إبحث عن موضوع

رواية حب بعد عذاب الحلقة الثامنه

(حب بعد عذاب) 
آلَحًلَقُهّ آلَثًآمًنِهّ

دخلت حور مع كريم لتسلم علي اعمامها وكانت خجله جدا فعندما دخلت قالت عفاف بسعاده
عفاف: اهي حور جات اهي
قام منصور وذهب اليها ظل ينظر لها بتمعن وقال: باسم الله ماشاء الله قمر
ابتسمت حور بخجل وقالت: شكرا
محمد وهو يضع يده حول اكتاف حور: دا بقا ي حور عمك منصور اخويا الكبير
سلمت حور عليه وقبلت يده في وسط اعجاب شديد من منصور وهو يقول: ونعم التربيه ي محمد بجد
محمد بفخر: طبعا مش انت عمها
ظهرت السعاده علي وجه منصور لمدح محمد له امام العائله دائما فقال: لا دا عشان انت ابوها
قاطعهم مصطفي مازحا: معلش قطعنا اللحظه العاطفيه عليكو بس انا عاوز اسلم علي بنت اخويا انا كمان
ضحكو جميعا عليه وقال محمد: اهو دا بقا اخويا الصغير عمك مصطفي
ذهبت حور وقبلت يده وقالت نورت البيت ياعمي
اعجب مصطفي بها بشده وقال لها: ياريت كان عندي ولد كنت جوزتك ليه والله
خجلت حور بشده وحمحمت وقالت: احم احم .تسلم ياعمي
مصطفي وهو ويحاوط كتفيها بذراعه: اعرفك ياستي دي ساره مراتي
ساره بابتسامه صفراء: هاي
حور بابتسامه: اهلا بحضرتك
مصطفي: ودي ياستي هايدي بنتي الكبيره
حور وهي تمد يدها ل هايدي لتسلم عليها: اهلا بيكي
هايدي باستعلاء دون ان تسلم عليها: هاي
سحبت حور يدها بخجل من الموقف
مصطفي بتدارك للموقف: احم ودي ساندي بنتي الصغيره 
ساندي وهي تمد يدها لحور وتبتسم: هاي حور
استوب"ساندي في الصف الثالث من المرحله الاعداديه عيونها سوداء شعرها اسود ولكنها تخفيه تحت حجابها طولها 140 سم" 
حور بابتسامه: هاي ساندي
ابتسم مصطفي علي بساطة ابنته الصغري وحزن علي استعلاء ابنته الكبري ودعا الله ان يصلحها
منصور متدخلا: ها خلاص عرفتها علي اهلك هاتهالي حبيبت عمها دي بقا اما اعرفها ع اهلي
ذهبت معه حور بابتسامه
منصور بابتسامه: دي بقا نعمه مراتي
نعمه وهي تحتضنها بحب: ازيك يابنتي عامله ايه
حور بابتسامه: الحمد لله ياطنط
منصور: ودي بقا شروق بنتي المتوسطه
شروق بمزاح: اللي بياخد دايما علي دماغه
ضحك الكل عليها
فقالت شروق بابتسامه وتحتضن حور: ازيك يا حبي
استوب "شروق في الصف الثالث بالجامعه عيونها سوداء وشعرها بني ولكنها تخفيه تحت حجابها بشرتها بيضاء طولها 160 سم تتسم بالمرح فهي"فاكهة العائله" هي تقرب شخص لأمير"
حور بابتسامه وهي تبادلها الحضن: الحمد لله ياقلبي
منصور وهو يسحب حور من احضان شروق: خلاص ياشوشو سبيني اعرفها علي الباقي ثم قال: ودا ياستي عمار اخر العنقود
عمار بحركات مسرحيه: سكر معقود اللي واكل كل العقول
ضحك الكل عليه ثم قال وهو يمد يده ل حور هاي انا عمار 
حور بابتسامه: اهلا عمار انا حور بس معلش مش هينفع اسلم
عمار بصدمه: بس انا اكيد اصغر منك انا 15 سنه بس 
حور بصدمه ف عمار طويل القامه لا يدل علي صغر سنه ابدا
"عمار شاب في الصف الاول الثانوي طوله 175 سم عيونه بنيه وشعره اسود فحمي بشرته خمريه يتسم بالحس الفكاهي ومعرف في العائله ب" القط الشقي"
حور بصدمه: ازااي دانت متقلش عن 23 سنه
ضحك الجميع عليها وقال عمار: لا والله انا 15 سنه يعني ينفع تسلمي عليا عادي
حور بابتسامه: لا بردو مينفعش انا اكبر منك بس دول 3 سنين بس ف انت مش اصغر مني بكتير لو كنت لسه 10 سنين او حتي 12 سنه كان عادي انما انت دلوقت كبير
نظر لها الكل بإعجاب
وقال عمار بمزاح: ايه دااا لالالا دانا لازم اجوزك ايه رايك تتجوزيني واغسلك المواعين
ضحك الجميع عليه بشده وقال منصور بضحك: اهدي يابني خليني اعرفها علي اخوك وبعدين قول اللي انت عاوزه
منصور بابتسامة فخر: ودا ياستي امير الكبير بتاعي
استوب"امير شاب جنتل طوله 180 سم عيونه مثل العسل شعره اسود فحمي بشرته قمحيه وجسده مثل جسد الضباط مليئ بالعضلات فهو يتمرن كثيرا وهو بارد الطباع"
امير بابتسامه صغيره: اهلا
حور بابتسامه صغيره خجله: اهلا
عمار وهو يقفز ويقف امام حور ويكترب بوجهه من وجهها بطريقه افزعتها وهو يقول: ايه داااا دي بتحمر وبتتكسف
خجلت حور بشده وقال عمال:يالهووي دي احمرت اكتر لالالالا لازم اتجوزها ها قولتي ايه تتجوزيني واغسلك المواعين
ضحك الجميع عليهم
جلس الجميع يضحكون علي مواقف عمار وكان هناك من يستشيط غضبا منهم نعم ساره وهايدي لا يطيقون الجلوس معهم ولكن مضطرون
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند حمزه
كان يجلس حمزه مع والدته في غرفتها فقالت رباب
رباب: حمزه انت اتصلت بخالتك عفاف وعرفتها ولا لا
حمزه: لا ياامي معرفتهاش
رباب: ليه ياحمزه هي مش منبهه ان لو حصلي حاجه نبلغها والا هتزعل انت عاوزها تزعل مننا يعني 
حمزه بتنهيده وطاعه: حاضر ياامي هتصل بيها اقولها
اتصل حمزه بعفاف ليخبرها بتعب والدته و
حمزه: السلام عليكم ازيك ي خالتو 
عفاف: وعليكم السلام الحمد لله ي حبيبي ازيك انت عامل ايه نور ورباب عاملين ايه
حمزه: انا ونور الحمد لله بس ماما تعبت شويه ووديناها المستشفي ولسه مروحين من شوسه صغيرين
عفاف بخضه وغضب: هيي ربابا مالها ياحمزه وازاي توديها المستشفي ومتقوليش انا جايه حالا سلام
ولم تعطي فرصه لحمزه للرد
حمزه وهو ينظر لوالدته: عاجبك كدا اديها هتيجي تزعق معايا انا وهتفتحلك محضر س و ج عشان مش بتاخدي بالك من نفسك
رباب بابتسامه: ملكش داعوه انا حابه عصبيتها دي
حمزه بابتسامه: ياسبحان الله مع انك الكبيره وهي الصغيره بس بحسها الكبيره من خوفها عليكي
رباب بابتسامه: عفاف دي اختي واخويا وامي وابويا هي كل حاجه ليا ومن حقها تخاف عليا وبعدين مش اصغر مني ياهبل احنا توأم هي اصغر ب 5 دقايق بس
حمزه بتذكر: اه صح انا نسيت انكو توأم بسبب ةنكو مش شبه بعض
رباب بضحكه بسيطه: وهي لازم تبقا نسخه مني عشان نكون توأم 
حمزه بمرح: خلاص انتي هتديني محاضره وهي لما تيجي هتديني محاضره قد كدا كفايه عليا محاضره واحده
ضحكو الاثنان علي كلام حمزه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل محمد الشازلي
كانت عفاف تجلس مع العائله عندما جاء اتصال حمزه ففزعت خائفه علي اختها فقال محمد ليطمئنها: اهدي يا عفاف مش حمزه قالك انها بخير وانهم روحو خلاص
عفاف بقلق: لا مش مطمنه انا لازم اروح اطمن عليها
كريم متدخلا: خلص يابابا ارتاح انت وانا هاخدها ونروح نطمن عليها
حور متدخله بقلق: انا هاجي معاكو ياكريم
كريم: خليكي ياحور مش هنتاخر يدوب نطمن عليها ونرجع علي طول
حور بقلق: لالا لازم اجي زمان نور مموته نفسها م العياط انا هاجي
كريم بقلة حيله: ماشي خلاص تعالي
ثم وجه كلامه لوالده: ارتاح انت يابابا انت مش ليك التعب دا
محمد ماشي ياحبيبي بس خد بالك من نفسك الوقت متاخر
وهنا تدخل امير قائلا: انا ممكن اروح معاهم زيادة امان
محمد: خلاص ماشي روح معاهم يا امير انا كدا هبقا مرتاح عليهم اكتر
كريم بمرح: هو انا هاكلهم يعني ياحج
فهم محمد انه جرح ابنه دون قصد منه فقال: لا انا خايف عليك اكتر منهم لان لو حصل حاجه لقدر الله انت اللي هتبقا ف وش المدفع وانا اخاف يحصلك حاجه
كريم بابتسامه: عارف والله يابابا
قاطعتهم عفاف بقلق وحده: انتو لسه هتحبو ف بعض يلا انت وهي قدامي يلا ي امير
جميعهم: يلا
وصلو الي منزل حمزه ووجدو......... 
يتبع............... 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بًًقُُلََمًًيََ~روٌٌنِِآء سِِلََيََمًًآنِِ
ـــــــــــــــــــــــــــــــ

ليست هناك تعليقات