إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه الثالثه

🍎   الحلقة     ٣   🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

زياد / مين مدير الشركة هنا

الموظف / حضرتك

زياد / النهاردة تاخد كل حسابك وتروح من هناا

زياد / زياد بية ارجووك انا مليش زمب

زياد / لما تاخد الاوامر من غيرى وتنفزها دة مش زمب

الموظف / انا عندى ٤ اولاد فى التعليم لو سبت الشغل هنا

زياد / خلاص دى اخر مرة انت فاهم ومخصوم منك اسبوع يلا

والموظف بيخرج بسرعة  و زياد بيروح يقف قدم الشباك  اوضة المكتب  وحاطط ايدو ورى ضهرو وبيبص للطريق

مريم بتدخل مكتب محاماة كبير

مريم / لو سمحتى عوزة اقابل الاستاذ سعد

السكرتيرة / اختى ميعاد

مريم / لو سمحتى اديلو الكرت دة

والسكرتيرة بتدخل وبتدى لسعد الكرت

سعد / دخليها بسرعة

والسكرتيرة بتخرج / اتفضلى الاستاذ منتظرك

مريم بتدخل لسعد المكتب

مريم / انا اسفة انى جيت من غير ميعاد

سعد / انتى تيجى فى اى وقت طبعا انتى زى بنتى ولا نسيتى ان انا الى اشرفت على الدكتوراة بتعتك

مريم / لا طبعا حضرتك ليك الفضل عليا طبعاا

سعد / تحبى تشربى اية

مريم / بعد ازنك ادخل فى الموضوع الى انا جااية علشانو

سعد بيبتسم

سعد / بنت الاستاذ الكبير احمد  طبعا ادخلى فى الموضوع
 
مريم / دة الملف بتاعى وطبعا حضرتك عارف كل حاجة عنى وعن الشهادات وخبرتى فى مجال المحاماة طبعا لو فى مكان فاضى عند حضرتك وتسمحلى انى اشتغل تحت ايدك هكون ممنونة منك

سعد عندو زهول من الى بيسمعو

سعد / انتى بتهزرى طبعا

مريم / لا اولا انا سبت الشغل فى مكتب الاستاذ احمد  وبدور على شغل موبيلى مع حضرتك لو ليا مكان فى مكتب حضرتك بلغنى بعد ازنك مش عوزة اعطل حضرتك اكتر من كدة

و بتخرج وبتحاول انها تبين قوية واول ما بتخرج من 
المكتب دموعها بتنزل وبتمسح دموعها وبتروح على العربية بتاعتها

سعد / ايوة يا احمد اية الى انا سمعتو دة من مريم
 
احمد / سمعت اية مش فاهم

سعد / مريم كانت عندى دلوقتى وطلبة شغل انا مصدقتش نفسى

احمد ماسك فى ايدو قلم وبيضغط علية وبيتكسر فى ايدو وبيرمية على الارض بقوة

احمد / سعد حصل خلاف بينى وبين مريم ودى حاجة ترجعلك ان كنت توافق انها تشتغل معاك ولا لاااا

سعد / هفكر وهشوف ان شاء الله خيير

وسعد بيقفل مع احمد واحمد متعصب اوى وبيضرب بايدو على المكتب وبياخد جاكيد البدلة بتاعو وبيخرج

.
            **********************************

مريم بترجع البيت وبتروح  تغير هدومها وبتقاعد مديقة اوى 
والباب بيتفتح

مريم / شمس انتى رجعتى

مريم بتشوف ابوها قدمها
 
احمد / اية الى انتى عملتية دة

مريم / انا معملتش حااجة

احمد / بتروحي تطلبى شغل من اكبر منافس ليا فى المحاكم
 
مريم / دة شغل

احمد / عوزة تكسرى رقبتى يا مريم

مريم / انت كنت فاكر انى هفضل فى المكتب معاك بعد الى عملتو

احمد / ماشى  ماشى انا هصبر عليكي بس مش هقدر اصبر 
كتيير انتى فاهمة مش هصبر كتيير

واحمد بيمشى وبيسبها مريم بتعيط اوى

.
.

           **********************************

شمس فى المعهد قاعدة هى و ريهام بيتدربو على العود   
ومحمد و علي بيدخلو عليهم الاوضة وبيقاعدو قدمهم
 و شمس بتبتسم لمحمد وبتعزف  و هاني بيرخم على ريهام وبيضرب
 
ريهام / ابعد ايدك

هاني بيرخم عليها تانى

ريهام / عاوز اية منى

هاني / ممكن اعزمك على عصير برتقال

ريهام / ممكن طبعا انا عطشانة من بدرى

هاني / اتفضلى

وهما الاتنين بيضحكو  وبيخرجو  و شمس بتعزف على العود ومحمد بيدندن معاها وبيغنو

فى يوم وليلة يوم وليلة

.
            **********************************

ابتسام قاعدة مع سراج فى المكتب

ابتسام / سراج شوف التصميم دة احنا هناا وسعنا المساحة الخضراء اكتر شوف التصميم دة اية رايك ممكن هنا نعمل اوضة على البحيرة وتبقي اوض لشهر العسل وتباة مميزة طبعا هتتعمل بالخشب وهتكون اوضة وحمام و البلكونة هتكون بتطل على البحيرة

وابتسام فجاة بتحس بسراج بيبعد شعرها عن رقبتها

ابتسام / سراج يعنى انا دلوقتى بشرح لميين انا

سراج مبيردش عليها وبيمس على شعرها بحنية وبيبسها من رقبتها وابتسام بتبعد عنو بسرعة

ابتسام / سراج احنا فى المكتب حد يدخل علينا

سراج / بس كدة حاضر

وسراج بيروح يقفل الباب بالمفتاح

ابتسام / سراج انت اتجننت افتح الباب بسرعة

وسراج بيروح على ابتسام وابتسام بتبعد وبتلف حولين المكتب وسراج وره
 
سراج / بس هقولك حااجة

ابتسام / سراج افتح الباب انت اتجننت

سراج بصوت عالى

سراج / اة اتجننت انا تعبت

وسراج بيقاعد على الكرسى بتاعو بعصبية وابتسام بتروح علية وبتقاعد على حرف المكتب

سراج / خلينى اخدك النهاردة ونروح شقتنا وخلاص مش عوزين فرح ولا اى حااجة

ابتسام / انت عوزنى فى الظروف دى اسيب شمس و مريم لوحدهم بعد الى بابا عملو

سراج / نجبهم يعيشو معانا

ابتسام / مستحيل يوفقو على حاجة زى دى

سراج / احنا نروح نعيش معاهم طب معنديش مانع

ابتسام / سراج افهمنى ارجوك

سراج / انتى افهمينى باة انا مش قادر ابعد عنك تانى

وسراج بيروح على ابتسام وبيبسها من شفايفها

.
            **********************************

شمس ومحمد قاعدين على سلالم فى المعهد وبيتكلمو 
وبيضحكو

 
محمد / شمس فى حفلة فى النادى يوم الجمعة اية رايك نحضرها انا وانتى

شمس / معنديش مانع خلينا نقول لريهام و علي

محمد/ اوكى

شمس / يااة عندى محاضرة دلوقتى سلام

شمس بترن على ريهام

ريهام / شمس عندنا محاضرة يلا

.
            **********************************

زياد بيروح على البيت وبيشوف امو بتسقى الزرع 
و بياخد منها الرشاش

زياد / كيفك يالغالية

ام زياد / الحمد لله يا حبيبى لينا وفهد وحشونى اوى اتصل بيهم خلينى اكلمهم

زياد / حاضر زياد بيتصل بلينا

زياد / لينا كلمى امك

زياد بيدى الموبيل لوالدتو وبيسبها من جبنها وبيدخل البيت 
ووالدتو بتقاعد فى الجنينة بتتكلم مع لينا  و زياد بياخد شور وبيلبس بنطلون البيجامة بس وبينشف شعرو وبتدخل ام زياد الاوضة

 
ام زياد/ انت بتعمل اية يا ابنى طفى طفى التكيف

زياد / يا امى عادى انا متعود

ام زياد بتطفى التكيف بسرعة وبتقعد  قدم زياد  و زياد بيبصلها باستغراب

زياد / عوزة تقولى اية

ام زياد / انا لاا ابدا بس بتامل فيك عندك مانع يعنى

زياد بيروح عليها وبيمسكها من اديها وبيخليها تقاعد على السرير وبينام على رجليها وبيفرد ضهرو وبيتنهد اوى

زياد/ هاا قولى

ام زياد / عوزة اسافر مصر اطمن على بنات خالتك
واشم ريحة مصر

زياد / انتى تطلبى وانا انفذ

ام زياد / يعنى هتودينى

زياد بيقاعد وبيبصلها اوى

زياد / ولية ما اوديكى انتى امى الغالية واومرك على راسىى

ام زياد / لان ابوك مكانش بيوافق يودينى ولما عرفت بخبر وفاة خالتك انت كنت مسافر ومقدرتش اروح وماتت اختى قبل ما اشوفها ومن يومها وقلبى مكسوور

زياد / سلامة قلبك يالغالية

زياد بيبوس اديها وبيرجع ينام على رجليها وام زياد بتملس على شعر زياد بحنية

زياد / ااااة يا امى ايدك فيها شفااء

.
            **********************************

فى الليل

شمس / ابتسام انا خارجة

ابتسام / شمس متتاخريش انتى فاهمة

شمس / حاضر

شمس لسة بتفتح الباب وبتشوف سراج على الباب

سراج/ ريحة فيين

شمس / فى حفلة فى النادى هحضرها انا وزميلى

سراج/ استنى خلينى اوصلكو

شمس/ لااا سلام

ابتسام / سراج اهلا ياحبيبى

مريم بتخرج من اوضتها بسرعة ومسكة الجزمة بتاعتها فى اديها

ابتسام /مريم بتعملى اية

مريم / الاستاذ سعد كلمنى وعاوز يقابلنى

ابتسام / دلوقتى الوقت متاخر

مريم / معلشى باة

ابتسام / يعنى سراج جاى يتعشا مع ميين دلوقتى

سراج / لا عادى يا روحى ربنا معاكى يا مريم

مريم / احلا سراج فى الدنيا سلام

مريم بتجرى بسرعة على برة

ابتسام / براحة شوية احسن تقعى

مريم / حااااضر

وابتسام بتقفل الباب

ابتسام / خلينى اجهز السفرة ونتعشا انا وانت

سراج / يعنى مفيش غيرى انا وانتى

وسراج بيقرب من ابتسام وبيمسكها من خصرها

ابتسام / لا طبعا فى

سراج بيبعد عنها

سراج / عمى هناا

ابتسام / لا سمسم وسمسمة

سراج بيبص للعصافير وابتسام بتضحك وبتروح على المطبخ 
وسراج بيروح عليها وبيحضنها من ضهرها

سراج / بتلعبى معايا صح

ابتسام / اعمل اية فى حبيبى المنحرف يعنى

سراج بيبسها من رقبتها وابتسام بترتبك والنار بتلسعها

ابتسام / اااة ايدى

وسراج بيمسك اديها بسرعة وبخوف وبينفخ فى اديها

ابتسام / سراج انت بتوترنى

سراج بيبص لابتسام بحزن وبيخرج وبيسبها وابتسام بتجرى ورى بسرعة وبتحضنو من ضهرو قبل ما يروح

ابتسام / اسفة

سراج بيلف وبيبصلها واوى وبيحضنها و بترتبك اوى

ابتسام / يلا خلينا نتعشا انا وانت انا اصلى جعانة اوى

وسراج بيفهم حركتها وبيضحك عليها

.
            **********************************

شمس و  سهي و ريهام بينزلو من التاكسى و علي ومحمد مستنينهم

محمد / عاملين اية يا بنات خلونا ندخل على طول

سهي / شمس ادخلو انتو انا هقاعد هنا فى الكفتيريا مخنوقة شوية بليز

شمس / سهي قولتلك مش هسيبك انتى فاهمة

محمد / فى مشكلة

سهي/ مفيش جت اخدتنى من البيت غصب عنى ومش عوزة تسبنى

شمس / يلا قدمي اتحركى يلاااا

شمس ومحمد و سهي بيمشو و ريهام و علي بيمشو مع بعض

 
ريهام / اية اخبارك

هاني / تمام وانتى

ريهام / تمام

هاني بيبص لريهام اوى

ريهام / اييية انت هتنام وانت واقف يلا الحفلة

ريهام بتمشى و هاني بيبتسم وبيروح وره بسرعة

مخمد / هاني يلا بينا

شمس / انتو ريحين فيين

محمد / مفاجاة

ومحمد و علي بيخرجو

سهي / شمس دماغى بتوجعنب بليز خلينى اخرج اقاعد برة فى هدوء

شمس / متاكدة انك هتكونى بخير

سهي /اكيد

سهي بتبوس شمس من خدها وبتخرج

ريهام / سهي راحت فيين

شمس / سبيها حبة تقاعذ مع نفسها شوية

ريهام / والله الوالد الى بتحبو دة طلع حيوان ازااى يتجوز 
ويسافر

شمس / مش عارفة بقالو اسبوع متصلش بيها ولما راحت تسال علية قاللها انو اتجوز وسافر مع عرستو

ريهام / اكيد اتصدمت اوى

والموسيقى بتقف وبيطلع علي ومحمد على المسرح والكل بيسقف لعلي ومحمد اوى وتقريبا الكل يعرفهم فى النادى

محمد / الاغنية دى انا بهديها لشمس

علي / ريهام

والكل بيسقف و شمس و ريهام بيضحكو ومبسوطين

.
            **********************************

مريم فى العربية وفى عربية بتطلع قدمها فجاة وكانت هتخبط فيها  و مريم بتخرج من العربية

مريم / انت غبى مبتفهمش ولا فاكر نفسك فى سبااق
 
وبينزل شاب من العربية

الشاب / انتى الى غلطاانة مدام مبتعرفيش تسوقى بتركبو عربيات لية

مريم / انا لو مكنتش مستعجلة كنت عرفتك الى مش عارفة تسوق دى ممكن تعمل فيك اية

الشاب / اخاف انا يعنى بنات تفاها

مريم بتتعصب وبتروح علية

مريم / مين الى تاافة انت الى غبى ومبتفهمش اصلا

وبيتجمع حوليهم ناس وبيبعدوهم عن بعض  و مريم بتركب عربيتها وبتمشى وبتروح على الكافية الى هتقابل فية الاستاذ سعد وبيكون قاعد منتظر

مريم / اسفة جدا يا استاذ سعد اتاخرت عليك

سعد / لا ولا يهمك انا لسة واصل كمان

مريم / حضرتك طلبتنى 

سعد / انتى على طول مستعجلة اوى كدة

مريم / لا ابدا

سعد / ياسيتى انا يشرفنى انك تشتغلى معانا وناخد من خبرتك
 
مريم بتبتسم اوى

مريم / خبرة اية يافندم حضرتك استاذى

سعد / واول قضية هتستلميها دلوقتى بس هو اتاخر شوية 
حصل معاة مشكلة فى الطريق بيقولى واحدة من بتوع 
البنات اليومين دول كانت هتخبطو بالعربية

مريم / ياساتر انا كمان كان فى واحد غبى

هاني / استاذ سعد

سعد / اهلا يافناان اتفضل

هاني / اسف على التاخيير

سعد / اقدملك الاستاذة مريم الى هتمسك القضية بتعتك

هاني / انتى

مريم / انت

سعد / انتو تعرفو بعض

هاني / دى البنت التافهه الى كانت هتخبطنى

مريم / هو دة الشاب الغبى الى كان هيخبطنى

سعد / ممكن نهدى شوية ممكن نقول ان اول مقابلة مفيهاش اى توفيق

هاني / انت عاوز تقولى يا استاذ سعد ان دى الى هتمسك 
القضية بتعتى دة على كدة انا خسرت اكيد

مريم / ومين قالك انى هقف فى محكمة واترافع عنك
انا لو بايدى كنت طلبتلك اعدام كمان

هاني / شايف شايف يا استاذ سعد انا همشى

وسعد بيروح على هاني وبيوقفو وبيقنعو يقاعد على تربيظة تانية  و سعد بيروح لمريم

سعد / انتى اية الى بتعملية دة دى اوق قضية ليكى

مريم / مستحيل اقبلها ولو حتى ترفدنى من المكتب

سعد / هو انتى لسة دخلتى المكتب علشان ارفدك بصى باة مريم بصراحة كدة انا اتصلت بابوكى وقلتلو انك طلبة شغل 
وبصراحة كدة لمحلى انى ارفض انك تشتغلى معايا

مريم / خلاص شكرا هدور على شغل فى مكان تانى

مريم بتقف

سعد / مستحيل تلاقى شغل تانى ابوكى كلم كل زمايلنا انك لو روحتى طلبتى شغل يرفضو

مريم ىبتقاعد تانى

مريم / بابا ازااى يعمل كدة

سعد / الى حصل انتى مطرة تقبلى ودة امتحان ليكى فى حياتك

مريم بتبص لهاني و هاني بيرفعلها حوجبو

مريم / بس يا استاذ سعد دة

 
سعد قاعد بيقنع مريم

سعد / دة فنان كبير وعندو جمهور فى كل انحاء الوطن العربيى
 
مريم / حاضر يا استاذ سعد الى حضرتك تقول علية

وسعد بيروح على تربيظة هاني

هاني / استاذ سعد قبل اى حااجة انا مستحيل اسلم قضيتى 
للانسانة دى ابدا انا مش واثق فيها

سعد / انا احب اقولك ان قضيتك دى بالنسبة ل مريم خااجة تافة جدا وانت نجاتك من القضية دى فى اديها هى

هاني / شفلى اى محامى تانى يعنى مكتبك دة كلو مفهوش اى محامى غير دى

سعد / انا بثق فى مريم جدا هى مجتهدة وزكية

هاني بيبص لمريم اوى

هاني / دى

سعد / اة دى

سعد / يلا تعاالة واللة لولا والدك الله يرحمو كانواعز اصدقائى مكنتش اخت قضيتك دى اصلا يلا تعالة خليكو 
تتكلمو مع بعض

هاني وسعد بيرجعو على التربيظة تانى

سعد / دلوقتى اعرفكو دى الاستاذة مريم ودة الاستاذ هاني

مريم هاني / اهلا

سعد / مريم دة ملف القضية واى حااجة محتجااها هاني هيجاوب عليها بكل صراحة طبعا

مريم بتفتح الملف وبتقراو

مريم / اغتصاب

هاني / محصلش كان بمزجهاا مش غصب عنها

مريم / هى دى القضية الى حضرتك عوزنى امسكها واترافع عنو كمان

مريم لسة هتقف

سعد / مريم اقاعدي مكانك بسرعة اية لعب العيال دة

مريم بتقاعد بهدوء تانى

مريم / يا استاذ سعد انا

سعد / بس خلاص القضية دى بتعتك من دلوقتى وانا همشى 
وبكرة الصبح تكونى فى المكتب وانت من غير مشاكل انت فاهم

هاني / حااضر انت متعصب لية بس

مريم / حاضر يا استاذ

وسعد بيسبهم وبيمشى قبل ما بيمشى بينادى على الجرسون

سعد / هتلهم سم يشربوة هما الاتنين بسرعة

وسعد بيمشى ومتعصب

هاني / عصبى اوى

مريم / اة فعلا

وبيبصو لبعض هما الاتنين

.

            **********************************

زياد بيدخل اوضة والدتو

زياد / امى لو حاهزة خلينا نروح علشان الطريق

ام زياد كانت قاعدة بتقرا قران وبتصدق

ام زياد / انا جاهزة يا حبيبى يلا خلينا نروح
 
وام زياد بتسند على ايد زياد وبيخدها على المطاار 
وبيقاعدو فى الكفترية

ام زياد / انا لحد لما المس ارض بلدى مش هرتاح

زياد / لو اعرف ان سفرك لمصر هيخليكى سعيدة اوى كدة 
كنت اختك من زمان

ام زياد/ ياحبيبى انا عارفة انك مشغوول ومش عوزة اعطلك اكتر

زياد / انتى ولينا اهم حاجة عندى فى الدنيا وكمان احنا عندنا مصنع فى مصر وانا جيت مصر اكتر من مرة

ام زياد / الى كتبو ربنا هو الى هيكون يا حبيبى

وردة  ✍️

ليست هناك تعليقات