إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 24

🍎   الحلقة      ٢٤  🍎


 🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎


شمس بتبص لزياد وبتنزل عيونها للارض  و زياد بيلف دراعو حولين ضهرها وبيمشو وبيروحو على أوضة احمد ولسة زياد هيخبط علي  الباب والباب بيتفتح وبيخرج منو شاب وسيم اوى

الشاب / اهلا انتو عايزين مين

شمس / مش دى أوضة
 
الشاب / شمس انتى شمس

الشاب مبسوط اوى

الشاب / متغيرة كتير عن الصور بس انتى خسيتي شوية عن 
اخر مرة شفت فيها صوتك

زياد بيقرب شمس منو اكتر  و شمس بتبص زياد وبتهز اكتفها انها مش عرفااة اصلااا  و الشاب واقف قدم شمس وبيبصلها اوى ومبتسم

شمس / انا معرفكش انت مين

الشاب / انتى متعرفنيش بس انا اعرفك كويس
 
زياد / دى أوضة عمى احمد  لو سمحت

الشاب / اة اسف لما شفت شمس اتلغبط اتفضلو اتفضلو
 
زياد بيبعد الشاب بايدو عن طريق شمس والشاب بيبص لايد زياد الى بعدتو اوى على الباب  و زياد و شمس بيدخلو وبيشوفو احمد قاعد على السرير وفى واحدة بتشربو عصير 
 و شمس بتدايق اوى بتفهم ان دى مراتو التانية

زياد / حمدالله على السلامة

احمد بيبصلهم اوى وبيبص لشمس

احمد / شمس

شمس بصة للارض ودموعها بتنزل واحمد بيفتح دراعو لشمس  و شمس بتروح علية وبتحضنو اوى وبتعيط
 
احمد / حببتى

شمس / كنت خايفة عليك اوى لما قرات الجواب انا كنت مسافرة مكنتش اعرف اسفة

واحمد بيمسح دموع شمس

احمد / انا كويس يا روحى بس شوية تعب بس

احمد بيبص لزياد

احمد / اهلا يا ابنى اتفضل اقاعد

زياد بيقاعد على اقرب كرسى

كارلا / احنا هنسبكو لوحدكو شوية وليد تعالة معايا

احمد / كارلا استنى

كارلا بتقف هى و وليد واحمد بيبص لشمس وبيمسك اديهاا شمس بتبص للارض واحمد بيرفعلها عيونها لفوق

احمد / شمس كارلا بتكون مراتى

شمس بتبصلها وبترجع تبص لزياد الى بيهز راسو بمعنى اهدى
 
احمد / وليد بيكون اخوكى

شمس بتتصدم وبتبعد عن والدهاا بسرعة وبتبص لوليد بصدمة

كارلا / حببتى اهدى شوية

شمس / يعنى انت كنت متجوز وماما كانت عايشه

احمد / شمس اهدى خلينى اشرحلك
 
شمس/ عوزة امشى من هنااا

شمس دموعها بتنزل و زياد بيروح عليها بسرعة و شمس بتمسك باديها الاتنين فى قميص زياد

شمس / خرجنى من هناا
 
وليد بيقرب من شمس

وليد / شمس خلينا نتكلم كفاية السنين الى عدت علينا واحنا منعرفش بعض

زياد بيوقف وليد وبيحط ايدو على صدر وليد وبيبصلو

زياد / متقربش منهاا

شمس بتبص لوالدهاا

شمس. / ازااى يجيلك قلب انك تتجوز على امى وتعيشها السنين دى كلها مخدوعة

كارلا / حببتى اهدى واقاعدي اسمعي بابا شوية

احمد / شمس امك كانت عارفة بس هى الى قالتلى انكو مش لازم تعرفو حاجة

شمس بتسند جبنها على صدر زياد وبتعيط
 
احمد / شمس حببتى اسمعينى شوية والدتك من يوم ما عرفنا بالمرض دة وكل علاقتى بيها انقطعت بس فضلت واقف جمبهاا وكنت سندها فى الدنياا وهى كانت عارفة انى هتجوز وانا معملتش كدة غير لما هى وافقت الاول وانا مقصرتش فى اى واجب عليا اتجااة امك ابدا

وبتدخل بنت الاوضة ومعاها بوكية ورد كبير

البنت / هاااى باابى

شمس بتبصلهاا اوى وبتبص لابوهااا

احمد / شمس دى كارمن اختك الصغيرة

كارمن بتبص لشمس وبتبتسم اوى

كارمن / هاااااى

شمس / انت كان عندك اسرة تانية وسعيد معااها طبعا 
احنا ملناش اى وجود فى حياتك

احمد / شمس انا عمرى ما كنت بعيد عنكو ابدا

شمس بتبص لاحمد اوى وبتبص لزياد

شمس / طب انت تعرف انا و زياد متجوزين من تلات شهور
 
احمد بيبص لشمس اوى وبيبص لزياد

شمس / طبعا متعرفش بعد ازنك

شمس بتخرج من الاوضة وبتعيط اوى و زياد بيروح وره
 
زياد / شمس

شمس / خلينا نروح من هناا

وبيخرجو من المستشفى وبيروحو على العربية وبيتحركو 
 و شمس لسة بتعيط

شمس / لو سمحت اقف هناا عوزة انزل

شمس بتنزل من العربية و زياد بينزل معااهاا

زياد / شمس اهدى خلينا نتكلم انا وانتى

شمس / لو سمحت خلينى لوحدى مش عوزة اتكلم مع حد
 
زياد بيبصلها اوى

زياد / اوكى برحتك سلااام

شمس بتبصلو اوى

شمس / يعنى هتمشى وتسبنى لوحدى

زياد بيقف وبيرجع يلف وبيبصلهاا

زياد / انتى قولتيلى عوزة اكون لوحدى وانا بنفذلك كلامك

شمس / لا لازم تفضل جمبى حتى لو انا رفضت وجودك جمبى ولو غصب عنى

زياد / لية

شمس بتبصلو

شمس / مش عارفة بس الى اعرفو انك لازم تفضل جمبى وخلاص

 
زياد بيروح عليهاا وبيقف قدمها وبيحط ايدو فى جيبو وبيتنهد اوى

زياد / انتى عوزة اية يا شمس

شمس بتقرب على زياد وبتحضنو من خصرو وبتحط خدها 
على صدرو

شمس / مش عارفة بس دلوقتى انا عوزاك جمبى وبس

زياد بيملس على شعرها بحنية وبيبسها من بين خصلات شعرها و الناس بتبص عليهم  و شمس بتبص حوليها باحراج

.
            **********************************


 
زياد و شمس بيرجعو على البيت و مريم بتكون بتركن العربية بتاعتها

مريم / شمس

شمس بتجرى عليها وبتحضنها اوى

مريم / انتو انتو رجعتو بدرى لية فى حااجة

شمس  / لا ابدا بس زهقت ورجعت يعنى مكنتيش عوزانى ارجع ولا اية

مريم/ وحشتينى يلا تعالى خلينا نطلع

زياد لسة فى العربية

شمس / زياد مش هتطلع

مريم/ حمدالله على سلمتك يا زياد عامل اية

زياد/ الله يسلمك يا مريم

شمس / انت خارج

زياد / لازم اروح الشغل متعطل كتير
 
شمس/ هترجع على العشاء

زياد / مش عارف هشوف

مريم بتبص لشمس و زياد اوى

زياد / هكلمك لما اوصل خلى بالك من نفسك سلام

شمس  / سلام

زياد بيروح بالعربية و شمس بتبص لمريم

شمس / مالك بتبصيلى لية كدة

مريم / انتى قوليلى فى اية

شمس / مفيش حااجة يعنى هيكون فية اية

مريم / يعنى طريقة كلامك انتى و زياد مع بعض مش غريبة شوية يعنى رايح فيين هترجع على العشاء وهكلمك لما اوصل خلى بالك من نفسك

شمس / مريم سيبك من دة كلو فى حااجة مهمة لازم تعرفيها

مريم بتبعد شعر شمس عن كتفها بحنية

مريم / حببتى انتى كويسة

شمس / يعنى فى حاجة بخصوص بابا خلينا نطلع ونتكلم مع بعض

شمس و مريم بيطلعو على شقتهم

.
            **********************************

ريهام والبنات بيلعبو مع الشباب كورة سلة ومبسوطين اوى 
وفى شاب بيخبط ريهام بقوة و ريهام بتقع و علي بيجرى عليهاا بسرعة

علي / ريهام انتى كويسة

ريهام/ اة مفيش حااجة

علي بيهجم على الشاب دة وبيضربو بعنف و ريهام بتجرى عليهم وبتحاول تبعدهم عن بعض والطلاب بيبعدوهم

ريهام / علي اية الى انت بتعملو دة

علي / سبينى اكسر رقبتو الاول

ريهام / علي

ريهام بتدايق اوى وبتمشى بعيد علي بيروح عليها 
وبيوقفهاا

علي / ريهام استنى

ريهام / انت ازااى تسمح لنفسك انك تضربو اصلا كان غصب عنو خبط فيا وانا قلتلك انا كويسة مكنش لازم تعمل 
المشكلة دى كلهاا

علي / لازم يعرف ان فى بنات بتلعب معاة

ريهام / براافو برافو عليك رووح رووح اكسرلو سنانو علشان بس خبط فيا

.
            **********************************

محمود بيدخل من باب الفيلا بالعربية و سلمي وسارة قاعدين فى الجنينة بيشربو عصير

سلمي / محمود وصل

محمود بينزل من العربية وبيروح عليهم

سلمي / حمدالله على السلامة كدة تسافر من غير ما اعرف

محمود / كان لازم اسافر لامر مهم

سارة / حمدالله على السلامة

محمود / الله يسلمك

وسارة بتحس ان محمود متغير ورجع زى الاول

سارة / تحب اخلى خديجة تجهزلك الغداء بدرى

محمود / لاا انا هروح اخد دوش واروح على الشركة

محمود بيروح على الفيلا

سلم  / انتى وقفة لية كدة روحى ورى جوزك يلا روحى

محمود بيقاعد على السرير بتعب وسارة بتخبط الباب

محمود / ادخل

سارة بتدخل وبتروح على محمود

سارة / تحب اساعدك فى حااجة

محمود / سارة اقاعدي  خلينا نتكلم انا وانتى شوية

وسارة بتقاعد جمبو وباين عليها التوتر  و محمود بيحاول يختار الكلام المناسب

محمود / سارة انتى عارفة انا حياتنا مع بعض يعنى

محمود بيسكت وبيرجع يتكلم تانى

محمود / انا وعدت سهي انى مجرحكيش مش عارف اقولك اية

سارة / انا فهمت الى انت عاوز تقولو خلاص ولا يهمك

محمود / خلينا نمهد للعيلة اننا مختلفين عن بعض واننا مينفعش نكون مع بعض

سارة / هنعمل دة ازاى

محمود / يعنى مثلا اختلاف فى التفكير وخنلاق كدة

سارة/ حاضر

محمود / شكرا يا سارة 
محمود بيروح على الحمام و سارة دموعها بتنزل وبتجرى على البلكونة علشان محمود ميحسش بيهاا  و سلمي بتشوف سارة بتعيط فى البلكونة وبتدخل على الفيلا بسرعة

ام محمود / سلمي ريحة فيين

سلمي / هطلع لسارة اشفهاا

ام محمود / وانتى مالك وملها جوزها معااها سبيهم مع بعض شوية

سلمي / بس يا ماما

ام محمود / يلا روحى خلى خديجة تعمل فنجان قهوة

سلمي / ماما انا شفت سارة وقفة فى البلكونة بتعيط
 
ام محمود / اية اكيد اخوكى الحمار دة زعلهاا

وام محمود و سلمي بيطلعو على أوضة محمود بسرعة وبيدخلو  وبيروحو على سارة

 
ام محمود / سارة يا بنتى

سارة بتمسح دموعها بسرعة وبتبصلهم

سارة /طنط فى حااجة

ام محمود / انتى كنتى بتعيطي لية يا حببتى

سارة / لا مفيش بس فى حااجة دخلت فى عينى
 
سلمي / سارة محمود قالك حاجة ديقتك قولى
 
محمود بيخرج من الحمام وبيروح يقف قدم المرايا
 وبيزرر زراير القميص بتاعو و ام محمود بتروح علية وبتضربو على كتفو

محمود / ماما فى اية

ام محمود / انت عملت اية لمراتك تخليها تعيز

محمود بيبص لسارة وسارة بتبص للارض بحزن ومش عارفة تقول اية

محمود / هى الى كل لما اتكلم معاها دقيقتين تعملها مناحة انا زهقت

ام محمود / والله محمود لو عيطت سارة تانى

محمود / يووة اما مليت دى عايشة تقرف

محمود بياخد مفاتيح العربية بتعتو وبيخرج  و سارة بتبص لمحمود اوى بحزن

ام محمود / معلش يا حببتى هو طول عمرو كدة عصبيى

وام محمود و سلمي بيخرجو وسارة بتعيط  و محمود بيدخل  تانى

محمود / برافو عليكى يا ساارة ايوة كدة خليهم يفهمو اننا مننفعش لبعض

وسارة بتبص لمحمود بحزن

محمود / انا همشى سلام

.
            **********************************

.

فى الليل

شمس قاعدة فى اوضتها ومسكة الموبيل

شمس / يعنى لو انا متصلتش بية هو ميتصلش يعنى خلاص 
انا مش هتصل بيك اة مش هتصل عااد اية مالك متردة لية كدة يا شمس

مريم بتدخل الاوضة لشمس

مريم / انتى بتكلمى مين

شمس / انا لاا بس كنت بفكر بصوت عالى شوية

مريم / فى حاجة لازم اقولك عليهاا

شمس بتقرب من مريم

مريم/ انا و هاني قررنا نكتب الكتاب اخر الاسبوع

شمس / نعم بالسرعة دى

مريم / حصل مشاكل كتير بسبب العقد بتاع لبنان و هاني 
كان مخبى علياا

مريم بتحكلها على كل حاجة حصلت

شمس/يعنى انتى خلاص هتسافرى معاة

مريم بتحضن شمس اوى

مريم/ بس كل فترة هاجى انا مقدرش ابعد عنكو ابدا 
واول ما مدة العقد دى تخلص هنرجع تانى

شمس بتقاعد على السرير بحزن

مريم /ها مش هتحكيلى باة انتى و زياد حصل اية بنكو

شمس / انا و زياد محصلش حااجة

مريم / ومالك اتخضيتى لية اوى كدة

شمس / لا مفيش

مريم / بس انتو لازم تتكلمو مع بعض اما تنهو الجواز دة او 
تكملو مع بعض ونفرح بيكو باة

شمس / انا عوزة انام نتكلم بكرة

مريم / ماشى يا حببتى تصبحى على خير

مريم بتخرج و شمس بتقاعد على السرير وبتفكر وبتزهق اوى وبتروح تقف فى شباك اوضتها وبتسند راسها على الشباك

شمس / ها يا شمس انتى لية مش عارفة تخدى قرار
 مش عارفة اقرب منو ومش عارفة ابعد عنو بس بعد الى حصل مبقاش فى مفر ابدا

شمس بتمسك دمغها وبتشد شعرهاا لفوق وبتنفخ اوى 
وبتشوف زياد بينزل من العربية وبيتكلم فى التليفون وبيدخل العمارة و شمس بتخرج وبتفتح باب الشقة وبتقف مستنية لحد ما يطلع  و زياد بيخرج من الاسنسير ومش بيشوف شمس انها وقفة مستنية وبيروح على شقتو وهو بيتكلم فى التليفون

زياد / بكرة الصبح هبعتلك كل العربيات الى طلبتها بس بشرط الصيانة عندنا احنا

زياد بيضحك وبيفتح باب الشقة و شمس بتروح عليةو  زياد بيشفها وبيسيب باب الشقة مفتوح وبيدخل وبيكمل كلامو 
 و شمس وقفة وحاطة اديها الاتنين على خصرها بعصبية

 
زياد / فى امان الله مع السلامة

زياد بيلف وبيبص لشمس

زياد / متعصبة لية كدة

شمس / لا وكمان مش عارف لية متعصبة

زياد بيقاعد على كرسى السفرة بتعب  و شمس بتقريب منو

شمس / انت قولتلى اية قبل ما تمشى

زياد / قولتلك اية

شمس / يااربى انت مش قولتلى انك هتكلمنى اول لما توصل 
ولا اى مكالمة منك ولا اتصاال

زياد / اسف كنت مشغول جدا طول النهار اجتماعات ومشاكل فى الشغل

وموبيل زياد بيرن و شمس بتخدو منو

زياد /شمس ثوانى مكالمة مهمة

شمس / لا حياتنا اهم لازم نتكلم انا وانت

زياد / خلينى ارد على المكالمة دى ونتكلم

شمس / لاا

والرنة بتخلص

شمس / اهو هو قفل خلاص

زياد بيسحب شمس من خصرها وبيخليها تقاعد على رجلو فى حضنو شمس و  بترتبك اوى

شمس / زياد سبنى

زياد / مش انتى الى قولتى اننا لازم نتكلم

شمس بتحاول تبعد عنو و زياد بيضمها اكتر

شمس / زياد لو سمحت سبنى

شمس بتدفع زياد بقوة عنها و بتروح بعيد وبتعيط و زياد يروح عليها

زياد / شمس انا اسف مكنش قصدى ازعلك

شمس / زياد حياتنا كدة بتوترنى جدا مش عارفة انام ولا عارفة اعيش انا مش عارفة احنا اية بالظبط

زياد بيحط ايدو على خدها بحنية وبيمسحلها دموعها

زياد/ خلاص اهدى انا فهمك اية رئيك نحدد ميعاد الفرح باقرب وقت

شمس / فرح

زياد / اة وهنستنى لية اكتر من كدة احنا كتبين كتبنا وبنحب بعض

شمس / بس دراستى وحياتى هتتغير بالسرعة دى انا مش عارفة هقدر على المسؤالية دى ولا لااا

زياد / حببتى طول ما احنا مع بعض كل حااجة هتكون احسن وكمان ممكن تغيرى درستك هنااك فى السعودية معاهد كتير

شمس / اية فى السعودية

زياد بيبتسم

زياد / اة ما انا مش هفضل هنا طول العمر يعنى انا هناا 
علشانك انتى  بس كل حياتى وشغلى هنااك

شمس / مين قالك انى هعيش فى السعودية

زياد/ ولية لا

شمس / حياة تانية وعادات تانية لااا انا انا مقدرش

زياد / هتقدرى يا حببتى انا معاكى

شمس / لاا مستحيل اسيب المعهد بتاعى الى كان حلم امى الله يرحمها وبلدى الى عشت فيها طفلتى وفيها اخواتى واصحابي

 
زياد / لو على المعهد ممكن تيجى على الامتحانات عادى

شمس / انت عندك حل لكل حااجة

زياد / مفيش مشكلة ملهاش حل

شمس / لاااا لااا مش علشان الى حصل بينا دة تتحكم فيا ابدا

زياد / شمس

شمس بتمشى وبتسيبو وبتروح على شقتها وبتقفل الباب بقوة

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات