إبحث عن موضوع

رواية صديقي كن حبيبي الحلقة ١٢

🦋   الحلقة    ١٢   🦋 


🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋

.  
عمرو / انا روحتلك على البيت وماما قالتلى انك خرجتى بدرى

همسة مش عارفة تقول اية

عمرو / انتى نسيتى اننا هنفطر مع بعض النهاردة انا مبجيش على بالك صح

همسة / اسفة جدا والله انا

عمرو / مع سليم صح

همسة / كان لازم اطمن علية انت عارف انى

عمرو / الظاهر انى معرفش حاجة لما يكون عندك وقت فاضى كلمينى سلام

في شقة سليم  

اشرف / انا هروح اجيب البنت  وهروح على الشركة

رحمة / هتيجى على العشاء

اشرف / لا مظنش عندى شغل كتير وعندى اجتماع لوقت متاخر لو حبة تنامى هنا مع سليم وانا الصبح هاجى اخدكم

رحمة بتدايق

اشرف / سلام احسن هتاخر

رحمة بتقاعد تفكر ومديقة اوى حاسة ان اشرف بيبعد عنها


      **********************************

همسة بتروح لسليم المكتب وباين عليها مديقة

سليم / همسة انتى كويسة فى حاجة

همسة بتبص لسليم اوى

همسة / للاسف كنت هعمل حاجة هندم عليها باقى عمرى

سليم / اية تقصدى اية

همسة / انا لازم امشى

سليم بيروح على همسة

سليم / فى اية فهمينى طب اية حصل وتقصدى اية

همسة / انت ممكن ترجع لوحدك صح

سليم / اة طبعا بس انتى

همسة / انا لازم امشى

همسة بتاخد شنطتها وبتخرج بسرعة و سليم مش عارف 
هى تقصد اية وبيدايق اوى وبيقف بيفكر اوى فيها وبيروح بيبص من الشباك بتاع اوضته وبيشوف همسة بتركب تاكسى وبتمشى

 و سليم بيروح على مكتبو وبيحاول يركز فى الورق والشغل بس بيتعصب وبيبعد الورق بعيد وبيلف فى الاوضة بيفكر
وريم بتدخل على سليم المكتب

ريم / بش مهندس الفاكس دة وصل من الشركة الالمانية

سليم / حطية على مكتبى ومش عاوز اشوف اى حد النهاردة 

سليم بيجيب الموبيل بتاعو وبيتصل بهمسة و همسة فى التاكسى وبتشوف رقم سليم وبتعيط وبتحط الموبيل
فى الشنطة


      **********************************

هالة فى البيت والباب بيخبط وبتروح تفتح وبيظهر على وشها ملامح الحزن والخوف

هالة / انت

هاشم / ممكن نتكلم مع بعض  هاخد من وقتك دقايق

هالة / بس

هاشم / هم دقيقتان بس

هالة / لو سمحت روح من هنا الى بتعملو دة مش هيوصلك لاى حاجة

وبيوصل اشرف وبيروح لوالدت همسة بسرعة

هالة / طنط هالة فى حاجة

هالة بترتبك اوى

هالة / لا يا حبيبى دة دة واحد من قرايب عمك عزت وكان ماشى خلاص

هاشم بيبص لهالة اوى

هاشم / فعلا بعد ازنكو

هاشم بيمشى و اشرف بيبص علية وهو ماشى ومستغرب اوى منو و هالة مرتبكة اوى

هالة / تعالة يا ابنى اتفضل ادخل

اشرف بيدخل وهمسة  بتجرى على اشرف

اشرف / حبيبت بابا ها تعبتى تيتة ولا اية

هالة / ابدا همسة هادية وبتسمع الكلام ربنا يحميها

اشرف / انا هاخدها وشكرا جدا والله انا مش عارف اشكرك ازاى

هالة / ولا شكر ولا حاجة  هي فى غلاوة همسة بنتى

اشرف بيمشى وبياخد بنته معاة و هالة بتقاعد ومديقة اوى وبتفكر


      **********************************

همسة بتروح لعمرو على الفندق وبتشوف عمرو قاعد ومعاة اتنين من رجال الاعمال فى الرسبشن و بتروح عليهم

همسة / عمرو

عمرو بيبص وره وبيشوف همسة وبيبتسم اوى و بيمسك اديها وبيروح يعرفها على العملاء

عمرو / اقدملكو همسة عزت المصممة بتاعتنا وكمان خطبتى

عمرو مبسوط اوى و همسة بتسلم على العملاء و عمرو بيمسك همسة من اديها وبيخليها تقاعد بكل حب و همسة بتشوف الموبيل بتعها بتشوف سليم بيرن عليها

عمرو / حببتى لو تليفون مهم ممكن تردى عادى

همسة / لا مش مهم اوى عادى يعنى

همسة بترجع الموبيل تانى فى الشنطة وبتسمع الحوار
الى بين عمرو والعملاء


      **********************************

 
فى الليل

 همسة فى البلكونة قاعدة وبتروح عليها والدتها

هالة / مالك يا حببتى من ساعة مارجعتى من برة وانتى زعلانة

همسة / لا مفيش حاجة دة انا كنت مع عمرو النهاردة وكان يوم حلو

هالة / طب مش هتيجى معايا

همسة / هتروحى فيين

هالة / هروح اطمن على سليم انا عملتلو شوربة سوخنة من الى كنتو بتحبوها انو الاتنين وكنتو بتتخنقو عليها كمان

همسة / لا روحى انتى يا ماما انا تعبانة وعوزة انام بدرى
 علشان فى تصاميم لازم اكملها بكرة الصبح

هالة / على رحتك يا بنتى انا مش هتاخر

هالة بتمشى و همسة عنيها على البلكونة بتاعت سليم 
و سليم بيخرج البلكونة واول ما همسة بتشوفو بتدخل بسرعة علشان ميشفهاش 

 و همسة بتبص علية من ورى باب البلكونة وسليم ماسك الموبيل وباين علية بيكتب رسالة وفى نفس الوقت الموبيل بتاع همسة بيوصلو رسالة و همسة بتجرى وبتقراها

سليم / انتى فيين ولية مبترديش على الموبيل طمنينى عنك

      **********************************

سليم بيدخل الاوضة وبيفتح الاب توب بتاعو وبيسمع رحمة بتقول اهلا اهلا يا طنط هالة وبيخرج  بسرعة على امل ان همسة تكون موجودة معاها

هالة / حمدالله على السلامة يا ابنى

سليم / تعبتى نفسك لية انا كنت بكرة الصبح هجيلك بنفسى

هالة / والله لما همسة قالتلى كان عقلى هيطير منى الف سلامة

رحمة / سليم طنط  عملتلك الشوربة الى انت بتحبها

سليم /  تسلم ايدك طب كويس ان رحمة ماخدتهاش منك

وبيضحكو

سليم / هى همسة مش فى البيت

هالة / لا دى رجعت من بدرى كانت مع خطبها ونامت علشان عندها شغل بكرة بدرى

سليم / اة كانت مع خطبها

رحمة بتبص لسليم اوى

هالة / انا اطمنت عليك انا همشى بقي ولو احتجتو اى حاجة كلمونى

رحمة / ربنا يخليكى لينا يا طنط يارب

هالة بتمشى

سليم / انا هدخل انام دماغى مصدعة تصبحى على خير

رحمة / انت كويس

سليم / رحمة تصبحى على خير

سليم بيروح على اوضته وبيقفل الباب وبيحدف بجسمو على السرير

.
      **********************************

.

فى الصباح 

سليم بيصحى على صوت همسة الصغيره بتلعب حولية 
 و سليم بيمسكها بسرعة

سليم / انتى اية انتى عفريتة

همسة / لا انا اميرة التلج

سليم بيلعبها وبيضحك اوى وعيونو بتيجى على البلكونة وبيروح يفتحها وبيبص على اوضة همسة و رحمة بتروح على سليم ومعاها القهوة وبتحطها قدم سليم

رحمة / خرجت من ساعة تقريبا

سليم / نعم

رحمة / انا جوبتك على السؤال الى كنت بتدور على اجبتو

سليم / دة  انتى عندك الحاسة السادسة بقي

رحمة / فى غيرك مش قادر يعرف اجابة وحدة من الاسالة الى فى دماغو

سليم / فى اية انتى و اشرف

رحمة دموعها بتنزل و سليم بيحضنها

رحمة / حاسة اننا عايشين مع بعض علشان لازم نعيش مع بعض وبس

سليم / بس اشرف بيحبك

رحمة / الحب لة وقت وبينتهى

سليم / الحب عمرو ما بينتهى بس احنا الى بنخنق الحب لحد ما يختفى بس بيرجع يظهر تانى اول ما بندور علية

رحمة / للاسف دة مجرد كلام وبس اما الحقيقة حاجة تانية
انت تعرف ان النهاردة معاد الدكتورة علشان تقولى نوع الجنين وحتى اشرف مفتكرش بس الشغل اهم

سليم / من زحمت الشغل ممكن ننسا كل حاجة حتى نفسنا

رحمة / انا هوصل همسة على المدرسة وهروح على الدكتورة

سليم/ هروح معاكى

رحمة /لا عوزة اكون لوحدى

سليم / مستحيل اسيبك لوحدك انا كمان عاوز اشوف ابن اختى

رحمة / سليم لو سمحت لازم اتعود شوية شوية

سليم / لا مستحيل

رحمة بتتعصب اوى

رحمة / سليم خلاص لو سمحت

سليم / خلاص اهدى من غير عصبية ولا نرفزة اوكى روحى
بس هتكلمينى اول لما تخلصى مع الدكتورة

رحمة بتروح تاخد همسة وبتمشى

      *********************************

      


سليم بيروح على الشركة

ريم / بش مهندش الخيوط الجديدة وصلت المخازن ودى الاوراق

وبتيجى موظفة تانية

الموظفة / يا بش مهندس دة الفاكس وصل لحضرتك النهاردة وكمان دى اوراق الضرايب وكمان فى

سليم / اية دة كلو اهدو شوية اروح المكتب ووحدة وحدة

سليم بيروح على مكتبو والموظفيين وره وبيبدا الشغل وبياخد الورق وبيمضى عليهم وبتدخل همسة ومعاها لفة قماش كبيرة مكتب سليم و سليم بيروح عليها بسرعة وبيساعدها

همسة/ شكرا

سليم بيبص لهمسة اوى و همسة بتعمل نفسها مش وخدة بلها خالص

همسة / انتى كويسة

همسة / انا اة

سليم / كلمتك كتير امبارح ومبترديش على التليفون 

همسة / انا مسمعتش الموبيل وكنت مشغولة شوية

همسة / مالك فى اية

همسة / مفيش هو فى احاجة اصلا

همسة بتبص فى الساعة

همسة / ياااة الوقت اتاخر اوى لازم اروح خط الانتاج

همسة بتهرب من سليم بسرعة ودة بيعصب سليم وبيروح وره  وبيروح على خط الانتاج و همسة بتشوف سليم وبتستخبى ورى ماكنة كبيرة و سليم بيسال العمال عن همسة

والعمال / الانسة همسة كانت هنا من ثوانى مش عرفيين راحت فيين

وبعد شوية همسة بتبص على سليم بيكون مش موجوود
 و حطة اديها على قلبها وبتتنفس بصعوبة وبتخرج من ورى الماكينة وبتبص يميين وشمال على سليم ومش موجوود

همسة / الحمد لله

ولسة همسة بتبص وره بتشوف سليم واقف وحاطط ايدو فى جيوبو وبيتفرج عليها و همسة بتتخض اوى

همسة / سليم

سليم / انتى هتيجى معايا دلوقتى

سليم بيمسك ايد همسة وبيخرج بيها قدم الموظفيين وبيشدها من اديها وره وبيروح على اوضة المكتب وبيقفل الباب

سليم / انا اكتر واحد عرفك وفهمك ماشى انتى دلوقتى هتقوليلى فى اية مالك متغيرة لية فيين همسة  بتاعت زمان ولية بتتهربى منى فى اية فهمينى

همسة / سليم لو سمحت وطى صوتك شوية انا مبحبش الصوت العالى وانت عارف

سليم / ولو موطتش صوتى هتعملى اية يعنى

همسة / سليم انا بحظرك ماشى.

وبيدخل مصعب

مصعب / اسف قاطعت كلامكو

همسة / لا ابدا مفيش كلام اصلا

مصعب / همسة كل حاجة فى العربيات وكمان فى اتنين من العمال مع العربيات ومنتظرينك تحت

سليم / ثوانى عربيات اية

مصعب / همسة قررت تشتغل فى الفندق والفندق خصص اوضة هناك علشان همسة تشتغل براحتها واخدت كل القماش والتصاميم

سليم / وانا معنديش اى خبر لية

همسة / اهو انت عندك خبر دلوقتى بعد ازنك

همسة بتروح تاخد توب القماش ومصعب بيشيلو عنها
 و همسة بتخرج هى ومصعب و سليم بيتعصب اوى
وموبيل سليم بيرن وبتكون رحمة

سليم / رحمة

رحمة بتعيط 

سليم / رحمة فى اية اهدى واتكلمى براحة  اقدر افهم

رحمة / سليم ان ااا اناااا

سليم / طب انتى فيين

رحمة / انا فى المستشفى

سليم بياخد المفاتيح بتعتو بسرعة وبيخرج وبيروح على عربيتو و همسة بتشوف سليم بيجرى وباين ان فى حاجة

مصعب / فى حاجة حصلت ولا اية

همسة / اكيد


      **********************************

هالة فى السوبر ماركت و هاشم بيطلع قدمها

هالة / انت مبتفهمش

هاشم / انا حاولت اتفاهم معاكى باى طريقة بس انتى للاسف

هاشم بيمشى ومتعصب اوى و هالة بتخاف وبتروح على البيت بسرعة وبتمسك الموبيل وبتتصل بهمسة

هالة / همسة بنتى تعالى بسرعة عوزاكى فى موضوع مهم

وردة ✍️

ليست هناك تعليقات