبهمين اللي مبيقولش ان في ميت اصلا واللي النيابه مش هتعرف توضحه عن كده ميدينش سليمان انا الوحيد اللي متاكد ان ده سليمان ومتاكد ان الشخص ده مات,, ثانيا التليفون تليفون شغل,, يعني ممكن تكون الشريحه اللي كانت فيه وقسيمة الشراء مش باسمه اصلا
ثالثا الفيديو من غير ما اعرف مين اللي مات عشان يستخرجوا جثته ويشرحوها من جديد ويثبتوا ان كان في دمه مخدر واثبت العلاقة بينه وبين سليمان ملوش لازمه خالص, يعني من الاخر محتاج اعرف القتيل مين و شوية قرائن تثبتلنا علاقته بسليمان
لازم احكم قضية سليمان كويس عشان اعرف اخلع انا من قضية الارهاب دي,, مينفعش اسيبله ثغره ينفد منها,,
شغلت فلاشة النت وكنت عايز ادور على حاجه بتبحث بالصور بعد ما اخدت لقطة لصورة القتيل وهو داخل الاوضه قبل الدخان ما يزيد,, وعملت اكونت فيس جديد,, عشان أحاول أبص على شوية حاجات,, أشوف أتشهرت لاي درجة وهل صفحة الداخليه عامله اعلان بصورتي ولا لا,, بس شوفت اعلان ممول خلاني برقت عينيا وشعر راسي وقف
تقريبا دا حل اللغز كله
يتبع بالحلقه التالته والاخيره
بالحلقة الثالثة والاخيرة
بقلم عبدالفتاح عبدالعزيز

هناك تعليقان (2):

  1. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  2. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف