إبحث عن موضوع

رواية حب بعد عذاب الحلقة الخامسة

(حب بعد عذاب) 
الحلقه الخامسه

وصل حمزه الي منزله ووجد اخته جالسه هي وامه مع فتاه اخري لا يعرفها
حمزه: السلام عليكم
الكل: وعليكم السلام
الام: ازيك ي حبيبي عامل ايه وكنت فين كل داا
حمزه: انا الحمد لله وكنت مع كريم بنجيب حور ي امي
رباب بفرحه وعدم تصديق: انت بتتكلم جد ي حمزه لاقيتو حور بنت اختي بجد
حمزه بايتسامه: ايوه ي امي لاقيناها
قامت نور وقفزت علي حمزه بفرح واخذت تصرخ بسعاده وتقول: عاااااا اخيراااااا اخيرااا لاقيناهاا وهيبقا لياا اخت هاااااااااااي
حمزه وهو يضحك: ودني يابت خرمتيلي ودني انزلي
نزلت نور من عليه وقالت بسعاده: هيبقا عندي اخت صح صح
حمزه بابتسامه فرحه لفرح اخته: ايوه ي زقرده هيبقا ليكي اخت اهو
القت نور بنفسها داخل احضانه بسعاده واخذت تبكي من فرحتها بانه سيكون لها اخت تفعل معها ما تشاء
حمزه وهو يربت علي ظهرها بحنان:بس ي قلبي خلاص بطلي عياط عشان خاطري بقاا
ابتعدت نور عنه ومسحت دموعها وقالت بابتسامة سعاده:حاضر مش هعيط خلاص
كانت الفتاه تراقب بصمت ولكن قاطعتهم وقالت: الف مبروك برجوعها ليكو
الكل: الله يبارك فيكي
الفتاه:طيب عن اذنكو انا بقاا مضطره امشي
الام: ليه بس ي شروق خليكي اتعشي معانا
شروق: لا معلش ي طنط خليها مره تانيه عشان متاخرش ع البيت
الام: خلاص ي حبيبتي براحتك بس عاوزين نشوفك تاني
شروق: اكيد ي طنط يلا مع السلامه
الكل: مع السلامه
بعد رحيل شروق قال حمزه: مين دي ي امي
الام: دي شروق احمد ثروت بنت واحده صحبتي 
حمزه: طب ايه جابها هنا
الام: وليه مش تيجي هنا
حمزه: اميي انتي عارفه رائي كويس ف موضوع الجواز ف مش كل شويه تجيبي بنت صحبتك دي بنت صحبتك دي عشان توريهالي انا قلتلك قبل كدا مش هتجوز الا البنت اللي احبهاا وبس مش هتجوز جواز صالونات انا وكمان كل البنات اللي انتي بتجبيهم دول مينفعوش زوجه دول كل حياتهم شوبنج ورحلات ونادي بس مفيش حاجه جد ف حياتهم
الام بدموع: طيب هتتجوز امتي ي حمزه مفيش بنت دخلت قلبك لحد دلوقت وانا عاوزه اشوف عيالك قبل ما اموت يابني
حمزه:بعد الشر عليكي متقوليش كدا تاني عشان خاطري وياستي هيبقا قريب ان شاء الله بس اتاكد من مشاعري الاول تمام كداا
الام بفرحه: بجد ي حمزه 
حمزه وهو يقبل راس امه: بجد ي ست الكل
نور بتمثيل: كااات هايل ي فنان هايل ي فنانه تستاهلو جايزت اوسكار ع المشهد داا
الام وهي تلقيها ب الحذاء: مشي يابت م هنا بدل ما تنضربي
نور بتالم: ااااااه ايه ياحجه حرام عليكي في حد يعمل كداا
حمزه: سيبك منها ي امي ثم نظر الي نور وقال:يلا ي قمر ع اوضتك يلا ف ثانيه الاقيكي فوق بدل م.... 
قاطعته نور قائله بخوف مصطنع:مفيش بدل خاالص انا فوق اهوو خلاص
حمزه بضحك: هتجنني بنت الايه دي
الام بمزاح: دانتو الاتنين اللي هتجننوني قريب
حمزه: بعد الشر عليكي ي قمر انت
الام: بس ي واد ويلا ع اوضتك انت كمان عما اوضب العشا
حمزه وهو يقبل رائس امه:حاضر ي ست الكل
وصعد حمزه ليبدل ثيابه وذهبت الام لتجهيز العشاء
~~~~~~~~~~~~~~~
عند حور كانت تجلس وسط عائلتها الجميله فقد تعودت عليهم بسرعه وحبتهم جدا وتاكدت مئه بالمئه انهم لم يرموها بل تم خطفها منهم
كانت حور تجلس داخل احضان والدها محمد وكريم يضع راسه علي قدمها ويشاهدون التلفاز فجائت عفاف لدعوتهم لتناول العشاء فذهب الجميع لتناول الطعام فكام محمد يترأس الطاوله وعلي يمينه عفاف وبجانبها حور وعلي يساره كريم كانت حور لا تاكل كثيرا لان اكلتها ضعيفه فانتهت من تناول الطعام سريعا فقالت لها عفاف: ايه داا انتي مكلتيش حااجه اقعدي كملي اكلك يلاا
حور: خلاص والله شبعت مش هقدر اكل حاجه تانيه خلاص
عفاف: شبعتي ايه داا انتي مخلصتيش ربع طبقك حتي هم الناس اللي كتي قاعده عندهم مكنوش بياكلوكي ولا ايه
حزنت حور بشده ولكن لم تظهر هذا وقالت بابتسامه يشوبها الحزن: انا بجد شبعت والىه ي امي
نظر لها محمد وقاطع عفاف عندما همت للتحدث مره اخري وقال: طيب ي حبيبتي انا كمان خلصت اكل تعالي اوريكي الحمام عشان تغسلي ايدك
اومأت حور وذهبت معه وغسلت يدها وخرجت من الحمام وجدت والدها مازال يقف فقال محمد: استنيني هغسل ايدي واجيلك
حور: حاضر ي بابا
غسل محمد يده واخذ حور وذهبو الي غرفة المكتب وجلسو فقالت حور: انا عارفه حضرتك عاوز تسالني ع ايه ف هجاوبك ع طول احسن ثم تنهدت بعمق وقالت: انا عانيت كتير ف حياتي النتس اللي كنت عايشه معاهم عذبوني كتير انا كنت عايشه عندهم خدامه وبس كنت باكل مره واحده ف اليوم بس وف تعليمي مكنتش بروح دروس كنت معتمده ع المدرسه بس ومكنوش بيخلوني اذاكر كمان كان كل وقتي ف شغل البيت بس ولو كبايه اتكسرت مني غصب عني كانو بيضربوني ضرب موت كانت الضربه ب كسر ع طول يكسرولي ايد او رجل بقا مش مهم ولو مش كسر يبقا كدمات شديده اقوي واحد ميستحملهاش ولو كنت قولت تعبانه كنت بنضرب اكتر واعمل الشغل بردو حتي لو رجلي مكسوره وكنت بروح بيت جدي عشان اشتغل بس جدي دا كان احن واحد عليا كنت كل م اروح هناك عشان اشتغل كان يقعدني وميخلنيش اعمل حاجه ولو تعبانه يخليني انام ولو مش تعبانه يخليني اذاكر وبعد م اخلص مذاكره انضف بردو عشان لو منضفتش هنضرب اكتر وف الاخر لما نجحت وطلعت الاوله ع الجمهوريه اتغاظو مني وحرموني حتي م المره اللي باكلها ف كنت مش باكل الا لما اروح عند جدي هه كانو بيحرموني م الاكل وانا اللي بعملهم الاكل شوفت جبروت اكتر م كداا ثم انهارت في البكاء وبكا معها محمد وذهب لها واخذها داخل احضانه وظلو يبكون معا
عند كريم وعفاف قصلها كريم عن معانات حور فبكت عفاف ومعها كريم علي معانات صغيرتهم ثم قال كريم وهو يزيل دموعه: خلاص بقاا ي امي كفايه عياط احسن تيجي حور وتشوفك بتعيطي وتزعل اكتر 
مسحت عفاف دموعها وقالت: حاضر خلاص بطلت اهو تعالي نشوفهم بيعملو ايه
عند محمد وحور مسح محمد دموعه ثم مسح دموع حور وقال خلاص كفايه دموع لحد كدا م انهارده هتعيشي مبسوطه طول منا عايش ع وش الارض مش هخلي دمعه واحده تنزل م عيونك
ابتسمت حور وقالت: ان شاء الله ي حبيبي
وجد محمد وحور عفاف تدخل عليهم وتقول: الله الله ياسي محمد مستولي ع البت وسايبني هموت عليها هات البت بقاا عشان هتنام ف حضني انهارده 
ضحك محمد وقال: لا ي حلوه انتي هتنامي ف حضني ومش هتبعدي عنه ابدا
خجلت عفاف بشده وقالت: وبعدين معاك ي محمد بطل بقا الله ثم قالت وهي تلتفت لحور: يلا ي حو... 
قطعت كلامها عندما لم تجد حور فنظرت لمحمد باستغراب وقالت: هي فين حور
قال محمد باستغراب ايضا: مش عارف تعالي نشوفها برا كدا
ثم ذهبو للخارج ووجدو حور وكريم جالسون معا يشاهدون التلفاذ وياكلون الحلوي والتسالي فضحكو وقالت عفاف: يلا ي حور عشان ننام ي قلبي
فنظر لهم كريم وقال: بقولك ايه ي حجه خدي جوزك وروحو نامو انا وحور هنسهر شويتين
فضحك محمد وعفاف عليهم وقال محمد: يلا ي عفاف مش هيسمعو كلامنا طلاما فيها سهر واحنا مش قد السهر
ضحكت عفاف وقالت: معاك حق يلا بينا
ثم تركوهم وذهبو لغرفتهم ويعدما ذهبو ضحك كريم ومعه حور عليهم بشده وقال كريم: عمرهم م هيتغيرو ابدا هيفضلو ناقر ونقير ف بعض ع طول
ضحكت حور وقالت: ياريت يفضلو كدا ع طول بس
ضحكو معا ثم انتبهو لمشاهدت التلفاز وبعد وقت قليل نامو مكانهم من كثرت التعب في الطرق ثم الاحداث التي حدثت معهم وذهب الكل في ثبات عميق و......... 
يتبع........... 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بًقُلَمًيَ #~ روٌنِآء سِلَيَمًآنِ ~#
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ليست هناك تعليقات