إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 13

🍎   الحلقة     ١٣   🍎

    
🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

شمس بتبص لزياد متعصبة اوى من تصرفو  و زياد بيمسك ايد شمس وبيخدها وبيمشى وبيركبها العربية ومحمد واقف بيبص عليهم ومصدوم

شمس / انت اية الى عملتو دة ممكن اعرف

زياد / انتى لحد دلوقتى مراتي مسمحش ابدا ان اى حد مهما كان يلمسك انتى فاهمة

شمس / نزلنى هناا نزلنى هناا

زياد / لااا وانتى ازااى تسمحى لنفسك انو يمسك ايدك
 
شمس / انت ملكش دعوة بيا الجواز الى بينا دة مجرد وقة وبس مش اكتر وهينتهى قريب جدا

زياد / طبعا هينتهى ومين انتى علشان تفضلى تحت عصمتي

شمس بتتعصب اوى وبتصرخ

شمس / نزلنى هنااا مش عوزة اشوفك لو منزلتنيش هنا هرمى نفسى من العربية

زياد بيقف على جمب الطريق

زياد / لحد ما الجواز دة ينتهى مش هسمحلك ابدا
 
شمس / انا بكرهك بكرهك

شمس بتنزل وبتضرب العربية برجليها ورجليها بتوجعها
وبتروح بتوقف تاكسى وبتمشى و زياد بيفكر

زياد / اية الى انا عملتو دة غبى غبى

وبيتحرك بالعربية

.
    

.
            **********************************

شمس بتروح البيت ومتعصبة اوى ولينا بترن الجرز على شمس

شمس / لينا

لينا / شمس مالك وشك اصفر لية كدة

شمس بتعيط ولينا معاها مهلبية عملاها لشمس وبتحطها من اديها بسرعة وبتروح لشمس و شمس بتحضنها وبتعيط

 
لينا / فى اية مالك

شمس بتمسح دموعها وبتحكلها الى حصل ولينا بتبتسم وبتحاول تخبى الابتسامة

شمس / اخوكى دة غبى ومغروور انا انا لو شفتو قدمي
 مش عارفة هعمل فية اية انا هضربو وكمان
 
والباب بيخبط و شمس مبتكملش كلمها وبتروح تفتح 
وبتشوف زياد واقف قدمها وبتبصلو اوى

زياد / اسف انا غلطان مكنش لازم اتصرف التصرف دة

لينا بتبصلهم اوى ومبتسمة

لينا / شمس انتى كنتى بتقولى اية من دقيقة

زياد بيبص للينا

لينا / انا عاملة مهلبية نخليها دى حلاوة التصالح بينكم

شمس / اتفضل ادخل

زياد / لا خليها وقت تانى انا عندى اجتماع مهم بس قولت 
لازم اجى واعتزرلك الاول

شمس / اوكى وانا قبلت الاعتزار بس مرة تانية والله

زياد / بس انا بعتزر انى اتصرفت بحماقة بس مش بعتزر عن الكلام الى انا قلتو ماشى دة بس للمعلومة وانا عند كلامى 
مسمحش لاى حد يلمسك او يقرب منك طول ما انتى على زمتى

شمس بتتعصب وبتتنطط قدمه  و زياد بيمشى وبيسبها ولينا بتضحك

شمس / انتى بتضحكى

لينا / اسفة يا شمس بس مقدرتش امسك نفسى من الضحك انتى عارفة انا حامل وغلط على الوالد كمان

شمس / بس انا مش هسكت ابداا

.
            **********************************

ريهام قاعدة بتتغدا هى و علي مع بعض

ريهام / لو هادى جة وشفنا دلوقتى بناكل اية ممكن يلغى الرقصة بتاعتنا بكرة انا متاكدة

ومحمد بيتصل بعلي وباين علية متعصب اوى

علي / ريهام حببتى معلش لازم اروح محمد باين ان فى مشكة

ريهام / مشكلة

علي / خلينى اوصلك الاول

ريهام / اوكى 

وبيمشو مع بعض علي بيوقف تاكسى

ريهام / علي انا هروح لوحدى روح انت شوف محمد

علي / متاكدة

ريهام / اة طبعا يلا رووح

علي بيبتسم لريهام و ريهام بتمشى و علي بيوقف تاكسى تانى

.
     

.
            **********************************

سهي قاعدة مع ريهام وبتحكلها الى حصل معاها هى وسارة
 
ريهام / حرام صعبت عليا اوى صعب ان واحدة متجوزة 
تسلم جوزها لواحدة تانية علشان تساعدو بس

سهي / عندك حق ودة الى انا عوزة اعملو بالظبط

ريهام / مش فاهمة

ماريا /  لازم اخلى سارة و محمود يعيشو حياتهم الطبيعية 
واخلى محمود يشوف الجانب الحنين الى فى سارة الى حبو ليا مخلية مش شايف حااجة انا كمان بيهمنى ان محمود يعيش سعيد انا متاكدة ان سارة هتسعد محمود بس هو يديها فرصة بس

ريهام بتروح تحضن سهي اوى

ريهام / انتى مفيش احن من قلبك دة ابدا

سهي / حب ساارة لمحمود حب من نوع تانى انا لو فى مكانها مكنتش قدرت اعمل كدة ابدا

.

            **********************************

فى الليل

 زياد مخرجش من الاوضة ابدا

سعود / فين زياد مخرجش من اوضته لية

لينا / باين علية تعبان خلية يرتاح شوية

لينا / سعود بكرة هروح مع زياد حفلة فى المعهد بتاع شمس

سعود / حفلة

لينا / اة شمس هتغنى كمان

سعود / مدام زياد معاكى معنديش مانع خلى فهد معايا 
انا مش هخرج بكرة هقاعد هناا

لينا بتبتسم اوى وبتقاعد جمبو وبتحط خدها على صدرو

.
            **********************************

.

فى الصباح

شمس / مريم مريم فيين الموبيل بتاعى

مريم / مش عارفة شمس هتزعلى لو مجتش الحفلة النهاردة

شمس / نعم عوزانى اكون لوحدى

مريم / بس مليش مزاج بجد

شمس / لاا انا اول مرة اطلع على مسرح كبير كدة

مريم / خلاص متزعليش اكيد هكون موجوودة

شمس بتحضنها اوى

شمس. /ربنا يخليكى ليا ياروحى انتى

شمس بتخرج وبتنزل بيكون ريهام و علي وقفين مع بعض بيتكلمو

شمس / هااجاهزيين

علي / جاهزين بس فى خبر مش حلو

شمس / محمد

علي / بيقولى مش هيجى المسرح النهارده

ريهام / ازااى يعنى محمد يعمل حركة زى دى والنهارده

علي / انا بصراحة مش فاهم هو فى اية

شمس / خلونا نمشى

شمس بتدايق اوى

.

            **********************************

شمس فى المسرح وهادى متعصب اوى

هادى / لو محمد موصلش قبل الاشتعرض هيتلغى 
وهتطلعى هتغنى بس

شمس بتدايق اوى وبتحاول تتصل بمحمد ومبيردش عليها ابدا

علي / شمس محمد متصلش بيكى

شمس / مبيردش على اتصالاتى

علي / ولا انا كمان

شمس/ هادى بيقول انو هيلغى الاستعراض خالص هادى مدايق اوى

ريهام / معلش يا حببتى ولايهمك متزعليش

شمس بتروح على أوضة  تغير الهدوم وبتعيط

لينا بتتصل بشمس علشان تباركلهاا و شمس بتقولها ان الرقصة اتلغت علشان محمد مش هيحضر

لينا / حببتى متزعليش يمكن دة خير ليكى

شمس / بس انا تعبت على نفسى كتيير وكان حلمى من زمان 
وكلو بسبب اخوكى

شمس بتعيط وبتقفل الموبيل و ريهام بتدخل لشمس  وبتروح عليها وبتحضنها اوى

ريهام / حببتى متزعليش علي راح لمحمد البيت ومش هيرجع غير ومحمد معاة

هادى بيدخل 

هادى / يلا مفيش وقت المسرح كلو جاهز فين الميكااب انتو 
بتعملو اية انتى وهى انتو

شمس / حاضر يا هادى

شمس و ريهام بيروحو على الميكاب وبيحطو ميكاب وبيجهزو نفسهم والكل موجوود فى المسرح

مريم وابتسام وسراج ومعاهم لينا بيوصلو المسرح وبيجلسو  
هادى بيدخل تانى لشمس

هادى / ريهام فيين علي

ريهام / علي علي فى الكوليس

علي بيجرى بسرعة على هادى

هادى / علي رقصتكم كمان دقيقتين يلا على الكوليس

علي بيبص لشمس بحزن وبتفهم ان محمد مش هيجى المسرح  و ريهام بتبوس شمس وبتروح مع علي على الكواليس بسرعة  و شمس بتروح ورهم  و علي و ريهام بيطلعو على المسرح و شمس بتتفرج عليهم ومبسوطة 
اوى وبيرقصو بشكل جميل والناس مبسوطة اوى

هادى / فين شريك شمس فى الاستعراص

شمس بتبص ورها وبتسوف محمد من ضهرو  بهدوم الاستعراض وبتفرح اوى وبتروح علية بسرعة

شمس / محمد

وبيلفلها و شمس بتتصدم

شمس / زياد انت انت بتعمل اية هناا

زياد / انا الشريك بتاعك 

زياد بيبص فى الاتجاة التانى ولا كانو قال حاجة  و شمس مصدومة و  بتروح تقف قدمه
 
شمس / انت عارف بتقول اية

هادى بيروح على زياد

هادى/  زياد خلينا نعمل برووفة 

شمس / هادى انت

هادى / شمس اة اعرفك دة زياد بالصدفة حافظ الحركات كلها هيكون شريكك بدل محمد

شمس بتبص لزياد باستغراب

شمس / انت اكيد عاوز تفضحنى على المسرح قدم الناس صح مستحيل اعمل معااك انت انت

هادى / يلا مفيش وقت للبروفة ابدا اطلعوو يلااا

وهادى بيدفع زياد شمس على المسرح والكل بيسقف

ابتسام / دة زياد ولا انا مش شايفة كويس

شمس و زياد وقفين بيبصو لبعض

مريم / هم هيقتلو بعض اكيد

هاني بيقاعد جمب مريم

هاني / قولت مسبكيش لوحدك

مريم بتمسك ايد هاني ومبسوطة اوى والموسيقى بتبدا 
و شمس و زياد وقفين مكنهم مبيتحركوش والضيوف بيبصو  و زياد بيشوف محمد فى الكوليس واقف و مغير هدومه علشان يبدل مع زياد و شمس بتبص للناس ومحرجة اوى ولسة هتتحرك علشان ترجع الكوليس تانى  و زياد بيمسك اديها و شمس بتبص فى عيونو وابتسام ولينا و مريم بيبصو لبعض اوى ومبتسمين

شمس / زياد الناس بتبص علينا

زياد بيشوف محمد هيطلع على المسرح من الكوليس 
وفجاة زياد بيلف شمس من درعها وبتحبط فى صدرو 
وبتبدا الموسيقى من تانى و زياد بيحرك شمس باحترافية بايدو زي الريشة و شمس مش مصدقة ابدا ومرتبكة 
وبتكمل الرقصة معااة وبيتبدا غنااء

شمس /وانا بين ايديك ...................

زياد و شمس بيرقصو مع بعض وكل الموجودين مستمتعين جدا  و علي واقف فى الكوليس هو و ريهام وبيبصو لبعض اوى  و علي بيمسك ايد ريهام و ريهام بتقرب من علي وبتحط اديها التانية على ايدو

هاني بيشك ايدو فى ايد مريم وبيبوس اديها و مريم بتحط خدها على كتفو  و ابتسام ماسكة فى دراع سراج ووسراج بيلف دراعو حوليها وبيبسها من جبنها وابتسام بتحد خدها على صدرو

لينا قاعدة مستمتعة جدا بزياد و شمس ودموعها بتنزل

زياد بيحط ايدو الاتنين على خصر شمس وبيرفعهاا لفوق وبيلف بيها زى الفرااشة وفستنهاا الابيض الطويل بيرفرق حوليهاااا  و زياد بينزلهاا بهدوء وعيونهم فى عيون بعض زى السحر وانفاسهم تتقابل بيحرك صوابعه برقة على خصلات شعرها

زياد بيلفهاا من درعهاا بقوة وبترجع تخبط فى صدرو 
وبيحس بنبضاات قلبها بتتصارع والكل فى المسرح مستمتع جدا وبينسو انها مجرد رقصة  و محمد واقف فى الكوليس وبيضغط على قبضة ايدة وبيمشي

شمس بتطلع على مكان عالى وبتبص لزياد اوى و زياد بيبصلها  و شمس بتتردد انها تسيب جسمهاا و زياد بيبص فى عيونها وبيحرك شفيفو بهمساات

زياد / ثقى فيا مش هسيبك

شمس بتبتسم وبتلف وبتدي زياد ضهرهاا وبتغمض عيونهاا 
وبتسيب روحهااا تقع فى حضن زياد والكل بيقف وبيسقفو اوى ومبسوطيين  و شمس ماسكه فى رقبة زياد و زياد شايلها فى حضنو وبيبصو لبعض

والستاار بيقفل والموسيقى بتقف و زياد و شمس مبيتحركوش  و ريهام بتروح عليهم هى علي والعمال
 المسرح  و زياد و شمس بيصحو من الحلم الى هما فية 
زياد بينزل شمس بحنية على رجليهااا

ريهام / كنتو هيليين اوى اااوى

شمس مرتبكة وحاسة برعشة فى جسمها مش طبيعية وبتبص لزياد الى اتحرك وراح على الكوليس

ريهام / شمس انا مش مصدقة هاادى هيتجنن كنتى هايلة هاييلة بجد

شمس بتسيب ريهام من غير ولا كلمة وبتروح ورى زياد 
زياد فى ممر طوييل ماشى وبيفك زراير هدومه
 
شمس / زياد

زياد بيقف وبيبصلها

شمس بتروح علية

شمس / انت رايح فيين

زياد / هغير هدومي وهروح

شمس / انا كنت حبة اشكرك انك انقذتنى من الموقف دة 
بس انا اول مرة اعرف انك بتترقص وكمان محترف

زياد بيحط ايدو فى جيبو وبيتنهد

زياد / فى حااجات كتير منعرفهاش عن بعض

شمس بتبصلو اوى  و هادى بيروح على زياد

هادى /  زياد انا مش مصدق ابدا انت مش عارف من بعد العرض كام شخص كلمنى علشانك

زياد / هادى اسف بس انا عملت دة النهاردة علشان شمس وبس
 
هادى /  خسارة انك متكملش

زياد / انا اخترت طريق تانى

هادى / بالتوفيق يا زياد  مبرووك يا شمس  لنجاح العرض
وانتى كمان فى عروض اتعرضت علشانك نتكلم بعدين سلام
 
شمس بتبص لزياد اوى

زياد / لازم ارووح اغير

زياد بيروح على أوضة فى اخر الممر و شمس وقفة مكانها وبتبص علية اوى و  بتبص وره بتشوف محمد واقف
وبتكشر فى وشو وبتمشى

محمد / شمس استنى

شمس / بعد اذنك لازم اغير  اخواتى مستنين برة

شمس بتمشى وبتسيبو ومحمد مدايق اوى

.

            **********************************

بعد شوية شمس بتخرج من المسرح بتشوف زياد واقف وحولية بنات كتير اوى و شمس بتروح على اخوتها

ابتساام / كنتى رووعة كنتى هايلة جدا

شمس بتبص لزياد اوى

مريم / شمس مقلتلناش ان زياد هو الى هيكون شريكك فى الرقصة

شمس بتبص للينا

لينا / مليش دعوة انا نفسى استغربت جدا لما شفتكو على المسرح

سراج / حلال عليك يا زياد البنات هيكلوة اكل يارتنى كنت مكانو

وابتسام بتضرب فى صدرو بقوة

سراج / ااة كنت بهزر

شمس / ممكن نمشى ولا هنفضل نتفرج علية كتير

مريم / حاضر بس منتظرين زياد

شمس بتروح على زياد بعصبية وبتبعد البنات عنو

شمس / ممكن نمشى ولا حضرتك عجبك المكان هنا

البنات / لاالاا صورة واحدة بلييز صورة

زياد / اسف انا لازم امشى

شمس بتتعصب اوى

البنات / انت مرتبط هاا اا

زياد بيبص لشمس

زياد / انا مش حاابب اسالة شخصية لو سمحتو وكفاية كدة

شمس بتبصلو اوى بعصبية و زياد بيرفعلها حوجبو والبنات فرحنين اوى وبيخدو سلفى معاة و شمس بتروح علية 
بنرفزة وبتمسك ايدو وبتخدو من وسط البنات

شمس / بعد ازنكو ممكن اخد جوزى لو سمحتو

زياد بيبص لشمس اوى وهى ماسكة ايدو وماشية بية 
كانها بتقولهم ان دى ممتلكاتى الخااصة وبتروح على العربيات  و الكل بيضحك وبيبصو لبعض و  شمس بتسيب ايد زياد بسرعة وبترتبك

شمس / اعمل اية الوقت اتاخر ولازم نمشى

لينا / عادى مهو زياد جوزك فعلا

شمس بتبص لزياد و زياد بيبصلها

هاني / يلا انا عازمكو على بمناسبة العرض دة

لينا / اسفة انا لازم امشى فهد مع سعود لوحدهم فى البيت 
ممكن زياد يوصلنى ويرجعلكو تانى

ابتسام / لا خلينى انا اوصلك فى طرقنا احنا عندنا شغل بكرة الصبح ولازم نمشى

مريم / لا خلونا نسهر مع بعض

زياد / مش معقول اسيب لينا ترجع لوحدها كمان

لينا / لااا انا هرجع مع ابتسام انتو روحو مع بعض

سراج / متقلقش عليها هنوصلها لحد باب الشقة

وبيضحكو وسراج وابتسام ولينا بيتحركو

مريم / زياد انت خد شمس وتعالو ورنا بالعربية

شمس / لا انا هركب معاكى انتى هاني
 
مريم / ولية الرخاامة دى لا انتى روحى مع زياد يلا

مريم بتركب مع هاني  و زياد بيشاور لشمس انها تمشى قدمه فى اتجاة العربية بتعتو  و شمس بتمشى وبيركبو العربية ومحمد بيشوف شمس ركبة مع زياد العربية

علي / محمد يلا واقف لية خلينا نمشى

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات