إبحث عن موضوع

رواية ادم و حواء الحلقه 14

🍎   الحلقة     ١٤. 🍎

🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎🍎

زياد / مش معقول اسيب لينا ترجع لوحدها كمان

لينا / لااا انا هرجع مع ابتسام انتو روحو مع بعض

سراج / متقلقش عليها هنوصلها لحد باب الشقة

وبيضحكو وسراج وابتسام ولينا بيتحركو

مريم / زياد انت خد شمس وتعالو ورنا بالعربية

شمس / لا انا هركب معاكى انتى و هاني
 
مريم / ولية الرخاامة دى لا انتى روحى مع زياد يلا

مريم بتركب مع هاني  و زياد بيشاور لشمس انها تمشى قدمه فى اتجاة العربية بتعتو  و شمس بتمشى وبيركبو العربية ومحمد بيشوف شمس ركبة مع زياد العربية

علي / محمد يلا واقف لية خلينا نمشى

هاني بياخد مريم و زياد و شمس على مكان راقى  جدا على النيل وهاادى اوى وبيقاعدو هم الاربعة وقريبين من النيل

 
شمس / الله اول مرة اشوف النيل هادى اوى كدة

زياد / كل واحد بيشوف الحاجات زى ما هو عااوز

شمس / تقصد اية ان انا مجنونة

زياد بيبتسم لشمس اوى و شمس بتبص للنيل وبتحس بالبرد وبتلف درعها حولين كتفها

مريم / كنتى جبتى جااجة معاكى تلبسيها

شمس / نسيت الشال فى العربية

زياد / ثوانى هروح اجبهولك

زياد بيخرج

مريم / انا مش عرفة انتى بتعملى زياد لية كدة

هاني / ممكن تسبيهم شوية وتخليكى معايا انا

شمس / هو اتاخر لية

مريم / مش عارفة يمكن ركنو العربية بعيد

شمس / الجو برد اوى

هاني / استني هروح اشوفو

شمس / لا خليك هروح انا

شمس بتروح ورى زياد وبتبص علية وبتشوفو واقف مع بنت
عند العربية وبتروح علية
 
شمس / كان ممكن تجبلى الشال وبعدين تقابل صحبتك دى

شمس بتاخد الشال من ايد زياد ة بتبص للبنت والبنت بتتكلم فرنسى

زياد / دى مش صحبتى دى بتسال على عنوان بس انا مش عارف الشوارع هنا كويس
 
شمس بتاخد الورقة من ايد و ومكتوب العنوان بالعربي

شمس / قولها ان الفندق دة فى اخر الشارع هنااك

زياد بيترجم للبنت والبنت مبسوطة اوى وبتمشى

زياد / انتى على طول متعصبة كدة ولسانك طويل

شمس / وانت لية كل لما بشوفك بتكون مع بنات

زياد / افهم من كدة انك غيرانة يعنى

شمس / نعم انا اغير لية

شمس بتبص فى الاتجااة التانى ولسة هتتحرك ورجليها بتخبط فى الرصيف وكانت هتقع زياد بيمسكها من خصرها بسرعة

شمس / ااى اااى

زياد / حصلك حااجة

شمس / ااة رجلى

زياد بيفتح باب العربية وبيسندها تقااعد  و زياد بيقاعد على ركبة واحدة قدمها  وبيمسك رجليهاا  و شمس بتحس برعشة فى جميع جسمهاا وبتتوتر اوى

شمس/ خلاص مفيهاش حااجة انا

زياد / متاكدة

شمس / ااة متاكدة دى رجلى انا مش رجل حد تانى

زياد بيبتسم اوى لشمس وبيحط ايدو فى جيبو وبيبصلها اوى

شمس / بتبصلى لية كدة

زياد / لا ولا حااجة خلينا نروح علشان ميقلقوش علينا

شمس بتقف وبتمشى على رجليها بس بصعوبة

زياد / بتوجعك

شمس / بسيط انا كدة اى خبطة فى اطراف جسمى بتوجعني شوية

زياد / دة قلة فيتامين فى الجسم

شمس / حضرتك رجل اعمال ولا فنان ولا دكتور

زياد / انا زياد

شمس / لا ياشيخ اهلا اتشرفت بمعرفتك

زياد بيضحك عليها اوى  و شمس بتعرج برجليها وبتمشى خطوة خطوة

زياد / خلينى اخدك على المستشفى  احسن

شمس / لااالااا مستشفى لاا

زياد بيشوف الخوف فى عيونها وافتكر انها بتخاف من المستشفيات بسبب امها

زياد / خلينى اساعدك

زياد بيقرب عليها اكتر وبيلف ددراعو حولين ضهرهاا وبيوطى شوية  و شمس بتسند على دراعو

شمس / خلينا نروح مش معقول ارجع لهاني. ومريم بالشكل دة بلاش نبوظ اليوم عليهم

زياد فجاة من غير استاذان بيرفع شمس على دراعو  و شمس بتصرخ من الخضة

شمس / زياد انت انت بتعمل اية

زياد / هخدك على العربية

شمسزياد بتبص حوليها

شمس/ نزلنى بسرعة الناس بتبص علينا بلييز نزلنى انا همشى

زياد بيبتسم لشمس و شمس بتخبى وشها من الناس و زياد بيخدها على العربية وبيركبها وبيركب هو كمان

شمس / خلينى اكلم مريم
 
شمس بتتصل مريم وبتقلها انها هترجع على البيت لانها بردانة اوى ونسيت الشال فى المسرح

مريم / ماشى يا حببتى انا مش هتاخر

شمس بتقفل مع مريم
 
هاني / كويس علشان عاوز اتكلم معاكى فى موضوع مهم

مريم / طب ممكن تطلبلنا الاكل انا جعاانة

هاني بيمسك اديها وبيبوس اديهاا

زياد بيمشى بالعربية

شمس / ممكن اسالك سؤال 

زياد / طبعا

شمس / انت امتى اتعلمت الرقصة بتعتى

زياد بيقف بالعربية على كرنيش النيل

زياد / ليناا كانت صورتك وانتى بتدربى على الرقصة

شمس بتتكسف وبتلعب فى رقبتها بخجل

شمس / انت من زمان بترقص

زياد / كان حلمى وانا صغير انى اكون راقص عالمى بس ابويا كان ضد الفكرا من الاول وبس بدات ولما دخلت الجامعة دخلت ادارة اعماال زى ما هو عاوز طبعا واتخرجت واستلمت شركة صغيرة من شركاتو وكبرت الشركة خطوة خطوة لحد ما دلوقتى عندى ٣ شركات فى مصر والسعودية شركتين

شمس / انا كان حلم امى انى احقق الى هى مقدرتش تحققو 
انى اكون فنانة شاملة استعراض وغناء وتمثيل كل حااجة

زياد / طمااعة

شمس بتضحك  و زياد بيبص على ضحكتها اوى و شمس بتتكسف 

شمس / خلينا نمشى

زياد بيشغل العربية وبيمشى

.
            *********************************

محمود بيرجع البيت وبيدخل الاوضة وبيروح على الكنبة الى 
متعود ينام عليها كل يوم  و سارة عاملة نفسها نايمة ودموعها بتنزل

محمود / سارة

سارة مبتردش علية

محمود / انا عارف انك صاحية سهي قالتلى على كل حاجة 
انا كنت عاوز اعتزرلك على الى حصل انا غلطت معاكى كتير بس انتى حولى تفهمينى انا تفكيرى مشوش جدا الفترة دى بس انا مش وحش اوى زى ما انتى فاكرة

سارة دموعها بتنزل وبتكتم عياطها  و محمود بيغير هدومه وبينام على الكنبة وبيبعت رسالة لسهي

محمود / وحشتينى

سهي بتشوف الرسالة

سهي / اعتزرت من سارة على الى عملتو معاها

محمود / اة اعتزرتلها علشان خاطرك انتى

سهي / لا مش عوزاك تعتزرلها علشان خاطرى انا علشان انت غلطت فى حقها ولازم تعتزر

وسارة بتسمع صوت الرسالة وبتغمض عنيها  و محمود بيبتسم اوى

محمود / ماشى ياستى بس وحشتينى اوى

سهي /  يلا لازم تنام عنك شغل بكرة الصبح ولازم تصحى بدرى

.
            **********************************

ابتسام بترجع البيت

سراج / انا جعان مفيش حااجة خفيفة

ابتسام / حاضر يا حبيبى هغير واعملك عشاء

سراج / لا ياحببتى  بس سندوتش و  عصير كفاية

وابتسام بتبوس سراج من خدو وبتروح على تغير

.
            **********************************

لينا بتلق هدوما وسعود قاعد على السرير

لينا / كان نفسى تكون معانا وتشوف زياد و شمس

سعود / المهم انتى مبسوطة

لينا بتروح على سعود وبتقاعد جمبو

لينا / انا مبسوطة اكتر علشان انت جمبى وفى حياتى

ولينا بتحضن سعود اوى

لينا / فاكر اول مرة شفتك فيها

سعود بيضحك اوى

سعود / لااا مش فاكر ومش عاوز افتكر كماان ماشى
 
لينا بتضحك

لينا / لما كان افتتاح الشركة الجديد وانا وامى كنا فى الافتتاح وانت كنت واقف بعيد ولما شفتنى منزلتش عيونك من علياا ولا ثاانية

سعود / مش انا بس الى كنت مركز فيكى

لينا بتضحك وبتمسك دراع سعود فى حضنهاا
 
لينا / ساعتها قولت انا بتمنى يكون الشاب الوسيم جوزي 
واول ما خلصت الكلمة فجاة ببص لقيت صانية العصير على دماغك نزلة هههههههة

سعود / اوووف الجرسون غبى كان ماشى عكس

لينا / فضلت اضحك لحد ما رجعت البيت حتى زياد  و امي اخدو بلهم

سعود / وعيونك دول مخلونيش انام طول الليل علشان كدة تانى يوم بعت امى عندكو تطلب ايدك

لينا / مكنتش اعرف ان ربنا بيحبنى اوى كدة علشان بعتلى واحد زيك

.
            **********************************

زياد و شمس بيقفو فى الاشاارة وبتيجى واحدة بتبيع ورد

بياعت الورد/ اشترى منى وردة للجميلة دى الى جمبك 
علشان ربنا يكرمكو ويخليكو لبعض ويديم الحب الى فى عيونكو

شمس بتحاول تتجاهل الكلام وبتبص فى الاتجاة التانى

زياد / الى هناك دول ولادك

بياعت الورد / اة يابية ولادى

زياد بياخد من اديها كل الورد

زياد / يلا خدى دوول وخديهم وروحى على البيت من البرد دة

بياعت الورد بتاخد الفلوس  ومبسوطة اوى

بياعت الورد/ربنا يخليهالك ويرزقكو الزرية الصالحة امين ياارب

زياد بيبتسم  للاولاد بياعة الورد الى قاعدين على الرصيف فى عز البرد مستنين امهم تخلص وامهم بتجرى عليهم وبتخدهم فى حضنهاا وبتمشى بسرعة  و شمس بتبصلهم ومبسوطة اوى و زياد بيقدم الورد كلو لشمس  و شمس بتبتسم اوى لزياد وبتاخد منو الورد

شمس / شكرا

زياد بيبص عليها وهى بتقرب من الورد وبتشمو وبتحركو على خدها الى انعم من الورد  و الاشارة بتفتح و زياد مركز مع شمس وموقف الطريق و الضابط بيروح على زياد بيبخبطلو على العربية  و زياد بيرفعلو ايدو انو اسف 
وبيمشى بالعربية وبيوصلو على البيت وبينزل وبيروح على شمس وبيمدلها ايدو علشان تسند عليها انها تنزل و شمس بتمسك ايدو وبتنزل من العربية

زياد / تحبى اساعدك

شمس / لا هى دلوقتى احسن كتير

وبيروحو على الاسنسير وبيطلعو و  زياد بيوصلها لحد الشقة  و شمس بتفتح الباب وبيقف 

شمس / تصبح على خيير وشكرا على كل حااجة

زياد / تصبحى على خيير

شمس بتقفل الباب براحة اوى وعنيها فى عيون زياد وكانها مشى عوزة الباب بيتقفل بنهم وبيتطمن انها قفلت الباب 
 و شمس بتقف ورى الباب بتبص على العين السحرية 
وبتشوف زياد بيروح على الاسنسير تانى وبينزل و شمس بتروح على البلكونة وبتخبط فى رجل الكرسى وبتتوجع اوى

 
شمس / ااة ااة انا كنت نقصااك انت كمان

وبتقاعد على الكرسى وبتمسك رجليها وبتوجعها

.
            **********************************

.هاني/ مريم انا هسافر لبنان اخر الشهر دة

مريم / اة ما انت قولتلى ياحبيبى

هاني / بس هتاخر هناك

مريم / يعنى هتتاخر اسبوع كمان

هاني / لا اكتر من كدة  يعنى  سنة انا مضيت عقد على برنامج تلفزيونى غنائى وهيكون هناك فى لبنان

مريم / وانت جاى تقولى لية دلوقتى ما انت قررت ومضيت العقد ورتبت كل حااجة وهتسافر اخر الاسبوع مع السلامة

مريم بتقف وهتمشى

هاني / استنى خلينا نتكلم

مريم / هاني سيب ايدى بلاش الناس تتفرج عليناا

مريم بتبعد اديها من هاني ودموعها بتنزل وبتمشى و هاني 
بيروح وره بسرعة

هاني / مريم استنى اركبى العربية

مريم / لااا

هاني بيتعصب اوى

هاني / قولتلك اركبى يلااا

مريم بتركب العربية مع هاني

هاني / كان عرض مغرى بالنسبالى وكان لازم اقرر وقتهاا

مريم / وانا مفكرتش فيا يعنى انا ازااى هقضى سنة وانت بعيد عنى

هاني / ومين قالك اننا هنبعد عن بعض نتجوز ونسافر مع بعض

مريم / لا بجد فكرة جميلة جدا

هاني / واية المشكلة من بكرة الفستان الى تختارية يكون عندك والمكان الى تحبى تعملى فية الفرح هيكون جااهز بس انتى توفقى بس

مريم / هاني خدنى على البيت لو سمحت

هاني / مريم

مريم / هتخدنى على البيت ولا انزل اخد تاكسى
 
هاني بيتعصب اوى وبيضرب العربية بايدو بقوة  و مريم بتنزل دموعها وبتمسحها بسرعة و هاني بيتحرك بالعربية

.
            **********************************

شمس قاعدة على السرير وبتعمل كمدات على رجليها والباب 
بيخبط

شمس / يووة يا مريم انتى معاكى مفتاح

شمس بتروح تفتح الباب وبيكون زياد
 
زياد / الدكتور قالى انك لازم تحطى من الكريم دة وفى هنا فيتامين لازم تخدية بانتظاام

شمس وقفة قدمه ومش عارفة تقول اية

شمس/ يعنى انت خرجت تانى علشان كدة

زياد / وانتى عرفتى منين انى خرجت

شمس / نعم يعنى يعنى اكيد مش عندك صيدلية فى الشقة اكيد خرجت يعنى هعرف ازااى

زياد / يلا ادخلى وارتاحى ومتفتحيش الباب لحد 
وانتى بالشكل دة تانى

شمس بتبص لنفسها وبتشوف انها ببجامة شورت قصيرة
 
شمس / انا كنت بحسب مريم

 
زياد / تصبحى على خير يلا ادخلى متنسيش الادواية

 
زياد بيمسك الباب هو وبيقفلو و شمس بعد ما بيقفل الباب 
بتطلع لسنهاا و بتقلد زياد 

شمس / متفتحيش الباب وانتى بالشكل دة تانى ( دب )

شمس بتروح على رجليها وفى اديها الادوية وبتتنطط على رجل واحدة لحد السرير وبتقاعد وبتحط الكريم على رجليها وبتاخد الورد فى حضنها وبتشمو اوى

سراج بيدخل و بيروح على الحمام وابتسام فى الحمام

سراج / ابتساام حببتى انتى كويسة

ابتسام بتخرج وماسكة بطنهاا 

ابتسام / شكلى اخت برد فى معدتى

ولسة هتتكلم وبترجع الحمام تانى وبتخرج كل الى فى معدتهاا  وسراج بيروح عليها وبيجبلها الفوطة وبيغسلها وشها

 
سراج / حببتى خلينى اطلب الدكتور

ابتسام / لا بس انا اخت برد بس هنام وهكون بخير

سراج بيخدها على الاوضة وبينيمها وبيغطيها كويس

سراج / حببتى هروح اعملك حاجة سخنة تشربيهاا
 
ابتسام / لا انا كويسة عوزة انام بس

وسراج بيروح ينام جمبها وبيخدها فى حضنو وبيضمها اوى

وردة   ✍️

ليست هناك تعليقات