إبحث عن موضوع

رواية حب بعد عذاب الحلقة١٥

(حب بعد عذاب) 
~آلـحَـلَـقَـهُ آلخامسه عَـشَـرْ~

ابتسم امير لعمه فابتسم له مصطفي وقال لمحمد

مصطفي بتساؤل: هاا يامحمد ايه رايك انت وكريم

محمد بابتسامه: انا عن نفسي معنديش مانع بس هي تخف الاول ونشوف رأيها

اباسم مصطفي ثم نظر لكريم السارح: بتفكر في ايه ياكريم

انتبه كريم له وقال: لالالا مفيش حاجه انا معاكو اهوو

مصطفي: طب ايه رايك في الموضوع

ابتسم كريم وقال بمراوغه: هوافق بس علي شرط

منصور  باتسامه بعد صمت طويل: وايه هو شرطك بقاا

مريم بابتسامه: تجوزوني زقردتي

عقد منصور ومصطفي ومحمد حاجبهم باستغراب و قالو: مين زقردتك دي

امير بضحكه بسيطه: هتكون مين غير اللي بيناقر فيها علي طول

ابتسم محمد بشده فقد فهم من هي وقال

محمد بهدوء وهو يسحب حمزه ليجلسه بجانبه: يبقا تيجي تطلبها مني انا واخوها

كريم بابتسامه: طب انا قدامك اهوو وبطلب اديها منكو هاا ايه رايكوو بقاا وعلي فكره لو وافقتو هعمل فرحي مع امير

امير وهو يرفع حاجب واحد: نعم ياحبيبي امير مين اللي هتعمل فرحك معاه

كريم باستغراب: هيكون مين يعني هو في امير غيرك

امير باستهزاء: لايابابا انا هعمل فرحي لوحدي واعمل فرحك لوحدك انا زي الفريك محبش شريك اه

ضحك الجميع عليه وقالت عفاف بابتسامه: طبعا يا حبيبي انا بنتي مقبلش ابدا حد يشاركها ف فرحتها حتي لو اخوها

كريم ببكاء مصطنع: اه يامتاكل حقك يامظلوم ياكريم اهئ اهئ اهئ

ضحك محمد ثم قال: انت بتتفق علي الفرح وكل حاجه كدا من غير مانا واخوها نوافق وحتي قبل ما ناخد رائي العروسه نفسها

كريم بدهشه: لاهو انتو مش ناويين توافقو ولا ايه دانا ارتكبلكو جنايه هناا

ضحك الجميع عليه ثم قال حمزه بجديه: خلينا نتكلم جد شويه قولي ياكريم لما تتجوزو هتعيشو فين

كريم بجديه هو الاخر: بص ياحمزه انا اه مش عاوز اسيب بابا وماما لوحدهم بس لو هي مش عاوزه كدا وعاوزه تعيش لوحدها معنديش مانع وهشتري الشقه اللي فوقينا 

حمزه: طب مبدائيا كدا انا معنديش مانع بس قبل رائي لازم رائي ماما ونور قبلنا كلنا 

نظر كريم الي نور الناظره للاسفل ولا يظهر عليها اي تعبير ولم تنطق بحرف واحد منذ ان فتح الموضوع وقال
كريم بخوف من رفضها: اكيد اكيد  رأيها اهم

نظر حمزه الي والدتهم المبتسمه وقال: ايه رأيك ياست الكل

رباب باتسامه: معنديش اغلي من كريم لنور هم الاتنين ولادي

ابتسن حمزه ثم نظر لنور الساهمه وقال: ها يانور رأيك ايه

نظرت نور له بصمت ولم تنطق بشئ مما زاد من توتر كريم و...... 
نور:......
حمزه: ايه يانور مالك ساكته ليه
نور: ا...
كادت الحديث ولاكن قاطعهم خروج الطبيب من عند حور فأسرع الجميع ناحيته واولهم امير ومحمد الذين قالو معا: خير يادكتور 

الطبيب بابتسامه: اهدو متقلقوش انسه حور بخير وفاقت وعاوزه مدام عفاف واستاذ محمد والاستاذ كريم يدخلو ليها 

ابتسم الجميع وذهب الطبيب ودلف محمد وعفاف وكريم لها اولا

عندما دلفو أسرعت عفاف الي حور واخذت تحتضنها  بشده وهي تبكي

حور: ااااه براحه ي ماما عليا

ابتعدت عفاف عنها بسرعه وقالت ببكاء: ياخبر اسفه يانور عيني من فرحتي انك بخير مخدتش بالي من مكان العمليه

حور بابتسامه: خلاص ي امي مفيش حاجه انا بقيت كويسه

قاطعهم محمد وهو يقول

محمد بمرح قليل: ابعدي كدا ياعفاف عاوز اطمن علي بنتي بدل مانتي قاطعه علينا المايه والكهربا كدا

ضحكت حور عليهم ونظرت عفاف له وقالت: بقا كدااا طب وريني هتشوفها ازاي ي محمد

في وسط كلامهم ذهب كريم لحور واحتضنها برفق خوفا من ان تتألم وقال لها: حمدالله علي السلامه ي حور

حور بابتسامه مرهقه: الله يسلمك ي حبيبي

كريم بقلق: مالك ياحور تعبانه انادي للدكتور

حور بهدوء:اهدي واتطمن ياكيمو انا كويسه دا بس مجرد ارهاق بسيط

كريم: متأكده

حور بتأكيد: ايوه متأكده

نظر كريم لوالديه الذين مازالو يناغشون بعض وقال: ماما بابا لو سمحتو اهدو عشان حور متتعبش 

ظهر القلق علي وجهيهما وقال محمد: ايه انا هنادي للدكتور عشان نتطمن

اوقفته حور وقالت: استني بس ي بابا دا مجرد ارهاق عادي متقلقش

اخرج محمد وعفاف تنهيده راحه وقالا معا: الحمدلله

ثم قال محمد: الف حمدالله بالسلامه عليكي ي قلب ابوكي

حور بابتسامه: الله يسلمك ي حبيبي

دلفت الممرضة وقالت لهم

الممرضة بعمليه: معلش يافندم ممكن تتفضلو دلوقت تخرجو برا علي ما اغيرلها علي الجرح

اومأ الجميع موافقا وخرجو ثلاثتهم

وعندما خرجو وجدو...... 


________________________________________________

بقلمي *~روناء سليمان~*
________________________________________________

ليست هناك تعليقات