إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 26

🍎   الحلقة    ٢٦  🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

شمس / مش عارفة صدقنى مش عارفة حاسة ان مشاعرى وحياتى كلها متلغبطة لاول مرة فى حياتى احس بالاحساس دة

زياد بيمسك اديها  و شمس بتسحب اديها من زياد

شمس/ زياد خلينا نبعد عن بعض فترة ونفكر كويس
 
زياد / نبعد عن بعض واحنا من امتى كنا قريبين من بعض اصلا

شمس / انت مش فهمنى لية

زياد / مفيش حد بيفهمك قدى شمس انا هستني بس خلى بالك قبل مايفوت الاوان

شمس بتبص لزياد بحزن وبتنزل من العربية وبتلف وبتبصلو 
 و زياد مش بيستني انها تبصلو وبيتحرك بالعربية بسرعة
 وبيمشى و شمس بتقف تبص علية لحد ما بيبعد بالعربية 
 و ريهام بتنزل من التاكسى و  علي معاها وبينزلها الشنطة
 بتاعتها

ريهام / شمس

شمس بتبتسم لريهام وبتعدى الطريق وبتروح عليها

ريهام / وحشتينى اوى

شمس/ حمدالله على السلامة

علي / الله يسلمك انا هروح باة سلام هكلمك لما اوصل

ريهام / اوكى بااى

علي بيمشى

ريهام / تعالى اطلعى معايا

شمس / لاا عندى صداع هروح انام ساعتين وانتى كمان ارتاحى شوية

ريهام / انتى كويسة

شمس / اة يلا سلام

شمس بتمشى وبتسيب ريهام

.
            **********************************

زياد فى مكتبو فى الشركة وبتدخل السكرتيرة

السكرتيرة / بش مهندس مهندس الصيانة طالب حضرتك

زياد سرحان ومبيردش عليه و السكرتيرة بتقرب منو

السكرتيرة / بش مهندس زياد

زياد /  فى ايه

السكرتيرة / مهندس الصيانة طالب حضرتك

زياد / ااة خلية يدخل

وبيدخل مهندس الصيانة

زياد / اهلا اتفضل

مصعب / شكرا

زياد / اتنين قهوة لو سمحتى

والسكرتيرة بتخرج من المكتب ومصعب بيفتح ورقة فى ايدو

مصعب / دى التغيرات الى حضرتك طلبها

زياد بيشفهاا و  بياخد الورقة بيروح قدم مصعب

زياد / التغيرات كلها مظبوطة بس شوف هنااا

وبيتكلمو فى الشغل

.
            **********************************

شمس فى اوضتها و مريم بتدخل
 
مريم / شمس انتى لسة نايمة

شمس / لاا صاحية بس عندى صداع

مريم / يلا اجهزى هتنزلى معايا دلوقتى فى شوية حااجات 
لازم اروح اجبهاا مفيش وقت

شمس /  خليها وقت تانى انا تعبانة

مريم / وقت تانى اية مفيش وقت يلااا الفرح كمان يومين بس

مريم بتشد شمس من اديها

.
            **********************************

ابتسام / سراج سرااج

سراج / نعم يا حببتى

ابتسام / ممكن تيجى عندى شوية عوزة الصندوق من فوق الدولاب

سراج / حاضر يا حياتى ثوانى بس خلاص جوون جووون
 
ابتسام / سراااج

سراج / حاضر تسلل ازااى ياحكم يا حمااار انت هو اية الى تسلل بس

ابتسام بتزهق وبتجيب كرسى وبتحطو وبتقف علية وبتحاول تجيب الصندوق الى فوق الدولاب بنفسها ومش عارفة وبتقف على ايد الكرسى وبتحااول توصل للصندووق وبتفقد توازنهاا وبتصرخ وبتقع بس سرااج بيحضنهاا وبيقع بيها على السرير

سراج / انتى كويسة فيكى حااجة

ابتسام بتحاول تاخد نفسهاا من الخضة

ابتسام / متقلقش ياحبيبى انا بخيير

سراج / اية الى انتى بتعملية دة ازااى تطلعى على الكرسى بالشكل دة انتى مفيش فايدة فيكى والاهماال بتاعك دة هينتهى امتى

 
ابتسام / اسفة بس انا كنت عوزة الصندوق
 
سراج / مش قادرة تستني دقيقتان يعنى

ابتسام / عندك حق انا لازم اخد بالى اكتر من كدة

سراج متعصب وبيخرج برة الاوضة وايتسام بتروح ورى بسرعة وبتقاعد جمبو

ابتسام / خلاص بقي اسفة وانت جيت فى وقتك بالظبط

سراج / ابتسام انتى شيلة روح امانة عندك لازم تكونى قد الامانة دى

ابتسام / خلاص باة اسفة اسفة

وابتسام بتمسك راس سراج وبيتوسو في خدو اربع مرات بقوة

ابتسام / خلاص تانى مرة هاخد بالى سوووورى

سراج بيمسح مكان احمر الشفايف بتعها

سراج / يووة قولتلك مبحبش الحاجاات دى بتعلم ومبتطلعش

ابتسم بتغيظو وبتبوسو من خدو تانى وبتطبع علية احمر شفايف

سراج / لااا ابتسام

ابتسام بتضحك وسراج بيبصلهاا اوى و بيقرب عليهاا وبيمسكها من خصرها وبيقربها منو اوى و  بيحط دقنو على خدهاا وبيداعبهاا وابتسام بتصرخ

سراج / انا كمان عندى سلاح

وابتسام بتضحك وبتحضنو اوى وسراج بيحضنها

.
            **********************************

سهي فى اوضتها و محمود طول الوقت بيتصل بيهاا 
ومبتردش  و محمود فى الاوضة ومدايق اوى وبيدفع الموبيل على السرير ومدايق اوى وباب الاوضة بيتفتح وبتدخل والدتو ومعاها ساارة

ام محمود / براحة براحة يا حببتى امشى براحة
 
سارة / يا طنط انا كويسة مفيش حاجة

ام محمود / الدكتور قال انك لازم ترتاحى كام يووم

محمود بيقاعد على الكرسى وسارة بتشوفو وبتنزل رسهاا للارض

سارة / طنط صدقينى انا بخيير

ام محمود بتبص لمحمود وهو قاعد ومش مهتم ابدا

ام محمود / محمود تعالة ساعد مراتك

محمود بيبص عليهم من غير اهتمام

سارة / طنط صدقينى انا بخيير

وسارة وام محمود بيروحو على السرير

ام محمود / ارتاحى وانا هخليهم يجهزولك الغداء
 
سارة / شكرا يا طنط ربنا يخليكى ليا

ام محمود  بتبص لمحمود بغضب

ام محمود / محمود تعالة معايا عوزاك فى موضوع مهم

وام محمود بتخرج وسارة بتبص لمحمود وهو بينفخ وبيخرج لوالدتو

 
ام محمود / انت اية مبتحسش ابدا مش كفاية مراتك فى المستشفى من انبارح وانت ولا همك ولا حتى بتسال عليهاا

محمود / ماما انا تعباان

ام محمود / تعبان مراتك حاامل هتجبلك طفل يقولك يا بابااا 
لازم تحس شوية على دمك انت

محمود / ماما خلاص باة كفااية انا مخنووق كفااية

محمود بيسبهاا وبينزل تحت

ام محمود / ربنا يهديك يا محمود

محمود بيروح على الجنينة وبيتمشى فيها وبيقرب من الورد 
وبيفتكر سهي قد اية بتحب الورد الأبيض وسارة مديقة اوى ومش عارفة تعمل اية ولسة هتفرد ضهرها على السرير وبتحس بموبيل محمود وبتخدو ولسة هتحطو بعيد وبتمسكو فى اديهاا وبتفتحو وبتشوف ان محمود بيتصل بسهي كتير جداا بس هى ولا مرة ردت علية  و سارة بتتنهد اوى ودموعها بتنزل وبتحط الموبيل من اديهاا وبتدخل سلمي ومعاها كوبية لبن

سلمي / ماما سارة عاملة اية

سارة بتبتسم لسلمي اوى

سارة / الحمد لله

سلمي / يلا اشربى اللبن دة لحد ما يجهزو الغداء فى برنامج 
غزائى لازم تمشى علية

سارة باين عليها الحزن

سلمي / مالك فى اية

سارة مبتردش عليهاا وبتنزل عيونا للارض بحزن

سلمي / سهي محمود صح

سارة بتبصلها اوى ودموعها بتنزل  و سلمي بتحضنها

.
            **********************************

شمس مع مريم و هاني  فى مول كبير بيشترو شوية حااجات 
و شمس حزينة اوى

هاني / شمس انتى كويسة

شمس / انا اة مفيش حااجة هاا اخترتى اية

مريم / اية رايك فى الفستان دة

شمس / جميل جدا ينفع سهرة انتى لازم تكترى من الفساتين دى انتى بعد الجواز مش لازم تسيبى هاني لوحدو فى اى حفلة

هاني / شمس خليكى محضر خيير هاااا

وبيضحكو اوى

هاني / انا تعبت هاتو الشنط انتو ادخلو شوفو الفستان انا 
هنزل الكفترية تحت

مريم / اتصل بسراج وابتسام شفهم اتاخرو لية انا جعت اوى
 
هاني / حاضر

هاني بيطلع تلفونو وهو ماشى وبيتصل بسراج و شمس و مريم بيدخلو المحل وبيشوفو اكتر من فستان

 
مريم / يلا ادخلى شوفى دة

شمس / وانا هشوفو ليه

مريم / اة يعنى عوزة تحضرى فرحى من غير فستان

شمس / انتى عارفة عندى فساتين كتير اوى حتى عندى كام فستان لسة مش لبستهم ولا مرة بلاش انا مليش مزاج

مريم / شمس فى اية انتى لية متغيرة كدة كانك نقصك حاجة مهمة

شمس / يعنى لو ماختش الفستان يعنى بيكون فى حااجة 
حاضر يا ستى هدخل اشوفى

شمس بتروح تاخد الفستان وبتخل البرووفة  و مريم حاسة بحاجة  و شمس بتقاعد على الكرسى فى البروفة وبتتنهد اوى

شمس / فعلا حاسة ان فى حااجة نقصانى

مريم بتخبط على شمس

شمس / ثوانى

شمس بتلبس الفستان وبتطلع مريم

مريم / وااو جميل اوى خدى شوفى دة كمان انتى بتحبى الفساتين المنفوشة اوى يلاااا بسرعة

شمس بتاخد الفستان التانى وبتدخل

.
            **********************************

فى الليل

 زياد فى الشركة والموظفين بيروحو وهو بيروح على الكنبة الى فى المكتب وبيفرد جسمو عليهاا وبيحاول يرتاح 
وبيقاعد تانى وبيقف وبيتمشى فى الاوضة وبيرجع ينام تانى على الكنبة وبيحط ايدو على عيونو كانو بيجبرهم انهم ينامو وبيفتكر الليلة الى كان فيهاا مع شمس قد اية كانت زى الحلم الحقيقة بالنسبة لة وبيتنهد اوى

.
            **********************************

شمس و مريم بيرجعو البيت وباين عليهم التعب

شمس / حرام عليكى رجلى مش قادرة اقف عليهاا

مريم / ولا انا انا لازم اروح اخد دوش وانام بسرعة
 
شمس/ وانا كمان

شمس بتروح على اوضته وبتقاعد على السرير وبتقلع الجزمة 
من رجليهاا وبتتالم

 
شمس / انا عارفة هو مبيرجعش الشقة لية علشان يخلينى افكر فية اكتر ويلغبط افكاارى بس انا الى قلتلو نبعد عن بعض

شمس / هوووف هووف قلتلو نبعد شوية مش يختفى فجااة كدة

شمس بتحدف الجزمة من اديها بقوة ومتعصبة اوى

.
            **********************************

فى الصباح

فى مكتب زياد الباب بيخبط  و زياد بيقاعد على الكنبة وبيقفل القميص بتاعو

زياد/ ادخل

وبيدخل مصعب المكتب وبيبص على المكتب

زياد / ادخل

ومصعب بيشوف زياد قاعد وري وبيروح علية و بيقاعد على اقرب كرسى لية

مصعب / كل الى حضرتك طلبتو جااهز

زياد بيشوف التصميم الى مع مصعب و مصعب بيبص زياد اوى

زياد / براافو براافو يعنى كل حاجة جاهزة على الاختباار

مصعب / بالظبط كدة

زياد / بكرة هروح بنفسى وهختبر العربيات قبل الاعلان عنها
 
مصعب / حضرتك هناا من امبارح منمتش

زياد / لااا كان عندى شغل كتيير

زياد ماسك دمااغو

مصعب / مش هترتاح غير لما تتجوز انا كنت زى حضرتك كدة بس بعد ما اتجوزت خلاص مفيش تاخيير

زياد / انت متجوز من زمان

مصعب / يعنى ٣ سنين وعندى بنت اسمها شمس
 
زياد بيبتسم اوى / شمس
 
مصعب / اة اسم خفيف وظريف

زياد / فعلااا  انا كمان عندى شمس

مصعب / حضرتك متجوز وعندك بنت كماان
 
زياد / ههههة اة متجوز بس لسة مفيش اولاد
 
مصعب / ان شااء الله ربنا يرزقك

زياد / شكرا يا مصعب

مصعب / بعد ازنك هروح على الصيانة اتاكد ان كل حااجة تمام
 
ومصعب بيمشى و زياد قاعد مكانو

زياد / شمس شمس بتطلعيلى فى كل مكااان

زياد بيمسح وشو بايدو وكانو بيحاول يخفى صورتها عن تفكيرو

.
            **********************************

شمس مع مريم فى الاوضة  و قاعدة على شنطة سفر كبيرة علشان تقدر تقفلهاا

شمس / دى اخر شنطة خلاص

مريم / حببتى تعبتك معااياا

شمس / انتى لسة فيين الماسك بتاعك لازم تحطية على وشك دلوقتى يلا مفيش وقت

مريم بتحضن شمس اوى

مريم / هتوحشينى 

شمس / وانتى كمان

مريم / مش عارفة انا هسيبك لوحدك ازااى بس هناا 
انا مش فاهمة انتى رفضة تروحى عند ابتسام وسراج لية

شمس / مش هكون مرتااحة هنااك انا هكون هناا احسن
 
مريم / طب فى حااجة عوزة اقولك عليهاا

شمس / فى اية

مريم / انا اتصلت ببابا عوزاة يكون وكيلى

شمس بتبصلها اوى

مريم / هتزعلى زى ابتسام انتى كماان

شمس / لاا عادى هو ابونا اكيد مش هنقدر نهرب من دة
 
مريم / نفسى اشوف اخواتى التنيين كمان وليد والبنت اسمها اية

شمس / كارمن

مريم / مش عارفة يمكن فى يوم من الايام نتجمع

شمس / ممكن تجهزى باة

وابتسام بتدخل عليهم  ومعاها ريهام

 
ابتسام / بتعملو اية من غيرى

ريهام / انتى لسة مفيش وقت

مريم / ثوانى هاخد دوش سريع

مريم بتاخد البرنس بتعها وبتروح على الحمام

ابتسام / انا خبطت على شقة زياد ومش موجوود
 
شمس بتعمل نفسها مش وخدة بلهاا

ابتسام / شمس متعرفيش فين زياد

شمس / نعم زياد هو بقالو يومين مرجعش البيت يمكن عندو شغل

ابتسام / هاني كلمو وعزمو اكيد هيجى الفرح

شمس / يمكن

وجرز الباب بيرن ز شمس بتروح تفتح الباب وبيكون 
بياع الورد معااة بوكية ورد كبير اوى

شمس / الله لمين دة

البائع / للانسة مريم

شمس بتخدو منو وبتمضى بالاستلام وبتقفل الباب  و بتاخد الكارت وبتدخل  تانى و مريم بتخرج من الحمام

شمس / مريم فى حد جبلك بوكية ورد جميل اوى برة ودة الكرت

ريهام / اكيد هاني

مريم بتشوف الكارت

مريم / لا مش هاني دة زياد وبيقول انو مش هيقدر يحضر
الفرح لاسباب خااصة

ابتسام / اسباب خاصة يعنى اية مش فاهمة 
 
ريهام / يمكن شمس فاهمة يعنى اية

شمس بتبصلهم

شمس / انا وانا ماالى اية عرفنى يعنى يلااا لازم تحطى الماسك حالااا هروح اعملك  عصير

شمس بتخرج من الاوضة وبتروح على بوكية الورد وبتشم الورد وبتتنهد و ريهام بتروح عليهاا

ريهام / الورد حلو اوى صح

شمس / هروح اعمل العصير لريهام

ريهام بتمسكها من اديهاا

ريهام / استنى فى حااجة عوزة اتكلم معاكى فيهاا
 
شمس / ريهام ارجووكى متضغطيش عليا وكفاية تلميحاات باة عن علاقتى بزياد انا تعبت

ريهام / اولا انا مكنتش هكلمك عن زياد اصلا وثانياا انا مش فاهمة انى فى اية وشك دبلان كدة وحاسة انك وحدة تانية

 
شمس بتقاعد على ايد الكرسى بتعب

شمس / تعبانة اوى
 
ريهام بتحضنها

ريهام / طب اهدى خلينا النهاردة مع مريم وبكرة باة فى حاجات تانية لازم نتكلم فيها انا وانتى

شمس / انتى كنتى عوزة تقولى اية

ريهام / لا مش مهم

شمس / لا فى اية

ريهام / علي عاوز يجى يطلبنى من ماما بس انا حاولت افتح 
الموضوع معاها رفضت وقالتلى ان انا مش هتجوز برة العيلة

 
ريهام / لية يعنى

ريهام / سيبك انتى دلوقتى يلا خلينا نروح لمريم
 
شمس بتحضن ريهام اوى وبيروحو لمريم

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات