إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه الثانيه

🍎    الحلقة     ٢   🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

ابو زياد /انت بتضربنى

زياد / دى اخر مرة هسمحلك انك تضرب امى تانى انت فاهم
 
ام زياد بتجرى على زياد بسرعة

ام زياد / زياد ابنى ده ابوك

زياد بيبص لامو بحزن

زياد / لا مش ابويا انا بكرهك بكرهك

ابو زياد / شوفى تربيتك

ام زياد بتعيط

 
ابو زياد / انتي طالق طالق طالق

وابو زياد بيمشى وام زياد بتعيط اوى فى حضن زياد 
ودموعو بتنزل
 

فى الصباح

 شمس صاحية نشيطة جدا ومبسوطة وفى رسالة بتجلها بتجرى على الموبيل وبتكون رسالة من محمد

محمد /صباح الخير

شمس بتبعتلو رسالة

شمس / صباح النور

محمد / هستنكي فى المعهد متتاخريش

شمس / اوكى

شمس بتسيب الموبيل وبتجرى تكمل لبسها بسرعة وبتسمع صوت من برة صوت مريم صوتها عالى اوى وبتخرج بسرعة من الاوضة

 
ابتسام / فى اية

شمس / مش عارفة

 وبيروحو هما الاتنين على اوضة المكتب بتاعت والدهم
وبيشوفو مريم بتعيط

ابتسام / مريم فى اية مالك

مريم / اسالو بابا

شمس / بابا فى اية مالكو

احمد باين علية مدايق اوى ومبيتكلمش

ابتسام / يعنى حصل مشكلة فى المكتب يعنى

مريم / بابا اتجوز

والكل بيحصلو صدمة من كلام مريم

 
شمس/ ازااى يعنى اية الى انتى بتقولية دة

مريم / اسالو بابا

ابتسام / بابا دة حقيقى انت اتجوزت فعلا

احمد / اظن ان دة شرع ربناا وانتو كبرتو دلوقتى وميسيركو تتجوزو وكل واحد يروح بيتو وانا الى هكون وحيد هنا

شمس/ لا يابابا انا مش هسيبك ابدا

احمد بيروح شمس وبيحط ايدو على خدها بحنية

احمد / حببتى انتى كمان هيجى يوم وتتجوزى وتسيبى البيت

شمس بتبعد ايد ابوها عنها

شمس / وماما نسيتها خلاص

احمد/ ابدا امكو هتفضل معانا بس

شمس بتعيط اوى وبتجرى على برة بسرعة

احمد / شمس شمس

ابتسام / دى ماما اتوفت من سنة واحدة

احمد / وانا المفروض يعنى ادفن نفسى بعديها

مريم / لااا امال فيين الحب وانك تخلصلها

احمد / مفيش اى واحدة فيكو هتحس بيا ابدا خلاص انا اتجوزت ودة امر واقع

ابتسام / لااا

احمد بيبص لابتسام اوى

ابتسام / واحنا رفضين الجواز دة لو انت عاوز كدة يباة تنسا ان عندك بنات هنااا

احمد / براافو عليكو فعلا انا عرفت اربى
 
مريم / مش انت الى ربتنا امى هى الى ربت تلات بنات 
احسن تربية

احمد / ان انتو تعلى صوتكو عليا دى بتسموها تربية

مريم / انا من النهاردة هنسا ان ليا اب عايش

واحمد بيضرب مريم بالقلم

مريم / بتضربنى يابابا

احمد / اة يا مريم لما تموتينى وانا عايش يبقي لازم تفوقى

ابتسام / انت اول مرة تضرب اى واحدة

فينا 
احمد بيمشى وبيسبهم و مريم بتعيط و وابتسام بتخدها 
فى حضنها

.
            **********************************

شمس بتلف فى الشوارع زى المجنونة وبتروح جنينة قريبة من البيت كانت والدتها بتخدها عليها وهى صغيرة بتلعب معاه و شمس بتفتكر والدتها وبتعيط اوى

.
            **********************************           

ريهام بتخبط على الباب وابتسام بتفتح بسرعة

ابتسام / شمس

ريهام / ابتسام فى اية انتى بتعيطي

ابتسام بتمسح دموعها

ابتسام / شمس مش معاكى

ريهام / لا احنا عندنا محاضرات النهاردة وبرن عليها ومبتردش

ابتسام بتدخل اوضة شمس وبتشوف موبيل شمس على السرير و  بتمسك الموبيل

ريهام / شمس فيين

ابتسام / مش عارفة شمس خرجت مديقة اوى ومرجعتش 
مش عارفة اعمل اية ومش عارفة اسيب مريم لوحدها

ريهام / ابتسام فى اية فهمينى

وابتسام بتحكى لريهام الى حصل

ريهام / انا هروح ادور عليها بسرعة

ابتسام / طمنينى يا ريهام

ريهام بتخرج بسرعة وموبيل شمس بيرن فى اديها

ريهام / الو

محمد / شمس

ريهام / لا مش شمس انا ريهام اختها
 
محمد / اهلا ريهام انا محمد زميل شمس هي فيين شمس

ريهام / مش عارفة انا بدور عليها

محمد / يعنى اية بتدورى عليها انتى انتى فيين

ريهام بتقولو على العنوان

علي/ فى اية

محمد / تعالة معايا بسرعة

علي ومحمد بيروحو على العربية بسرعة وبيمشو  و ريهام بتدور على شمس حولين البيت وعند اصحابهم والجيران 
ومحمد بيشوف ريهام بيقف بالعربية وبينادى عليها 
 و ريهام بتروح عليهم بسرعة

محمد / ريهام اية الى حصل

ريهام مترددة انها تتكلم

علي / يعنى لو فى مشكلة ممكن نساعدكو مش اكتر بس حبين نتطمن

ريهام / بس كان فى خلاف مع عمو احمد والد شمس
شمس زعلت وخرجت ومرجعتش وانا قلقانة اوى عليها 
حتى سابت الموبيل فى اوضتها

 
محمد / يعنى سالتى عند اصحابها او الجيران

علي / لو فى حد بتحب تتكلم معاة

ريهام / لا دورت فى كل حتى ومفيش فايدة

محمد / بس اكيد متاكدة ان مفيش حد هى بتحب ترحلو 
لما بتكون مديقة

ريهام / هى شمس كانت مرتبطة بوالدتها اوى بس بعد ما اتوفت

محمد / المدافن

علي / اية

محمد / اكيد راحت لوالدتها المدافن

ريهام / مستحيل شمس بتخاف اوى من المدافن اوى دى حتى بتخاف تعدى من جمبها

محمد / طب انا هدور من هنا وانتى و علي من هنا والى يلاقيها يتصل بالتانى

ومحمد بيروح من اتجاة و علي و ريهام من اتجااة

.
            **********************************


زياد قاعد فى الجنينة بيشرب قهوة وبيقرا الجريدة

لينا / زياد انا جاهزة

زياد بيقف وبيروح عليها وبيبسها من جبنها

فهد / انا هركب قدم
 
زياد / سعود كلمنى وهيكون فى انتظارك فى المطار

لينا / خلى بالك من ماما وكلمونى على طول

زياد بيروح عليها وبيحضنها اوى وبيخدها وبيوصلها للمطار وبيستني لحد ما الطيارة تطير ولسة هيمشى بيشوف ابوة فى المطار ومعاة مراته واولادو وبيبصلو اوى وبيمشى وبيسيبو

ابو زياد / زياد

زياد بيقف وبيبصلو

ابو زياد / حاولت اكلمك كتير بس انت مبتردش على الموبيل 
كنت حابب اشوفك قبل ما اسافر الامارات
 
زياد / مع السلامة

زياد بيمشى وبيلبس نضرتو وبيروح على عربيتو وابو زياد بيدايق من تصرف زياد

.
            **********************************

محمد بيروح الجنينة الى قريبة من البيت وبيدور على شمس 
وبيشفها من بعيد قاعدة وبتتفرج على الاطفال وهما بيلعبو على المراجيح  و بيتصل بعلي

محمد / علي انا لقيت شمس خلاص طمن ريهام ان شمس بخيير
 
ومحمد بيقفل مع علي

علي / شمس مع محمد

ريهام / خلينا نروح بسرعة نتطمن عليها

علي / محمد معاها متقلقيش اية رايك نروح نشرب حاجة الجو حر النهاردة وبصراحة عطشان اوى

ريهام / اوكى فى كافية هنا حلو اوى ممكن نروح علية
 
علي / معنديش مانع طبعا

علي  و ريهام بيمشو مع بعض

محمد بيروح بيقاعد جمب شمس بهدوء و شمس سرحانة 
ومحمد بيقرب عليها اوى وبيمسك اديها شمس بتتخض

شمس / محمد انت اية الى جابك هناا

محمد / اعمل اية وحشتينى قولت اجى اشوفك مدام حضرتك سبتينى فى المعهد مستني
 
شمس / اسفة بس انا

مخمد / خلاص اهدى ريهام قالتلى ان كان فى سوء تفاهم 
مع والدك وخرجتى وكانت قلقانة عليكى اوى

شمس /بابا اتجوز

محمد بيبص لشمس و  شمس موطية رسها وبتعيط
 
شمس / خلاص نسى ماما وراح شاف حياته ماما زمنها زعلانة اوى

محمد / اكيد زعلانة انا متاكد

شمس بتبصلو وبتعيط اوى

محمد / بس زعلانة انك بتعيطي اكتر

شمس / ماما اتوفت من سنة بس ازاى بالسرعة دى يقدر ينساها

محمد / ممكن تهدى شوية

.
            **********************************

.

ابتسام قاعدة فى البلكونة وقلقانة اوى على شمس وبتتصل بريهام و  ريهام بتشوف اسم ابتسام بتتخض اوى

ريهام / ازاى انا نسيت حاجة زى دى

علي / فى حاجة حصلت

ريهام / دى اخت شمس الكبيرة لازم نروح لشمس لازم تتطمن عليها

علي /  طب كلميها وقللها انها بخير

ريهام / لاياشيخ وافرض قالتلى ادينى شمس اكلمه اقولها اية

علي / عندك حق يلا خلينا نروح نشفهم فين

ريهام و علي بيمشو مع بعض و علي كل شوية بيبص لريهام اوى

ريهام / انت هتبصلى كدة كتير

علي / بصراحة اصل انتى حلوة اوى

ريهام / اعتبر ان دى معاكسة يعنى 

علي / بصراحة اة

ريهام بتضحك اوى

علي / ولا لما الشمس بتيجى على خدك بتلمعى زى الالماس

ريهام / بيتهيقلى دى زيدة شوية

علي / فعلا

وبيضحكو اوى هما الاتنين

ريهام / هى دى الجنينة بس هما فيين

وبيدورو عليهم فى الجنينة

علي / محمد شمس

ريهام / انت بتعمل اية هتفضحنا الناس بيبصو علينا

علي / نعمل اية

ريهام / انت غبى رن عليهم على الموبيل

علي / تصدقى عندك حق

ريهام / لاياشيخ

ريهام بيتصل بمحمد وبيروحو عند العاب الاطفاال

ريهام / شمس

شمس و ريهام بيحضنو بعض اوى

ريهام  / انتى كويسة

شمس / اة انا اسفة انى تعبتكو معايا على الفاضى

محمد / مش على الفاضى اوى

شمس بتبص لمحمد ومحمد بيشاور على علي بعيونو 
وبيبصو على علي علي بيبص على ريهام اوى  و شمس بتضرب علي  في راعو

علي / ااى

شمس / شيل عنيك من على اختى

وبيضحكو اوى

علي /زى الالماس

ريهام بتبتسم بخجل  و الموبيل بيرن تانى

ريهام / شمس ابتسام قلقانة عليكى اوى

شمس / الو

ابتسام / اية الى بتعملية دة انتى فيين وقفتى قلبى

شمس / انا فى الجنينة

ابتسام / انتى مش طفلة صغيرة علشان تخرجى بالطريقة 
دى ومن غير ما نعرف ريحة فيين انتى عوزة تجننينى

شمس بتعيط

شمس/ كنت عوزة اقاعد مع نفسى شوية مقدرتش اسمع اى حاجة تانى

ابتسام بتعيط

ابتسام / شمس تعالى على البيت خلينا نتكلم

شمس / حاضر 

شمس بتقفل التلفون

شمس / انا لازم اروح اخواتى قلقنين عليا اوى

محمد بيمسح دموع شمس بايدو

محمد  / واية لازمة الدموع دى دلوقتى

ريهام بتضرب محمد على ايدو

ريهام / ملكش دعوة باختى

وبيضحكو اوى هما الاربعة 
 
محمد / يلا خلونا نمشى

وبيمشو هما الاربعة مع بعض وبيقفو قدم العمارة بتاعت شمس

شمس / انا ساكنة هنا

علي / وانتى

ريهام / وانا هنااا

ريهام بتشاور على العمارة الى قدم عمارة شمس

ريهام / والشباك قدم الشباك

شمس بتبص على البلكونة بتاعتهم وبتشوف ابتسام وقفة

شمس / دى ابتسام اختى

ومحمد علي بيبصو عليها وابتسام بتميل رسها لقدم للتحية 

 
علي / وااو دى جميلة اوى

ريهام / انت مش راحم اى حد خالص

علي / لازم اى حد يشوف حاجة جميلة يقول انها جميلة

 
محمد / يلا روحى اختك مستنية
 
شمس / بااى

محمد / هكلمك بالليل

شمس / اوكى

ومحمد بيروح على العربية بتعتو
 
علي / اشوفك بكرة

ريهام / اكيد عندنا محاضرات كفاية اننا محضرناش حاجة النهاردة

علي / يعنى عوزة تروحى علشان المحاضرات بس

ريهام / طبعا يعنى هروح لية تانى

علي /يعنى مش علشان تشوفينى

ريهام / علي روح لمحمد مستنيك هنااك يلا بااى

ريهام بتروح على العمارة بتعتها وبتبص لعلي و علي واقف 
بيبصلها اوى ومبتسم

ريهام / يلا رووح

علي بيضحك عليها وبيمشى وبيروح لمحمد وبيركبو العربية
 
علي / انا حبيت الشارع دة اوى

مخمد عيونو على بلكونة شمس وسرحان

علي / اييية سرحان فى اية

محمد / لا ابدا خلينا نروح يلااا

وبيمشو هم الاتنين

.
            **********************************

.

 
ابتسام بتنزل من البيت وبيكون سراج واقف مستنيها 
وسراج بيبوس ابتسام من خدها

ابتسام / سراج بتعمل اية 

سراج / فى اية مراتى وببسها ولا انتى نسيتى اننا كتبنا الكتاب بس لولا وفاة والدتك كنا دلوقتى عندنا عيال

ابتسام / سراج خلينا نمشى هنتاخر على الشركة كدة

سراج / والله انا مدير الشركة وانا حر باة
 
ابتسام / لااا الشغل حااجة وانك حبيبى حاجة تانية

وابتسام بتلعبلو فى دقنو بلطافة وسراج بيضحك

سراج / يلا اركبى يا ستى امرنا لله

..
            **********************************

.

شمس بتصحى و بتروح على اوضة مريم و شمس بتنام فى حضن مريم و مريم بتبصلها اوى

شمس / انتى بخيير

مريم / اة

شمس / متاكدة

مريم بتبعد شعر شمس بحنية عن عيونها

مريم / انا كويسة بس حبة انام شوية

شمس / مش هتروحى المكتب

مريم / لااا المكتب دة مش هروحو تانى من بكرة هروح
 ادور على شغل تانى خلاص انا قطعت علقتى بية للابد

شمس بتقاعد بحزن

شمس / تفتكرى بابا لية نسى ماما بالسرعة دى

مريم / دى غريزة فى الرجاالة

شمس / يعنى كل الرجالة كدة

مريم بتعدل فى قاعدتها
 
مريم / مش عوزة اظلمهم كلهم ممكن يكون فى اتنين او تلاتة مخلصين

شمس بتضحك اوى

مريم / يلا مش عندك محاضرات النهاردة

شمس / اة 

شمس بتبوس مريم من خدها وبتخرج بتروح على اوضتها 
 وبتلبس وبترفع شعرها لفوق وبتحط ميكاب خفيف
  
شمس / مريم انا همشى

مريم / افطرى قبل ما تروحى الفطار على السفرة
 
مريم بتخرج من اوضتها وبتظبط هدومها و شمس بتاكل وهى وقفة اى حااجة

شمس / مش قولتى انك عوزة تنامى شوية

مريم / مفيش وقت لازم ادور على شغل من دلوقتي
علشان من النهاردة مش هنحتاج فلوس منو تانى

شمس / بس

مريم / حياتى انتى ملكيش دعوة بالكلام دة ماشى انتى ركزى فى مزكرتك وبس وعوزاكى تتدربى كويس علشان ماما تكون مبسوطة ماشى

شمس بتحضن مريم اوى

 شمس/ ربنا يخليكو ليا

موبيل شمس بيرن وبتكون ريهام

شمس / ريهام مستنية تحت انا هنزل بااى

مريم / استني انا كمان نزلة معاكى خلينى اوصلكو بالعربية فى طريقى

شمس و  مريم بينزلو لريهام وبيمشو

شمس / مريم اقفى هنا دى سهي هنخدها معانا

شمس / سهي يلا تعالى

سهي بتركب معاهم

مريم / اهلا سهي انا مريم اخت شمس

سهي / اهلا بيكى

سهي / بس انتى مش بتشبهى شمس خاالص

شمس / على فكرة انا اوحش واحدة فى اخواتى

مريم بتمسك منخير شمس وبتضحك

مريم / انتى قطة صغيرة

وبيضحكو كلهم اوى

.
            **********************************

زياد فى الشركة ومتعصب

زياد / عاوز اعرف ميين الى بعت امر انكو تحملو العربيات
 
الموظف / الحاج عبد العزيز ولدك  اتصل بيا امبارح باليل وبلغنى انى ابعتها

زياد / مين مدير الشركة هنا

الموظف / حضرتك

زياد / النهاردة تاخد كل حسابك وتروح من هناا

زياد / زياد بية ارجووك انا مليش زمب

زياد / لما تاخد الاوامر من غيرى وتنفزها دة مش زمب

الموظف / انا عندى ٤ اولاد فى التعليم لو سبت الشغل هنا

زياد / خلاص دى اخر مرة انت فاهم ومخصوم منك اسبوع يلا

والموظف بيخرج بسرعة  و زياد بيروح يقف قدم الشباك  اوضة المكتب  وحاطط ايدو ورى ضهرو وبيبص للطريق

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات