إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 25

🍎   الحلقة    ٢٥   🍎

.
🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

 شمس / مين قالك انى هعيش فى السعودية

زياد/ ولية لا

شمس / حياة تانية وعادات تانية لااا انا انا مقدرش

زياد / هتقدرى يا حببتى انا معاكى

شمس / لاا مستحيل اسيب المعهد بتاعى الى كان حلم امى الله يرحمها وبلدى الى عشت فيها طفلتى وفيها اخواتى واصحابي

 
زياد / لو على المعهد ممكن تيجى على الامتحانات عادى

شمس / انت عندك حل لكل حااجة

زياد / مفيش مشكلة ملهاش حل

شمس / لاااا لااا مش علشان الى حصل بينا دة تتحكم فيا ابدا

زياد / شمس

شمس بتمشى وبتسيبو وبتروح على شقتها وبتقفل الباب بقوة

مريم. / شمس فى اية

شمس / مفيش حااجة

شمس بتروح على اوضتها ومديقة اوى  و زياد كمان بيحااول يهدى نفسو على قد ما يقدر وبيخبط الكرسى برجلو بغضب


            **********************************


.. 
ابتسام بترجع البيت وبيكون سراج قاعد قدم التلفزيون وبتروح تقاعد جمبو وسراج بيروح على الاوضة وابتسام بتحط اديها على دمغها ومديقة اوى وبتروح لسراج
 
ابتسام / سراج خلينا نتكلم

سراج / خلاص مفيش كلام تانى بلاش تضيعى وقتك الثمين دة مع واحد غبى زى

ابتسام بتقرب منو

ابتسام / حبيبى انا اسفة انا مقصدش

سراج/ تصبحي على خير

وسراج بيتغطى وبينام وابتسام بتقاعد على السرير 
ومديقة اوى

.
            **********************************

فى الصباح

 محمود واقف قدم بيت سهي وبيتصل بيها

محمود / حببتى صباح الخيير

سهي / صباح النور ياحبيبى

محمود / انا تحت يلا بسرعة خلينا نفطر مع بعض

سهي / بدرى كدة

محمود / اعمل اية مش قادر اعيش من غيرك يلا بسرعة وحشتينى

سهي بتغير هدومها

.
            **********************************

سارة فى الجنينة بتفكر وتتمشى و سلمي بتشفها

سلمي / سارة اية الى مصحيكى بدرى كدة

سارة / لا مفيش بس حبيت اشم هوى

سلمي / متيجى معايا انا ريحة اجرى شوية يلا تعالى

سارة / لااا انا مش قادرة جسمى مكسر

سلمي / اوعى تكونى تعبانة ماما حتى كانت بتقولى ان وشك 
على طول اصفر

سارة / لااا انا بخير هروح اخد دوش وانام ساعة كمان
 
سلمي بتروح تجرى برة الفيلاااا

.
            **********************************

مريم بتصحى على رنة الموبيل

مريم / هاني

هاني / يلا اجهزى وانزلى بسرعة مفيش وقت

مريم / هاني الساعة لسة ٧

هاني / لو منزلتيش دلوقتى هطلع انا اجيبك من السرير

مريم / بس خلاص حاضر هجهز وانزل حالا

.
            **********************************

ابتسام بتصحى بدرى وبتجهز فطار لسراج وبتروح علية وهو نايم و بتبوسو من خدو

ابتسام / حبيبى صباح الخير

سراج بيبصلها اوى وبيبعد عنهاا وبيروح على الحمام 
 و ابتسام زعلانة اوى  و بعد شوية سراج بيخرج من الحمام

ابتسام / حبيبى انا جهزتلك الفطاار يلا خلينا نفطر انا وانت

سراج / مليش نفس شكرا افطرى انتى

سراج بيروح يطلع هدوم لة وبيغير هدومه
 
ابتسام / هتفضل قد اية زعلان منى

سراج مبيردش عليها

ابتسام / انا من امبارح وانا بحاول اصلحك واتاسفتلك اكتر من مرة طب اعمل اية تانى اسفة اسفة

وابتسام بتنهار من العياط  وسراج بيروح عليها وبيحضنها اوى

سراج / خلاص اهدى خلاص

ابتسام / متزعلش منى انا اسفة انا انا

سراج/ خلاص اهدى انا مش زعلان منك خلاص

.
            **********************************

مريم بتدخل لشمس الاوضة بتاعتها و شمس نايمة وحضنة دبدوب  كبير فى حضنهاا  و مريم بتبتسم اوى لما بتشفهاا وبتروح عليها

مريم / شمس شمس

شمس / اممم

مريم / هاني مستنيني تحت ومش هتاخر

شمس بتفتح عنيها

شمس / ما انا لازم اتعود على الوحدة من دلوقتى

مريم / لية بتقولى كدة

شمس / يلا روحى علشان هاني تحت متتاخريش علية

مريم بتبسها من خدها

مريم / لما ارجع نتكلم اوكى

شمس / امممم

شمس مغمضة عنيها وبترجع لوضعها وبتحضن الدبدوب تانى 
 و مريم بتخرج ولسة هتركب الاسنسير بتشوف زياد خارج من الشقة بتعتو

زياد / صباح الخير

مريم / صباح النور

وبيركبو مع بعض الاسنسير

مريم / انت باين عليك منمتش كويس

زياد / يعنى بقالى فترة كدة

مريم / كمان شمس طول الليل منمتش وسماعة صوتها ريحة جاية فى اوضتها

 
زياد بيبص للارض بحزن وبينزلو من الاسنسير زياد بيشوف هاني وبيروح علية وبيسلم علية

هاني / زياد جهز نفسك انت هتكون شاهد على جوازى انا
 و مريم

زياد / خلاص حددتو ميعاد

مريم / كمان يومين يعنى حصل شوية مشاكل كدة

زياد / الف مبرووك

هاني / زياد نقاعد ونتكلم بالتفصيل سلام

هاني بياخد مريم وبيروحو على العربية وبيمشو  و زياد واقف مكانو وبيبص على البلكونة بتاعت شقة شمس اوى وبيتنهد وبيقف بيفكر وبيرجع تانى للاسنسير وبيطلع وبيخبط على شقة شمس

شمس  نايمة وبتسمع صوت الجرز

شمس / يووى مفيش حد يعرف ينام ابدا بسلام

وبتاخد معاها الدبدوب فى اديها وبتروح تفتح الباب 
وهى مغمضة عنيها

شمس / مفيش مكواة سلام

زياد بيحط ايدو وبيوقف الباب قبل ما يتقفل  و شمس بتفتح عنيها كويس وبتبص لزياد و زياد بيبعدها وبيدخل الشقة وبيبصلها اوى

زياد / انتى ازااى تفتحى الباب بالمنظر دة

شمس بتبص لنفسها لبسة بيجامة ستان وردى شورت قصير وبدى بحمالة

شمس / كنت نايمة ومركزتش كويس

زياد / غيري هدومك هنخرج نفطر مع بعض ونتكلم

شمس / مش عوزة اتكلم

زياد / قولتلك روحى غيري هدومك وتعالى ولا اروح انا اغيرلك بنفسى احسن

شمس بتتخض وبترجع خطوة

زياد / يلا روحى

شمس بتروح بسرعة على الاوضة وقلبها بيدق اوى  و زياد بيبتسم اوى

.
            **********************************

ريهام بتخرج من الخيمة بتاعتها وبتشوف علي واقف مع الشاب الى ضربو وهم بيلعبو وبيضحكو وريهام بتروح على البنات قاعدين بيفطرو  ن علي بيشوف ريهام بيروح عليها

ريهام / صباح الخير

ريهام / صباح الخير الظاهر انكو اتصالحتو

علي / اة هو جالى الخيمة واعتزر منى

ريهام / لاياشيخ

علي / لو مش مصدقة اسالية هو الى جالى واعتزر وقالى انو فعلا كان غلطاان انو اتعامل معااكى بعنف للدرجة دى

ريهام / فيها اية لو نتكلم بالعقل قبل الدراع

علي / هو انتى خليتى فيا عقل اصلااا

ريهام بتبتسم اوى

علي / الرحلة خلصت خلاص وهنرجع

ريهام /يعنى كنت عاوز نعيش هنا طول العمر

علي / لاا كفاية انك عايشة هنا طول العمر

علي بيشاور على قلبو  و ريهام مبسوطة

علي /اول لما نرجع هجيب اهلى يطلبوكى رسمى

ريهام /اوكى

علي بيمسك ايدها وبيبسها

.
            **********************************

سلمي بتتصل بمحمود  و محمود قاهد مع سهي فى كافية على النيل وبيفطرو 

محمود / دى سلمي

سهي / رد عليها احسن يكون فى حااجة

محمود / سيبك منهاا

سهي / بليز رد عليهاا

محمود / نعم عوزة اية

سلمي / محمود سارة اغما عليهاا ونقلناها على المستشفى 
لازم تيجى بسرعة انا لوحدى و خايفة
 
محمود بيقف بسرعة

محمود / اية فى مستشفى اية

سهي / محمود فى اية

محمود بيقفل التليفون

محمود /  بتقول ان سارة تعبت ونقلتها المستشفى لازم اروح

سهي / استني انا جااية معاك

محمود و سهي بيركبو العربية وبيروحو على المستشفى محمود بيسال عليهم فى الاستقبال وبيروح على الاوضة 
تبع الكشف  و سلمي وقفة هناااك

محمود / سلمي

محمود / محمود الحمد لله انك جيت بسرعة
 
سلمي بتبص لسهي

محمود / ملها سارة

سلمي / مش عارفة انا سبتها ورحت اجرى فى الجنينة وهى قالتلى انا هتروح ترتاح
 
وانا بجرى لقتها وقعة  على الارض وطلبت من الامن 
يتصلو بالاسعاف ونقلتها على هنااا ولسة الدكتور عندهاا ومفيش حد خرج يقولى اى حاااجة

محمود / وماما فيين

سلمي / ماما راحت الجمعية الخيرية

وبعد دقايق

الدكتور بيخرج الدكتور / انت جوزهاا

محمود  / اة اة انا

سهي بتبص للارض بحزن

الدكتور / حمدالله على سلامتها هى بخير بس ضغطها عالى شوية بس هى بخير

زمى / الحمد لله

الدكتور / بس الضغط دة لازم يتظبط كويس علشان خطر على الجنين

والكل بيتصدم

محمود / جنين

الدكتور / انت متعرفش ان مراتك حامل فى الشهر التالت ازااى يعنى لازم تتابع مع دكتور حمدالله على السلامة
 
سلمي / مبرووك مبرووك يا محمود انا هباة عمة

سلمي بتدخل لسارة   و محمود بيبص لسهي و سهي بترجع بضهرهاا والصدمة بيانة عليهاا وبتمشى  و محمود بيروح وره بسرعة

محمود / سهي استني
 
سهي / مبقاش فى كلام تانى انت ازاى تعمل فياا كدة 
انتو عايشين حياتكو

محمود / صدقينى من يوم فرحناا وانا مقربتش منهاا تاني
وساعتها اتاكدت اننى مقدرش اعيش من غيرك

سهي / خلاص مبقاش ينفع ربنا عااوز كدة ربنا بيدينا اشاارة 
وبيقولنا ابعدو باة

سهي بتعيط اوى وبتمشى و محمود بيجرى وراها وبيمسكها من اديها

سهي / محمود ارحووك سبنى امشى ارجووك ارجوووك

محمود بيسبها و سهي بتركب تاكسى وبتمشى و محمود بيرجع للمستشفى وبيروح على أوضة سارة

سلمي / محمود انا هرح اكلم مااماا

سلمي فرحاانة اوى وبتخرج من الاوضة  و سارة مش قادرة بتبص لمحمود ابدا
 
محمود / كنتى عارفة 

سارة/ مستحيل اخليك تعيش معايا علشان الطفل دة

محمود / ولية مقولتليش وقتهاا لية

سارة / مكنتش عارفة اعمل اية

محمود /كنا اتصرفنا فى وقتهاا كنا نزلنا الجنين دة

سارة /اية

محمود / مش بدل ما يجى على الدنياا وابوة وامو منفصلين ويتعذب معانا

سلمي بتدخل

سهي/ مااما وبابا فى الطريق مش مصدقين ابدا

محمود بيخرج من الاوضة ومدايق اوى وبيحاول يتصل بسهي  و سهي فى التاكسى وبتعيط وبتشوف اسم محمود وبتعيط اكتر وبتقفل الموبيل

.
            **********************************

زياد و شمس فى العربية وبيقفو قدم مطعم على النيل

زياد / طول الطريق مبتتكلميش

شمس / انت الى طلبت انتا نتكلم مش انا

وموبيل شمس بيرن وبتكون سهي
 
شمس / الو سهي اهدى انا مش فاهمة حااجة سهي اهدى انتى انتى فين

سهي / انا انا محتجاكى تعالى بسرعة اناتعبانة اوى

سهي بتعيط

شمس / زياد اطلع بسرعة  بسرعة

زياد / فى اية

شمس / مش عارفة سهي بتعيط اوى مفهمتش منها حاااجة

زياد بيتحرك بالعربية بسرعة وبيروحو على المكان و شمس بتنزل من العربية

زياد / هى فين بالظبط

وبيشوفو تاكسى بيقف سهي بتنزل منو

شمس / سهي

سهي بتجرى على شمس وبتحضنها اوى

زياد / انتى كويسة

سهي بتبص لزياد وبتمسح دموعها وبتهز رسها بنعم

شمس / حببتى فى اية

زياد / خلينا نروح الكفترية هناااك

زياد و شمس بيخدو سهي على الكفرية
 
زياد / انتو اقاعدو  واتكلمو مع بعض وانا هقاعد هناك

سهي / لا انت كمان عارف كل حااجة خليك معانا

شمس بتبص لزياد  و زياد بيقاعد معاهم على التربيظة 
 و سهي بتعيط

شمس / حببتى فى اية محمود زعلك تانى

سهي / فى الوقت الى قولت لاا انا كمان لازم يكون ليا نصيب فى السعاادة

سهي بتعيط  و زياد بيطبطب على ايد سهي و شمس بتبص على ايدو  اوى

سهي / سارة حامل

شمس / سارة مراتو

سهي / تعبت النهاردة ونقلوها المستشفى وانا كنت مع محمود ولما عرفنا روحنا المستشفى والدكتور قال انها حامل 
من تلات شهور

شمس / بس انتى قولتيلى انهم منفصلين

سهي / حصل بنهم مرة واحدة  وهى كانت عارفة انها حامل

شمس سرحاانة وبتفكر 

.
            **********************************


 مريم مع هاني فى العربية وبيقفو قدم عمارة كبيرة

مريم / مش هتقولى بقي احنا هناا لية

هاني / قولتلك من غير كلام يلا انزلى

مريم بتنزل مع هاني وبيدخلو و مريم بتشوف سنتر فساتين افراح

مريم /  احنا هنا لية

هاني / اكيد مش علشانى يعنى

مريم / هاني انا قولتلك انى مش عوزة اى حااجة هتكون حفلة بسيطة بس

هاني / اة انتى قولتى كدة بس انا موفقتش يلا تعالى
 
مريم / هاني استنى

هاني بيقف وبيبصلها اوى وبيحط ايدو على خدها بحنية
 
هاني / حببتى ارجوكى سبيلى نفسك خاالص انا مستحيل اخلى اليوم دة الى بتتمناة كل بنت يعدى كدة بسهولة

مريم / بس

هاني / مفيش كلام تانى

هاني بيخدها من اديها وبيدخلو السنتر وكلو فساتين بيضة جميلة اوى

هاني / لو معجبكيش حااجة خلال ٢٤ ساعة الفستان 
الى انتى عوزاة يكون عندك انتى بس احلمى
 
مريم بتمسك ايد هاني اوى ومبسوطة

.......
            **********************************

.

شمس. و زياد و سهي فى العربية وبيقفو قدم بيت سهي

شمس / حببتى تحبى اجى معاكى

سهي / انا كويسة شكرا يا زياد انا مش عارفة اقولك اية

زياد / انتى حولى ترتاحى ومتفكريش كتير

سهي بتنزل من العربية و زياد و شمس بيمشو

شمس / من امتى وانت سهي علاقتكو قوية كدة انها تحكيلك على حاجات خاصة بيها

زياد / عادى اتكلمنا مرتين فى المخيم وحاكتلى هناك

شمس / بالسهولة دى

زياد / اة بالسهولة دى

وبيقفو فى الإشارة و شمس مديقة اوى وبتبص برة العربية فى الاتجاة التانى

زياد / اكيد مش غيرانا من صحبتك

شمس مبتردش علية وبتشوف كوشك بيبيع ورد وبياعة الورد بتجرى على العربية بسرعة

بائعة الورد / اهلا يابش مهندس

زياد / عاملة اية و ولادك 

بياعة الورد / بيدعولك ربنا يباركلك ويحميك مش هتيجى تنور الكشك بتاعى دة كلو من خيرك

زياد بيبص على الكشك من بعيد وبيبتسم  و شمس بتبص علية اوى وبتقراء اسم زياد مكتوب علية

زياد / ربنا يباركلك فية

والاشارة فتحت  و زياد بيتحرك بالعربية و شمس بتبص لزياد اوى

 
شمس / انت الى عملتلها الكشك دة

زياد / يعنى مساعدة بسيطة عادى يعنى

شمس بتبصلو اوى وبتبتسم

شمس / انت طيب اوى

 

زياد و شمس بيرجعو البيت

شمس / يعنى نزلتنى من البيت وقولت انك عاوز تتكلم معايا ورجعتنى دلوقتى تانى ومعرفتش انت عاوز اية

زياد / يعنى انتى مش عارفة انا عاوز اية منك

شمس / زياد انا حاسة انى مش جاهزة حاول تفهمنى ارجووك انا تعبت من كتر التفكيير

زياد / وانا المطلوب منى اية

شمس بتبصلو

شمس / مش عارفة صدقنى مش عارفة حاسة ان مشاعرى وحياتى كلها متلغبطة لاول مرة فى حياتى احس بالاحساس دة

زياد بيمسك اديها  و شمس بتسحب اديها من زياد

شمس/ زياد خلينا نبعد عن بعض فترة ونفكر كويس
 
زياد / نبعد عن بعض واحنا من امتى كنا قريبين من بعض اصلا

شمس / انت مش فهمنى لية

زياد / مفيش حد بيفهمك قدى شمس انا هستني بس خلى بالك قبل مايفوت الاوان

شمس بتبص لزياد بحزن وبتنزل من العربية وبتلف وبتبصلو 
 و زياد مش بيستني انها تبصلو وبيتحرك بالعربية بسرعة

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات