إبحث عن موضوع

موعدنا البحر (الجزء الخامس)❤❤

موعدنا_البحر5
- بدر الرشيدي مش معقووووول !
- هايدي !!!!!!!!!
نظرت خلفي لاتبين مصدر هذا الصوت الناعس والذي يوصف صوتي بالنشاذ مقارنة به " ميستررر باتررر مووش معئوووووووول " فاذا بها فتاه ذات ساقان طويلتان مثل العارضات ترتدي بنطالا اضيق من مضيق جبل طارق تعلوه بلوزه من الساتان تنتهي عند بدايه البنطال والخلخال " يا عيييني ع الخلخال ! " يزين اسفل ساقها اليسري  اما عن وجهها فلا اكاد اري ملامحها منه ناهيك عن العدسات اللاصقه التي كانت اقرب لذئاب الجبل " ليه حق الراجل يتفزع لما شافك يا شيخه " بالطبع رغم كل هذا الا انها كتر خيرها احتفظت بحجابها الذي كان موضوعا اداء واجب ليس الا
لما انا ببحلق كده اومال الشباب بيعملوا ايه ... لا ريللي كركديه !
- لا بيييجاد زحلانه منك كده برتو متسألش عليا طووول الفتره دي كلها يا وحش
- " هي بتتكلم كده ليه معلش ؟ عندها سنه مكسوره ولا حاجه ؟"
- يااااااه يا هايدي والله لولا صوتك م كنت عرفتك لا احلويتي بعد م سافرتي اهو
- "المفروض يشكر شركات مستحضرات التجميل والقائمين عليها مش يشكر فيها هي لكن نقول ايه اذواق قميئه "
- اههههه طول عمرك بكاش
- اتفضلي اتفضلي حماتك بتحببك
- همت بالجلوس علي المقعد المقابل والذي كان ملاصقا بمستر بدر وانا كنت احملق فيها كالبلهاء رافعه احدي حواجبي والاخر يراقب
- افقت علي تنحنح مستر بدر كان يراقب نظراتي ويكتم ضحكاته .
- احم نسيت اعرفك .. فرحه سكيرتيرتي في المكتب ودي هايدي يا فرحه كنا اصدقاء طفوله في مدرسه واحده وكبرنا سوا
- ولا زلنا يا بدابيدو فاكر الدلع ده ولا نسيت , سوري يا فرحه مش اخدت بالي انك هنا اصل اتفاجئت لما شوفت بدر هنا بقالنا سنين مشوفناش بعض
- بدابيدو ! ومش ااخدت ! .. ايه ضا بجد اولا يهمك اصل انا  كمان ماخدتش بالي منك سمعت صوت نونوه ورايا فقولت اكيد قطه ضاله جربانه ولا حاجه مفتكرش انها انتي
_ لم انهي سيل نظراتي المستعره لتلك السلعوه حتي وجدت مستر بدر يحملق فيا منبهها  اياي أن اتراجع عن هذه النبره
_ اقصد ان ما شاء الله صوتك رقيق لدرجة مش سامعينه
-اها كلهم بيقولولي كده ده حتي بدر كان بيخليني اعيد الكلام مرتين لما كنت اكلمه زمان فاكر يا بداابيدوا
_" البعيد اعمي واطرش كمان يا ما شاء الله "
_ ودي ايام تتنسي برضو يا هايدي والله ليكي وحشتني ايامنا جدا
- انت اللي وحشتني يا بدابيدوا والله
- لاا ده القعده صغرت قوي.. . طاااب يا مستر بدر انا بقول اطلع انا علي اوضتي عندي كام حاجه نسيت اكتبهم ع الايباد واسيبكم تنونوو اقصد تكملوا عشاكم
هم مستر بدر بالكلام حتي جاء صوت احدهم خلفنا مقاطعا ايااه .
- علي فين يا انسه فرحه ده السهره لسه هتبتدي , كده برضو برضو يا بدر تتعشي من ورايا يا غدار مش قولتلك ناكل سوا ؟
- كملت
- انت اييه جابك ؟
- هاه
- اقصد يا مرحبابك اتفضل معانا . ولا شبعان ؟ شكلك شبعاان
- لا شبعان اييه دنا واقع م الجوع
كان مستر بدر وعمر يتبادلان النظرات اكثر من الكلام حتي  سحب الاخير كرسيا وجلس .. بجواري !
اتفضلي يا انسه فرحه ولا اذا حضرت الشياطين ؟
لا ابدا والله يا مستر عمر انا بس كنت ماشيه عندي حجات لازم اعملها فوق
ياااااا شيخه الشغل يتاجل انما القعده الحلوه دي متتعوضش ..قولها يا بدر الشغل اهم ولا القعده تالحلوه دي ؟
الشغل
شووفتي يلا اقعدي بقي
تلقائيا خرجت مني ابتسامه علي اثرها كانت تمتد السنه من اللهب من اعين مستر بدر بلا مبرر او ربما لانه حذرني من التعامل مع هذا ال عمر ولكن ليس لي دخل. .دمه خفيف المضروب !
-م تيجي يا بدر نتمشى شويه ع البحر المنظر تحفففه دلوقت ومش تقولي لااااء
- "مامتك اسمها الاء "
- ههه سمعتك علي فكره
- ياادي الإحراج لا طالما هتقعد جمبي يبقي متركزش معايا  ثم ان هي اللي مش علي بعضها مش شايف بنفسك
- هههه دي هايدي النقاش من يومها على كده كانت معانا في نفس للمدرسه بس اييه حاجه مارشميللو ع الاخر
- هو واضح إن باباها نقاش كبير في مجاله فعلا
- ههههههههه وواضح ان دمك خفيف فعلا
- هي مييين اللي دمها خفيف ياا عمر ؟
- وانت رامي ودنك ليه معانا يا أخي م تروح البحر مش تقول لا بقي يا أخي ارجوك
- مش لابس الجاكت بتاعي لاحسن أخد برد ولا حاجه لان الجو واضح انه رذل وغتت ووارد جدا انه يقلب بعواصف وامطار دلوقت
- الله هو ممكن يمطر ده انهارده ؟
- انتي بتحبي المطر لا داحنا ناخد لفه ع الشط دلوقت بقي
- يا رييــ
- ياا ريت تنقطنا بسكاتك يا عمر لان فرحه وراها شغل فوق لسه مخلصش مش وقته خالص الجولات بتاعتك دي مش كده ولا ايه يا فرحه ؟
- نظرت له بعمق حتى اخبره بعيني ان اذهب للجحيم بالطبع سأذهب الا يكفي أن رفض دعوة هذا المسكين للطعام منذ قليل وجعلني اتضور جوعا أيضا سيمنعني من البحر الذي لطالما تمنيت رؤيته على أوراق مذكراتي فلتذهب استراتيجياتك للجحيم يا مستر بدر ..بتوكتوك صيني كمان!
-ممكن اخلص الشغل في نص ساعه اخر الليل عادي
-عفاارم عليكي والله يا فرحه..  لو تسمحيلي اقولك فرحه كده عادي من غير انسه ولا حاجه بعد إذنك! ؟
-" انت هتزيط!  " ... ها ماشي مفيش مشااااكل
-يبقي يلا بيناااا
-م تيجي كمان يا بدر الله مش هيحصل مطر ولا حاجه مش تقدر يا أخي الله بقي
-بس لو متحلفيييش يا هايدي بقي الله...  يلا بينا
كنا نراقب هذا المحن الذي سيطفح ويغرقنا جميعا من كائن الهايدي "الله بقااا  " وكائن الكلب .. اقصد البدر هذا الذي يجاريها في كل شيء كذكر البعوض الذي يدور مرارا وتكرارا حول كأس من العصير الفاسد ظنا منه أن مذاقه لذيذ ‘ ليته يطفح منه حتى تنتفخ معدته حد الانفجار ليعلم أن المظاهر خداعه أحيانا...  وانا اتكلم بالطبع عن الكأس وذكر البعوض.. علي ما اعتقد!
-----------------
للدرجادي بتحبي البحر ؟!
عمري م شوفته عشان احبه بس عشقته من كلام الناس عليه بيقولو أن بمجرد م تبصله بتنسي همومك
الأسطورة بتقول انك لما تقعد تبصله وقت اكبر كل م روحك بتاخد من براح روحه فترتاح اكتر لان البحر روحه حلوه عكس الميه بتاعته
علي كده البحرر ليه روح ؟
كل حاجه ليها روح.. في أسطوره ثانيه بتقول ان البحر كان اصلا ميته حلوه بس من كتر م البشر م بيجوا يشكوله همومهم ويبكوله فدموعهم ملحت الميه وأصبحت ميته مالحه بس روحه متغيرتش وفضلت حلوه زي م هي
- بس انتي روحك احلي
- هاه
بقولك روحـــ....
لم يكمل عمر كلامه حتى فوجئنا بدفعه من المياه ارتطمت بجبهة عمر حتى دخلت بضع قطرات من المياه داخل عين المسكين...
نظرت لأرى من أين أتت المياه لأجد بدر يقف بجواره ينفض يده من المياه عاقدا جبينه...
- بقالنا كتير ملعبناش بالميه انا وانت ولا انت اييه رأيك!
= بتهزر يا بدر  ياخي الميه دخلت في عيني مش كنت واقف مع هايدي هناك ايييه اللي جابك يا عم
- اللي جابتني رجلي يا خفيف .. وانتي يااا انسه فرحه مش كفايا بحر واساطير انهارده ولا الشغل هيخلص نفسه بنفسه انهارده !
- ارتبكت من طريقة حديثه ولهجته فهي أمر بالعودة مغلف جيدا لربما من الأفضل لي العوده والا صاح في كالمجانين كما يفعل مع موظفينه ياله من هادم الملذات...  فصيييل!
هممت بالمضي قدما حتى صاح كما توقعت...
استني عندك!  هتعرفي تروحي وحدك ولا هتوهي! ؟
- ده سؤال يا أخي ايش عرفها هي المكان هنا اكيد هتوه اتفضلي قدامي يا فرحه هوصلك لاوضتك انا كده كده رايح الفندق عشان أغير هدومي
- نظرت لمستر بدر حتى اتبين قسمات وجهه لاري ان كان هذا العرض مناسبا هو الآخر ام لا وقد كانت الاجابه واضحه وصريحه..  لو روحتي معاه هعمل منك بتتس محمره!
هكذا حدثتني عيناه والشرار يخرج منهما
-شكرا مستر عمر انا عارفه الطريق وحدي
-لم انتظر منه ردا حتى بدأت في الابتعاد عنهم كي لا أخوض في نقاش اخر قد يعرضني للتوبيخ لاحقا كنت ابتعد ولكن كنت اسمع انثى الغراب هذه تملي على مستر بدر رقم هاتفها معلله ذلك بأنها لديها الكثير من الأعمال لتستشيره فيها... 
-امشي على طووول وشمال في يمين امشي غلى طووول وشمال في يمين...  يا مرااااري ايه الحته دي يا رب م اتنيلت مشيت على طول فين الزفت الفندق اييه طار!!!
-ايه في حاجه يا قطه محتاجه مساعده ؟
-جائني الصوت خلفي اجش ذو حروف ثقيله نظرت بفزع حتى رأيت رجلان أحدهما يبدو وكأنه خارج من نوم عميق على ملامحه التيه والآخر وكأنه للتو خرج من معركة بكم ندوب هائل دون دماء تذكر وللحظه تخيلت أنني على منضده أحد المستشفيات القديمة والدماء حولي وطبيب ذو ضمير فاسد يستأصل أعضائي واحدا تلو الآخر بعد مهاجمة هذان الاذعران إياي وضربي حتى فقدان الوعي..  ااااخ يجب أن أتوقف عن قراءة الروايات البوليسية هذه فقد افقدتني عقلي ؟
-يا قطه
-لل..  لااا ش.. شكراا لحضرتك انا ع عارفه الطريق كويس مش عايزه اتعبك
-مفيش مانع نتعبولك يا جميل تعالي بس ونعملو معاكي احلي واجب
-تسمرت في مكاني بعد ان دب الرعب في قلبي من نبرة هذا الكائن والذي يبدو منتشيا تماما لا يحمل في نيته الخير ابدا ايقنت في داخلي انني في مأزق شديد وفي تلك المواقف...  ادعوك وما خذلتني قط!
-دانا اللي هعمل معاك احلي واجب ان مختفتش من وشي انت وهو
-مستررر بدررر لاول مره اسعد برؤيته اخيرااا كانت نبرة صوته حاده غاضبه ونظراته ثابته توحي بأنه لن يتردد عن الفتك بهما مهرولا نحوي حتي رأيت وجدت الرجلان في لمح البصر اخر الشارع يركضان بتثاقل واضح
-شمامين بصحيح ...مستر بدر انا...
-انا مش قولتلك يمين في شمااال ايه جابك هنا انتي ايييه مبتعرفيش تعملي حاجه صح ابدااا مبتسمعيش الكلام ليييه ؟
-انا..
-انتي ايييه مفيييش مره تقولي حاضر من سكات
كان ممكن جدا يحصلك حاجه متضمنيش الاشكال دي يطلع منها ايه
- بس انا...
- بلا بس بلا نيله كان ممكن كل ده ميحصلش لو حضرنك طلعتي ع اوضتك مباشرة مش رايحه في نزهه مع عمر باشا وبحر واساطير وكلام فارغ دماااغك دي كانت فيييين كنتي اعتذرتيله قوليله مش فاضيه عندي شغل ولا لسااانك طويل معايا انا بس مبتعرفــ
- فرحه!!!  انتي بتعيطي انا...  انا مقصدش انا بس كنت..  كنت خايف عليكـ.. اقصد خايف ليحصلك حاجه وانتي وحدك وال..
صحت فيه دون وعيي وانا بين دموعي كيف يجرؤ بالحديث معي بتلك الطريقه من يظن نفسه الامر الناهي لكل شيء هو دائما الصواب ومن سواه مخطئون كيف له ان يوجه حديثه بتلك النبرة لي ي كيييف يجرووؤ
انت..  انت ملككش الحق انك تكلمني بالطريقه دي مييين فاكر نفسك عشان تعمل ده كله وتزعقلي بالشكل ده فاكر نفسك مييين عشان تفضل تشخط وتزعق طول الوقت مييين انت اصلا ان..  انت ولا حااااجه ولا حاااجه فااهم وانا هنا بس عشان ريم لكن لا انت ولا شركتك تهمني ساامع ولا لا وتجرالي حاجه ولا اغور في داهيه ميخصكش من اساسه
كنت اجاهد لاخرج الكلام من فمي وكان ثابتا لا يتكلم هادئا كموج البحر حين يحل المساء عليه كنت الهث لالتقاط انفاسي واتابع صب غضبي عليه وكان لا يزحزح عينيه عن عيني يراقب يدي وهي تلوح في وجهه عبراتي وهي تنساب حتي قرر ان يثور موجه في وجه بركاني حين قطع كلامي وصاح في وجهي..
انااااا كنت خااااايف عليكي انتي ليييببه مش عايزه تفهمي
وتخاف علياااا ليه ؟؟؟
عشااان....!!
--------
فتحت عيوني بصعوبه لاتبين اين انا وكانني نمت لالف عام استيقظت لاجدني في غرفتي ممده علي سريري والغطاء يتوسدني قمت بتباطؤ وذاكرتي تعود إلى تدريجيا حتي صحت..
يا نهااار اسوووود انا جيت هنا ازااااي ؟!
يتبع

ليست هناك تعليقات