إبحث عن موضوع

هذا هو العشق💕الحلقه التاسعه💕

الفصل ( 9 )

هى ردت عليك يا جدع انت ؟

ايوه مش بعتت لى وش مكسوف عامله وش كسوف اوى و انهار على مكتبه و هو يعانى اشد حالات الاحباط ثم دخل عليه اشرف زميله فتمتم فى سره

( يادى النيله ناقصاك اصلها )

كان كل حديث اشرف يتركز على انه عايز يتجوز و انه بيدور على بنت الحلال بس لازم يكون اهلها جامدين عشان يسندوه و لازم تكون كمان جميله و محترمه

فانفعل بسام رد عليه :-
طيب و اللى فيها كل المميزات دى حاتاخدك ليه يعنى يا اشرف انت حيلتك ايه

رد اشرف : هى البنات لاقيه اليومين دول ، واحد حايبقى دكتور فى الجامعه و محترم و ملو هدومه و كمان انت عارف ان ابويا عنده ارض فى البلد و ان شاء الله لما اجى اتجوز
حايساعدنى انت متنرفز ليه كده يا بسام مالك

بسام :: : اصلى حاسس ان موضوع البنات مش لاقيه ده خلى كل واحد فى البلد فاكر نفسه لقطه و ما جابتوش ولاده ، و برضه صحيح البنات كتير ، بس البنت المحترمه دلوقتى

عمله نادره حانلاقيها فين دى ، اديك شايف العمايل اللى فى الكليه قدام عينيك ليل نهار ، كل بنت تعرف ولد من اول امبارح بتعامله على انه جوزها و لا هاممها حد يتكلم و لا هاممها سمعتها يبقى لما نلاقى واحده محترمه فى الزمن ده

تضرب لها تعظيم سلام مش كمان عايزها غنيه و اهلها مش عارف ايه و يصرفو علينا بالمره و بعدين اصلى عندى مبدا فى الموضوع ده اناارفض ان اهل مراتى يكونو لهم فضل على

فى اى حاجه ، بالعكس انا اتمنى انا اللى اقدر احقق لزوجتى احلامها كلها و تشوف معايا اللى ما شافتوش فى بيت اهلها مش استنى انا منهم المعونه و يبقو كاسرين عينى كده مش عارف افتح فيهم و لا فى بنتهم !

اشرف : و ليه الكلام الكبير ده الحياه كده خد و هات يعنى انت بتديهم اسمك و هما يدوك بنتهم و ما فيش مانع تستفيد من وضعهم يعنى عادى ، مش احسن ما بناتهم يركنو جنبهم و ما يلاقوش اللى يتزوجهم

بسام :::: : الجواز ده نصيب يا اشرف و ما فيش حد بياخد غير نصيبه عن اذنك عشان انا مضطر امشى

و انطلق بسام لكنه كان فى داخله حزينا على انهيار امانيه مره واحده امام عينيه ، صحيح فين البنت المحترمه دلوقتى ؟؟

و فى احد الكافيهات المنتشره بجوار الجامعه جلست منال مع خالد تجرب لاول مره شرب
الشيشه

منال : لا يا سيدى دى بتخلينى اكح

خالد : طيب حاشد منها الاول شويه عشان تخف بس خلى بالك حاتجرى ورايا

و اخذ يشد انفاس الشيشه و هى منتظره
و بعدها قام بتقبيل المبسم قبل ان يعطيه لها وقال لها
خدى يا ستى مادام مش موافقه انى ابوسك .......

منال : عيب يا خالد بقه احنا مش اتفقنا ان انامش حاتنازل عن شروطى و منها حكاية البوس دى ؟

خالد : ده كان قبل ما نعرف بعض كويس لكن اظن دلوقتى احنا خدنا على بعض و تقدرى تثقى فيا

منال : بص يا خالد انا واحده باصلى من وانا
صغيره و عارفه ربنا و عارفه كمان ان الحاجات دى حرام و انها فى الحلال بتكون اجمل بكتيرليه ما نستناش

خالد : نستنى ايه بس ، خمس سنين لحد ما
نخلص كليه ده لو ما سقطناش يعنى ولا سنه وبعدين يعنى هى دى بس اللى حرام ، و اللبس المحزق اللى جنابك فاكراه حجاب ده و الشيشه اللى فى ايد سعادتك ديه ؟ ده كله حلال ؟

وبعدين انا سمعت مفتى قال البوس حلال مادام احنا مش متجوزين حد تانى و بنخونه

منال : هاهاهاها يا راجل انت بتهذر اكيد

خالد : لا و الله ده جه فى قناه كده فى التلفزيون
و قال كده البوس حلال و ممكن خالد يبوس منال هاهاهاهاهاها

ردت منال : عيب يا خالد بقه اختشى انا مش
حابوس الا جوزى عشان يبقى عندك فكره

خالد : طيب ما نا عايز اتجوزك و انا قلت غيركده

منال : بجد يا خالد ؟ انت ممكن تتقدم لبابا دلوقتى و بعدين نستنى لما نتخرج و نت.............

قاطعها خالد : بابا ايه بس انا حاروح اقوله عايز اتجوز بنتك و انا لسه طالب فى اعدادى صيدله قدامى عمر لحد ما اتخرج , انا اقصد نتجوز انا وانتى كده بيننا و بين بعض وبكده كل اللى نعمله مع بعض يكون حلال يعنى حتى مش محتاجين الشيخ اللى قال اوكى قشطه البوس ده

منال و هى تكح من الشيشه : يعنى ايه نتجوز بيننا و بين بعض انا مش فاهمه

خالد : انتى ما شفتيش فيلم عادل امام لما اتجوز سعاد حسنى و كانت العصافير فى السما شاهده عليهم ؟ و بعدين انا مش باقولك يعنى يكون بيننا علاقه زوجيه كامله يعنى ، لا بس عشان نبقى فى السليم لما نخرج حتى مع بعض ، انت عارفه انا بتقطع من الشعور بالذنب لما اخرج معاكى و انتى مش مراتى وبعدين احنا مش حانخلى العصافير تشهد علينا عشان انفلونزا الطيور و كده هاها، لا نجيب اتنين صحابنا جدعان يشهدو عشان نبقى فى السليم

منال : انت عاوزنا نتجوز عرفى ايه يا خالد انت !!! اتجننت انا بنت ناس برضه

خالد : طيب ماهو الجواز ده عشان انتى بنت ناس , بالك لو انتى اى واحده بالنسبه لى عمرىما كنت اعرض عليكى الجواز مش انتى كمان عندك مشاعر نفسك تعبرى عنها
تجاهى ، نفسك يعنى زى كل واحده حبيبك يبوسك و يلمسك من غير خوف ؟و بعدين انتى مش شايفة الضغوط اللى فى التلفزيون و فى كل حته دى ، يعنى احنا حانكتب ورقه عشان الحلال و الحرام بس

منال : حلال ؟ كل الناس بتقول ان الجواز العرفى ده حرام اصلا

خالد : ليه بقه فهمينى ؟يعنى كل واحد قاعد يفتى ؟ ده حلال ميه الميه مش الجواز اشهار و احناحانقول لصحابنا الانتيم

منال : صحابنا يا خبر اسود لو صحباتى عرفو دول يقاطعونى طول العمر

خالد : و مين قال صحباتك يعرفو بس ؟كفايه يا ستى صحابى انا ، برضه دول رجاله و كلامهم غير كلام الحريم

ثم اضاف خالد
وهو يقرا وقع كلامه على فريسته

انا مش باقولك ردى على دلوقتى خدى راحتك لكن لغاية ما تردى انا مش حاخرج معاكى تانى و لا حتى فى قعده بريئه زى دى
عشان برضه انا عندى اخوات بنات اخاف عليهم

منال : انت ترضى كده لاخواتك البنات

خالد : شوفى و النبى ده جواز مش حاجه حرام فكرى يا منال و ياللا اوصلك بقه لاخر مره و ربنا يسامحنى ........

لم ترد منال باى كلام بل اخذت تفكر فى خالد و منطقه , ماهو صحيح يعنى احنا الشباب نعمل ايه ، المجتمع كله ضاغط علينا من كل ناحيه ، و انا لو ضيعت خالد ده من ايدى اعرف منين انى الاقى حد تانى لما اخلص كليه و اشتغل و الهم ده ما البنات كلها قاعده اهيه .......

انا ممكن اتجوزه دلوقتى عرفى وبعدين لما نخلص كليه يتقدم لى و يطلب ايدى عادى و نحول الجواز لجواز رسمى , وهو مش حايطلب منى حاجه زى ما قال مجرد اننا نكون على راحتنا و نرضى ربنا و ما نعملش حاجه حرام .............

ليست هناك تعليقات