إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه السادسه

🍎    الحلقة      ٦   🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

سعاد / انتى خارجة

شمس / اة يا خالتو عندى محاضرة النهاردة مهمة جدا عوزة حاجة منى
 
سعاد / زياد وصل شمس معااك

زياد / طريقى غير طرقها

شمس  / ومين قالك انى هركب معاك اصلا

سعاد / علشان خاطرى بقي يلا وصل شمس للمعهد بتعها

زياد / حاضر

زياد بيبوس راس امو

زياد / اتفضلى خلينى اوصلك

شمس بتبوس خالتها وبتمشى مع زياد.

شمس / انت فى مصر يعنى لو مشيت بالسرعة دى يبقي 
هوصل بكرة الصبح

زياد بيبصلها وبيسكت

شمس / ممكن تسرع شوية هتاخر

زياد فجاة بيسرع بالعربية و شمس بصرخ وبيتفادا اكتر من عربية   و شمس بتصرخ بقوة وبتمسك فى رقبة زياد بقوة
و زياد دقات قلبو بتزيد اول ما بيحس بلمسة اديها وبيهدى السرعة  و شمس بترفع عنيها بخوف وبتبصلو

زياد / يبقي تسكتى شوية مدام بتخافى اوى كدة

شمس / انا مكنتش خايفة على فكرة

زياد / اة كرمشتيلي القميص بس

شمس بتبص فى الاتجاة التانى وبتكتم الضحكة

.
            **********************************

مريم قاعدة قدم التلفزيون وبتصرخ لما بتشوف الاعلام بيتكلم عليها انها حبيبة هاني الجديدة وجيبين صورتهم وهو شايل مريم فى حضنو وكمان لما كانو خارجين من الحفلة وبيصرخ على الناس وبيبعدهم عنها وكان حاضنها اوى بيحميها منهم وصورتهم وهم خرجيين من الكافية مع بعض وبيضحكو

ابتسام / مريم لازم تشربى اللبن دة

وابتسام بتشوف التلفزيون و بتحط اديها على قلبها من الخضة

ابتسام / اية دة

مريم / مش عارفة هما جابو الكلام دة منين وقصة حب وكلام فاضى ولندن اية انا مسفرتش لندن قبل كدة

ابتسام / خلاص اهدى

مريم / انا هتصل بالقناة وهرفع قضية عليهم انا

ابتسام / انسى كام يوم والناس هتنسى كل حااجة

والمزيع بيقول ان فى مكالمة من الفنان هاني

هاني / كل الكلام دة مش حقيقى وانا هرفع قضية على القناة ازااى يسوء سمعة بنت محترمة

المزيع / والصور الى احا شفناها وكل الجمهور شفها

هاني / يا حضرة المزيع المحترم الصور دى وانا شايلها كانت عاملة حادثة واى حد فى مكانى كان عمل كدة وانا هقفل القناة لو منزلتوش اعتزار

المزيع / حضرتك على الهواء مباشر

هاني بيقفل التليفون

ابتسام / والله طلع انسان محترم بجد

والباب بيخبط وبيكون هاني

هاني / لو سمحتى ممكن اقابل مريم

هاني بيدخل و مريم بتبصلو اوى بغضب

هاني / مريم فى اخبار

وبيبص بيشوف التلفزيون

هاني / انتى شفتى الاخبار انا هرفع عليهم قضية

مريم / انت ميبن قالك انك تدافع عنى انت بكدة ادتهم 
اهمية اكتر من لازم والموضوع كبر اكتر

هاني / انا بس كنت

مريم / ممكن تبعد عنى انا مبحبش الجو دة الى مليان قلق و

مريم بتسكت علشان متجرحهوش اكتر والباب بيخبط وبيدخل احمد وفى ايدو جريدة

احمد / اية الى فى الجريدة دة

مريم / بابا الكلام دة كلو كدب

واحمد بيبص اهاني

احمد / كدب فعلا صح ودة اية الى جيبو هنا مدام دة كدب 
انا سبتكو شهر واحد بس ودة كلو يحصل مكنتش اتصور ان انتى مريم يطلع منك كدة

ابتسام / بابا اهدى خلينى افهمك الى حصل.

اخمد / سمعتى على كل لسان الكل من الصبح بيتصل بيا

هاني / يا عمى انا

احمد بيمسك هاني بقوة من هدومه وبيضربو بالبكس 
 و مريم بتصرخ وبتبعد ابوها بسرعة

مريم / انت مش جاى هنا مش علشانى او خوف عليا لااا انت جاى علشان سمعتك وبس دة حتى ماختش بالك منى ومسالتش اية الى حصلى

احمد بيبص على مريم ودرعها

مريم / بابا انت اخترت حياتك وسبنا احنا كمان نعيش حياتنا 
زى ما احنا عوزيبن لو سمحت انسا ان ليك بنات هناا

احمد / خسارة التربية الى ربتهلكو خساارة

واحمد بيمشى و مريم بتروح على هاني

مريم / حصلك حااجة

هاني بيبص مريم اوى وحاطط ايدو على خدو

هاني / تتجوزينى

مريم بتبصلو اوى باستغراب

مريم / باين ان الضربة عملتلك ارتجاج فى المخ

هاني / لا انا عارف بقول اية

مريم/ هاني انا مش زى البنات الى انت تعرفهم

هاني / وعلشان كدة انا اخترتك انتى انتى الى حابب تكون 
ام عيالى ورفيقة عمرى

ابتسام مبسوطة اوى

هاني / انا همشى وفكرى

مريم / لا مش هفكر الموضوع دة مستحيل

هاني / لا هتفكري وغصب عنك يومين وهاجى وتقوليلى موفقة سلام

هاني بيخرج  و مريم بتبص لابتسام وابتسام بتضحك

سعاد / والله طلع راجل بجد

وسعاد كانت وقفة بسمعهم و مريم بتروح على سعاد وبتحضنها.

مريم / لا ياخالتو دة طريقو غير طريقى

سعاد / انتى ممكن تخلية يمشى فى الطريق الصحيح يا حببتى

ابتسام بتروح تحضن مريم وسعاد اوى

.
            **********************************


 
فى الليل مريم فى البلكونة بتفكر  و زياد  قاعد بيكتب حاجات على الاب توب و شمس قاعدة بتعزف لسعاد وبتغنلها وسعاد مبسوطة و زياد بيستمع لشمس وهى بتغنى وفجاة سعاد بتحس انها مخنوقة و شمس بتوقف عزف وبتروح عليها

شمس / خالتو انتى بخير

سعاد / مياة

شمس بتجرى بسرعة بتجيب مياة لخالتها

شمس / خالتو اجبلك الدكتور

سعاد / لا يا حببتى انا بخيير متقلقيش

شمس بتنام جمبها وبتحضنها اوى

شمس / متسبنيش

سعاد بتطبطب على شمس بحنية

.
            **********************************

ابتسام قاعدة سرحانة وبترسم تصاميم وبتقطعها تانى 
وبتجيب ورقة فاضية وبتشخبط فيها  و بعد شوية بتشوف الشخبطة وبتلقى انها رسمت وش سراج وبتحط اديها على خدو فى الصورة بحنية

.
            **********************************

زياد بيروح على اوضة امو وبيخبط

سعاد / ادخل

زياد بيدخل بيشوف شمس نايمة فى حضن امو وريحة فى نوم عميق

زياد / امى تصبحى على خير

سعاد  /وانت من اهل الخير يا حبيبى بس تعالة ناولنى الغطاء خلينى اغطى الملاك الى نام دة

زياد بيغطى شمس وبيبص عليها وهى نايمة فى هدوء 
 و سعاد بتبص على نظرات زياد لشمس وبتبتسم اوى 
 و زياد بينتبة لامو وبيغطى امو هى كمان وبيبسها من جبنها

 
زياد / تصبحى على خير ياغالية

سعاد / وانت من اهل الخير يا حبيبى

سعاد بتبص لشمس اوى وبتبتسم وهى فى حضنها

.
            **********************************

فى الصباح

مريم منمتش طول الليل وابتسام بتفتح عنيها بتشوف مريم قاعدة لسة فى البلكونة وبتروح عليها

ابتسام / مريم انتى كويسة

مريم / مش عارفة حاسة انى متلغبطة

ابتسام / بصراحة انتى اية رايك فى هاني بعيد عن انو نجم يعنى

مريم / هو طيب وكويس وبيضحكنى كمان بس حياتو مليانا بالبنات خايفة اكون انا كمان جزء من الحياة دى
 
ابتسام / يعنى انتى معجبة بية

مريم / ممكن فعلا اكون معجبة بية بس

ابتسام / لية متدلوش فرصة يمكن انتى الى تدخلية فى حياتك مش هو الى يدخلك فى حياتو

مريم / عالم السهر واليل دة

وبيسمعو صوت شمس بتنادى

شمس / زياد زياد زياد

زياد بيجرى على اوضة شمس بسرعة والبنات ورى وبتكون سعاد مش قادرة تاخد نفسهاا

زياد / امى

ابتسام بتتصل بالدكتور بسرعة

بعد شوية الدكتور بيبعت ممرضة ومعاها جهاز تنفس 
قبل ما يوصل وبعد دقايق الدكتور بيوصل وبيشوف سعااد 
الكل واقف برة وابتسام هى الى مع الدكتور  و زياد قلقان اوى وابتسام بتخرج من الاوضة مع الدكتور

الدكتور / هى دلوقتى احسن الحاجات دى عادية بالنسبة لحالتها بس عوزكو تكونو جاهزين لاى حااجة

زياد / انت بتقول اية خلينا نخدها على المستشفى

الدكتور / مفيش داعى للمستشفى

والممرضة بتخرج وبتمشى مع الدكتور والبنات مع سعاد فى  
شمس قاعدة جمب سعااد وبتبوس اديهاا

سعاد / فين زياد

ابتسام / كان بيتكلم مع الدكتور انتى كويسة

سعاد / نادى زياد

ولسة ابتسام هتخرج زياد بيدخل وبيروح على امو وبيبوس اديها

ابتسام / بنات تعالو يلا

سعاد / لا خليكو معانا فى حاجة لازم تسمعوها

زياد / ارتاحى يا امى متتكلميش

سعاد / انا عندى طلب اخيير منكو

وسعاد بتبص لشمس اوى

سعاد / ودى كانت رغبة امكو كمان من زماان

شمس / الى تقولى علية هيتنفذ يا خالتو بس انتى ارتاحى ونتكلم وقت تانى

سعاد / شمس انا بطلب ايدك لزياد ابنى

زياد / امى

ابتسام و مريم بيبصو لشمس اوى

شمس / خالتو بس

سعاد / دى رغبتى انا وامك الله يرحمهاا وفكرى يا بنتى 
مستحيل اغصب عليكى ابدا بس بسرعة لازم افرح بيكو قبل ما اموت

زياد / امى الى بتطلبية دة

سعاد بتبص لزياد بقلق انو ميوفقش

زياد / امى ارتاحى انتى وكمان لازم ندى شمس فرصة تفكر

شمس بتبص لزياد وبتستغرب من ردو وبيخرجو كلهم برة

شمس / انت ازاى  توافق

زياد / وانتى مرفضيش لية قدمها

شمس / انا مقدرش ارفض انت الى لازم ترفض انت الراجل

ابتسام / ممكن تهدو شوية انت وهى

مريم / والله انا شايفة ان العرض بتاع خالتو مناسب جدا يمكن يوم الفرح تقتلو بعض ونخلص من منكو انتو الاتنين

شمس / لاياشيخة انا اتجوزك انت دة مستحيل

زياد / لا انا الى هموت عليكى يعنى

وكلهم بيقاعدو فى قلق وبيفكرو

زياد / انتى الى لازم ترفضى وقوللها انك مش موفقة عليا

شمس / لا انا مقدرش ازعلها انت قولها

ابتسام / بكرة تكون اتحسنت وتقوللها انتو الاتنين

موبيل ابتسام بيرن

ابتسام / الو اة التصميم جاهزة يا فاتن نص ساعة واكون عندك

ابتسام  /انا لازم اروح الشركة ومش هتاخر

.
            **********************************

سهي فى المعهد هى و ريهام

محمد / سهي ريهام

وبيبصو ورهم على محمد

ريهام / محمد عامل اية

محمد / الحمد لله فين شمس

ريهام / اة اصل خالتها تعبانة شوية ومش هتيجى اليومين دول

محمد /اصل بتصل بيها الموبيل مقفول
 
ريهام / مش عارفة انا كلمتها النهاردة الصبح قبل ما انزل يمكن فصل شحن وماخدتش بلها

محمد / لو هتمشو خلونى اوصلكو معايا

سهي / اوكى خلونا نروح الجو حر اوى النهاردة

وبيخرجو من المعهد

محمود / سهي سهي

سهي بتبص وره وبتشوف محمود

ريهام / انتى تعرفية

سهي / دة محمود

سهي /  يلا اركبى اوعى تكلمية يلا

محمود لسة هيروح عليها وبتركب مع محمد هى و  ريهام وبيمشو  و محمود بيتعصب وبيروح على العربية بتعتو وبيروح ورهم

محمد / ميين دة

محمود بيشاور لمحمد انو يقف على جمب

سهي / سيبو متردش على كلامو

محمود بيقف بالعربية قدم محمد فجاة والبنات بيتخضو 
ومحمد بيتعصب اوى وبينزل من العربي و محمود بيروح عليهم

محمود / سهي لازم نتكلم

سهي / مفيش كلام بينا تانى لو سمحت ابعد عن الطريق

محمد / لو سمحت سهي مش عوزة تتكلم

محمود / وانت مالك انت ميبن اصلا

ومحمد بيتعصب علية وبيضربو فى بعض هما الاتنين و سهي  و ريهام بيبعدوهم عن بعض

ريهام / انتو اتجننتو انتو الاتنين

محمود / سهي لازم نتكلم ارجووكى

سهي بتبص لريهام ومحمد

سهي / اوكى دقيقتان بس وهنا مش هروح فى اى مكان معاك

ومحمد و ريهام بيرجعو العربية

محمود / سهي انا بحبك

سهي / اة علشان كدة سبتنى وروحت اتجوزت الف مبرووك
 
محمود / والله ابويا الى غصب عليا الجوازة دى انتى عارفة ابويا

سهي / انا مش عارفة اى حااجة

محمد / مين دة

ريهام / دة واحد غبى من الاغبية سبها فجاة وراح اتجوز 
حتى من غير اى مقدمات ولا اى حااجة

محمد / بس هو لسة بيحبها

ريهام / وعرفت ازاى يا عم الرومنسى

محمد / من عيونو شوفى

ريهام / ممكن يكون عندك حق بس الى عملو

محمد / وانتى كمان اية الا بتعملية فى علي دة

ريهام / علي

محمد / يعنى انتى مش وخدة بالك

ريهام / من اية

محمد / علي بيحبك

ريهام بتبص لمحمد وبتسكت

ريهام / هو الى قالك كدة يعنى

محمد / حاسس انك بتتجهلى الموضوع وبتبعدى عنو

ريهام / هو الى واخد كل حاجة باستهتار ولية هو مجاش قالى بنفسو

محمد / طبعا هو ميعرفش ان انا قولتلك ولو عرف هيقتلنى
 
سهي بترجع العربية لمحمد و ريهام

سهي / خلونا نمشى

ومحمد بيمشى بالعربية و محمود واقف بيبص عليهم لحد ما بيبعدو  و و بيقاعد  على العربية بحزن وبياس

ريهام / انتى كويسة 

سهي / اة بس لازم اجمع افكاارى الاول

.
            **********************************

.
 
ابتسام بتروح الشركة ومعاها تصاميم وبتدخل المكتب 
وبتشوف سراج موجود معاة اتنين
.

سراج / اقدملكو المهندسة ابتسام الاستاذ خالد وخطبتو الانسة ريم

ابتسام / اة اهلا انا خلصت التصاميم اتفضلو معايا

وبتروح على تربيظة التصميم وسراج وريم وخالد بيروحو يشوفو التصاميم

ابتسام / هنا الرسبشن وهنا هيكون اوضة النوم وزى ما قلتو 
هنا هيكون فى حمام سباحة صغير و اوض النوم هتطل علية
 
خالد / بصراحة التصميم جميل جدا

ريم / بس انا مش عجبنى خاالص التصميم

ابتسام بتبصلها اوى

ابتسام / واية الى مش عاجب حضرتك فى التصميم

ريم / كلو مش عجبنى

سراج / خلاص ولا يهمك ابتسام عيدى التصميم تانى وشوفى الانسة ريم اية طلبتها

ابتسام مديقة اوى وسراج بيروح على المكتب وريم وخالد بيمشو وابتسام بتقطع التصميم وبترمية على الارض بعصبية 
و بتروح على سراج بعصبية

ابتسام / انت اية الى عملتو دة

سراج / ممكن تهدى شوية

ابتسام / اول حااجة تسافر المؤتمر من غير ما تقولى وتانى حااجة تحرجنى قدم العملاء

سراج / ابتسام احنا فى الشغل وانا هنا المدير بتاعك

ابتسام بتبص لسراج اوى بغضب و بتاخد شنطتها وبتخرج 
وسراج بيتعصب وبيضرب بايدو على المكتب بغضب وبيحط
ايدو على دماغو ومدايق اوى

.
            **********************************

فى الليل

شمس و زياد وقفين قدم اوضة سعاد

شمس / ادخل انت الاول

زياد / ومش انتى الى تدخلى الاول لية

ابتسام / انتو هتدخنقو فى دى كمان

مريم / خلصو باة خلصونا طلعتو عنينا معااكو هووف

وابتسام  و مريم بيدفعو زياد و شمس على الاوضة  و شمس كانت هتقع زياد بيلحقها وبيمسكها من خصرها وبيبصو 
لبعض هما الاتنين

سعاد / افهم من كدة ان دة ردكو يعنى على طلبى

شمس و زياد بيبعدو عن بعض بسرعة

زياد / امى شمس عوزة تقولك حااجة مهمة

سعاد بتبص لشمس و شمس بتروح تقاعد جمب سعاد

شمس / فى الحقيقة يا خالتو يعنى زياد هيقولك الاول

زياد واقف ومش عارف يتكلم

سعاد / يلا باة فرحونى

وسعاد بتشرق وبتتخنق اوى و زياد بيجرى بسرعة على جهاز التنفس وبيحط الجهاز لامو بسرعة  و شمس قلقانة اوى عليها وسعاد بتشاور لزياد خلاص  و زياد بيشيل الجهاز من امو

شمس / حببتى انتى كويسة

سعاد / اة يا حبيبتى يلا بقي فرحونى يا ولاد عوزة افرح بيكو قبل ما امووت

شمس بتبص لزياد اوى بحزن و زياد بيوطى راسو وحزن اوى على امو

زياد / امى انا اسف بس

شمس / موفقين يا خالتو

زياد بيرفع نظرو لشمس ومش مصدق 😯

شمس / خالتو انا و زياد موفقين 😔

وردة  ✍️

ليست هناك تعليقات