إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه الاولي

🍎    الحلقة    ١   🍎

 
🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

ابتسام / شمس شمس 

ابتسام بتدخل اوضة شمس وبتروح على البلكونة  وبتفتحها
 
شمس / يووة باة خلينى شوية كمان 

ابتسام / يعنى اول يوم ليكى فى المعهد تروحى متاخرة 

وباب الشقة بيرن والى بيخبط بيطبل على الباب وبيغنى 
ابتسام بتروح تفتح الباب وبتدخل بنت ذ وقصيرة 

ريهام / بسوومة حببتى صباح الخيير 

ابتسام / اهلا يا قزمة ادخلى صحى صحبتك
 
ريهام بتروح على اوضة شمس وبتنط عليها و شمس بتصوت
 
شمس/ اااة ريهام 

ريهام / يلا هنتاخر 

شمس / الساعة كام

ريهام / الساعة ٧ ونص

شمس بتتخض وبتقع من على السرير 

شمس / وسيبانى دة كلو لية هنتاخر 

ريهام / انتى مجنونة يا بنتى 

شمس بتاخد البرنس بتعها وبتجرى على الحمام بسرعة 
 و ريهام بتخرج وبتروح على ابو شمس قاعد بيقرا الجريدة 
  

ريهام / صباح الخير يا عمى 

احمد / صباح النور يا حببتى اية صحبتك صحيت ولا لسة

شمس بتصوت من الاوضة بتاعتها 

شمس / ريهام ريهام

احمد / هههة روحى للمجنونة 

ريهام بتروح لشمس الاوضة 

شمس / اية رايك البس دة ولا دة 

ريهام / احنا مش اخترنا اللبس امبارح انا وانتى 

شمس / مش عارفة حاسة ان دة هيكون احسن 

ريهام / لا البسى الابيض القصير 

شمس بتلبس بسرعة وبتفرد شعرها الطويل  وبتخرج هى ريهام من الاوضة 

شمس / صباح الخير يا احلا بابة فى الدنيا 

احمد / صباح الخير يا حببتى اية لازم يعنى تتاخرى اول يوم
 
شمس/ مهو لو بابا حبيبى ادانى مفاتيح العربية النهاردة مش هتاخر 

احمد / بعينك يا شمس 

شمس / وحياتى عندك النهاردة بس بليييز 

ابتسام بتحط الفطار على السفرة 

ابتسام / ريحى نفسك 

شمس / انتو لية بتعملو معايا كدة بس دة انا اصغر واحدة 
والمفروض يعنى ادلع شوية 

مريم بتخرج من اوضتها
 
مريم / دلعك مايع اوى على فكرة صباح الخير يا بابا 

شمس / انا همشى ومش مسمحاكو على فكرة 

ابتسام / خدى انتى وهى افطرو الاول
 
ريهام/ ابتسام احنا هنتاخر كدة

ابتسام / مش هتخرجى انتى وهى غير لما تفطرو يلا تعالو
 
شمس و ريهام بيروحو على السفرة وبيكلو وهم وقفين 
 و مريم معاها ملف وبتقرء فية هى واحمد 

احمد / لا يا مريم القضية دى خسرانة خسرانة 

مريم / بس حبة احاول فيها بعد ازنك يا بابا 

احمد / بس انا بحظرك من دلوقتى 

مريم / بردو خلينى احاول 

احمد / لما نروح المكتب نتكلم فى الموضوع دة هناك 

ابتسام / ممكن تفطرو انتو كمان علشان هتاخر على الشركة 

واحمد وابتسام بيروحو على السفرة 

شمس / سلام انا همشى اتاخرنا 

شمس بتبوس ابوها وبتجرى هى و ريهام بسرعة  و احمد بيضحك عليهم اوى 

ابتسام / بابا انا عندى اجتماع وممكن نتاخر
 
مريم / متقلقيش انا على الساعة ٤ هكون فى البيت معنديش محكمة النهاردة 

ابتسام / خلاص اوكى انا همشى زمان سراج واقف تحت 

احمد / امتى باة نفرح بيكو يا بنتى 

ابتسام / عاوز تخلص منى يا حضرة المحامى الكبير 

ابتسام بتبوس احمد اوى من خدو وبتخرج

            **********************************            

شمس و ريهام بيوقفو تاكسى وفى نفس الوقت فى بنت بتوقف نفس التاكسى

ريهام / يا انسة احنا الى وقفناة الاول 

سهي / لا انا الى وقفتو الاول انا متاخرة ومعنديش وقت 

التاكسى / انتو ريحين فيين يا انسات 

شمس ريهام سهي /معهد العالى للموسيقي

التلاتة بيبصو لبعض باستغراب

التاكسى / اتفضلو انتو التلاتة مدام الطريق واحد

وبيركبو هما التلاتة فى التاكسى

سهي / انا اسفة اصل النهارده اول يوم ليا فى المعهد ومتوترة اوى

شمس / واحنا كمان اول يوم لينا دى صدفة غريبة

ريهام/ فعلا وفى نفس المنطقة ازااى اول مرة نشوفك

سهي / انا سهي انا واهلى كنا مسافرين ولسة رجعين من يومين بس

شمس / اهلا بيكى انا شمس

ريهام / وانا ريهام

وبيتعرفو على بعض وبيهزرو هما التلاتة و بيوصلو المعهد
 
ريهام / يااربى اخيرا

سهي. / حاسة انى متوترة اوى

شمس وقفة مبتتكلمش خالص

ريهام / شمس اية مالك

شمس / مفيش بس افتكرت امى كان حلمها انى ادخل المعهد هنا

ريهام / الله يرحمها اكيد هى دلوقتى مبسوطة بيكى اوى

سهي / بنات خلونا نروح نسال على الجدول

وبيروحو هم التلاتة مع بعض وبيروحو يخدو الجدول

شمس / يااة الجدول زحمة اوى

ريهام  / واية مشكلة حضرتك وراكى حااجة مهمة

سهي / اية رايكو نروح الكفترية نشرب حاجة مع بعض لسة اول محاضرة بعد ساعة

وبيروحو هم التلاتة وبيشوفو كل اتنين تلاتة قاعدين فى مكان  وبيعزفو او بيغنو وبيقاعدو هم التلاتة وبيطلبو عصير
 
سهي / اة شمس انتى بتعزفى على الة اية

شمس / انا العود

ريهام  / وانا كمان عود بس مش باحتراف شمس اكتر
علشان والدتها الله يرحمها كانت بتعزف عود وبتغنى كمان

سهي / الله يرحمها

شمس بتحس بالحزن لما بتفتكر والدتها وبتسمع بنت بتغنى

 طلعت يا محلا نورها ياشمس الشموسة
يلا بنا نملا  ونحلب لبن الجاموسة
واقف ع النبع  يملـّي أسمر وحليوة

كانت والدتها بتغنى الاغنية دى كتير لشمس و شمس بتتاثر

شمس/ بعد ازنكو ثوانى ورجعة

شمس بتبعد عنهم بسرعة وبتخبى وشها علشان دموعها بتنزل 
وبتخبط فى شاب وفى عود بيقع من ايدو وبيتكسر  و شمس بتحط اديها على شفايفها من الخضة وبتبص للعود اوى 
 و الشاب بيبص شمس اوى ومبيتكلمش

شمس / انا اسفة بجد اسفة

 شمس بتعيط
 
شمس / انا ممكن اجبلك واحد غيرو

شمس بتوطى على العود وبتمسكو وبتقاعد جمبو وبتعيط اوى  و الشاب بيروح عليها وبيمسك اديها وبيوقفها

الشاب / انتى كويسة

شمس بتمسح دموعها وبتبصلو اوى

شمس / انا هدفعلك تمنو انا بجد اسفة

محمد / انا محمد 

ومحمد بيمد ايدو لشمس للسلام و شمس بتمسح دموعها وبتسلم على محمد

شمس / انا شمس

محمد / اكيد مش علشان العود اتكسر بتعيطي صح

شمس / لااا

محمد بياخد العود بتاعو من على الارض وبيشوفو وبيعرف ان خلاص مش هينفع يتصلح وبيروح علية شاب طويل

علي / محمد يااة العود اتكسر دة انت لسة جيبو النهاردة

شمس بتقرص باسننها على شفايفها بطفولةةو بطلع فلوس من شنطتها

شمس/ بلييز خلينى اعوضك عن العود

محمد / خلاص عادى اخد الشر وراح ياستى لية مزعلة نفسك كدة

شمس بتبتسم اوى

شمس / انا مش عارفة اقولك اية

محمد /اعرفك دة علي صحبي  

شمس بتسلم على علي وبتعرفو على نفسها

علي / وانتى اول يوم ليكى هنا صح

 شمس / فعلا عرفت ازااى

علي / تقريبا انا حفظت البنات الى هنا كلهم ومشفتش حد بالرقة دى

شمس بتضحك بخجل  و محمد بيخبط علي فى جمبو

علي / ااة انا قولت اية

محمد / اية رايك نروح نشرب حااجة مع بعض

شمس /  انا معاية اتنين اصحابي مستنيني فى الكفترية

محمد / خلاص وقت تانى مش حبين ندايقهم

شمس / لا ابدا خلينا نروح

وبيروحو على الكفترية و شمس بتعرفهم على علي ومحمد

ريهام / تسبينا ربع ساعة ترجعى بوالدين اية الجبرووت دة
 والاتنين احلا من بعض

شمس / ضربة في  قلبك يا ريهام

ريهام / لاياشيخة

شمس و ريهام بيضحكو

علي / انتو اول سنة ليكو فى المعهد

ريهام / اة فعلا وانتو

علي / لا دى تانى سنة لينا هنا

وبيقاعدو مع بعض كلهم وبيتعرفو على بعض وبيفضلو طول اليوم بيضحكو ومبسوطيين

.
            **********************************

 السعودية

زياد بيدخل بعربية بيضة جميلة والباب بيتفتح بسرعة 
وبيدخل جنينة هادئية اوى

ام زياد / هلا بالغالى

زياد بيسمع صوتها بيبتسم اوى وبيرجع خطوتين وبيروح عليها وبيبوس دمغها واديها

زياد / ازيك يالغالية

ام زياد بتملس على ضهر ابنها بحب

ام زياد/ الحمد لله يا ابنى

وبيدخل طفل صغير عليهم وبيجرى على زياد

فهد / خالى خاالى

زياد / هلا وهلا وهلا

ام زياد / امتى بقي افرح بيك انت كمان زي اختك

وبتدخل بنت بيضة وطويلة بتعيط و زياد بيبعد فهد عنو بسرعة وبيروح عليها

زياد / لينا  فيكى ايه

لينا / سعود عايز نسافر انهارده
 
زياد بيبصلها بعصبية

زياد / ياربي من الستات يا ربي وبتقوليلى اتجوز يا امى

لينا / انا عارفة عايز تخلص منى انا تقيلة عليك انا وابنى

زياد /  شوفى  انا مشي هتعصب

زياد بيسيب المكان وبيخرج ولينا بتعيط فى حضن امهاا

ام زياد / حببتى الزوجة لازم تطيع زوجهاا فى اى شئ وبيت اخوكى مفتوح فى اى وقت ليكى بس دة جوزك يعنى موحشكيش

ولينا بتعيط  و زياد بينزل ولسة هيخرج وبيشفها لسة فى حضن امها

 
زياد / لينااا انا مش عاوز اتعصب عليكى كلام جوزك تسمعية
غصب عنك انتى فاهمة بيقولك تسافرى يعنى تسافرى بيقولك تفضلى هنا يعنى تفضلى هناا كلام جوزك سيف على رقبتك انتى فاهمة ولا عوزاهم يقولو ان زياد معرفش يربى اختو

لينا بتزيد فى العياط و زياد بيتعصب اكتر وبيخرج من الباب الرئيسى

ام زياد / عجبك كدة اخومى اهو العرق المصرى طلع

فهد / جدتى جدتى عاوز اروح العب

لينا / فهد روح على اوضتك خلينا نروح نجهز نفسنا خالك 
مش عاوز يشفنا هنا يلااا

ام زياد / يابنتى اخوكى ميقصدش كدة

لينا / بعد ازنك يا امى

ولينا بتعيط وبتاخد فهد وبتروح غلى فوق بسرعة  و ام زياد بتدعى ان ربنا يهدى بنتها

.
            **********************************


شمس قاعدة فى اوضتها معاها نووتة و بتقرء الى فى النوتة وبتكتب والموبيل بيرن

شمس / الو

محمد / عاملة اية

شمس بتخرج البلكونة وبتبتسم اوى

محمد / انا اسف انى اتصلت من غير ما اقولك بس قولت اطمن عليكى

شمس / انا بخير وكمان احنا كنا مع بعض فى المعهد

محمد  /مش عارف من الدقيقة الى شفتك فيها وانتى بتوحشينى وانتى قدمي

 
شمس وشها بيحمر ومش عارفة تقولو اية

محمد / انتى ادايقتى من كلامى

شمس / تق

محمد / بجد 

شمس بتتكسف اوى ومحمد بيبتسم اوى وبيسكتو هم الاتنين

.
            **********************************


فى الليل

 زياد بيرجع البيت وبيروح على اوضة وبتكون لينا نايمة وفى حضنها فهد و زياد بيروح على لينا ولينا بتفتح عنيها وبتقاعد

زياد / لسة صاحية

لينا / عارفة انك هتيجى تصالحنى

زياد بيبتسم وبيبوس لينا من جبنها

زياد / لينا انتى مش حبة جوزك

لينا / لااا بالعكس بس انا مش حبة اروح لندن بلد غريبة 
وثقافة غيرنا خالص وبكون لوحدى

زياد / الزوجة لازم تطيع جوزها وتكون فى ضهرو فى كل مكان مش تسيبه لحالو هناك

لينا بتحضن زياد اوى

لينا / ربنا يخليك ليا يا اخويا

زياد / يلا نامى بكرة هوصلك للمطار

زياد بيخرج من الاوضة وبيروح على اوضته وبيقاعد على السرير بتاعو وباين علية مدايق والباب بيخبط

زياد / ادخل

ام زياد / رجعت امتى يا ابنى

زياد بيروح على امو وبيبوس اديها وبيخليها تقاعد وبيفرد جسمو على السرير وبينام على رجليها

ام زياد / لية مهموم يا ابنى

زياد / انا لا ابدا يعنى هكون عاوز اية احسن من ان امى الغاالية جمبى وبصحة وبخيير

ام زياد / بس عيونك بتقول فى حاجة

زياد / لا بس شوية مشاكل فى الشركة عادى انتى ماتشيلى هم

ام زياد / ابوك اتصل بيك النهاردة

زياد بيقاعد وبيبص لوالدتو

زياد / اتصل بيا انا واية فكرو بينا بعد السنين دى كلها

ام زياد / لازم تتصل بية

زياد / مش فاضى انا هروح اخد دوش وانام عندى اجتماع بكرة الصبح

زياد بيروح على البيجامة بتعتو وبيخدها

ام زياد / الله يهديك يا ابنى اسمع كلامى مش هيحصل حاجة لو اتصلت بية يمكن فى حاجة مهمة

زياد بيحاول ميتعصبش قدم امو بس باين من قبضة ايدو 
على البيجامة بتعتو انو غضبان وبشدة

زياد / لو فى وقت فاضى عندى علشان خاطرك هكلمو

ام زياد / ربنا يهديك يا ابنى ويبعد عنك كل شر هروح انام انا كمان

وام زياد بتخرج من الاوضةو زياد بيرمى البيجامة بتعتو 
على الارض بغضب وبيفتكر ابوة زمان

 🌹 زياد كان مع اصحابه بيضحكو وبيتمشو  وبيشوف ابوة معاة واحدة غريبة وبيركب معاها العربية

ااصحابه / موهاد ابوك ايش اتزوج تانى هههههههة

زياد بيتعصب اوى وبيمشى وبيسبهم وبيروح على البيت 
وبيشوف امو قاعدة فى الجنينة مع اختو بتكتب معاها واجبتها

لينا/ زياد شوف انا خلصت واجباتى

زياد بيسبهم وبيدخل البيت ومبيتكلمش معاهم وبعد دقايق بيسمع صرخة امو وبيجرى بسرعة على تحت وبيشوف لينا
وقفة وبتعيط ورى الكرسى قريب من السلم  و زياد بينزل بسرعة وبيشوف ابوة بيضرب امو بكل قسوة و  بيجرى على امو وبيمسك ايد ابوة وبيدفعو بقوة بعيد

ابو زياد /انت بتضربنى

زياد / دى اخر مرة هسمحلك انك تضرب امى تانى انت فاهم
 
ام زياد بتجرى على زياد بسرعة

ام زياد / زياد ابنى ده ابوك

زياد بيبص لامو بحزن

زياد / لا مش ابويا انا بكرهك بكرهك

ابو زياد / شوفى تربيتك

ام زياد بتعيط

 
ابو زياد / انتي طالق طالق طالق

وابو زياد بيمشى وام زياد بتعيط اوى فى حضن زياد 
ودموعو بتنزل. 😔

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات