إبحث عن موضوع

في منزل جاري 🏠الجزء الثاني و الاخير

في منزل جاري

الحلقة الثانية
القصة لا تمت للواقع بصله واي تشابه غير مقصود

الخفاشين طاروا من الاوضه ..ومجرد ما طاروا ..لقيت جاري كامل اللي محدش لمحه من 6 شهور وعم على البواب داخلين ..شكلهم اصغر بكتير من الاول كأنهم شباب،، عينيهم بتلمع بس داخله لجوه ومبرقه ،،ووشهم بياضه فاقع كانوا الاتنين مقابليني على باب الاوضه ومفيش حته اجري منها،، اتمالكت نفسي وقلتلهم..اناااا ..مراتي سمعت صوت غريب هنا قلت اجي اشوف في ايه ؟؟  وزمانها منتظراني بس ملقيتش اي حاجه ومشفتش اي حاجه غريبه ...وجيت اعدي من جنبهم كده فالاستاذ كامل راح حاطط ايده على صدري موقفني ..ايده كانت في تقل جبل وحسيت ان عينه بتطعني بالف سكينه وقاللي ...كويس انك فاهم ان انت لا شفت حاجه ولا سمعت حاجه..واوعى تكون راجل خايب وتفكر تبلغ الحكومة او الجيران لان لا هتطول معايا حق ولا باطل..غير كده هتزعل اوي يا استاذ صابر.. معدتش عارف اعمل ايه او افكر ازاي اروح اشتكيه في قسم الشرطه هيقولوا عليا مجنون لما اقلهم دا مطلع اشاعه انه سافر وهو مسافرش واكيد مش هيمسكوا عليه حاجه في شقته لو اشتكيته بالسحر والدجل وسكان العماره بيقولو لبعض سلامو عليكم بالعافيه دا لو قالوها ......انا لوحدي.......ومش هينفع اسيب شقتي ولا هينفع اقول لمراتي حاجه ..ليلتها فضلت طول الليل صاحي ..قررت اني اقاوم وبردو معرفش مراتي حاجه واحاول اسيطر على اسلام اللي اصلا محكاش لوالدته ومكنش هيحكيلي لولا اني عرفت لوحدي والصبح رحت جبت ميه مقري عليها سورة البقرة ورشيت اركان البيت وشغلت قران بصوره شبه مستمرة لغاية ما دخل الليل الساعه 12 نص الليل الكهربا قطعت عن المنطقة ..مراتي في سابع نومه والولاد في اوضتهم بردو نايمين بس انا كنت صاحي قلقان او تقدر تقول بين الصحيان والنوم ...بعدها بشويه حسيت ان باب اوضة النوم بيتفتح بالراحه مظهرش حاجه بتدخل من الباب غير نار.. قد نار شمعتين على ارتفاع مترين الا شويه وبتتهز زي نار الشمعه كانهم عينين بس لوش ضخم لان المسافه بين النارين كانت حوالي ربع متر اتعدلت في قعدتي راح اتقفل الباب تاني وانطفت الجذوتين ..خفت اتحرك من مكاني وقعدت استغفر واقول دا اكيد حلم ..دا اكيد حلم.. لغاية ما غلبتني غفاوه ممكن دقيقه او اقل معدتش عارف بعدها اللي فات ده كان حلم ولا حقيقه بس اللي مش حلم اني سامع دلوقتي صوت حاجه بتتنفس في الاوضه ... ركزت اوي كان في خيال حاجه  بتتسحب في الضلمه..قيدت نور التليفون ملقتش حاجه.. ايه الليله اللي مش فايته دي.. مراتي قالتلي ما تنام بقا  ..حاولت استسلم للنوم ومش عايز مراتي تصحى تاني او تحس بحاجه لقيت صوت حد جمبي عالارض كأن الصوت طالع من العدم وبيوشوشني وبيقول.. سيب الشقه واهرب احسن لك، وده اخر تحذير..فوقت ساعتها والكهربا رجعت فرحت ادور في الشقه ملقيتش حاجه بس وانا بدور سمعت صوت صريخ عالي في اوضة الولاد طلعت اجري عليهم وفتحت الباب لقيتهم في سابع نومه بس لقيت الخفاش بيلف في اوضتهم واول مافتحت الباب طلع فطلعت وراه كان اختفى ..قعدت شويه في الصاله منهار مذهول مش فاهم حاجه..لقيت اسلام طالعلي ..يابابا لو نور الاوضه انطفى كل حاجه هترجع كويسه ..لقيتني غصب عني برد عليه ..وانا هطفي النور ده ازاي طيب ..هطفيها ازاااي ..هطفيها ازاااي ..دي منوره من غير لمبه ..قاللي فكر يا بابا وانت هتعرف تطفيه اما الخفاش فسهل تطفشه  وسابني ومشى خطوات وقبل ما يوصل ترقة التوزيع كان اختفى ..تقريبا هو خلاص نسى اسلام وبقا بيتعامل معايا راجل لشبح..
بدأت افهم اللي انا رميت نفسي فيه ..تقريبا في صراع ما بين جاري الساحر اللي عايز يطفشني من الشقه بكل افعاله بعد ما كشفته والكيان اللي كان بييجي في صورة اسلام ابني وعايزني انا اطفش الساحر او اهدم سحره لسبب انا مش عارفه ربنا هداني لفكره ممكن اطفي بيها نور الاوضه بس لازم ادخل الشقه تاني..                           عم على البواب من يوم ما طلع اشاعة ان كامل سافر وهو مبيظهرش الا بعد المغرب وطول النهار مراته هي اللي موجوده فاكيد طول النهار نايمين هو وكامل وطول الليل صاحيين حتى لما طلعولي كان واضح انهم مبيناموش الليل فانا قررت اني هدخل الشقه بالنهار في اليوم التاني الساعة 12 الضهر كنت داخل وواثق انهم نايمين وساعدني الخشبتين اللي كنت كسرتهم بصوت مكتوم في شيش بلكونته في اول مره.. فدخلت واتسحبت بسهوله للاوضه المشهوده وكالعاده طفش الخفاشين بس ف ثواني كنت شادد الستاير السوده اللي كانت فوق الشباكين اللي في الاوضه وفتحت شبابيكهم ووقعت عش الخفافيش اللي عامل زي بتنجانه من الطين متدليه من السقف.....
النسبية وشوية معلومات قديمه عن الخفافيش ..انت لو عندك لمبه منوره في اوضه وانت معتم الاوضه كويس هتحس ان اضائتها قويه  جرب تفتح شباكين في عز الضهر مش هتحس باي اثر لنورها بالنسبه لنور الشمس.. وده اللي انا عملته ..نور الاوضه كان نور سحر مش نور طبيعي ملوش مصدر ومش هيطفى الا بانه يتشتت ويتلغى بنور اقوى منه والدليل ان الخفافيش كانت بتستقر فيه وبانيه فيه عش ومعروف ان الخفافيش مبتبنيش عشها في مكان بيشوف النور.. اي نور.. كهربا او شمس.. ولو شافت الشمس مبتكملش عشها في المكان ده.. مجرد ما عملت كده حسيت ان الشمس بتحرقني من شدتها وسمعت صوت صريخ عالى ودربكه وخبط كنت هربت انا على شقتي.... في الليل جالي اسلام ولقيته بيقوللي انا متشكر يا بابا ان انت حررتني من حبستي اللي كنت هتحبسها ودا جميل مش هنساهولك اما كامل فمعدش هيقدر يأذي حد تاني لأنه قربان التسخير  اللي كان بيحلم يقدمه انقطع ومكملش واللي كان بيبغي رضاه سخط عليه ..ادعيله بقا عشان العذاب اللي هيشوفو ..دا لو فضل عايش وشاف النور
قلتله وايه كان قربانه..
رد وقاللي.. عش خفاش ولدت فيه انثاه وكان وصل نصه وروح محبوسه وسابني ومشي
بعدها بشويه رحت ادور على اسلام ابني في اوضته ملقيتوش رحت سألت مامته ..فين اسلام؟؟
لقيتها انهارت وبتقول ..انت مبتنساش ليه.. مبتنساش ليه ..بتقلب علينا المواجع كل شويه ليه ..اسلام مات من خمس سنين
النهاية

ليست هناك تعليقات