إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 44

🍎   الحلقة      ٤٤   🍎

 

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

ليناا / شمس

شمس بتكون نايمة على السرير وبتقاعد

لينا / شمس انتى زعلتى

شمس / لا ابدا انا وثقة في زياد متقلقيش علياا

لينا / ربنا يهديكو لبعض يارب  تعالى ننزل نقاعد فى الجنينة شوية

شمس / لا خلينى انا هناا

ليناا / لااا يلا تعالى معااياا كمان الدكتورة قالتلى انى اتمشى كتير لحد معاد الولادة يلا تعالى معايا

شمس بتنزل مع ليناا فى الجنينة وبيتمشو مع بعض
        

فى الليل

شمس فى الاوضة قاعدة بتتفرج على التلفزيون وبيدخل زياد وباين علية التعب و شمس بتبصلو بحزن  و زياد بيروح يقاعد جمبها وبينام وبيحط راسو على رجليها وبيغمض عنية بتعب  و شمس بتشوف ملامحو التعبانة بتملس على شعرو بحنية وبتبوسو من جبينو

شمس / اتصلت بيك كتير مبتردش

زياد مبيردوش و شمس بتحط اديها على خدود بحنية

شمس / حبيبى انت كويس

زياد / ليلى حاولت تنتحر رمت نفسهاا امبارح قدم عربية

 
شمس بتحط اديها على شفايفهاا

شمس / حصلها حاجة

زياد / فى العناية حالتها صعبة

شمس / حبيبى اكيد هتكون بخير احنا بس ندعلهاا

زياد بيقاعد

زياد / هروح اخد حماام

شمس / هجبلك حاجة تاكلهاا بسرعة

زياد / لا مليش نفس

زياد بيروح على الحمام و شمس بتقاعد مكانها وبتفكر

.
            **********************************

مريم بتروح الاوضةو هاني واقف فى البلكونة وبتروح علية وبتحضنو من ضهرو

مريم / اسفة كنت فاكرة ان بكدة هعجبك كنت حبة اكون زى 
البنات الى كنت بتتصور معاهم

هاني / لو كنت حابب بنت من دوول كانو كتيير اوى يا مريم 
بس انا حبيتك انتى حبيت روحك قبل جسمك

 
مريم بتحضنو اوى و هاني بيضمهاا بحنية

مريم / اسفة كنت غبية

هاني / كويس انك اعترفتى

مريم بتبصلو بعصبية

مريم / تقصد اية انا غبية يعنى

هاني / مش انتى الى قولتى

مريم بتضربو فى بطنو وبتدخل من البلكونة بعصبية  و هاني بيضحك وبيروح عليهاا وبيحضنهاا من ضهرهاا

هاني / بس احلاا غبية شفتها فى حيااتى

مريم / ابو شكلك

هاني بيبسها من خدهاا وبيضحك اوى
 
هاني / ورينى باة المايوة دة احسن مشفتهوش كويس

مريم بتضحك اوى وبتبعدو عنها

.
            **********************************

زياد بيخرج من الحماام ومش لبس التيشيرت  و شمس بتروح تجبلو التيشيرت بسرعة و زياد بيتجاهلهاا وبيقاعد على السرير

شمس / هروح اجبلك عصير باارد

زياد / لا عاوز ارتااح

شمس بتبصلو بحزن

شمس / اوكى هنزل انا تحت وانت ارتااح لو احتجت حاجة كلمنى

شمس لسة هتتحرك زياد بيمسكها من اديهاا

زياد / بقولك عاوز ارتاااح وانتى راحتتى وسكونى

زياد بيسحبها علية وبينام فى حضنهاا زى الطفل الصغير 
 و شمس بتضمو اوى وبتملس على ضهرو بحنية

.
            **********************************

فى الصباح

 شمس بتنزل تحت وبتشوف لينا ريحة جااية ومسكة ضهرها

شمس / لينا انتى بخير

لينا بتبتسم

لينا / متقلقيش انا بخيير بس علشان الولادة قربت شوية الم كدة

ولينا بتتالم و شمس بتخدها وبتخليها تقاعد

شمس / تحبى نروح للمستشفى

لينا / لا انا كلمت الدكتورة وقالت دى اعراض طبيعية

فهد بيدخل عليهم ومعااة عربية لعبة

فهد / مامى شوفى العربية بتعتى اتكسرت

لينا / فهد روح من قدمي دلوقتى

وفهد بيزعل وبيخرج برة

شمس / هروح اشوف انا فهد انتى ارتااحى

شمس بتخرج لفهد برة فى الجنينة

شمس / ورينى حبيبى ملها العربية بتعتك

شمس بتحاول تصلحلو العربية بتعتو وبتصلحهالو وفهد مبسووط اوى

فهد / خالى خاالى شوف شمس صلحت اللعبة بتعتى
 
زياد/ قولتلك دى مرات خالك مش شمس يلا روح العب

شمس بتروح على زياد

شمس / حبيبى انا قولت انك هتنام شوية كمان انت كويس
 
زياد / اة ياروحى انا خارج

شمس / هتروح فيين

زياد / هروح اطمن على حالة ليلى وبعدها هروح الشركة 
انا سايب كل الحمل على سعوود والفترة الى جاية هيكون مشغول مع ليناا

شمس / ماشى ياروحى بس خلى الموبيل قريب منك

زياد بيبسها من خدها وبيمشى بيروح على عربيتو  و شمس بتبص علية وهو خارج بالعربية من الباب الجنينة

فهد / شمس تعالى العبى معاايااا يللااا

شمس / حبيبى هروح اشوف ماما وجااية حاللاا

شمس بتدخل لليناا

.
            **********************************

سراج فى الشركة وابتسام بتدخل ومعاها لوحة فيها تصاميم

 
ابتسام / سراج شوف هناا ممكن نزود المساحة دى
 
سراج / ممكن بس كدة هتقللى من مساحة الرئيسية للجراج

ابتسام / لا متقلقش انا هظبط كل حااجة

سراج بيمسك اللوحة وبيحطهاا بعييد

ابتسام / سراج اللوحة

سراج / ياسيتى اعتبرينى انا اللوحة وفكرى فيا شوية

ابتسام / انت احلا لوحة يا جمييييل انت

وبتدخل السكرتيرة

السكرتيرة / اسفة بش مهندسة ابتسام العملاء وصلو وطلبين حضرتك

ابتسام / جاية حالااا

سراج / يلا روحى روحى انتى على شغلك وانا امووت من الغيظ هنا

ابتسام بتروح علية وبتبوسو من خدو

ابتسام / بعدالشر عليك يا روحى انت
 
وابتسام بتخرج من المكتب وسراج بيكمل شغلو وبيبص لصورة ابتسام وحسام الى على المكتب وبيظبطها فى اتجااهو وبيكمل شغلو

.
            **********************************

سهي فى العربية مع محمود

سهي / يعنى هترجع متاخر النهاردة

محمود / اة بابا عوزنى احضر الاجتماع النهاردة بدالو

سهي / متتاخرش مبحبش اقاعد لوحدى

محمود / ريهام معاكى اخرجو انتو الاتنين مع بعض اتمشو شوية

سهي / اوكى هشوف

محمود بيوصل امام الفيلااا

سهي / اوكى خلى بالك من نفسك وطمنى عنك بااى

محمود / انتى مش ناسية حااجة

سهي / ناسية اية

محمود بيشاور لسهي على خدو و سهي بتبوسو من خدو 
 و ريهام بتخبط على العربية

ريهام / هكلم بوليس الادااب كدة

وبيضحكو اوى و سهي بتنزل

محمود / خلى بلكو من بعض سلااام

محمود بيمشى

هاني / تعالى شوفى علي جايب اية

ريهام بتاخد سهي من اديها وبيروحو على بيت صغير من الخشب وفية كلب صغيير

سهي / يانونو جميل اوى

 
ريهام و سهي بيشلوة وبيلعبو معاااة وبيعملوة انو طفل صغيير ومبسوطيين اوى

سهي / لو كانت شمس هناا كانت فرحت بية اوى

ريهام / خلينا نكلمهاا يلا تعالى

وبيخدو الكلب وبيدخلو على الفيلاا بسرعة وبيكلمو شمس 
 و شمس قاعدة فى اوضتها وبتقرا مجلات وبتسمع الموبيل

سهي / شمس وحشتينى

ريهام / وحشتينى انا اكتر افتحى الكامير

شمس بتجرى على الاب توب بتعها وبتفتحو وبتفتح الكامير وبتشوفهم و ريهام و  سهي معاهم كلب صغيير

شمس / الله كييوت اوى

سهي / عجبك

شمس / اوى

ريهام / يلا تعالى بسرعة علشان تلعبى معااة

شمس / وحشتونى اوى

شمس دموعها بتنزل

ريهام / شمس انتى كويسة

سهي / شمس انتى مش مبسوطة
 
شمس / لا بالعكس انا مبسوطة جداا بس لما شفتكو افتكرت
 قد اية انتو وحشتونى

ريهام / حببتى وحشتينى وحشتينى

وبيقاعدو بيتكلمو مع بعض مدة طويلة وبيهزرو

.
            **********************************

زياد فى المستشفى بيتكلم مع الدكتور

زياد / يعنى مفيش اى خطر على حياتهاا

الدكتور / لاا بس لازم حالتها النفسية تتحسن علشان مترجعش تقرر الى عملتو دة تاانى حمدالله على سلامتها

والدكتور بيمشى وو زياد بيشوف كريمة اخت ليلى بتروح علية

كريمة / زياد طمنى ليلى

زياد / متقلقيش هى اتحسنت وهينقلوهاا أوضة  والدكتور بيقول كمان يومين ممكن تخرج كمان

كريمة / يااربى صبرناا ياارب زياد ارجووك عوزاك تكلم 
باباا رافض انو يدخلها البيت او اى حد فينا يقرب منها حتى لما عرف انها فى المستشفى قال انها ماتت بالنسبة لة

زياد / كريمة اعزرينى انا مقدرش اتدخل فى الموضوع دة

كريمة / حتى انت هتتخلا عنهاا رووح يا ابن عمى ربنا يعنهاا ويتولاهاا

زياد بيبصلها بحزن وكريمة بتعيط و زياد بيدايق اوى وبيمشى وبيخرج من المستشفى  و شمس بتتصل بزياد

شمس/ حبيبى راجع امتى 
 
زياد / انا لسة عندى شغل هخلصو وهكلمك سلام

شمس بتبص للتليفون وبتدايق اوى

.
            **********************************

.

فهد بيدخل الاوضة على شمس وبيعيط

زياد / فهد حبيبى فى اية مالك

فهد / ماما بتعيط

زياد / ليناا

شمس بتخرج بسرعة وبتسمع صوت لينا بتعيط وبتدخل عليها الاوضة

 
لينا / شمس ااة الحقينى ااة

شمس مش عارفة تعمل اية

شمس / لازم اتصل بزياد

شمس بتتصل بزياد و زياد فى اجتمااع وبيشوف اسم شمس

الموظف / لوحاجة مهمة ممكن ناجل الاجتمااع

زياد / لاا يلاا هات كل الحسابات

زياد بيكمل الاجتماع ومشغول اوى و شمس بتتصل اكتر من مرة بزياد مبيردش عليهاا  و لينا بتصرخ

شمس / كلمى سعوود بسرعة يا شمس

شمس بتجرى على موبيل لينا وبتتصل بسعود علشان معهاش النمرة

شمس / سعود تعالة بسرعة لينا تعباانة اوى

سعود / ليناا شمس خليكى معااها انا جااى حالااا

شمس بتقفل التليفون وبتروح على ليناا وبتجيب منديل وبتمسحلها العرق  و سالى بتدخل الاوضة

 
سالى / مدام هاد طلق الولادة

شمس / خدى فهد على اوضته وخلية معااكى يلااا

وفهد بيعيط وسالى المربية بتخدو معااها بسرعة وبتخرج 
شمس / لينا سعود جااى حالا اسعدك فى اية

لينا بتتالم شمس دموعها بتنزل

لينا / كلمى زياد تانى يا شمس عوزة اخوياااا

شمس بتحاول تكلم زياد و زياد مبيردش على التليفون شمس بتبص و للينا بتشوف مياة بتنزل منهاا والموبيل بيقع من اديهاا

شمس / ليناا مياة الطفل نزلت

وسعود بيدخل 

سعود / ليناا

لينا / سعود الحقنى مياة الطفل نزلت

سعود بياخد عباية لينا وبيحطهاا على كتفهااا وبيبص لشمس

سعود / شمس البسى عبيتك يلاا بسرعة

شمس عاملة زى التايهة ومش قادرة تركز فى حااجة
وبتجرى على اوضتها بسرعة وبتلبس عبايتهاا وبتاخد الحجاب على رقبتها وبتخرج بسرعة وبتروح تركب العربية مع لينا وسعود وبيروحو على المستشفى

ليناا / بنتى ياسعووود

سعود / اهدى ثوانى وهنكون فى المستشفى اهدى

وسعود بيسوق بسرعة  و بعد دقايق بيوصلو المستشفى 
شمس بتحط الحجاب على رسها اى حااجة وبتنزل وبتساعد ليناا

لينا / فيين زياد

الدكتورة بتاخد لينا على الاوضة بسرعة  و شمس بتحاول تتصل بزياد اكتر من مرة

.
            **********************************

فى الغردقة مريم بتحط ميكاب خفيف ولبسة فستان سورية اسود طويل وبتفرد شعرهاا و هاني بيخرج من الحمام وبيلبس جاكيد البدلة ولسة بيلف يبص فى المرايا بيشوف مريم وقفة قدمه و بيروح عليهاا وبيلف حوليهاا وبيبص عليها ويتفحصهاا

هاني / انتى

مريم / مش حلو

هاني بيمسك اديهاا وبيبسهاا

هاني / طلعة حلوة اوى

مريم / هنتاخر على الحفلة اصحابك هيزعلو يلا بينا

هاني / انتى ريحة فيين خلاص انا غيرت راى

مريم بتبصلو

هاني/ اية رايك نعمل حفلة هناا انا وانتى

مريم بتتكسف وبتبص للارض

هاني / الجمال دة ملكى انا وبس مش هسمح لحد يشوفو

.
            **********************************

شمس فى المستشفى وقفة قدم أوضة الولادة و زياد بيوصل
 
زياد / شمس

شمس بتبص وره وبتشوفو و زياد بيروح عليهاا بسرعة

زياد / لينا فيين

شمس بتبصلو بحزن ومبتردش علية وبتخرج الدكتورة من  وسعود بيروح عليها

الدكتورة / حمدالله على سلامتها ربنا رزقك ببنت زى القمر 
حالا هينقلوها على الاوضة

زياد بيحضن سعود وبيباركلو وسعود مبسوط اوى  و زياد لسة هيقرب من شمس و شمس بتبعد عنو وبيطلعو على أوضة ليناا

لينا / زياد

زياد بيروح عليهاا وبيحضنها وبيبسها من جبنها

زياد / حمدالله على سلمتك هاا قررتو هتسموها اية

سعود / انا وعد لينا لو بنت هسميها فريدة على اسم والدتكو
الله يرحمهاا

زياد بيبوس لينا من جبنهاا

شمس / حمدالله على سلمتك

لينا/ شمس انا تعبتك معايا اوى

شمس / حمدالله على سلمتك دى اهم حاااجة

لينا / عقبالك انتى كمان

 
شمس بتبص لزياد بحزن وبتخرج من الاوضة بسرعة

لينا / انا قولت حاجة غلط

زياد / شمس كانت حامل بس للاسف

سعود / ربنا يعوضكو خيير ان شاء الله
 
زياد بيخرج  وبيدور على شمس ومش موجوودة وبيدور عليها فى المستشفى وبيشفها قدم أوضة الأطفال و بتتفرج عليهم و زياد بيحط ايدو على كتفها

زياد / حببتى

شمس / كنت محتجاك جمبى اكتر ما لينا كانت محتجااك

زياد بيلف شمس قدمه وبيبصلها

زياد / مكنتش اعرف ان

شمس / لو كنت رديت على مكالماتي كنت عرفت قد اية انا كنت محتاجاك بس للاسف فى حاجات اهم منى فى حياتك

زياد / شمس

شمس بتمشى وبتسيبو وبتعيط وبتخرج الجنينة تبع المستشفى وبتقاعد فى مكان بعيد عن الانظاار  و زياد بيدور عليهاا وبيلف فى الجنينة عليها وبيشفها قاعدة بعيد و بيروح وبيقااعد جمبهاا

زياد / قولتلك اكتر حااجة بتوجعني ان اشوف دموعك واكون انا السبب فيها

شمس / لو دموعى دى بتوجعك  اتوجع اكتر اوجع زى ما انا اتوجعت

شمس بتسيبو لسة هتمشى و زياد بيمسك اديهاا وبيوقفهاا

زياد / شمس

شمس بتبعد اديهاا عنو وبتمشى و زياد بيبص عليها بحزن 
و بتقف وبتلف بتبص علية وهو واقف وبتجرى علية وبتحضنو اوى وبعيط و  زياد بيحضنها اوى 

.
            **********************************

.

ريهام بتتصل بعلي

علي / الو حياتى

ريهام / انت مش وعدتنى اننا هنروح السينما النهاردة

علي / ياااة اسف حياتى خليها يوم تانى اصحابي هجمو عليا 
فى الشركة وخرجنا مع بعض

ريهام / دة صوت محمد

علي بيبص لمحمد

علي / اة محمد

ريهام / والله برافوو عليك بتقدر تختار اصحابك صح

علي / ريهام لما ارجع البيت نتكلم

ريهام / برحتك وقت ما تحب انك ترجع البيت تعاالة سلام

ريهام بتقفل التليفون و متعصبة اوى

سهي / ريهام مالك فى اية

ريهام / لا مفيش حااجة

سهي / طب مش كنتو خرجين انتى علي ريحين السينما

ريهام / البية قاعد  مع اصحابه وكمان محمد معااة

سهي / محمد

ريهام / ااااة محمد بعد كل الى عملو فى شمس و زياد

سهي / طب ممكن تهدى شوية

ريهام / انا تعبانة تصبحى على خيير
 
سهي /  ريهام انتى يا بنتى

محمود بيقابل ريهام وهى طلع و بينزل لسهي

محمود / فى اية ملها ريهام

سهي / مفيش سوء تفاهم مع علي عادى يلا تعالة علشان نتعشا

محمود و  سهي بيقاعدو بيتعشو مع بعض

محمود / اة حببتى انا بكرة هتاخر علشان متقلقيش عليا

سهي / هتتاخر لية فى اية

محمود / بكرة هيكون الافتتاح الجديد ولازم اكون متواجد

سهي / طب كنت عوزة اتكلم معاك فى موضووع مهم

محمود / موضوع مهم

سهي / يخص لسلمي

محمود بيبص سهي باهتماام

سهي / فى شاب عاوز يقابلك

محمود / شااب

سهي / يعنى عاوز يقبلك بخصوص سلمي عاوز يطلب اديهاا سلمي طلبت منو يقبلك انت الاول

محمود / وهى تعرفو منين

سهي / اظن انو معها فى الجامعة تقريباا يعنى ممكن تقبلو 
وتستفسر على كل حااجة

محمود / مش فاضى اليومين دول بسبب الافتتاح

سهي / محمود دى اختك لازم تفضى وقت علشانها

محمود / حاضر ياسيتى خلية يجيلى الشركة الساعة ٣ هفضى وقت

سهي / حبيبى ربنا يخليك ليناا يارب

.
            **********************************

فى الليل

زياد قاعد على السرير بيقرا قرآن و شمس بتدخل و زياد بيبتسم لما بيشفهاا وبيقفل المصحف وبيحطو جمبو
و بيشاور لشمس جمبو و شمس بتقلع الروب وبتقرب علية
وبتحط خدها على صدرو و زياد بيبسها من بين خصلات شعرهاا

زياد / فهد نام

شمس/ نام بصعوبة طول الوقت بيسال على لينا

شمس بتبص على المصحف

شمس /  كنت بتقرا سورة اية

زياد/  يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا

صدق الله العظيم

شمس/ صدق الله العظيم

وفهد بيفتح الباب وبيدخل وبيعيط  و شمس بتروح علية بسرعة

شمس / حبيبى لية صحيت تانى

فهد / عاوز مامى

زياد بيروح عليهم وبياخد فهد من ايدو

زياد / ماما راحت تجيب اختك وهتيجى تانى

فهد / انا بخااف انام لوحدى

شمس / حبيبى متخفش بتخاف من اية انت بس

زياد بيسحب الروب بتاع شمس من على حرف السرير وبيشاور لشمس علية  و شمس بتاخد الروب وبتلبسو وبتبص لزياد وبتهز رسهاا وبتبتسم

زياد / اية رايك تنام معايا النهاردة

فهد بيبص لشمس

فهد / هنام مع شمس

شمس بتبص لزياد وبتضحك

زياد / والله عاال اوى كدة لسة مطلعتش من البيضة انت

شمس / تعالة يا روحى يلا

شمس بتاخد فهد وبتنيمو فى حضنها و زياد بينام فى الاتجاة التانى و شمس بتبعت بوسة لزياد فى الهوى  و زياد بيبتسم وبيطفى النور وبيبص لشمس وضوء القمر داخل من البلكونة
ومنور وشهاا و زياد بيحاول يقرب من شمس وبيلمس خدهاا 
وفهد بيتعدل فى نومو وبيبعد ايد زياد عن شمس  و شمس بتضحك اوى  و زياد بيبص لفهد وبيرفع حوجبو

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات