إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 12

🍎  الحلقة    ١٢  🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

شمس / خالى هو لية بيقولك خالى

لينا / يعنى هيقولو اية غير خاالى

زياد بيخبى الضحكة  و شمس بتبصلهم اوى باستغراب

لينا / مش عندكو فى مصر برضو بتقولو خالى

وبيضحكو  و زياد بيشيل فهد فى حضنو

زياد / فهد بيكون ابن لينا اختى يعنى هيقولى اية

شمس بتقف

شمس / انتى لينا بنت خالتو

لينا بتضحك والكل بيضحك على شمس اوى

سراج / اهو الهبل بدا

ابتسام بتضرب سراج على صدرو  و شمس بتضحك و زياد بيبص على ضحكتها الى منورة وشها و شمس بتبصلو اوى
شمس / هروح اجيب الحلويات

هاني بيجيلو تليفون وبيروح البلكونة بيتكلم  و مريم بتروح علية  و هاني بيقفل التليفون

مريم / لية قفلت التليفون اول ما دخلت

هاني / دى مكالمة تفاهة ملهاش اى معنى

مريم / ازاى يعنى مش فاهمة

هاني / ممكن انتى متشغليش بالك الجميل دة

مريم / ممكن تسبنى اشغل بالى وتجاوبنى مين الى كان بيتصل بيك

هاني / انا حاسس من كلامك بعدم ثقة

مريم / لا بس حبة اعرف

هاني / دى واحدة بقلها كام يوم كدة بتتصل بيا معجبة 
عادى يعنى بس مجنونة شوية 

مريم / معجبة

هاني / اة يعنى من يومين بعتالى ساعة من الالماس  كهدية 
وبتقول انها بتحبنى وعوزة تتجوزنى

مريم / ولية مرمتهاش فى وشها

هاني / مش لما الاول اشوف وشهاا

مريم / وكمان عاوز تشوف وشهاا

هاني بيضحك

هاني / حببتى الغيرانا علياا

مريم / هاني بلاش هزار فى الموضوع دة

هاني / حاضر خلاص متتعصبيش

مريم / وانت لازم تغير رقم التليفون 

هاني / مريم مش للدرجة دى يعنى

وابتسام بتروح عليهم
 
ابتسام / اية ملكو فى اية

مريم / مفيش حااجة

وبيدخلو هم التلاتة وبيقاعدو و شمس بتقدم للينا الحلويات

لينا / شكرا يا مرات اخويا

شمس بتبصلها اوى و زياد بيبص لشمس وبيشوف تعبير وشها بعد كلمة لينا  و شمس باين عليها الصدمة من الكلمة

سراج / شمس العرض بتاعك امتى

شمس / بعد يومين ان شاء الله لازم كلكو تيجو وانتى كمان يا لينا

لينا / اكيد لو زياد هيروح انا كمان هاجى معااة

شمس بتبص لزياد

شمس / هبعتلكو الدعوات بكرة

زياد / ان شاء الله

هاني / ممكن مقدرش احضر 

شمس / لاا بلييز لازم تيجى وتعملى دعايا كمان

موبيل لينا بيرن

لينا /بعد ازنكو  سعود جوزي

شمس بتبتسم اوى ولينا بترد علي سعود وبترجع

لينا / زياد سعود هيفضل فى الشركة النهاردة

زياد / خلاص خلينا نروح باة الوقت اتاخر

شمس / لا خليكو شوية

زياد / كفاية كدة شكرا على العشااء

لينا / شمس لو سمحتى ممكن تجيبى فهد من الاوضة

مريم / هو نايم خليكى انتى كمان معانا نسهر مع بعض ونتعرف على بعض اكتر

شمس / و جوزك مش هيرجع النهاردة خلينا مع بعض النهاردة

لينا بتبص لزياد

زياد / لو حبى خليكى

لينا / خلاص ماشى

.
            **********************************

.

لينا سهرانا مع شمس و مريم وبيضحكو

 
شمس / انتى دمك خفيف اوى مش زى اخوكى بيتهيألي بيخاف انو يضحك

لينا / لاا بالعكس انتى لسة متعرفيش زياد كويس بس لما بيتعصب ياااة ربنا يستر عليناا من غضبو

شمس / شرير

لينا / لا حنون اوى اكتر ما بتتخيلى 

شمس بتفتكر زياد لما كانت تعبانة
 
مريم / شمس يلا تعالى ورينا الرقصة بتعتك

شمس / لااا مش قادرة وكمان لازم شريك معاايا

لينا / لو مكنتش حامل كنت رقصت معاكى

مريم / يلا انا الشريك تعالى ورينى هتعملو اية

شمس بتعلم مريم الرقصة وبيضحكو اوى ولينا قاعدة على السرير وبتتفرج عليهم وبتضحك

.
            **********************************

فى الصباح

فى بيت سهي الباب بيخبط و سهي بتفتح الباب

سهي / نعم

سارة بتبصلها اوى

سارة / انا سارة مرات محمود

سهي بتتصدم وبتبصلها اوى

سهي / بس انا معرفش حد بالاسم دة بعد ازنك
 
سارة / لو سمحتى ممكن اتكلم معاكى ثوانى

سهي / اتفضلى

سارة / ممكن نخرج نقاعد فى اى مكان برة

سهي مش عارفة تعمل اية ولا تقول اية

سهي / ثوانى

سهي بتدخل بتجيب شنطتها والبلطو بتعها

.
            **********************************

لينا بترجع الشقة و زياد قاعد قدم الاب توب بتاعو

لينا / صباح الخير

زياد / صباح النور

لينا بتروح على زياد وبتقفل الاب توب بتاعو

زياد بعصبية/ لينا 

ولينا بتفتح فيدو شمس وهى بتدرب على الرقصة  و زياد بياخد الموبيل من لينا وبيشفها

لينا / / قولت يمكن تحب تتفرج علية

زياد مبيردوش عليها وبيشوف الفيديو ولينا بتسيبوة وبتمشى

شمس فى الفيديو

شمس / بس للاسف لحد دلوقتى مقدرتش اعمل حركة واحدة انى ادى محمد ضهرى وارمى نفسى من على مكان عالى حوالى ٢ متر

لينا / الحركة محتاجة ثقة لازم يكون حد بتثقى فية جدا

شمس/ فعلا لحد دلوقتى خايفة اوى

زياد بيروح على اوضته وباين علية مدايق اوى

.
            **********************************

سارة قاعدة مع سهي فى كافية صغير

سهي / انتى عرفتى العنوان ازااى

سارة / من سلمي انا ضغطت عليها لحد ماوفقت تدينى عنوانك

سهي / بصى انا مفيش اى حااجة تربطنى بمحمود ابدا

سارة / بس محمود لسة بيحبك

سهي بتبص لسارة اوى

سارة / انا عارفة انك مستغربة من كلامى انا كمان بحب محمود من وانا صغيرة وكان حلمى اننا نتجوز واسعدو 
وفعلا اتجوزنا بس مقدرتش اسعدو ابدا ولا دقيقة واحدة 
الى الوحيدة الى تقدرى تسعدى محمود

سهي / بعد ازنك انا همشى

سارة بتمسك ايد سهي

سارة/ سهي محمود بيتعذب اوى من بعدك عنو ودة بيعزبنى انا كمان ارجووكى متسبهوش انا و محمود عمرنا ما كنا لبعض ولا هنكون ابدا

سهي بتقاعد ودموعها بتنزل

سارة / حتى اليوم الوحيد الى محمود كان معايا فية اليوم الى بيكون نقطة تحول فى حياة البنت كان اصعب يوم بالنسبالى كان معاايا بس روحو معاكى انتى وكان بيهمس باسمك انتى وهو فى حضنى دة احسااس كسرنى اوى

سهي بتمسك ايد سارة

سهي / انا اسفة

سارة بتمسح دموعها

سارة / خلاص انا محمود حياتنا مستحيلة مع بعض بس احنا محتاجين وقت لازم نقنع اهلنا اننا لازم ننفصل بس لما الوقت دة يجى ارجوكى متتخليش عنو ابدا انتى متعرفيش محمود بيحبك قد اية

سهي / انتى متخيلة انى هبنى سعادتى على تعاسة غيرى

سارة / لااا مين قالك انى هكون تعيسة انا لما اشوف محمود سعيد انا هكون سعيدة اكتر منو

سهي بتعيط اوى وبيخرجو هم الاتنين من الكافية و سهي بتمسح دموعها

سارة / سهي انا متاكدة انك هتحفظى علية اكتر منى وهتسعدية

سهي / انا مش مصدقة ان فى حد زيك فى الدنيا دى

وفجاة محمود بيروح عليهم وبيبصلهم اوى

محمود / ساارة

سارة بتتخض لما بتشوف محمود  و محمود بيروح على سارة وبيمسكها بقوة من درعهاا

محمود / انتى قولتلها اية

سهي / محمود سبهاا

محمود / قالتلك اية خلاكى تعيطي قولى عملتلها ايية

سارة بتعيط

سهي / محمود قولتلك سبهااا

محمود بيبص لسهي وبيسيب سارة وسارة بتمشى بسرعة وبتعيط
 
محمود / سهي بعيد عن الى قالتهولك انا مستعد اعمل اى حااجة بس مشفش دمعتك ابدا

سهي / غبى غبى

سهي بتسيبو ومتعصبة اوى وبتمشى

محمود / سهي سهي

.
            **********************************

شمس وقفة مستنية تاكسى ومحمد بيقف قدمها
 
محمد / تاكسى يا انسة

شمس / محمد انت بتعمل اية هناا

محمد / انا الصبح بقلب العربية تاكسى يلا اركبى انا عزمك على الفطار

شمس بتضحك وبتركب مع محمد  و زياد بينزل من العمارة وبيشوف شمس بتركب مع محمد العربية ويبصلهم وهما ماشيين بالعربية ومدايق اوى

.
      

        **********************************

 
ريهام فى المعهد فى المسرح وبتتدرب مع هادى و علي

هادى / برافوو يا شباب اتدربو كتيير خلاص مفيش وقت اشفكو بعد سااعة سلام

ريهام بتقاعد على الارض

ريهام / اااة رجلى مش قادرة منك للة يا شمس هى الى شارت عليا الشورة دي وقال اية تغيير دة تغير مهبب انا مليش فى الرقص دة انا بغنى بس

علي بيبصلها اوى وهى عاملة تتكلم من غير توقف و ريهام بتبص لعلي وبتسكت لما بتشوفو بيبصلها اوى ومبتسم 
وبتتكسف اوى من نظراتو

علي / بحب كل حااجة فيكى رقتك وجنونك وحتى هبلك

ريهام /  انا هبلة

علي / واحلا هبلة شافتها عنيا

ريهام بتتكسف اوى وبتبص عليه و  علي بيمسك اديها

            **********************************


.. 
مريم بترجع المكتب وباين عليها مديقة اوى وبتروح على مكتبها وبتعيط  و سعد بيدخل عليها المكتب

سعد / مريم
 
مريم بتمسح دموعها بسرعة

مريم / استاذ سعد اتفضل

سعد / انتى مش اول واحدة ولا اخر واحدة تخسر قضية

مريم / بس انا حاسة انى مقصرة كان لازم اتاكد من الاوراق مش عارفة ازااى متاكدتش ان الاوراق مزورة

سعد / ياما هتشوفى فى الدنيا انتى بس متشليش هم 
وجهزة فى قضية تانية منتظراكى

مريم / استاذ سعد انا محتاجة وقت ممكن حد من زميلى ياخد القضية دى عنى

وبيسمعو صوت برة المكتب وسعد و مريم بيخرجو وبيشوفو بنت ومعاها اتنين شباب

البنت / منك لله منك لله انتى السبب ان امى تبعد عننا انتى محامية فاشلة

مريم / انا اسفة انا انا هطلب نقد واكيد هيخففو الحكم عليها

البنت / انا لازم انتقم منك

والبنت بتحاول تهجم على مريم

سعد / اطلبو الامن يلا خرجوهم برة المكتب انتو وقفين بتعملو اية

البنت بتصرخ

البنت / مش هسيبك مش هسيبك ربنا ينتقم منك

 و مريم بتعيط وبتروح على مكتبها

.
            **********************************

محمود واقف قدم المعهد مستني سهي  و سهي بتخرج مع علي و ريهام

ريهام / سهي تعالى اتغدى معانا

سهي / لا انا تعبانة وعوزة اروح على البيت ارتاح

ريهام / بكرة الحفلة متتاخريش

سهي / اكيد
 
علي بياخد ريهام بيمشو مع بعض  و محمود بيروح على سهي وبيوقفها  و سهي بتبصلو بغضب

محمود / خلينا نتكلم دقيقتان بس مش اكتر

سهي بتتنهد اوى وبتروح مع محمود على العربية و محمود بيبتسم اوى انها وافقت من غير ماتتعصب علية

.
            **********************************


 ابتسام فى المطبخ  و سراج بيشتغل على تصميم ومركز جدا

ابتسام / حبيبى العشاء جااهز 

سراج منتبة للتصميم ومش مركز خالص و ابتسام بتروح علية وبتشيل التصميم من قدمه

سراج / ابتسام بتعملى اية

ابتسام / بقالى ساعة بتكلم معاك وانت ولا هناا

سراج / حببتى انا مشغول دلوقتى خلينى اركز شوية

سرااج بياخد التصميم من ابتسام وبيحاول يركز فية وابتسام بتدايق وبتروح  تقاعد قدم التليفزيون لوحدها 
وو سراج بعد شوية بيخلص وبيروح على السفرة

سراج / ابتسام يلا خلينا نتعشا انا جعان

ابتسام / سراج مش وقتو خلينى اركز شوية

سراج بيروح عليها

سراج / انتى زعلتى يعنى

ابتسام / سراج احنا طول النهار فى الشغل وتقريبا مبنشفش بعض غير بالصدفة او فى اجتماع فياريت الوقت الى احنا مع بعض فية يكون فعلا مع بعض مش كل واحد فى اتجااة

سراج بيبسها من خدها

سراج / خلاص متكشريش كدة

ابتسام بتبتسم اوى وسراج بيحضنها


.
            **********************************

سهي بتحكى لمحمود على ساارة والكلام الى قالتو

محمود / انا مش مصدق سارة قالتلك كدة

سهي / وانت روحت اتعصبت عليها من غير اى سبب انت لازم تروح تعتزر منها حالا

محمود بيمسك ايد سهي وبيبسها و سهي بتبعد اديها عن محمود

سهي / انت لازم تروح لسارة وتعتزر منهاا ارجووك متازهاش اكتر من كدة

محمود / حاضر الى انتى تقولى علية المهم انك معايا

محمود بيمشى و سهي دموعها بتنزل وبتشوف ريهام بتتصل بيها تتطمن عليها

ريهام / سهي فى اية انتى فيين

سهي بتقولها على مكانها

            **********************************


.

محمد بياخد شمس على مطعم على النيل

محمد / هنا بيعملو فطار  جميل جداا هيعجبك اوى

شمس / انت متعود تيجى هنا كتير 

محمد / يعنى

وبيجى الجرسون عليهم

الجرسون / اهلا اهلا استاذ محمد تطلب اية حضرتك
 
ومحمد بيطلب فطار هو و شمس

شمس / والناس هنا عرفينك كمان

محمد / المكان هنا من ضمن سلسلة مطاعم بتاعتنا 
 
شمس بتبص لمحمد

محمد / دة مطعم ملك لبابا علشان كدة من الطبيعى انهم يعرفونى

شمس / بصراحة الجو هنا هادى اوى

ومحمد بيمسك ايد شمس

محمد / شمس انا فى حااجة جوايا كنت على طول متردد انى اقولهالك

شمس بتشيل اديها من ايد محمد وبتتوتر اوى وبتلف شعرها على جمب واحد

شمس / مش فاهمة تقصد اية

محمد بيرجع يمسك ايد شمس وبيبوس اديها

محمد / انا بحبك

وفجاة بيلقو زياد ماسك ايد محمد

محمد / انت ميين ابعد ايدك

شمس / زياد

محمد / انت زياد ابن خالة شمس اة اهلا
 
زياد متعصب اوى وبيبعد ايد شمس عن محمد

زياد / يلا هتروحى معايا

شمس بتقف وباين عليها الخوف  و محمد بيمسك ايد شمس

محمد / هى هتروح معاك فيين

زياد بيمسك ايد محمد بقوة وبيبعدها عن ايد شمس
 
زياد / المرة الجااية الى هتلمسها فيها هكسرلك ايدك

شمس / زياد ابعد ايدك انت اتجننت

زياد بيبص لمحمد اوى

زياد / انا بكون جوزهاا وانا بحظرك

محمد بيضرب زياد فى صدرو بقوة وبيبعدو عنو

محمد / شمس اية الى هو بيقولو دة

شمس بتبص لزياد متعصبة اوى من تصرفو  و زياد بيمسك ايد شمس وبيخدها وبيمشى وبيركبها العربية ومحمد واقف بيبص عليهم ومصدوم

شمس / انت اية الى عملتو دة ممكن اعرف

زياد / انتى لحد دلوقتى مراتي مسمحش ابدا ان اى حد مهما كان يلمسك انتى فاهمة

شمس / نزلنى هناا نزلنى هناا

زياد / لااا وانتى ازااى تسمحى لنفسك انو يمسك ايدك
 
شمس / انت ملكش دعوة بيا الجواز الى بينا دة مجرد وقة وبس مش اكتر وهينتهى قريب جدا

زياد / طبعا هينتهى ومين انتى علشان تفضلى تحت عصمتي

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات