إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه الخامسه

🍎    الحلقة      ٥    🍎


🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

سعاد / انا عارفة انى مش هعيش كتير خلينى اشوفكو قدمي اكتر وقت ممكن خلينى لو مت اموت مرتااحة

زياد بيعيط اوى وبيحضن امو اوى  و مريم بتجيب كل التحاليل والاشاعات للدكتور و زياد قاعد مع الدكتور فى مكتبو

مريم / مفيش اى امل يا دكتور

الدكتور / للاسف مفيش اى حااجة نقدر نعملها غير المسكنات
 
زياد / ازااى يعنى امال انت دكتور ازااى

مريم / انا لقيت العلبة دى فى شنطتها

الدكتور / فعلا دة العلاج المناسب لحالتها

زياد /يعنى اية امى هتموت

الدكتور / انا عارف حالتك بس للاسف فى المرحلة دى منقدرش نعمل حااجة والاحسن تخدوها على البيت

وبيخدو سعاد على البيت

زياد / امى الدكتور قال انك لازم تسفرى برة فى اجهزة متطورة

سعاد / زياد ابنى انا بخير

ابتسام بتكون عملة شوربة

ابتسام / انا عملتلك شوربة سخنة هتعجبك اوى

سعاد / يا حبيبتى انا تعبتكو معايا اوى

سعاد بتدور حوليها

سعاد / فيين شمس

ابتسام /خالتو شمس كانت متعلقة بامى اوى ولما شافتك فى الحالة دى اتاثرت اوى

سعاد / زياد نادى على شمس يا ابنى

شمس وقفة فى البلكونة وسرحاانة و زياد بيروح عليها وبيقف جمبها وبيتنهد

زياد / امى عوزاكى

شمس سرحاانة و زياد بيبصلها قد اية هى بريئة وعنيها العسلى فى ضى الشمس  و زياد بيلمسها و شمس بتتخض اوى

شمس / اسفة

زياد / انتى كويسة

شمس / خالتو عاملة اية

زياد/ كويسة وطلبة تشوفك

شمس / انت مكنتش تعرف اى حاجة عن مرضها

زياد / لاا

شمس / امى كان عندها نفس المرض وكانت بتعانى سنين منو

.
            **********************************

مريم بتروح على المحكمة وبتشوف هاني واقف هناك ومتعصب اوى

مريم / اسفة اتاخرت عليك

هاني / كنت خايف انك متجيش النهارده

مريم / لية فى حد قالك انى مش قد المسؤلية

هاني / انتى مقولتليش انتى هتخرجينى من هنا ازااى

مريم / ويمكن متخرجش وتترمى فى السجن خلى البلد تتحسن شوية

هاني بيخاف منها

هاني / انتى نوية تنتقمى منى

مريم بتضحك

مريم / لااا متخفش يلا خلينا ندخل هينادو على القضية

وبيمشو مع بعض

هاني / شكلك حلو وانتى بتضحكى

مريم / انت روحك فى ايدى دلوقتى هااا

هاني / تمام يافندم اتفضلى

وبيدخلو قاعة كبيرة وبينادو على القضية بتعتو  و مريم بتترافع عن هاني و هاني قاعد وقلقان اوى

مريم / ياحضرة القاضى دى مش اخر سبقة للمجنى عليها

جيجي / لااا انا

و جيجي بتبص للمحامى بتعها بغضب

مريم / دة تلات محضر قدمتهم المجنى عليها  اول مرة اتهمت رجل اعمال فرنسى بفرنسا وساعتها حصل تصالح 
واخدت ٦ مليون دولار وتانى مرة كان فى لبنان الى هى بلدها الاصلى وبنفس الطريقة وتالت مرة كانت الهند دى وصلت للهند كمان
 
والكل الى فى القاعة بيضحكو اوى  و القاضى بيخبط سكووت سكووت

مريم / يعنى اكيد مفهوم الى بتحاول تعملو انها بتضحك 
عليهم علشان تاخد مبلغ ولما المتهم رفض انو يديهاا ٥ مليوم الى طلبتهم صرخت وقالت الحقونى انا مغتصبة

جيجي / لااا كدابة كدابة اعمل حااجة يا حضرة المحامى

مريم / كل المستندات عند حضرتك وكمان صورها هى والمتهم كانو مبسوطيين جدا مع بعض ودى صور من الفندق الى كانو نزليين فية وهى بنفسها الى فتحتلوة الباب بالبيبى دوول

هاني بيبص لمريم وبيضحك

محامى جيجي / الصور دى متفركة اكيد

مريم / الصور دى انا جيباها من النياابة حضرتك

.
            **********************************

.

ابتسام بتتصل بسراج مبيردش عليها

شمس / ابتسام

ابتسام / نعم يا حببتى فى حااجة

شمس / انتى كويسة فى حااجة انا ملاحظة انك على طول قلقانة

ابتسام / لا ابدا انا هروح الشغل

ابتسام بتروح الشركة وبتروح على مكتب سراج ومش موجوود فى المكتب وبتدايق اوى

ابتسام / فااتن فاتن

فاتن السكرتيرة

ابتسام / فين مسيو سراج

فاتن باستغراب

فاتن / مسيو سراج فى دبى علشان المؤتمر الصحفى هناك

ابتسام /المؤتمر ماشى يافاتن روحى انتى

وابتسام بتقاعد على مكتب سراج ومديقة اوى وبتشوف صورتها على المكتب بتاعو

.
            **********************************

مريم مع هاني بيتغدو مع بعض وكل شوية بتيجى بنت تتصور معاة  و مريم بتزهق اوى

هاني / اسف

مريم / لا ولا يهمك عادى بس انا بستغرب من البنات دول 
شوف التفااهة بتاعتهم شوف بيبصولك ازااى

هاني / بيحبونى اعمل اية بيتمنو بس انهم يتصورو معايا

مريم / اية التواضع دة

هاني بيضحك

هاني / بس بصراحة علي قد ان الناس دى كلها بتحبى على قد انها مسؤلية كبيرة جدا

مريم / خلينا نروح انا اتاخرت كدة

هاني / خلينى اوصلك

سكينة / لا انا هاخد تاكسى طريقى غير طريقك

هاني / مش ممكن حد فينا يغير طريقو

مريم / لا دة باة مستحيل

وبيخرجو مع بعض

هاني / مش هشوفك تانى

مريم / بصراحة اتمنى اننا منتقابلش تانى

مريم بتضحك ولسة هتعدى الطريق وبتيجى عربية بتخبطها 
وبقع على الأرض و هاني بيجرى عيها

هاني / مريم

مريم / ااة دراعى اااة

الناس بيروحو عليهم بسرعة وبيصورو هاني  و هاني بيصرخ عليهم

هاني / ابعدو ابعدووو

مريم بتصرخ من الألم ز هاني بيشلها بسرعة وبيخدها 
على العربية بتعتو والناس بيقفو يصورو فية وبيخدها 
على المستشفى

.
            **********************************

شمس نايمة على رجل خالتها فى الاوضة وسعاد مبسوطة اوي و الباب بيخبط

زياد / امى

سعاد / تعالة يا ابنى ادخل

شمس بتقاعد جمب سعااد

زياد / عملة اية يا امى دلوقتى

وسعاد بتشاورلو يقاعد جمبها وبيقاعد وبيبوس رسها واديها

سعاد / انا بخير يا حبيبى

شمس / مهو انت طيب اهو امال كنت شرير لية

سعاد بتضح و زياد بيبص لشمس بغضب

شمس / شوفى يا خالتو عيونو هتقتلنى

زياد / يالله ما بحب امور الدلع ده وحركات

شمس بتقااعد على ركبتها وبتبص زياد

شمس / اية حركات دي

سعاد / انتو هتتخنقو

شمس / قوليلو يروح من اوضتي يلاااا

زياد / انتى فاكرة ان دى اوضة دى محل لعب اطفال

شمس / سمعااة سمعااة بيقول اية

سعاد بتضحك عليهم

شمس / رخم

زياد / انكتمى باة اووف لسانك طويل

شمس / ابو شكلك انت رخم اوى انا مش عارفة ازااى القمر دة يجييب الدب دة

سعاد / حرام يا شمس لااا الا زياد

زياد بيبص على صورة ام شمس على الحيطة

زياد / والله ماشاء الله خالتى كانت ملكة جماال ازااى تجيب 
البومة دى

شمس بتقف على السرير

شمس / انا بوومة

سعاد / لا يا روحى هو بيهزر معاكى

زياد / انتى كلك شبر واحد بس ماشااء الله لسانك طويل 
والله الى بيتجوزك بيكون امو دعية علية

شمس / لاياشيخ انا هو فى حد بجمالى ولا فى دلعى

سعاد / لا زياد شمس جميلة

زياد / جمال من برة وبس يا امى بس فى جوة سواد والا شمس دي ضلمة

شمس بتضربو بالمخدة

شمس / وجع في  قلبك

سعاد / بس خلاص تعبت روحى انتى وهو برة خلونى ارتاح
 
شمس بتطلع لسنها لزياد وبيخرجو هم الاتنين وسعاد بتضحك عليهم وبتفكر وبتبص لصورة اختها

سعاد / كان عندك حق يا فاايزة يمكن ربنا كاتب انهم يكونو لبعض

.
            **********************************

هاني بيدخل لمريم الاوضة والممرضة معاها

هاني / انتى كويسة

مريم بتهز رسها بنعم

الممرضة / ممكن اخد صورة مع حضرتك

هاني / ممكن فى وقت تانى لو سمحتى

الممرضة / صورة وحدة احطها على الفيس اصحابى هيتجننو عليها

مريم بتدايق اوى وماسكة درعها ومتجبس  و. هاني بيتصور معاها والممرضة بتخرج  و هاني بيقفل الباب بعد الممرضة وبيروح على مريم بسرعة

هاني /فى حاجة بتوجعك

مريم / جيجي هى الى ضربتنى بالعربية

هاني / وانا كمان شفتها انا بجد اسف مش عارف اقولك 
اية دة كلو بسببى انا

مريم / وانت زمبك اية

هاني / كان  فى ظابط هنا وانا بلغت عنها

مريم / الدكتور قال اية

هاني / كسر  وهياخد وقت شوية ويعنى وفى خدوش بسيطة

مريم / خلينى امشى

ولسة مريم هتقف بتحس بدوخة و هاني بيسندها 
و بيحط ايدو حولين مريم وبيخدها على العربية

هاني /بتسند دمغها على الكرسى بتعب

هاني / انا بجد اسف قوليلى  اعمل اية

مريم / انت قولت اسف كام مرة كفاية انت مالك بالموضوع دة لو سمحت خدنى على البيت

هاني بيمشى و مريم بتقولو على العنوان وبيوصلو قدم البيت  و هاني بيجرى على مريم وبيسندها تنزل وبيمسك درعها المكسور

مريم / ااة ااة

هاني بيتلغبط اوى

هاني / اسف اسف

وبيساعدها وبيطلع معاها وبيرن الجرز و شمس بتفتح

شمس بصرخة / مريم

وبتاخد مريم و هاني بيدخل معااهاا و مريم بتقاعد على اول كرسى

شمس / مريم اية الى حصل مين عمل فيكى كدة

مريم / واحدة غبية خبطتنى بالعربية بس انا بخير متقلقيش
 
شمس بتبص لهاني اوى

شمس / انت مين

هاني / انا انا هاني

شمس / انت هاني صح طبعا مخدتش بالي

مريم / هاني انا تعبتك معايا اوى اتفضل اقاعد

هاني بيقاعد  و زياد بيخرج من الاوضة  وبيشوف مريم

زياد / انتى بخير

مريم / بس حادثة صغيرة

زياد / حمدالله على سلمتك 

مريم / شكرا يا زياد اعرفك الاستاذ هاني هو الى ساعدنى 
وودانى المستشفى

زياد بيسلم علية

شمس / انت معرفتش دة ميبن

زياد بيبصلها باستغراب

شمس / معلش اصل الاستاذ جاهل

زياد / انا صبرى راح ينفد منى

شمس بتقلد زياد وبتعيد الكلام تانى

مريم / شمس عيب كدة يلا روحى اعملى حاجة لهاني

هاني / لا ابدا انا لازم امشى بس لو سمحتى هاجى اطمن عليكى

مريم / شكرا يا هاني متتعبش نفسك انا كويسة

هاني / ممكن تسبينى اتعب نفسى شوية

شمس بتبص لهاني و مريم اوى وبتبتسم

شمس / احم احم

زياد / اتفضل اوصلك

زياد بيوصل هاني على الباب و هاني بيمشى

شمس / حببتى تعالى خلينى ادخلك اوضتك ترتاحى شوية

ابتسام بتدخل الشقة وبتشوف مريم شمس سنداها

ابتسام / مريم

مريم / متخفيش انا بخيير بس حادثة بسيطة

ابتسام و شمس بيدخلوها الاوضة ترتاح و شمس وابتسام بيخرجو بعد ما مريم بتنام

شمس / ابتسام انتى كويسة

ابتسام /اة بخير بس مرهقة من الشغل بس هروح اطمن على خالتو

وابتسام بتروح على اوضة شمس الى فيها سعاد

سعاد / اهلا يا حببتى تعالى

ابتسام بتحضنها وبتعيط فجاة

سعاد / مالك ياروحى فيكى اية

ابتسام بتحضن سعاد اوى وسعاد بتقرا قران لابتسام علشان تهدى  و شمس بتشوفها ودموعها بتنزل 

ابتسام / سراج سافر

سعاد / جوزك
 
ابتسام / اة هو زعلان منى بس انا مش فى ايدى حااجة
 يعنى عوزنى اسيب اخواتى وهما فى الحالة دى واتجوز

سعاد / حببتى هو جوزك دلوقتى ولة حق عليكى

 
ابتسام  /بس اخواتى مسؤالين منى كمان وانا الكبيرة ولازم

سعاد / ربنا موجوود يا حببتى

ابتسام بتعيط اوى

ابتسام / مش قادرة اسيب اخواتى ماما وصتنى عليهم
قبل ما تموت وانا وعدتها انى هفضل معاهم وبالذات شمس

سعاد / يعنى انتى لما تروحى بيت جوزك  كدة مش هتسبيهم 
لا هتكونى معاهم برضو وانا كمان هناا

شمس بتعيط وبتبعد بسرعة وبتروح البلكونة

.
            **********************************

شمس / انا عائق قدم سعادة اختى

زياد بيكون قاعد فى البلكونة وبيسمعها

زياد / والله عندك دموع زى الناس

شمس بتمسح دموعها بسرعة

شمس / ممكن تبعد عنى انا

وموبيل شمس بيرن وبيكون محمد وبتاخد الموبيل وبتخرج من الشقة و بتمشى فى الشارع و زياد بيبص عليها

شمس / انا جاية حالا

شمس بتروح لمحمد على الجنينة الى قريبة من البيت

محمد / اختك حاسة بالمسؤالية

شمس / بس بسببى انا و مريم حصل مشكلة  بنها وبين سراج هما كتبين الكتاب من اكتر من سنة 

.
            **********************************

فى الليل

موبيل مريم بيرن

مريم بتصحى وبتاخد الموبيل قبل ما ابتسام تصحى وتقلق 
وبتخرج البلكونة بسرعة

مريم / الو هاني حصل حااجة

هاني / لاالاا متقلقيش انا بس حابب اطمن عليكى بس

مريم / فى الوقت دة

هاني بيبص للساعة

هاني / دايقتك

مريم / لا ابدا بس الوقت متاخر وقلقت لما لقيتك بتتصل

هاني / انا بعتزر انى قلقتك خلاص روحى نامى تانى

مريم / خلاص انت قلقتنى وخلاص

هاني / انتى كويسة

مريم / يعنى دراعى وجعني شوية بس الحمد لله

هاني / انا كنت هتجنن لما شفت العربية بتخبطك

مريم بتبتسم

.
            **********************************

فى الصباح

 مرات البوب بتخبط وبتدى ابتسام مفتاح شقة اتنظفت خلاص

شمس / ريهام الى بترن

ابتسام / لا دى مرات البواب نضفت الشقة

شمس / يعنى خالتو هتروح الشقة التانية

شمس بتاخد المفتاح من ايد ابتسام وبتخبية فى شنطتها

شمس / مش هتقوللها ان الشقة اتنضفت خليها معانا هناا بلييز ابتساام

ابتسام /  ولو سالت اقولها اية وكمان زياد سالنى بالليل  

شمس / قوليلو ان المجارى بايظة والسباك لسة هيصلحها

ابتسام / انتى مصيبة

زياد / صباح الخيير

ابتسام / صباح النور

زياد / امى صحيت

ابتسام / اة فى الاوضة

زياد بيروح على اوضة سعاد وبيدخل وبيبوس رسها

سعاد / صباح الخير يا حبيبى

زياد / صباح الفل والياسميين على ست الحبايب
 
شمس بتدخل الاوضة وبتدور فى كل حتة على حااجة وبتشد زياد بعيد وبتدور ورى
 
زياد / ايه المجنونة دى

سعاد / بتدورى على اية يا حببتى بس

شمس / الموبيل بتاعى

سعاد / عندك هناااك

شمس بتشوفو على رف العرايس هنااك و زياد بيرجع 
يقاعد جمب امو  و شمس بتتصل بريهام و ريهام مش هتروح المعهد علشان هتروح مع والدتها للمستشفى

شمس/ خلاص هروح لوحدي وسلامى لطنط  سلام

سعاد / انتى خارجة

شمس / اة يا خالتو عندى محاضرة النهاردة مهمة جدا عوزة حاجة منى
 
سعاد / زياد وصل شمس معااك

زياد / طريقى غير طرقها

شمس  / ومين قالك انى هركب معاك اصلا

سعاد / علشان خاطرى بقي يلا وصل شمس للمعهد بتعها

زياد / حاضرك

زياد بيبوس راس امو

زياد / اتفضلى خلينى اوصلك

شمس بتبوس خالتها وبتمشى مع زياد

وردة  ✍️

ليست هناك تعليقات