إبحث عن موضوع

رواية حب بعد عذاب الحلقة السابعه

(حب بعد عذاب) 
آلَحًلَقُهّ آلَسِآبًعٌهّ

رباب: طب ايه رايك لو تتجوز بنت خالتك
حمزه بعدم فهم: بنت خالتي مين هو انا ليا خاله تانيه غير خالتو عفاف
رباب: لا يا اول صبري هي خالتك عفاف
حمزه: هي خالتي عفاف عندها بنت تنفعني
رباب: واد انت انت بتتغابا ولا بتستعبط مفيش غير حور
حمزه ونور بصدمه: نعم حور
رباب: اه حور حلوه وتربيتها كويسه واخلاق ودين واهي تنفع تكون زوجه
حمزه بعصبيه: ايه اللي انتي بتقوليه دا ياماما لا طبعا مستحيل اتجوز حور حور دي اختي الصغيره زيها زي نور بالنسبالي ومش هوافق اني ادمرلها حياتها اكتر ماهي مدمره ماصدقنا انها اخدت علينا عاوزاها تبعد تاني ياماما لا والف لا عن اذنك
رباب: حمزه.. حمزه خد هنا اقف لما انده عليك انا مش عيله صغيره قدامك
حمزه وهو يستدير لها وهو يحاول التحكم في عصبيته: مش هتجوزها ياماما حور لا حور زيها زي نور ارجوكي حطي دا قدامك وخليكي فكراه كويس
رباب: حور كبرت ياحمزه ولو انت متجوزتهاش هيجي غيرك ويتجوزها ف الحق خدها انت مش هتلاقي زيها
حمزه بشبه عصبيه: هو ايه اللي الحقها هي لعبه الحقها قبل ماحد ياخدها غيري ويلعب بيها في ايه ياماما حور ع عيني وع راسي لكن هي بالنسبالي اخت زيها زي نور ومش هبصلها غير كدا وكمان هي مبقلهاش غير شهر بس راجعه لاهلها هنيجي احنا ناخدها منهم بسرعه كدا لا ياماما قبل ماتكلمي وتفكري ف الموضوع دا حطي نور مكانها سلام
غادر حمزه وترك رباب في حيره من امرها ماذا تفعل لتجعله يوافق علي الزواج من حور ماذا وظلت تفكر في الامر ثم نظرت الي جانبها اتجد نور تنظر لها باسي ثم قالت: ترضي اني ابقا مكان حور ياماما فكري ف الموضوع كويس قبل ماتاخدي قرار لو سمحتي
ثم ذهبت وتركت رباب وحدها تفكر ماذا يحدث لماذا هم ضدها كان المكان يدور بها ولا تستطيع التنفس جيدا فوقعت مغشيا عليها بعد صراع كبير منها لمقاومت هذا الظلام 
سمعت نور صوت شئ صدم بشده بالارض فنزلت مسرعه لتري ماذا حدث لتجد والدتها ملقاه تلي الارض فاقده وعيها لتصرخ نور بشده: ماماااااااااااااااا
كان حمزه في غرفة مكتبه يحاول تهدئت اعصابه من ما حدث من مشاداه بينه وبين والدته ليستمع الي صريخ اخته ليقوم مسرعا يركض للخارج ليجد والدته ملقاه علي الارض لا تتحرك ونور بجانبها تصرخ بها لتستيقظ ولكنا لا تغق
ذهب حمزه لهم بسرعه وحملها واخذها الي السياره وضعها بالخلف وجلست نور بحانبها ثم جلس خلف عحلة القياده وانطلق بسرعه شديده لاقرب مشفي للاطمئنان علي والدته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل محمد الشاذلي
كانت حور تجلس في غرفتها لتجد والدتها تدخل عليها وتقول بسرعه: قومي البسي يلا بسرعه اعمامك وصلو م السفر وزمانهم ف الطريق لهنا
حور بعدم فهم: اعمامي مين وجايين فين
عفاف: ايه ي حور ركزي معايا كدا اعمامك اخوات ابوكي عمك مصطفي وعمك منصور وصلو م السفر وقربو م هنا خالص اخلصي البسي عشان نستقبلهم انجزي يلا والبسي بسرعه
حور: حاضر ي ماما هلبس بسرعه بس ممكن تطلعي انتي عشان البس
عفاف: طيب طيب يلا بسرعه وخرجت وتركتها ترتدي ثيابها
حور وهي تبحث عن شئ ترتديه وتقول بحزن: اووف البس ايه دلوقت نعنديش حاجه تنفع اقابل بيها حد ودول جايين م برا يعني اكيد لبسهم شيك 
وجدت حور من يطرق علي الباب فاذنت له بالدخول فوجدت كريم من يدخل
كريم وهو يدلف: قمورتي الصغننه بتعمل ايه
حور: ابدا بشوف هلبس ايه
كريم وهو يعلم انها لا تملك ملابس كثيره وكانت ترفض النزول للتسوق واحضار ملابس لها فقال: طب شوفي اخوكي العسل جايبلك ايه بقاا بس هاتي بوسه الاول بقاا ك شكر ليا
حزر بابتسامه: مش اما اشوف اللي جايبه الاول وهيعجبني ولا لا
كريم: مماشي ياستي يلا شوفي بسرعه وانا متاكد انو هيعجبك
فتحت حور الحقيبه ووجدت فستان جميل جدا لونع ازرق ومعه الخمار وحذاء ايضا
اعجبت حور به بشده ثم ركدت الي كريم واحتضنته بشده وقالت: انت احسن اخ ف الدنيا دي كلها
كريم وهو يضمها له: وانتي احلي اخت ف الدنيا دي كلها وبعدين مش هتاخديني ف دوكه انا عاوز بوسه ومش هتنازل هاه
ثم اعطي خده لها لتقبله فقبلته حور وقالت: وادي احلي بوسه ل احلي اخ ف الدنيا كلها
كريم: احلي بوسه دي ولا ايه يلا البسي بسرعه بقاا عاوز اشوفه عليكي قبل ما اعمامك يوصلو
حور بسعاده: حاضر
ارتدت حور الملابس وهي سعيده وظلت تنظر لنفسها بسعاده الي ان سمعت طرق علي الباب فسمحت للطارق بالدخول فدخل كريم وهو يقول: باسم الله ماشاء الله ايه المزه دي هي حور راحت فين انتي مين ي مزه ثم وهو يمد يده ويقول اعرفك انا كريم الشاذلي تسمحيلي بحضن سريع ياقمر
حور وهي تضحك بشده: اسمح طبعا
احتضنها كريم بشده ثم خرجو للاستعداد لاستقبال اعمامهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل حمزه الي المشفي ثم حمل ربابا من السياره بسرعه ودلف بها وهو يصرخ ويقول: دكتووور بسرعه عاوز دكتوووور
حصر ممرض وطبيب بسرعه ووضعوها علي الترولي وذهبو بها الي غرفة الطوارئ وذهب معهم حمزه ونور ووقفو بالخارج ينتظرون خروج الطبيب للاطمئنان علي والدتهم 
حمزه لنفسه: انا السبب انا السبب انا اللي خليتها تتعب ياارب قومها بالسلامه يااااارب
كانت نور تبكي بشده خوفا على والدتها فقام حمزه باحتضانها  وقال: اهدي اهدي هتبقا بخير مش هيحصلها حاجه متخافيش هتبقا بخير
كان هو من بحاجه لهذه الكلمات ليطمئن نفسه 
بعد وقت قليل خرج الطبيب ليهرولو له ويسئاله حمزه بلهفه: خير ي دكتور امي عامله ايه ارجوك طمني
الطبيب: اهدي مفيش حاجه للقلق هي كويسه هي الضغط علي  عليها بس هي دلوقت هتفضل لحد ما المحلول دا يخلص وتقدرو تاخدوها معاكو بس ياريت تبعدوها عن اي انفعالات او ضغوطات عشان ميحصلهاش كدا تاني
حمزه باطمئنان: متشكر حدا لخضرتك ي دكتور ممكن ادخلها
الطبيب: العفو ع ايه دا شغلي واه اتفضل تقدر تدخلها
حمزه: شكرا 
غادر الطبيب ودلف حمزه ونور الي والدتهم وجدوها مستيقظه فذهبت نور اليها تحتضنها وتبكي بشده داخل احضانها وهي تقول: اوعي تعملي كدا تاني ياماما والله اموت فيها لو حصلك حاجه مش هيبقا انتي وبابا 
ربتت رباب عليها وهي تهدئها وتقول: اهدي ي حبيبتي انا كويسه اهو الحمد لله اهدي
ثم نظرت الي حمزه نظرة عتاب و ابعدت وجهها عنه فلم بتحمل حمزه هذه النظرات وحزن امه منه فذهب لها وابعد نور واحتضنها وهو يبكي ويقول: سامحيني يا امي انا اسق انا السبب ف اللي حصلك انا اسف
رباب وهي تربت علي ظهره بحنان: اهدي ي حبيبي انا خلاص مش زعلانه منك ومش هجبرك ع حاجه وهستنا لحد م تلاقي البنت المناسبه بس تسرع ف الموضوع ماشي
حمزه بحزن: انا بحب حور ي ماما بس حور لسه صغيره وهترفضني ي ماما
رباب بسعاده: يعني بتحبها اومال قلت كدا وتعبتني معاك  ليه م الاول يامنيل انت
ضحكت نور عليهم بشده فقال حمزه: شوفتي اديكي خلتيها تضحك عليا اهو
نور وهي تضحك: اضحك بمزاجي ع فكره
رباب: بس يابنت خلينا نتكلم جد شويه ثم نظرت الي حمزه وقالت: يعني انت المشكله عندك دلوقت ف حور وابوها وامها ولا عشان هي صغيره
حمزه بحزن: ياماما حور صغيره وانا خايف اظلمها معايا وكمان لا هي ولا خالتو عفاف ولا عمو محمد هيوافقو لو كريم ف هو اهم حاجه عندو سعادة حور ولو هي زافقت هيوافق بس حور مش هتوافق
رباب: خلاص سيب الموضوع عليا وانا هخليهم يوافقو
حمزه بأمل: بجد ي ماما
رباب بفرحه: بجد ياقلب ماما
نور بفرحه: هييه هيييه هيييييييه اخويا هيجوز اختي هييييييييييييه
ضحكو جميعا ثم احتضنت نور وحمزه رباب بشده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل محمد الشاذلي
وصل اعمام حور ومعهم زوجاتهم وابنائهم
منصور الشاذلي: الاخ الاكبر لمحمد الشاذلي والد حور ولظيه ثلاثة ابناء يعيش في فرنسا لظروف عمله
نعمه: زوجة منصور وهي ونعم الزوجه تحب زوجها واولادها بشده وتحب الخير للناس جميعا
مصطفي الشاذلي: وهو الاخ الاصغر لمنصور ومحمد الشاذلي لديه فتاتين في غاية الجمال فهم يشبهون والدتهم يعيش في لندن لظروف عمله ايضا
ساره: زوجة مصطفي من اصل مصري ولكنها عاشت حياتها في لندن هي امرائه خبيثه تخب المال بشده تهتم بمظهرها اكثر من اولادها وتزوجة من مصطفي لاجل ماله فقط ولكن تمثل عليه الحب
امير منصور الشاذلي: الابن الاكبر لمنصور بارد شديد العصبيه اهتمامه الوحيد بالعمل فقط وهو في ال 27 من عمره
شروق منصور الشاذلي: الابنه الثانيه لمنصور فتاه طيبه تحب الخير للجميع مثل ولدتها تبلغ من العمر ال 20 عام
عمار منصور الشاذلي: الابن الاصغر لمنصور وهو مثلما يلقبونه فاكهة العائله فهو مرح جظا وشقي جدا لا يترك احد من دون ةن يفعل به مقالب يحبه الجميع بشده يبلغ من العمر ال 15 عام
~~~~
هايدي مصطفي الشاذلي: الابنه الكبري لمصطفي تبلغ من العمر ال 20 عام فتاه متعجرفه تري انها ملكة جمال العالم وتنظر للكل باستعلاء مثل وتهتم بشكلها فقط وتعشق المال وهي ايضا غير محجبه مثل والدتها
ساندي مصطفي الشاذلي: الابنه الصغري لمصطفي تبلغ من العمر ال 14 من عمرها تحب ولدها بشده وهي تكره تصرفات اختها ووالدتها محجبه وتتعلم كل شئ عن دينها وتعشق عمار
يتبع........ 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بًقُلَمًيَ ~روٌنِآء سِلَيَمًآنِ~
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ليست هناك تعليقات