إبحث عن موضوع

رواية الوعد 💥الحلقة الرابعه💥

💥  الحلقة    ٤  💥

💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥

حمزة /دكتور دكتور بسرعة

وبيجى الدكتور وبيخرجهم كلهم برة

بسام /انا خايف ورد تضيع منى

وبيخرج الدكتور

الدكتور / هى هديت دلوقتى وبقت كويسة بس لو سمحتو متتعبهاش فى الكلام

بسام /ممكن نخدها البيت

الدكتور /لا خليها هنا يومين تحت المراقبة علشان نتطمن عليها

بسام /حمزة خد سمر وروحو انت تعبان وانا هبات عندها

سمر /لا انت وهو هتمشو انا بنت زيها وانت مش هتعرف تساعدها

بسام /ماشى بس لو فى اى حاجة كلمينى

بسام و حمزة مشيو و سمر بتدخل لورد و ورد نايمة و سمر بتبسها من خدها وبتقاعد على الكرسى جمب ورد وبتنام

***********************.              

وفى الليل

ورد بتصحى وبتعيط و سمر بتسمع صوتها وبترحلها

سمر /ورد حببتى

ورد / قوليلى ان سامر عايش وممتش

سمر /ورد حببتى اهدى ونامى

سمر بتنيم ورد وبتنام معاها وبتخدها فى حضنها

ورد /انا لزم اروح ادور علية هو مستنينى

سمر /نامى ياروحى نامى

ورد نامت هى و سمر

***********************.              

حمزة فى اوضته قاعد على السرير وبيعيط وسعاد بتدخل علية ومعاها صانية وعليها الاكل وبتشوفو بيعيط وبتحط الصانية بعيد وبتروح تقاعد جمبو وبتطبطب على ضهرو

حمزة بينام على رجليها وبينهار من العياط و دعاء بتسمع صوت حمزة  وبتدخل وبتشوفو وهو بيعيط ومحبتش انو يدايق انها بتشوفو بيعيط وبتخرج تانى

سعاد /عيط يا حبيبى عيط  هو الى هيساعدك انك ترتاح

حمزة بينام على رجل امو وسعاد بتجيب المخدة وبتحطها تحت راسو ولسة هتخرج حمزة بيحلم ان فى حد بيضرب سامر بالنار و حمزة واقف معملوش حاجة و حمزة بيتخض وبيصرخ

حمزة /ساااااامر

وبيعيط وبيبص على الحيطة وبيشوف صورو هو و سامر من وهما صغيرين لحد ما كبرو وسعاد بتخرج

***********************.              

دعاء /ماما حمزة عامل اية

سعاد /مش عرفة يا بنتى حالة اخوكى وحشة اوى

***********************.              

حمزة بيتفرج على صور سامر تليفون البيت بيرن

حمزة /الو

ورد /حمزة الحقنى يا حمزة ورد مش لقياها

حمزة /اهدى وفهمينى فى اية

سمر /انا و ورد كنا نايمين ولما قلقت بدور عليها وهى مش موجودة

حمزة قفل التلفون وراح اخد بسام وراحو على المسشفى

***********************.              

سمر وقفة قدم المستشفي

بسام /فين ورد

سمر /انا انا مش عرفة

سمر بتعيط

حمزة /اهدى وقوللنا اية الى حصل

سمر / كانت بتعيط وكانت عوزة تروح تدور على سامر ختها في حضنى ونامت وانا نمت معاها ولما فتحت عينى ملقتهاش وقلبت عليها المستشفى كلها

بسام جرى على المستشفى يدور عليها

حمزة / قالتلك هتروح تدور على سامر انتى متاكدة

سمر  /اة

حمزة ساب سمر وجرى على عربيتو

سمر  /انت رايح فين وهتسبنا كدة

حمزة /انا مش عارف بس خليكى مع بسام متخفيش

***********************.             

حمزة راح على طريق سينا

***********************.              

ورد فعلا وصلت هناك والعساكر بيوقفوها وبيمنعوها انها تمر

ورد /انا اخويا هناك لزم ارحلو هو مستنينى

العسكرى /يا هانم دى منطقة حرب ممنوع اى حد يمر من هنا فى قنابل ولغم ممكن ينفجر فى اى وقت

ورد بتعلى صوتها

ورد / لا لزم اروح لازم ادور على سامر هو مستنينى

وفى ظابط بيروح لورد

الظابط / فى اية هنا

العسكرى / الانسة عوزة تدخل موقع الحرب

الظابط / ممنوع يا انسة احنا لسة ممسحناش المنطقة بالكامل ومليانا مخلفات الحرب وخطر جدا جدا حتى مدفناش اخوتنا الى استشهدو لو سمحتى كفاية الى احنا
فية واتفضلى ارجعى تانى

ورد بتتخيل سامر ماشى بعيد

ورد /سامر اهو سامرررررر سامر ررررر

الظابط /لو سمحتى مش عاوز استعمل العنف

الظابط بياخد ورد من اديها وبيروح بيها لحد التاكسى الى كانت جاية فية وبيركبها

الظابط /انا لولا عارف الى انتى حاسة بية كنت اتعاملت معاكى معاملة تانية بس كلنا الى فينا مكفينا شوفى الجنود دول كلهم الى اخوة او اصحبو او جارو استشهدو فى الحرب مش انت لوحدك كلنا موجعين ايا اوسطا رجعها مطرح مجبتها

ورد بتعيط اوى ولما بعدت شوية عنهم

ورد /اقف هنا انا نزلة

ورد نزلت

ورد / انا معيش فلوس بس خد دة

ورد كانت لبسة خاتم دهب وبتدية للسواق والسواق اخدو ومشى و ورد مشيت فى الصحراء لحد ما وصلت لمكان الحرب وبتشوف الدم فى كل حتة والاسلحة مرمية وكل حاجة مدمرة

***********************.              

حمزة بيوصل وبيطلع الكرنية بتاعو

حمزة /مفيش وحدة راحت من الطريق دة قصيرة وشعرها اسود طويل

الظابط / كانت هنا من ساعة وحدة وكانت شكلها مش موزونة وركبتها التكسى ومشيت

حمزة بيلف بالعربية ولسة هيمشى

حمزة /مستحيل ورد تستسلم بالسهولة دى اكيد راحت من اى طريق تانى

حمزة خلاهم يفتحو الطريق وبيدخل على رجلو ممنوع دخول العربيات وبيدور عليها فى كل مكان

***********************.              

ورد بتدور على سامر وبتشوف جثث على الارض وبتتخض وبتصرخ و حمزة بيسمع صرختها وبيجرى على نفس طريق الصوت ورد بتجرى بعيد وبتبص جمبها بتشوف اجسام محروقة وبتصرخ و حمزة بيشفها وبيجرى عليها وبيمسكها

حمزة / ورد متتحركيش احنا في منطقة الغام

ورد بتبص تحت رجليها وبتشوف حديدة مدورة وغريبة وبتبص لحمزة و حمزة بيمسحلها دموعها

حمزة /خليكى مكانك اوعى تتحركى وخلى رجلك ثابتة

ورد مش قدرة وبترتعش و حمزة بيجيب حجر بنفس وزن رجل ورد وبيوطى وبيمسك رجليها

حمزة /ورد لما اقولك شيلى رجلك شليها بهدوء

حمزة بيجهز الحجر وبيحطو

حمزة /شيلى رجلك

ورد بتشيل رجليها وخايفة اوى

حمزة /ابعدى بسرعة من هنا

ورد بترجع بضهرها وبتقع على الارض واديها بتتبل دم ورد بترفع اديها وبتضرخ و حمزة بيخلص وبيجرى عليها وبيخدها من الارض و ورد عنيها على اديها الى مليانا دم و حمزة بيطلع مناديل وبيمسحلها اديها ووشها

حمزة/ ورد انا هربطلك عنيكى وهتمشى معايا لحد ما نخرج من هنا

ورد بتبعد عنو

ورد /لا انا بدور على سامر هو هنا سامر سامر ررر

وبتجرى بعيد وبتلقى اجسام متقطعة من القنابل وبتصرخ حمزة بيحط ايدو على عنيها وبيطلع منديل قماش وبيربطلها عنيها و ورد منهارة من العياط واديها بترتعش اوى

حمزة بيشلها و ورد بتعيط وبتنام على كتفو وبيخدها وبيخرج وبيروح للعربية والعساكر بيساعدوة وبيفتحولو العربية ومستغربين اوى و حمزة بينيم ورد جمبو على الكرسي

وبيطلع ازازة مياء من العربية وبيمسحلها الدم كويس من اديها ومن على هدومها وبيفكلها المنديل من على عنيها
و ورد من التعب نايمة ورايحة فى النوم

***********************.              

حمزة فى الطريق على المستشفى و بيقف قدم المستشفى وبيشيل ورد و سمر و بسام بيجرو عليها ومخضوضين اوى

بسام /ورد ورد

ورد بتفتح عنيها وبتبص لحمزة ومش قدرة تفتح عنيها اوى

ورد /حمزة عوزة اروح على البيت

بسام بيخدها من حمزة و ورد بتنام على صدرو وبتعيط

بسام /كل الى انتى عوزاة يا روحى

ورد /عوزة اروح على البيت

***********************.              

بيروحو البيت وبيدخلوها اوضتها

سمر /روحو انتو وانا هغيرلها هدومها

حمزة و بسام بيخرجو برة و حمزة بيبص على صورتو هو
و سامر

بسام / كان بيحبك اوى

حمزة بيروح يحط ايدو على الصورة

حمزة / كان اكتر من اخويا

سمر خرجت

بسام / هى عاملة اية

سمر / نامت كانت تعبانة اوى انت جبتها منين اصل انا لقيت دم

حمزة حكلهم على الى حصل

***********************.              

فضلت ورد لمدة اسبوعين كلامها قليل مع الكل الا حمزة بتكون مبسوطة وهى بتتكلم معاة والكل فسر الموضوع دة علشان حمزة كان قريب اوى من سامر وقربت اكتر من حمزة بعد وفاة سامر

***********************.              

ورد كانت مستنية نتيجة الامتحانات  بسام هو الى راح يجبلها النتيجة و بسام وصل وبلغها انها نجحت وبتقدير وراحت على صورة سامر وبتبوسو

ورد/ سامر اخويا وحبيبى انا نجحت وجبت تقدير كمان زى ما وعدتك

وبيدخل حمزة و سمر وبيبركلها على النجاح

بسام / اية رايكو نخرج نتفسح بالمناسبة دى

حمزة / روحو انتو انا مواعد كريمان انى هخرجها النهاردة

ورد بتزعل

ورد /لا انا كمان تعبانة وعوزة ارتاح

ورد بتروح على اوضتها ومديقة اوى

ورد /وانا زعلانة لية ما انتى عرفة انو بيحب حد تانى ولا علشان كان بيتعاطف معاكى خلاص صدقتى انو ممكن يحبك انتى

وبتروح تبص من شباك اوضتها بتشوف حمزة و كريمان وقفين جمب العمارة وشكلهم بيتخنقو وباين من حركاتهم  علشان لبسها

ليست هناك تعليقات