إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة ١٧

🦋    الحلقة   ١٧   🦋

 

🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋


همسة / سليم. 

سليم بيقف وبيبص لهمسة اوى وهاشم بيبص لهمسة و سليم وبيبتسم

همسة / هتروح فيين

سليم / دلوقتى اخوكى معاكى يبقي سليم لازم يهرب بقي

سليم بيبتسم لهمسة وبيروح لعربيتو و هاشم بيركب مع همسة و هالة وبيروحو على الفيلا و سليم بيروح على بيت رحمة و رحمة بتفتح 

رحمة / سليم هى طنط هالة حصلها حاجة

سليم / لا هى كويسة دلوقتى تعالى اقاعدي عاوز اسمعك

سليم بياخد رحمة من اديها وبيخليها تقاعد قدمه

سليم / حصل اية بينك وبين اشرف

رحمة / محصلش حاجة هعملك قهوة

سليم / رحمة متعصبينيش اقاعدي هنا وقوليلى فى اية

رحمة بتقاعد بهدوء وبتبص لسليم

رحمة / سليم انا و اشرف قررنا ننفصل

سليم / ازاى يعنى قررتو

رحمة / خلاص الحب الى بينا انتهي ومش قادريين نعيش مع بعض اكتر من كدة

سليم / والبنت والى فى بطنك هتعملو فيهم اية

رحمة / يتربو بيين اب وام منفصليين احسن من انهم يعيشو مع اب وام مفيش اى حب بنهم وكل يوم يسمعو مشاكلنا

سليم / يعنى دة قرارك

رحمة / اة

سليم متعصب وبيقف وبيلف حولية وهمسة  بتنزل من اوضتها

رنووش/ خالوووو خالووو

سليم بيشلها وبيلاعبها

رنووش / مامى بابا فيين

سليم / اية ماتردى على البنت ساكتة لية

رحمة بتاخد همسة من سليم

رحمة / حببتى بابا عندو شغل كتير بكرة نروح لبابا

سليم / حببتى تعالى انا هوديكى لبابا

رحمة / سليم هتعمل اية

سليم مبيردش على رحمة وبياخد همسة وبيروح على العربية
 و رحمة ورهم

رحمة / سليم رايح فيين

سليم / اركبى يلا هنروح مشوار

رحمة بتركب مع سليم وبنتها و  سليم بيخدهم وبيمشى وبيروحو على فندق الى اشرف فية وبيطلعو لاشرف اوضته
 و اشرف بيفتح وبيبص لسليم اوى وبيدخلو و سليم بيبص لاشرف و رحمة

سليم / انا مش قادر افهم انتو ازاى تخدو قرار زى دة

اشرف / سليم اهدى علشان البنت

سليم / انتو حتى معملتوش حساب للبنت ولا للتلاتة الى فى بطنها

رحمة بتبص لسليم اوى

سليم / اية هو كمان ميعرفش

اشرف / مش فاهم

سليم بيضحك ضحكة سخرية

سليم / رحمة حامل فى تلات توام

اشرف / اية وازاى انا معرفش حاجة عن الموضوع دة

رحمة / حسيت ان ميهمكش انك تعرف حاجة زى دى

اشرف/ انتى هتفضلى كدة طول عمرك مش هتتغيرى ابدا

رحمة بتعيط 

اشرف / ايوة كدة لما نتكلم فى اى حاجة تعيط ودة بيعصبنى

سليم / لا فعلا برافو عليكو برافو انا هسبكو خمس دقايق ولما ارجع اعرف القرار الاخير منكو

سليم بياخد همسة وبيخرج من الاوضة


      **********************************

هاشم و همسة مع هالة فى اوضة فى الفيلا بتاعت هاشم

هاشم / فى اتنين ممرضات ساعة وهيكونو هنا وهيفضلو معاكى ٢٤ ساعة

هالة / انا تعبتكو معايا

همسة / لا يا ماما متقوليش كدة انتى لازم ترتاحى شوية

هاشم بيخرج و همسة بتروح لهاشم

همسة / هاشم انا

هاشم / ممكن اشوف الابتسامة على وشك دة بيكفينى

همسة / ربنا يخليك ليا

هاشم / عندى خبر حلو وخبر وحش

همسة / خبر

هاشم / يوسف

همسة / يوسف ميين

هاشم/ اخوكى

همسة / هو اسمو يوسف هو فيين انت عرفت هو فيين

هاشم / للاسف مبيثبتش فى مكان معيين كل لما اعرف مكانو ولما نروح يكون نقل فى مكان تانى شكل اخوكى هيتعبنا لحد ما نوصلو

همسة/ طب انت عرفت عنو حاجة اى معلومات يعنى

هاشم / الى اعرفو عنو انو عازف جيتار واسمو يوسف كمال
كان فى ملجا وهرب منو وهو عندو ١١ سنة وسافر اسكندرية وسبها وسافر على فرنسا بطرق غير مشروعة كان عندو ١٧ سنة وسافر لبنان وهو حاليا فى لبنان بس شكلو هيتعبنا شوية

همسة / يعنى انا عندى اخوات وانا معرفش كان نفسى من زمان يكون عندى اخوات

هاشم / ومش اى اخوات

همسة بتحضن هاشم و هاشم بيضمها 


      **********************************

سليم بيدخل الاوضة على رحمة و اشرف وبيكونو بيتخنقو هم الاتنين

سليم / افهم من كدة ان مفيش فايدة 

اشرف بيروح يقف قدم شباك الاوضة ومتعصب و رحمة بتروح فى الاتجاة التانى ومديقة اوى و سليم بيدخل شخص الاوضة معاهم

سليم / اتفضل يافضيلة الشيخ اتفضل

رحمة و اشرف لما سمعو سليم انو معاة شيخ بيتخضو وبيقلقو

سليم / انا قولت اوفر عليكو كل المشاكل وجبت المازون علشان تنهو كل حاجة

رحمة / بس بالسرعة دى

سليم / ملوش لزوم اننا نستنى اكتر من كدة

اشرف / بس يعنى لما رحمة تولد ونطمن على الولاد الاول

سليم / متقلقش انت انا هكون جمبها ومش هسبها ابدا

المازون / البطايق لو سمحتو

رحمة / معييش البطاقة خليها وقت تانى

اشرف/ اة فعلا خليها وقت تانى

سليم / حببتى متقلقيش وانا رايح اجيب المازون جبتلك البطاقة

رحمة / انا مش فاهمة انت مستعجل اوى كدة لية

اشرف/ دى اختك مستعجل على طلاق اختك لية

سليم / اتفضل يا حضرة المازون دى البطاقة هات البطاقة بتعتك يا اشرف

اشرف/ انا البطاقة بتعتى مش معايا هنا

سليم بيروح على جاكيد البدلة بتاعت اشرف وبيطلع المحفظة والبطاقة

سليم / لا البطاقة اهى

رحمة بتبص لاشرف ودموعها بتنزل والمازون بيكتب البيانات
 و اشرف متوتر اوى ومدايق

اشرف / الموضوع دة بياخد وقت وانا عندى معاد مهم دلوقتى

المازون / لا خلاص ناقص كدة على الامضاء بس

سليم / تعالى امضى يا رحمة

رحمة وقفة مكانها ومبتتحركش

سليم / اشرف تعالة امضى انت

اشرف بيبص لرحمة ومبيقدرش يتحرك من مكانو و سليم متعصب اوى

سليم / رحمة تعالى امضى يلا خلصينى

اشرف / طب لما نتتفق الاول هشوف الولاد ازاى وكمان مصريفهم

سليم / الوقت الى هيحددو القانون ومش عوزيين اى حاجة منك

اشرف / يعنى اية دووول ولادى ازاى يعنى

سليم / ماشى الى انت عوزو معنديش اى مانع يلا تعالى
 امضى يا رحمة ونخلص من الموضوع دة بقي

رحمة بتروح وبتمسك القلم ودموعها نزلة و اشرف بيجرى على رحمة وبيمسك اديها

اشرف / لا استنى رحمة انا انا لسة بحبك ومش عاوز ننفصل ارجوكى

رحمة / وانا كمان

اشرف و رحمة بيبصو لسليم

سليم بيبص للمازوون

سليم/ شكرا يا شيف

اشرف / اية شيف

سليم /اة جتلى الفكرة وانا بجيب لهمسة حلويات من المطعم
وطلبت من الشيف يعمل المسلسل دة عليكو معايا واهو جة بنتيجة

رحمة بتعيط وبتروح على سليم و سليم بيحضنها

رحمة / خوفتنى اوى عااااااا

سليم / لازم تعرفو الى بتعملوة دة مش سهل

اشرف / شكرا يا سليم انا مش عارف

سليم / انا بحظرك لو دة حصل تانى مش هتشوف خيلها تانى انت فاهم

اشرف / لا عمرى ما هزعلها ابدا

سليم / انا سايب همسة فى المطعم تحت هروح اجبهلكو وهروح على البيت عاوز ارتاح بقي بقالى كام يوم مش عارف انام

سليم بيخرج و اشرف بيروح على رحمة وبيحضنها

اشرف / اسف

رحمة / انا الى اسفة.

      **********************************


سليم فى العربية بتعتو وبيفتكر المشاكل الى حصلت بينو وبين رانيا

سليم / يعنى اية ارجع من شغلى متكونيش فى البيت وكمان
رجعالى الصبح

رانيا / سليم انت متجوزنى وعارف انى ليا حياتى و اصحابي

سليم / وانا يا هانم وانا دورى اية فى دة كلو

رانيا / يوووة انا زهقت انا كرهت العيشا دى انت مكنتش كدة

سليم / الاول كنا مجرد اتنين بيحبو بعض اما دلوقتى احنا متجوزيين وفى مسئوليات

رانيا / بص بقي انا فكرت كتيير ومش قادرة اكتر من كدة
احنا نتطلق وكل واحد يعيش حياتو

سليم / اية نتطلق انتى ازاى تقولى الكلام دة

رانيا / هو دة اخر كلام عندى انت فى طريق وانا فى طريق

سليم مصدوم و رانيا بتروح بتجيب شنطة وبتاخد حاجتها 
 و سليم بيروح عليها وبيمسك اديها

سليم / رانيا حببتى احنا بنحب بعض ودى كلها شوية مشاكل بتحصل بين المتجوزيين واحنا لسة بقلنا سنة وحدة على جوزنا

رانيا / ابعد عنى انا مقدرش اعيش معاك تانى

سليم / لا رانيا حياتى متقوليش كدة انا بحبك ومقدرش ابعد عنك ابدا

رانيا / انا بقي اقدر ابعد عنك ابعد عن طريقى

رانيا بتاخد الشنطة وبتخرج و سليم بيجرى وراها وبيقف قدمها وبيمنعها من الخروج

رانيا / ابعد عنى سبنى انا خلاص مش عوزة اعيش معاك

سليم / لا متقوليش كدة طب اسهرى زى ما انتى عوزة انا مش همنعك

رانيا / لااا مش هفضل هنا يوم واحد ابعد عنى ابعد عنى

رانيا بتضرب سليم فى صدرو بقوة وبتخرج وبتمشى و سليم مصدوم و بيرجع للواقع للى هو فية وبيكمل طريقو وبيروح على شقتو وبيروح على اوضته وقاعد  بيفكر وبيطلع تليفونو وبيكلم همسة

      **********************************


همسة / الو سليم

سليم/ عاملة اية دلوقتى وطنط هالة

همسة / ماما احسن دلوقتى الحمد لله وكمان الدكتور بيقول ان العلاج الطبيعى هيبدا من بكرة

سليم / ان شاء الله فى اقرب وقت هتكون بخيير

هاشم بيخبط على اوضة همسة ويدخل

همسة / سليم هكلمك تانى

همسة بتقفل التلفون مع سليم و هاشم بيبصلها اوى. 

همسة / انت لسة صاحى

هاشم / عندى بروفات على الاغنية الجديدة

هاشم بيبص لهمسة اوى

همسة / فى حاجة عاوز تقولها

هاشم بيقاعد جمب همسة وبيحط ايدو حوليين رقبتها

هاشم / انتى و سليم

همسة / هاشم قولتلك انا و سليم مفيش اى حاجة بينا لية الكل بيتكلم فى الموضووع دة باستمرار مجرد صداقة طفولة وانا برتاح لما بتكلم معاة

هاشم / طب اهدى خلاص ومتعصبة اوى لية كدة

همسة / اسفة بس يعنى

هاشم / خلاص لو مش حبة انى اكلمك فى الموضوع دة تانى خلاص

همسة / بجد اسفة انى عليت صوتى انا مش من متعودة انى اعلى صوتى كدة

هاشم بيبوس همسة من جبنها

هاشم/ انا ممكن اتاخر متقلقيش لو فى اى حاجة الامن ٢٤ ساعة برة بس دوسى على رقم ١ وثوانى هيكونو عندك

همسة بتبتسم اوى وبتحضن هاشم و هاشم بيمشى وبيقف على باب همسة وبيفكر ثوانى وبيمشى وبيروح على عربيتو
 و همسة قاعدة بتفكر والموبيل بيرن

همسة / الو سليم

رانيا / همسة انا رانيا. 

همسة بترتبك

همسة / اهلا يا رانيا عاملة اية

رانيا / همسة انا كنت حبة اشوفك ونتكلم مع بعض محتاجة اتكلم معاكى فى موضووع يهمنى اوى

همسة / رانيا بس انا

رانيا / اسفة يا همسة بس مش هاخد من وقتك غير دقيقتان بس

همسة / اصل ماما تعبانة شوية وانا مقدرش اخرج واسبها

رانيا / طب اية رايك اجيلك بكرة اطمن على والدتك
 واشوفك شوية

همسة / اوكى انا هبعتلك العنوان فى رسالة

رانيا /شكرا يا همسة تصبحى على خيير

همسة بتقفل مع رانيا وبتفكر


      **********************************

فى الصباح

 همسة بتروح على اوضة والدتها وبتتطمن عليها وبتشفها نايمة  وبتسبها وبتخرج وبتسمع صوت هاشم عالى فى الجنينة وبتنزل بسرعة بقلق وبتخرج الجنينة وبتشوف هاشم بيضرب بتاع الامن بالقلم وبتخاف اوى

هاشم / انت تمشى من هنا فورا مشفكش تانى يلا برة

ورجل الامن بيمشى بسرعة و هاشم بيبص لهمسة وباين على همسة الخوف ولسة هاشم هيروح على همسة و همسة بتروح على الفيلا بسرعة و هاشم بيدايق اوى وبيروح ورها

هاشم / همسة همسة استنى

همسة بتقف مكانها 

هاشم / انا اسف علشان المفروض انك متشفيش حاجة زى دى بس هو غلط وكان لازم 

همسة / مهما عمل انا حتى مش عوزة اعرف اية الى حصل بس ميدلكش الحق انك تضربو بالقسوة دى وكمان قدم زميلو

هاشم / عندك حق بس انا مبتهونش ابدا مع الاهمال

وفى واحد من رجال الامن بيروح هاشم

الامن / فى برة وحدة اسمها رانيا عوزة تقابل الانسة همسة

هاشم / رانيا انتى تعرفيها

همسة / اة لو سمحت خليها تدخل

هاشم / هسيبك انتى مع صحبتك وانا هطلع اخد شور بس لسة فى كلام بينا

همسة بتشوف رانيا وبتروح عليها وبتسلم عليها وبيقاعدو مع بعض

رانيا / الف سلامة على والدتك

همسة / الله يسلمك بس الدكتور قال ان فى تحسن ان شاء الله

رانيا / ان شاء الله خير

همسة بتبص لرانيا و رانيا باين عليها عوزة تقول حاجة

همسة / انتى كنتى قولتيلى انك عوزانى فى موضوع مهم

رانيا / انا ملقتش حد غيرك ممكن يساعدنى بما انك يعنى قريبة من سليم واصحاب من زمان وتقدرى تتكلمى معاة وهو بيسمعلك جدا

همسة / اكلم سليم فى اية

ماريا / انا لسة مش قادرة انسي سليم وانا متاكدة انو لسة بيحبنى

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات